Aihe: Mistä se oikein tulee että koulutus muka tappaa luovuuden?
1 2 3 4 522 23 24 25 26
Sakmongkol
25.09.2010 02:50:25
Juu, nyt liikutaan kyllä niin transsendentaalisen sumuisissa ulottuvuuksissa että minä en ainakaan ole varma uskallanko jatkaa keskustelua.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut hyökätä henkilökohtaisesti kenenkään kimppuun, eikä luovuuden tai koulutuksen kannattajien yleisesti. Kuitenkin koen että sanomiseni on rumalla tavalla käännetty minua vastaan enkä näe tälle järkiperäistä oikeutusta.

Väitän yhä että en ole väkivaltainen yksilö ja että minun on ihan hyvä elää nykyaikaisessa suomalaisessa yhteiskunnassa, joka myöskään ei ole erityisen väkivaltainen. Lisäksi väitän että oikeasti luova ihminen on luova koulutuksesta riippumatta ja löytää tavan ilmaista luovuuttaan. Sellainen yksilö, joka voidaan koulutuksen ja yhteiskunnan toimesta alistaa johonkin muottiin tai muuta vastaavaa, ei ole oikeasti luova alkuunkaan. Kun tässä todellisuudestakin välillä puhuttiin niin nähdäkseni todellisuus on tällä tavalla karu. Ihmiset ovat erilaisia, jotkut ovat vahvoja ja/tai luovia, mutta ei tällainen "tasapäistävä" järjestelmä estä luovuuden ilmaisua. Se saattaa hankaloittaa sitä mutta todella luova ihminen nauttii haasteista.

Tämä oli varmaan vähäksi aikaa tässä, hyvää ja mahdollisimman selvää yötä kaikille.
assa
25.09.2010 03:00:55

Sakmongkol: Juu, nyt liikutaan kyllä niin transsendentaalisen sumuisissa ulottuvuuksissa että minä en ainakaan ole varma uskallanko jatkaa keskustelua.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut hyökätä henkilökohtaisesti kenenkään kimppuun, eikä luovuuden tai koulutuksen kannattajien yleisesti. Kuitenkin koen että sanomiseni on rumalla tavalla käännetty minua vastaan enkä näe tälle järkiperäistä oikeutusta.

Väitän yhä että en ole väkivaltainen yksilö ja että minun on ihan hyvä elää nykyaikaisessa suomalaisessa yhteiskunnassa, joka myöskään ei ole erityisen väkivaltainen. Lisäksi väitän että oikeasti luova ihminen on luova koulutuksesta riippumatta ja löytää tavan ilmaista luovuuttaan. Sellainen yksilö, joka voidaan koulutuksen ja yhteiskunnan toimesta alistaa johonkin muottiin tai muuta vastaavaa, ei ole oikeasti luova alkuunkaan. Kun tässä todellisuudestakin välillä puhuttiin niin nähdäkseni todellisuus on tällä tavalla karu. Ihmiset ovat erilaisia, jotkut ovat vahvoja ja/tai luovia, mutta ei tällainen "tasapäistävä" järjestelmä estä luovuuden ilmaisua. Se saattaa hankaloittaa sitä mutta todella luova ihminen nauttii haasteista.

Tämä oli varmaan vähäksi aikaa tässä, hyvää ja mahdollisimman selvää yötä kaikille.

Joo olet vaatinut väkivallattomuutta vaikka väkisin. Ei musta kannata välittää - opin vaan jo pienenä että jus tolla tyylillä sitä väkivaltaa tässä maailmassa tehään. Ajattele jos sulta kysytään väkivallan lopettamiseta väkisin. Ne jotka on sun kanssa samaa mieltä niin käyttää sitä.ja ottaa tuekseen sun asenteen, kannan ja äänes niin Ihmiset lähtee pakkohoitoon kun ne on raskaana ja juo kahvia, tupakka, yhden oluen tai vaikka syö käyneitä marjoja kohta. Jos irvistät kelassa vaikka hammas-särystä niin kohta lähdet raudoissa ulos jos et kivuista pysty selittä miksi irvistit ja se johtuu juuri siitä väkivallattomuudesta väkisin sekäsosiaalisestakoulutusjärjestelmästä jossa kaikki on luonnevikasia ketkä sitä uskaltaa arvostella ja löytää epäkohtia siitä. tässä menään http://www.youtube.com/user/tubeass … ne?feature=mhum#p/a/f/0/jYYb788g1hU .

Kaikkea hyvää kaikille ja marjoja on metsässä mielä vähän.
markkuliini
25.09.2010 03:11:06 (muokattu 25.09.2010 03:32:49)

Mäkin haluan kokeilla! Sosiaalisosiaalisosiaalisosiaalisosiaalisosiaali.
Äh. Kyllästyin jo. Näytti paljon hauskemmalta ulkopuolisen silmin.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
assa
25.09.2010 03:27:35

Sakmongkol: Pahoittelen että vaatimukseni "väkisin toteutettavasta väkivallattomuudesta" sisältämä ironia ei välittynyt kaikille keskusteluun osallistuneille.

Jos sulla on pikku lapsi niin alota niin että kun lapsi astuu, niin sinä astut juuri lapsen suuruisen askeleen ja jatka samaan tahtiin kunnes lapsesi on aikuinen - silloin ehkä opit mitä on väkivallattomuus. Pahoittelen jos ironiani ei välity kaikille lukijoille missään muodossa mukaan lukien kaikki aiemmat sekä tulevat ajatukseni. Mutta muista se että kun lapsi sinun kasvojasi raapii, kusee, yrköää ja paskoo päällesi. Tuhoaa tärkeimpäsi ja tiputtaa läppäsisi polttaa talosi hellan nupeilla niin olet vain opettava ja esimerkillinen ihminen ja muista mitä olet milloinkin opettanut havaittuasia em. liikeitä se muuta sekä koita myös ymmärtää että me kaikki olemme olleet joskus sen lapsen asemassa.
assa
25.09.2010 03:36:11

markkuliini: Mäkin haluan kokeilla! Sosiaalisosiaalisosiaalisosiaalisosiaalisosiaali.
Äh. Kyllästyin jo. Näytti paljon hauskemmalta ulkpuolisen silmin.

Älä sä ny pyytele mitään alkolukkoja tms. kyllä se koulutus tappaa siinä missä kouluttamattomuuskin. Juttuhan on ihan selvä mutta suomalainenlinja poikkeaa oikeasti musta järkevästä ja varmaan moni muukin. tossa
http://www.youtube.com/user/tubeass … ine?feature=mhum#p/f/45/_rqllYBAJt8 koulutista päiväkotiosastolla ja kaikki varmaan tietää biisin sanat originaali versiossa.
Sakmongkol
25.09.2010 03:48:07
assa: Jos sulla on pikku lapsi niin alota niin että kun lapsi astuu, niin sinä astut juuri lapsen suuruisen askeleen ja jatka samaan tahtiin kunnes lapsesi on aikuinen - silloin ehkä opit mitä on väkivallattomuus. Pahoittelen jos ironiani ei välity kaikille lukijoille missään muodossa mukaan lukien kaikki aiemmat sekä tulevat ajatukseni. Mutta muista se että kun lapsi sinun kasvojasi raapii, kusee, yrköää ja paskoo päällesi. Tuhoaa tärkeimpäsi ja tiputtaa läppäsisi polttaa talosi hellan nupeilla niin olet vain opettava ja esimerkillinen ihminen ja muista mitä olet milloinkin opettanut havaittuasia em. liikeitä se muuta sekä koita myös ymmärtää että me kaikki olemme olleet joskus sen lapsen asemassa.

Tiedän kyllä mielestäni varsin hyvin mitä väkivallattomuus on. Jos minulla olisi lapsi niin kasvattaisin sen myös siten että kuvaamasi kaltaisia tapahtumia ei pääsisi tapahtumaan. Väkivallattomuus ei kuitenkaan tarkoita kurittomuutta, joka vitsaa säästää se lastaan vihaa jne. Jos lapseni olisi tähän aikaan yöstä m.netissä kirjoittamassa näin levottomia juttuja niin kyllä vitsa laulaisi.
Dr Dominant
26.09.2010 21:19:03

Eli menikö tämä ketju sanan "koulutus" merkitykseen/tulkintaan?
"Dr. Dominant, I presume?"
padaa@dadaa!
26.09.2010 21:22:38 (muokattu 26.09.2010 22:16:32)

Dr Dominant: Eli menikö tämä ketju sanan "koulutus" merkitykseen/tulkintaan?

Itselläni päällimmäisenä pyörii mielessä sana "lukotus". Ketjun alkupuolella etsittiin sitä joka ilmoittautuisi olleensa konsiksessa ja olisi katkera kun luovuus tyrehtyi. Onko vieläkään löytynyt?
assa
26.09.2010 22:11:34

San luoda tarkoittaa nyt minulle uuden syntymistä. Luovuus on mielestäni sitä että ikäänkuin määrre jota voidaan ymmärtääkseni syventää sitten vaikka adjektiiveilla tai vaikka numeraaleilla sen mukaan miten halutaan. Jos puhutaan koulutuksesta niin se tarkoittaa että kertaus on opintojen äiti yms asioita. No ei pitäisi olla kenellekkään epäselvää että koulutus ja luovuus edustaa vastakkaisuuksia ja vastakkaisuudet ovat väistyviä toisen hallitessa. Voidaan myös puhua että luovuus tappaa koulutuksen(tarpeen).
Sakmongkol
26.09.2010 22:13:58
assa: No ei pitäisi olla kenellekkään epäselvää että koulutus ja luovuus edustaa vastakkaisuuksia ja vastakkaisuudet ovat väistyviä toisen hallitessa.

No minulle tämä on ainakin vielä hyvin epäselvää, kuten suurin osa sinun kirjoitustesi sisällöstä. Ei pahalla.
assa
26.09.2010 22:18:15 (muokattu 26.09.2010 22:33:54)

Sakmongkol: No minulle tämä on ainakin vielä hyvin epäselvää, kuten suurin osa sinun kirjoitustesi sisällöstä. Ei pahalla.

Kannattaa kokeilla vaikka plus ja miinus merkkisillä mangneeteilla. Niin ja tossa sulle cerrmin timatit http://www.youtube.com/user/tubeass … ne?feature=mhum#p/a/f/1/XiCWS6Of7oo joita ymmärtämällä tulee luovaksi tyhmempikin mutta en suosittele kokeilemaan.
BassoSisko
26.09.2010 22:33:40
padaa@dadaa!: Itselläni päällimmäisenä pyörii mielessä sana "lukotus". Ketjun alkupuolella etsittiin sitä joka ilmoittautuisi olleensa konsiksessa ja olisi katkera kun luovuus tyrehtyi. Onko vieläkään löytynyt?

Lukotuksella ei ratkaista kaikkia asioita, kuten tätä käsillä olevaa ongelmaa. Joskus on kaikkien kannalta parasta antaa keskustelun jatkua omia ratojaan.
assa
26.09.2010 22:48:16

padaa@dadaa!: Itselläni päällimmäisenä pyörii mielessä sana "lukotus". Ketjun alkupuolella etsittiin sitä joka ilmoittautuisi olleensa konsiksessa ja olisi katkera kun luovuus tyrehtyi. Onko vieläkään löytynyt?

