Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvin yksinkertainen kysymys musiikkitiedoston muokkaamisesta
1
Homunculus
02.11.2010 23:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvelin, että tämä olisi foorumi, jolta löytyisi väkeä, joka osaa vastata kysymykseeni. Ongelmani on varsin yksinkertainen: minulla on joitakin musiikkitiedostoja (jotka olen ripannut CD:ltä iTunesiin), joita haluaisin editoida poistamalla niistä osan. Tarkemmin sanottuna kappaleiden jälkeen on pelkkää hiljaisuutta, jonka haluaisin pois, koska olen koostamassa kokoelmalevyjä. Miten voin tehdä näin huonontamatta tiedostojen laatua?
 
Latasin netistä WavePad Sound Editorin, jolla homma hoitunee. Itse editoinnissa kyllä onnistuin, mutta en osannut tallentaa tiedostoa sopivassa formaatissa - laatu kärsi tallennuksessa. En ymmärrä noista kbs:istä hölkäsen pöläystä. Jotain sain kyllä googletettua, mutta ei se auttanut.
 
Arvostaisin sitä kovasti, jos joku voisi antaa minulle neuvoja. Kiitos.
 
Borlag
02.11.2010 23:37:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mp3 on pakattu tiedosto joka täytyy purkaa toistettaessa, tämä tarkoittaa käytännössä sitä että editoidessa jo pakattua tiedostoa, se täytyy purkaa myös sitä varten. Tuo taas johtaa siihen että tallentaessasi lopputuloksen, se pakataan uudestaan jolloin tulee uusi häviöllinen vaihe tuohon prosessiin. Ainoa järkevä tapa hoitaa tuo on siis ripata nuo kappaleet uudestaan.
 
Ennen tuota varmistaisin kuitenkin että olethan tekemässä CD:tä ohjelmalla joka osaa poistaa sen 2 sekunnin tauon kappaleiden välistä?
 
MoreK
03.11.2010 06:48:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlaa hakusanoilla "lossless mp3 editor". Esim. tämä löytyi:
http://mpesch3.de1.cc/mp3dc.html
 
Ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta näyttää tarjoavan perusleikkelyn ilman, että mp3 koodausta tarvitsee purkaa.
 
Kalmo
03.11.2010 10:10:21 (muokattu 03.11.2010 10:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinun pitäisi saada ripattua biisit CD:ltä wav-muotoisina. iTunesiin ripatessa (niin luulen) ne tulevat suoraan MP3:ksi,ja sen jälkeen pahimmillaan joka seivauksessa laatu huononee, riippuen käytetystä ohjelmasta.
 
Audacity on kunnollinen, ilmainen audioeditori jolla teet editoinnit helposti.
 
Tuon edellisen postin ohjelma vaikuttaa kyllä lupaavalta. En ole kokeillut.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jPekka
03.11.2010 11:10:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Sinun pitäisi saada ripattua biisit CD:ltä wav-muotoisina. iTunesiin ripatessa (niin luulen) ne tulevat suoraan MP3:ksi,ja sen jälkeen pahimmillaan joka seivauksessa laatu huononee, riippuen käytetystä ohjelmasta.
 
iTunesin asetuksista on valittavissa myös Apple Lossless -koodaus, jota kannattaa käyttää. Ongelmana on se, että ihan kaikki audioeditorit eivät sitä osaa lukea. Moniin tosin löytyy netistä erikseen haettava codec-paketti.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «