Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormet puutuu
1 2
jazz bass
20.01.2011 19:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis vasemman käden pikkurilli ja viereinen sormi alkoi vain puutumaan ja menee voimattomaksi, en ole soittanut kuin 30 min kerrallaan joten siitä se ei voi johtua ja käsi ei ole sattunut missään. Pystyykö tuota itse hoitamaan mitenkään, oireet on kestänyt kaksi viikkoa
 
Kuha
20.01.2011 20:07:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=71GU … idc&feature=player_detailpage#t=82s
 
SBA
tauranen
20.01.2011 20:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: http://www.youtube.com/watch?v=71GU … idc&feature=player_detailpage#t=82s
 
Hitto myöhästyin, hain jo ajatuksissa kyseistä linkkiä
 
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Fortune
20.01.2011 20:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazz bass: Siis vasemman käden pikkurilli ja viereinen sormi alkoi vain puutumaan ja menee voimattomaksi, en ole soittanut kuin 30 min kerrallaan joten siitä se ei voi johtua ja käsi ei ole sattunut missään. Pystyykö tuota itse hoitamaan mitenkään, oireet on kestänyt kaksi viikkoa
 
Lääkäriin heti ja mahdollisesti lähete fysioterapeutille, noiden kanssa ei kannata leikkiä.
 
Lämmittely, venyttely ja soittotekniikan tsekkaaminen on myös tärkeää. Puutuminen ei ole hyvä merkki ja sen kanssa ei kannata leikkiä.
 
"Look behind you, a three-string bass!"
rattledad
20.01.2011 20:37:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazz bass: Siis vasemman käden pikkurilli ja viereinen sormi alkoi vain puutumaan ja menee voimattomaksi, en ole soittanut kuin 30 min kerrallaan joten siitä se ei voi johtua ja käsi ei ole sattunut missään. Pystyykö tuota itse hoitamaan mitenkään, oireet on kestänyt kaksi viikkoa
 
Onko niskat jumissa, olka- tai kyynärpää kipeä? Joku hermopinteen tyyppinen juttu varmaan. Lääkärissä kannattaa käydä ennen kuin menee pahaksi. Liikunta on hyväksi, tietokoneella istuminen ei.
http://www.rivercitycyclist.com/wp-content/uploads/2010/07/ulnar.jpg
 
Damn, shit just hit the fan.
pekezu
20.01.2011 21:13:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hermopinne. Ulnaris- hermo on pinteessä joko kyynärpäässä tai hartiaseudulla. Myös ranne on mahdollinen, mutta useimmiten toi on lihaksistosta kiinni.
 
Jos sulla on hartiat juntturassa niin mars fysioterapeutille, mieluiten omt- tutkinnon suorittaneelle. Sitten netistä keppijumppaliikkeet haltuun ja kepillä tai ilman tekemään aamua iltaa.
 
Säännöllinen liikunta auttaa ja nuo jumppaukset etenkin. Myös ennen soittamista voi vähän jumppailla. Tarkoitus on saada veri kiertämään hartioissa.
 
Hermopinteet on muusikoilla aika yleinen vaiva, ainakin mein koulussa vähän jos kelläkin on ollut ongelmia puutumisen kanssa. Itseäni vaivaa tällä hetkellä vasemman peukalon kevyt kihelmöinti. Pinteet ei parane ihan heti eivätkä ihan itsestäänkään, 3-4kk voi mennä arvioi eräs fys.terapeuttituttava. Mutta sinä aikana voi soittaa jne aina kun ei vaan tunnu sitä puutumista tai kipua.
 
Esimerkiksi viikon tauko soittelussa ei tekisi pahaa, mutta ensin sinne fysioterapeutille. Ikävää sanoa, mutta tk-lääkärit aika vähän noista ymmärtävät.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
BassoSisko
21.01.2011 06:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Hermopinne. Sitten netistä keppijumppaliikkeet haltuun ja kepillä tai ilman tekemään aamua iltaa.
 
Se tulehdustila pitää ensin hoitaa pois, ennenkuin aloittaa jumpan. Muuten menee pahemmaksi.
 