Lukotus ehdottomasti koulutuksen keksintöjä
http://upload.wikimedia.org/wikiped … .jpg/536px-Fomfr_chastity_belt2.jpg . Myös koulutus on tietynlaista lukottamista sen suhteen että luovalta ajatukselta katkastaan mahdollisuus olemassa oloon kouluttajan toimesta. Opetuksessa lähden liikkeelle tiedon nälkäisen omasta aloitteesta ja valinnasta opettajansa suhteen ellei imettäjän lähipiiriä lasketa. http://www.youtube.com/watch?v=cJpB_AEZf6U
Sakmongkol
26.09.2010 23:53:47
Siis mistä helvetistä tässä ketjussa nyt on oikein kysymys? Kun sanon rehellisesti että en ymmärrä mistä puhutaan niin vastataan jotain magneeteista ja linkitetään Creamin video YouTubesta? Ei siinä, pidän kyllä Creamista kovasti, magneeteista en ymmärrä mitään.

Ollaanko tässä nyt ihan tosissaan vai onko tämä niin lahjakasta trollausta että sitä ei peruskoulutuksen tappama, tavallinen, epäluova kuolevainen pysty ymmärtämään?

Jos jotain ihan aiheeseen kommentoin niin minusta koulutuksesta ei ole haittaa jos se voi mahdollisesti auttaa luovaa ihmistä ilmaisemaan itseään niin että muutkin ymmärtävät.
assa
27.09.2010 00:31:12 (muokattu 27.09.2010 00:38:05)

Sakmongkol: Siis mistä helvetistä tässä ketjussa nyt on oikein kysymys? Kun sanon rehellisesti että en ymmärrä mistä puhutaan niin vastataan jotain magneeteista ja linkitetään Creamin video YouTubesta? Ei siinä, pidän kyllä Creamista kovasti, magneeteista en ymmärrä mitään.

Ollaanko tässä nyt ihan tosissaan vai onko tämä niin lahjakasta trollausta että sitä ei peruskoulutuksen tappama, tavallinen, epäluova kuolevainen pysty ymmärtämään?

Jos jotain ihan aiheeseen kommentoin niin minusta koulutuksesta ei ole haittaa jos se voi mahdollisesti auttaa luovaa ihmistä ilmaisemaan itseään niin että muutkin ymmärtävät.

On sattunut niin että olen koulutuksen vastustaja ja olen eksynyt tähän ketjuun "Mistä se oikein tulee että koulutus muka tappaa luovuuden?" vahingossa - luovuuttani kai tai koulutusta. Mikä sinä olet, on tullut pääosin selväksi. Siitä tässä sun jutussa nyt on kysymys. Tässä ketjussa tuskin on kysymys kysellä mistä tässä on kysymys ja miksi sinä et ymmärrä miksi on puhuttu mangneeteista ja linkitetty creamin video. En halua kysyä miksi sinun tekstisi on allekirjoitettu Hannu Karpolla, mutta kai se siitä ymmärtämättömänkin mielestä voi johtua(se linkkaus) - mangneetti koulutuksesta.

Kun soitat kitaraa niin en tiedä mutta arvaan että jos hierot eri polarity mikrofooneja yhteen tai purat ja leikit niillä niin saata huomata mangneettisen työntövoiman eri polarityjen kohdatessa - ymmärtämisesi ei lisäänny tällä koulutuksella vaan sisäiselläsi joten etsi sieltä mitä asiat tarkoittaa.

Koska allekirjoituksesi on syö timantteja, linkkasin sinulle creamin videon jossa niitä on lusikalla. http://www.youtube.com/user/tubeass … ine?feature=mhum#p/f/38/ax6InYMI0ss

Lsätään. Itse asiassa joudun lisätä että olen tyhmä ja unohdetaan ne mangneetit - ne ei taida kuvata sitä mitä oikeasti tapahtuu ainakaan siinä merkityksessä kuin kuvasiin mutta jos samaa polarityä on kaikki niin mitään ei tulisi koskaan olemaan. Sellaiset isot mangneetit(tai kentät) on etelä ja pohjoisnavoilla maapallossa ja niiden merkitys maailmammekaikeuteen on varmaan enemmän koulutuksella tehty tietoisuuteen ja kitaraan kuin ilman mutta ilman koulutusta olisi jotakin vastaavaa voinut syntyä - kaikki on sama kun pulssi loppuu.
Kefiiri
27.09.2010 09:46:00
Sakmongkol:

Verrattain lahjakas trollaus mitä ilmeisimmin on kyseessä. Se vähän karistaa tyylipisteitä, että trolli itse joutuu kirjoittamaan noin paljon tekstiä. Etevimmät trollit suistavat keskustelut raiteiltaan ihan muutamalla virkkeellä, ilman että täytyy jatkuvasti hämmentää uudestaan.
sellisti
27.09.2010 10:30:46
assa: Opettaa on sama kun oppia totuus ymmärtämättä.

Tähän ei ainakaan millään muotoa pyritä musiikkikoulutuksessa. Esim. soittotunneilla opettajan nimenomaan pitää pitää huolta siitä, että oppilas ymmärtää miksi joku asia kannattaa tehdä niin kuin opettaja sanoo eikä vain hyväksy asiaa sen kummemmin miettimättä, koska silloin opitusta ei ole mitään hyötyä eikä se ainakaan johda itseoppimisen jatkumiseen sitten kun koulutus on käyty loppuun. Tietenkin vaatimattomimmillaan tilanne voi olla noin kuin sanoit, mutta se on todella ei-toivottu tilanne.

Eli toisin sanoen koulutus tappaa ymmärtävyyden. Opin ostaminen, kouluttautuminen on eri asia kuin koulutus. Koulutus tarkoittaa pakottamista, nöyryyttämistä totuuteen jota koulutetaan. Opettaja on antaja - ei kouluttaja. Kouluttaja on sairas pakottaja ja opettaja on viimeiseen asti pakoilija sen suhteen mitä toiselle opeillaan aiheuttaa, eikä anna tietoa kun sen verran että päsee vain pienimmän etenemän siirtämään tietoisuutta intohimon alueessa. Koulutus on vähän kuin raiskaus. Ja opetus on kuin rakkaus.

Tuo nyt on pahimmanlaatuista saivartelua. Tässä ketjussa nuo ovat tarkoittaneet samaa asiaa koko ajan, turha tässä vaiheessa enää ryhtyä uudelleenmäärittelemään termejä. Ellei tuo nyt vain ollut omaa pohdintaasi, jonka ei ollut tarkoituskaan viedä keskustelua mihinkään suuntaan.
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
assa
27.09.2010 13:35:23 (muokattu 27.09.2010 14:00:31)

sellisti: Tähän ei ainakaan millään muotoa pyritä musiikkikoulutuksessa. Esim. soittotunneilla opettajan nimenomaan pitää pitää huolta siitä, että oppilas ymmärtää miksi joku asia kannattaa tehdä niin kuin opettaja sanoo eikä vain hyväksy asiaa sen kummemmin miettimättä, koska silloin opitusta ei ole mitään hyötyä eikä se ainakaan johda itseoppimisen jatkumiseen sitten kun koulutus on käyty loppuun. Tietenkin vaatimattomimmillaan tilanne voi olla noin kuin sanoit, mutta se on todella ei-toivottu tilanne.

Tuo nyt on pahimmanlaatuista saivartelua. Tässä ketjussa nuo ovat tarkoittaneet samaa asiaa koko ajan, turha tässä vaiheessa enää ryhtyä uudelleenmäärittelemään termejä. Ellei tuo nyt vain ollut omaa pohdintaasi, jonka ei ollut tarkoituskaan viedä keskustelua mihinkään suuntaan.

Ei kai tätä kannata ihmetellä. Musiikin koulutus on ei kuin koulutus tai vaikka "lakisääteinen" oppioikeus oppivelvollisuutta varten. Musiikkia kuitenkin opetetaan muullakin nimellä kuin musiikkiloulu. Mikäli musiikkikoulutus on ns. yhteishaussa muiden koulujen suhteen niin mielestäni se ei voi toimia.

Musiikinkoulutuksesta taas kuitenkin poiketen ihmittelen miten ihmiselle voidaan säätää oppivelvollisuus - nämä asiat tietenkin kuuluu jonnekin muualle mutta en taida perustaa aiheesta omaa ketjua muusikoiden nettin sillä varjolla että siellä opetetaan musiikkia puhumattakaan nyt keksin on olemassa musiikki päiväkoteja, eskareita ja luollia sekä lukioita. Voin 100% varmasti sanoa että siellä koulutus tappaa luovuutta ja kyse ei ole vain kyvyttymien yksilöiden etäonnistumista siinä missä oli epäonnistunut missätahansa muuallakin. Nyky aikainen koulutusjärjestelmä on lähtökohtiaan perseestä http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_koulutuspolitiikka ja "kivikautinen" 60 luvulla on ilmeisimmin tehty pahin virhe sosiaalistumisessa. http://www.youtube.com/user/tubeass … line?feature=mhum#p/f/2/WRAOWepVplw Tiedättekö mitä minä olen pannut merkille? No ette ennen kun kerron. Olen mielestäni pistänyt ymmärtäen että ennen ihmiset riehuivat julkisesti kun oli paha olla ja kaikki auttoivat ja rauhoittivat riehujan - nykyää kaikki valvovat jo ennelta ettei kukaan saa riehua julkisesti ja riehujat repivät itseään tuskissaan kun kukaan ei auta ennen kun on hajalla tai räjäyttänyt lähi kylän kauppakeskuksen. Josk oikeen ymmrrän niin vanhalla järjestelmällä ihminen säilyi ehjempänä mutta itsemääräämisoikeuttaan arvostavana - nykyisellä rikkinäisempinä ja itsemääräämisoikudestaan lupuvat vaikka väksin sillä muutaen joutuu sosiaalijaterveysministeriön mukaisiin ihmisen parannusohjelmien kanssa lääkitykseen jos meinaa muiden lääkitettyjen ja sitä kannattavien kanssa asioida "rauhallisesti" nöyrästi ja myöntyvästi että kaikki tekee virheitä ja minä en tarvitse parasta eikä minulla ole oikeutta kuin valittaa kirjallisesti koska muuta eivät haulua kuulla valitusta enkä itsekkän halua kuulla valitusta koska olen oppinut että sellainen on merkki vaarallisuudesta joka pitää hoitaa väkisin ja minä en halua että minua hoidetaan väkisin sekä joudun syrjityksi jos valitan. http://www.youtube.com/user/tubeass … line?feature=mhum#p/f/0/jYYb788g1hU

Ajatellaan mitä musiikki on? Se on usein valittamista. Miten voidaan olettaa että sellaiset sisäänpäin kääntyneet valittajat sitten on niin hyviä. Muistetaan etä peruskoulutuksen tarkoitus on nimen omaan tehdä ihmisistä valittamattomia ketkä osaa allekirjoittaa lappusensa ja äänestää sitä järjestelmää vastustavia enemmän ja kaiken takana on yhteiskunna väkivaltakoneisto pitämässä kaikkea yllä. http://www.youtube.com/user/tubeass … ine?feature=mhum#p/f/43/JZ5nKroC1IU

En ole missään vaiheessa sanonut että olen kovin järkevä ja jos olenkin niin olen tänään tai olin sitä eilen mutta en aina. Saivartelu mitä se on - en viitsi aloittaa mutta uskon että ennen koulutusjärjestelmiä kaikki ilmaisu oli tasa-arvoista niin musikaalisessa merkityksessä kuin muussa. Jos ajatellaan niin tämä näppäimistö tarjoaa rytmiä ja soundia - 60 luvulla toreilla oli porukka koska näppäimistöjä ei ollut eikä koulutus ollut edennyt näin pitkälle kun se nykyisin on ja siellä musiikkia tehtiin ihmisille - ei nauhoiteltu niin paljoa kotona ja se mielestäni on ollut parempi sekä luovempaa ja koulutus on siltä osin tappanut luovuutta ja musikaalisuuttaa ainakin elävässä muodossa sekä koulutuksen meno jatkaa samaa suuntaa mielestäni ainakin vielä. Olenko oikeassa että musikaalisessa koulutuksessa on lisääntynyt nauhoittaminen ja muu yksinäisyys elävää muskikkia tuottavien yksilöiden varmuuden lisäämisen kustannuksella? http://www.youtube.com/watch?v=Z8VW … 1217D44&playnext=1&index=80 Nykyän konflikteista uhkaa paisua globaaleja katastroofeja toisin kun kylähulluus ennen. En voi pauhua tietämyksellä mistä en tiedä eli 60 luvusta. 70 luvulla kuitekin ainakin Tapio Rautavaara http://www.youtube.com/watch?v=PEpEGwnynFE&feature=related intoutui käymään kakaroille puistossa lauleskelemassa millon mitäkin ja kertomassa vitsejään - ei siinä mitään pahaa ollut ja kai niissä kaljakin mainittiin ja englannissa marc bolan englannissa http://www.youtube.com/user/tubeass … ine?feature=mhum#p/f/49/_rqllYBAJt8 ja kokaiini on vissiin sivuutettu.

Itse joudun sanomaan että opiskelin tietoisuutta nuorena kuuntelemalla omalla suppealla saralla musiikkia ja ymmärsiin ettei monet laulut jä yhteiskuntatietoisuus kertoneet samasta asiasta. Seurasin laulujen tekijöiden elinkaaria ja olen tehnyt omat visioni moniista niitä koskensista asioista. Koulutus ainakin olisi tappanut sen mieleni luovuuden jos olisin jotain muuta ajatellu. Minä en ole käynyt tavallaan koskaan musiikinoppitunnilla koska tarkkailuluokalla sellaista ei oikeastaan ollut. Päiväkodissa oli. Ja joku laulu jotakin tupakkarulla juttua josta jo pienenä kiinnostuin tupakkarulliista enemmän laulun takia.

lisätään vielä MUSIIKKI ON KOULUTUSTA siinä missä muukin ja muuta ei tarvita!
Sakmongkol
27.09.2010 14:06:42
assa: Ajatellaan mitä musiikki on? Se on usein valittamista.

No jos haluat määritellä musiikin noin niin miksikäs ei. Minusta musiikkin on kuitenkin itsensä ilmaisemista, mikä voi kummuta tarpeesta valittaa tai mistä tahansa muusta tunnetilasta. Jos on oikein iloinen eikä keksi mitään valittamista niin voi silti tehdä hyvää musiikkia.

Muistetaan etä peruskoulutuksen tarkoitus on nimen omaan tehdä ihmisistä valittamattomia...

Ei ole peruskoulutuksen tarkoitus tuo.

Saivartelu mitä se on - en viitsi aloittaa mutta uskon että ennen koulutusjärjestelmiä kaikki ilmaisu oli tasa-arvoista niin musikaalisessa merkityksessä kuin muussa.

Jaaha, ja milloinka oli tämä 'aika ennen koulutusjärjestelmiä'? Oppivelvollisuus on ollut Suomessa kohta sata vuotta ja jonkinlaista järjestelmällistä koulutusta on maailmassa ollut olemassa tuhansia vuosia. Ehkä kivikaudella ilmaisu oli tasa-arvoisempaa mutta sitä emme voi tietää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)