Eli lääkäriin, joka sitten antaa lääkityksen, ohjaa fysioterapiaan ja hierontaan, jos ei niin pyydä että antaa lähetteet. Saat jotain takas sairasvakuutuksesta jos on lähetteet.
 
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
jazz bass
21.01.2011 08:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää vois johtuu hartiosta, on varmaan jumissa tuolta hartioiden seudulta. kiitos vastauksista
 
okabass
21.01.2011 10:05:34 (muokattu 21.01.2011 11:00:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: tietokoneella istuminen ei.

Tasohiiri on ainakin minulle parempi kuin normaali. Ei ole kertaakaan ollut käsi kipeänä, toisin kuin norm. hiirtä käyttäessä. Lisäksi kannattaa käyttää paljon näppäinkomentoja.
http://www.ratol.fi/opensource/xpp/nappain/index.html
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
pehko
21.01.2011 10:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei sinänsä liity, mutta ite kun soitan plekulla, niin käsi kipeytyy tavallaan niinku kämmenselästä tai jostain.
 
ei sitte
doktorkoo
21.01.2011 11:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tasohiiri on ainakin minulle parempi kuin normaali. Ei ole kertaakaan ollut käsi kipeänä, toisin kuin norm. hiirtä käyttäessä. Lisäksi kannattaa käyttää paljon näppäinkomentoja.
http://www.ratol.fi/opensource/xpp/nappain/index.html

 
ja kannattaa optella vasemman käden hiiren käyttö. Mulla on helpottanu toi paljon käsiongelmia. On paljon helpompaa kuin voisi kuvitella
 
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Pauli Lappalainen
21.01.2011 11:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doktorkoo: ja kannattaa optella vasemman käden hiiren käyttö. Mulla on helpottanu toi paljon käsiongelmia. On paljon helpompaa kuin voisi kuvitella
 
Yksi sana: Pallohiiri
 
http://www.ehdfinland.net/epages/Eh … th=/Shops/EhdFinland/Products/31709
 
sartzan
21.01.2011 11:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsii tsekata koko työpisteen työskentelyergonomia. Aloittajalla puutui vasemman käden sormia, ja olettaen että aloittaja on oikeakätinen, ei hiiren vaihdosta ole tähän vaivaan ratkaisuksi. Hyvä kylläkin että hiiristä on vaihtoehtoja mainittu.
 
Itsellä alkoi puutumaan just nuo vasemman käden pikkurilli ja nimetön jokin vuosi sitten, ja vaiva kaikkosi lopulta, kun hoksin että syynä on mitä todennäköisimmin silloisen tietsikkapöytäni aanuksesta ollut ergonomia. En enää muista tarkemmin silloisen set-uppini täsmällisiä sudenkuoppia. Vanha atk-kulmapöytä, jolla oli vanha kone, ja kun taloon tuli uusi kone, ei sille ollut aluksi oikein muuta paikkaa kuin ko. kulmapöydän nurkka. Työskentelyasennosta tuli sellainen, että kropan vasen puoli oli enemmän tai vähemmän jännityksessä koko ajan, ja liekö vasemmalle kädelle langennut vielä jokin hankala paikka nojaamista varten. Asettelin rojut fiksummin, jumppailin hartioita ja käsiä, eikä vaiva ole toistunut.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Fortune
21.01.2011 13:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Yksi sana: Pallohiiri
 
http://www.ehdfinland.net/epages/Eh … th=/Shops/EhdFinland/Products/31709

 
Tai piirtopöytä, itse hajotin ranteeni hiirityöskentelyssä pari vuotta sitten eikä hiirtä pysty enää käyttämään lainkaan ilman että tulehdus alkaa uusiutua. Siirryin sitten Wacomin piirtopöytään ja en ole katunut, tämä on graafikkotöissä muutenkin ihan ehdoton. Eikä ole käsi oireillut.
 
"Look behind you, a three-string bass!"
Hannu H.
22.01.2011 18:50:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fortune: Tai piirtopöytä, itse hajotin ranteeni hiirityöskentelyssä pari vuotta sitten eikä hiirtä pysty enää käyttämään lainkaan ilman että tulehdus alkaa uusiutua. Siirryin sitten Wacomin piirtopöytään ja en ole katunut, tämä on graafikkotöissä muutenkin ihan ehdoton. Eikä ole käsi oireillut.
 
Mulla kans rasittu töissä käsi hiireilystä nii sain semmosen jännän näppiksen alle laitettavan hiiren missä oli semmone palkki joka toimi rullana ja sit pari nappia. Oli äärettömän hyvä kun pystyi käyttämään samalla kun kirjoitti eikä tartte käsiä siirtää.
 
Mikä hitto tommosen nimi vaan on? Koitin googletella äsken mut ei tärpänny..
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Sinfactor:MySpace Youtube
spade
22.01.2011 19:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannu H.: Mulla kans rasittu töissä käsi hiireilystä nii sain semmosen jännän näppiksen alle laitettavan hiiren missä oli semmone palkki joka toimi rullana ja sit pari nappia. Oli äärettömän hyvä kun pystyi käyttämään samalla kun kirjoitti eikä tartte käsiä siirtää.
 
Mikä hitto tommosen nimi vaan on? Koitin googletella äsken mut ei tärpänny..

 
Vois kans kuvitella et hiiren herkkyys vaikuttaa paljon asiaan. Ainakin itte käytän suht herkillä asetuksilla hiirtä niin ei tarvi oikeaa kättä rasittaa turhia hiiren siirtelyllä. Ja kannettaviin koneisiin tietty kannattaa hommata oma hiiri ettei peukku rasitu turhia.
 
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
pekezu
22.01.2011 21:52:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Se tulehdustila pitää ensin hoitaa pois, ennenkuin aloittaa jumpan. Muuten menee pahemmaksi.
 
Eli lääkäriin, joka sitten antaa lääkityksen, ohjaa fysioterapiaan ja hierontaan, jos ei niin pyydä että antaa lähetteet. Saat jotain takas sairasvakuutuksesta jos on lähetteet.

 
Mulla ei lääkäri tehnyt mitään, antoi viikon soittokarenssia ja sanoi, että jos jatkuu niin tule katselemaan uudestaan.
 
No viikon olin soittamatta. Tuttu tosiaan manipuloi nikamia ja siitä oli tod. näk. soittotaukoa enemmän apua. Voi sinne lääkäriin mennä, mutta kannattaa esittää toivomus fysioterapiasta. Ikävää sanoa tämäkin, mutta todennäköisesti lääkäreiltä toivotaan vähemmän lähetteitä että säästetään rahaa. En tiedä miten helppoa niitä on saada nykyään, jyväskylässä kahteen fysioterapiaa mahdollisesti vaativaan tapaukseen on määrätty joko kipulääkettä tai sitten ei mitään.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
plonk
23.01.2011 12:14:48 (muokattu 23.01.2011 12:16:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannu H.: Mulla kans rasittu töissä käsi hiireilystä nii sain semmosen jännän näppiksen alle laitettavan hiiren missä oli semmone palkki joka toimi rullana ja sit pari nappia.
 
Laitteen nimi on RollerMouse. Muitakin vaihtoehtoja tavalliselle hiirelle löytyy, esimerkiksi Applen kosketuslevy (Magic Trackpad), tai pystyhiiri (Evoluent VerticalMouse). Rollermouse tosin maksaa päälle 200€, muut vaihtoehdot ovat paljon halvempia.
 
Avaruuspastori
31.01.2011 10:11:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte oon ennen keikkaa lämmitelly kädet tuolla GripMasterilla. On nimittäin puutunu vasen käsi jos ei lämmitä. Sattuu myös olemaan kroonisen paskat hartiat, vaikuttaa varmaan sekin..
 
Tulukaahan bändi kahville ja tuu basisti kans
arttun321
12.05.2014 10:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ITse tilasin pysty giiren ja olen kyllä ollut tyytyväinen http://eco-toimistotarvikkeet.fi/tuotelistaus/hiiret-ja-nappaimistot Toinen vaihtoehto on tietenkin http://eco-toimistotarvikkeet.fi/tu … hjaimet-rollermouse-ja-mousetrapper hiiriohjain joka on myös hyvä jos alkaa sormet puutumaan normaalilla hiirellä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «