Aihe: Basson nauhoittaminen? | |
---|
|
Joo eli nyt olis tarkotus ruveta eka kertaa perehtyyn basson nauhottamisen saloihin ja ajattelin kysellä tätä kautta vinkkejä että kannattaako esim. linjana vai mikittämällä? Sellasta slappi henkistä basso saundia pitäis nauhalle saada ja tosiaan kokemusta on ainoastaan kitaroiden nauhottamisesta. eli kaikki vinkit ja apu on hyödyksi nytte. Still alive suckers! |
hape 01.08.2010 19:53:30 (muokattu 01.08.2010 19:55:06) | |
|
hollowi: kannattaako esim. linjana vai mikittämällä? Molempi parempi, itellä tulee usein otettua molemmat. Yks aika yleinen tapa on ottaa botne di-signaalista ja kolina/räyhä mikitetystä. Mutta eipä tuohon mitään sääntöjä ole, kaikki riippuu siitä mitä ollaan tekemässä. Edit: nii se piti vielä sanoa, että jos otat molemmat niin muista kokeilla phase reverseä toiseen signaaliin. Vahvistimesta riippuen se nimittäin voipi olla vastavaiheessa di-signaaliin nähden. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
|
hape: Molempi parempi, itellä tulee usein otettua molemmat. Yks aika yleinen tapa on ottaa botne di-signaalista ja kolina/räyhä mikitetystä. Mutta eipä tuohon mitään sääntöjä ole, kaikki riippuu siitä mitä ollaan tekemässä. Edit: nii se piti vielä sanoa, että jos otat molemmat niin muista kokeilla phase reverseä toiseen signaaliin. Vahvistimesta riippuen se nimittäin voipi olla vastavaiheessa di-signaaliin nähden. Joo tuostaki onpi paljon apua. tuota mulla on mikkeinä vaan shuren sm58 niin tekeekö sillä bassoa nauhottaessa mitään? Still alive suckers! |
|
Jos ekaa kertaa teet, niin ei se varmaan tosta 58:ta jää kiinni. Ei se ihan perusvalinta ole, mutta paskempiakin mikkejä löytyy. Linjaan + 58, niin eiköhän se siitä. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
|
Cornflake: Jos ekaa kertaa teet, niin ei se varmaan tosta 58:ta jää kiinni. Ei se ihan perusvalinta ole, mutta paskempiakin mikkejä löytyy. Linjaan + 58, niin eiköhän se siitä. Joo joskus on jotain bassojuttuja tullu ite nauhoteltua mutta se on lähinnä ollu sellasta juosten kustua fiilis nauhotusta vaan mutta nyt pitäs koittaa saada tosiaan sellasta että se kuullostaski bassolle mutta sieltä släppi jutut kuuluis hyvin. löytyy kyllä tbonen jotku rumpumikit kans iteltä mutta ilmeisesti toi 58 on parempi valinta. ja tosiaan sellasta vähä livehenkistä saundia olis kans hakusessa että saisko sitä paremmin jos jättää tuon linjan pois vai kannattaako se joka tapauksessa vetää sitäkin kautta? tulee nii helvetisti kysyttävää ko jotenki toi basson nauhotus tuntuu itelle aika mystiseltä hommalta mutta eiköhän senki kokeilemalla opi kuitenki.. Still alive suckers! |
|
hollowi: ja tosiaan sellasta vähä livehenkistä saundia olis kans hakusessa että saisko sitä paremmin jos jättää tuon linjan pois vai kannattaako se joka tapauksessa vetää sitäkin kautta? Jos tallentimessa raitoja riittää, niin mieluiten molemmat, eri raidoille. Pelkkä kaappisoundi saattaa olla aika tuhnua. Kokeilemalla tietysti oppii, mikä menetelmä toimii omilla kamoilla ja omalle musiikille parhaiten. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
Mä ajattelin kokeilla läskibasson puutteessa sellaselle "Roots" -henkiselle indiefolk -ep:lle mikittää basson laajakalvosella ja/tai puikkokonkalla. Saan lainaksi sellaisen soitinrakentajan tekemän jatsarikopion, jonka bodia ei ole lakattu millään ja siinä on aika voimakas akustinen saundi. Linjasaundiin kun lisää vähän tuota läpsyttelyä ja röhinää, niin saattaa tulla aika kivakin. |
|
matti_: Mä ajattelin kokeilla läskibasson puutteessa sellaselle "Roots" -henkiselle indiefolk -ep:lle mikittää basson laajakalvosella ja/tai puikkokonkalla. Saan lainaksi sellaisen soitinrakentajan tekemän jatsarikopion, jonka bodia ei ole lakattu millään ja siinä on aika voimakas akustinen saundi. Linjasaundiin kun lisää vähän tuota läpsyttelyä ja röhinää, niin saattaa tulla aika kivakin. Sähkökitarallahan tota läpinän äänittelyä joskus käytetään. Sitä saa kompressoida ja ekvalisoida aika rajustikin ja ihan vaan snadisti tuomaan sellasta metkaa läpsytystä taustalle. Toimii tuomaan ikäänkuin kirkkautta kevyen särön päälle ja luo sellaista tiettyä dynamiikan tuntua. Joskaan toi ei sovi kaikkeen soittotyyliin tietty. Age quod ages. |
|
hollowi: Joo joskus on jotain bassojuttuja tullu ite nauhoteltua mutta se on lähinnä ollu sellasta juosten kustua fiilis nauhotusta vaan mutta nyt pitäs koittaa saada tosiaan sellasta että se kuullostaski bassolle mutta sieltä släppi jutut kuuluis hyvin. löytyy kyllä tbonen jotku rumpumikit kans iteltä mutta ilmeisesti toi 58 on parempi valinta. ja tosiaan sellasta vähä livehenkistä saundia olis kans hakusessa että saisko sitä paremmin jos jättää tuon linjan pois vai kannattaako se joka tapauksessa vetää sitäkin kautta? tulee nii helvetisti kysyttävää ko jotenki toi basson nauhotus tuntuu itelle aika mystiseltä hommalta mutta eiköhän senki kokeilemalla opi kuitenki.. Ota linja kans. Aina. Ja tsekkaa etusen tasot tarkkaan. Kyl se siit. Tsemppii vaan! I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
molder 07.08.2010 21:47:25 (muokattu 07.08.2010 21:48:00) | |
|
hollowi: Joo eli nyt olis tarkotus ruveta eka kertaa perehtyyn basson nauhottamisen saloihin ja ajattelin kysellä tätä kautta vinkkejä että kannattaako esim. linjana vai mikittämällä? Sellasta slappi henkistä basso saundia pitäis nauhalle saada ja tosiaan kokemusta on ainoastaan kitaroiden nauhottamisesta. eli kaikki vinkit ja apu on hyödyksi nytte. Basso-keskustelussa on käyty tämä(kin) juttu läpi monia kertoja. Etsipä sieltä. Ota molemmat saundit talteen. Jaa signaali. Puhdas linja saundi suoraan bassosta ja toinen linja styrkkariin ja sitten jollain hyvällä bassotaajuuksia imevällä mikillä ( AKG D 112 esim. muitakin on) bassokajarin edestä. Tapoja on monia, mutta noin pääsääntöisesti. Etuasteita kannattaa kokeilla kans. ( Sansamp esim. muitakin hyviä on) Kompura-limitterit toimii slapissa hyvin. Näistä kaikista juttua vaikka hurumymykket tuolla BASSO-keskustelussa. Kysy ja etsi sieltä lisää. "The SOUND of VOLUME" |
|
Bassoa äänittäessä pätevät samat lait kun muussakin äänittämisessä. Järjestä niin, että monitorointi on kunnossa, kun bassoa äänitetään. 80% tapauksissa, joissa basso on jotenkin pielessä, syylliseksi paljastuu kuunteluolosuhteiden puutteet (esim. soundissa on tonni liikaa botnea ja/tai soitto on epätarkkaa). |
|
Tuo edellä mainitsemani systeemi tuntuu toimivan odotusteni mukaisesti. Ero halpojenkin mikkien välillä oli valtava! Mikitin bodyn lopulta GAP FC 3 laajakalvoisella viistosti aivan sieltä "yläkulmasta" käden vierestä - läheltä. Proximity-efekti oli tervetullut lisä saundiin. |
varakeef 09.08.2010 11:28:57 (muokattu 09.08.2010 12:41:07) | |
|
molder: Näistä kaikista juttua vaikka hurumymykket tuolla BASSO-keskustelussa. Kysy ja etsi sieltä lisää. Minä kyllä kysyisin ennemmin äänittäjiltä kuin basisteilta... tirsk. Mutta asiaan: noita basarimikkejähän suositellaan bassokaapin mikittämiseen silloinkin, kun tarkoituksena on ottaa botne linjasta. Intuitio kuitenkin sanoisi, että ehkä kuitenkin jotain muuta olisi syytä työntää kaiuttimille; poimimaan ritinää, loisketta, sirinää ja muraa. Kysymyksen voi tietysti aina asettaan muotoon "mitä Beatles tekisi*", mutta kysyn kuitenkin äänittäjien henkilökohtaisia mikkisuosikkeja (ja suosituksia) vanhan jytä-Ampegin (V4, 4x12) taltiointiin. * Tämän toki tarkistan Recording the Beatles opuksesta, joten ei siihen tarvinne nyt mennä... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
JoKo 09.08.2010 11:45:57 | |
|
Kysymyksen voi tietysti aina asettaan muotoon "mitä Beatles tekisi", mutta kysyn kuitenkin äänittäjien henkilökohtaisia mikkisuosikkeja (ja suosituksia) vanhan jytä-Ampegin (V4, 4x12) taltiointiin. Mä sieppaan jytä-Ampegit useimmiten Akg:n D12:lla. Myös MD421 ja SM57 ovat hyviä tuohon tarkoitukseen. |
|
varakeef: Minä kyllä kysyisin ennemmin äänittäjiltä kuin basisteilta... tirsk. Mutta asiaan: noita basarimikkejähän suositellaan bassokaapin mikittämiseen silloinkin, kun tarkoituksena on ottaa botne linjasta. Intuitio kuitenkin sanoisi, että ehkä kuitenkin jotain muuta olisi syytä työntää kaiuttimille; poimimaan ritinää, loisketta, sirinää ja muraa. Kysymyksen voi tietysti aina asettaan muotoon "mitä Beatles tekisi", mutta kysyn kuitenkin äänittäjien henkilökohtaisia mikkisuosikkeja (ja suosituksia) vanhan jytä-Ampegin (V4, 4x12) taltiointiin. Mä en laittaisi bassarimikkiä bassokaapin eteen. Niistähän on yleensä keskialuetta raavittu pois ja korostettu botnea ja n.3-4k-aluetta ja keskialue on nimenomaan se mitä mä yleensä haluan mikillä bassokamoista. Mun suosikkiyhdistelmä on MD421 ja NTK, mut uskoisin että melkein mikä tahansa hyvälaatuinen dynaaminen/isokalvoinen-yhdistelmä vois toimia. 57:lla ehkä enempi rähinää ja sit taas joku RE20/BCM705/PR40 vähän pehmeempiin sävyihin. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
JoKo 09.08.2010 12:07:11 (muokattu 09.08.2010 12:12:10) | |
|
mikä tahansa hyvälaatuinen dynaaminen/isokalvoinen-yhdistelmä vois toimia Käytätkö sä yleensä noita molempia mikkejä? Mä en ole oikein koskaan keksinyt mitään virkaa sille toiselle mikille... Hyvä tasapainoinen keskialue on juuri se juttu mikä tossa kaapin mikitämisessä on oleellista. Mixcube/auratone- tyypiset kajarit on ton tsekkaamiseen tosi hyviä, niillä saa basson kuulostamaan hyvältä millaisista kaiuttimista vaan. |
|
Mikael: Mä en laittaisi bassarimikkiä bassokaapin eteen. Niistähän on yleensä keskialuetta raavittu pois ja korostettu botnea ja n.3-4k-aluetta ja keskialue on nimenomaan se mitä mä yleensä haluan mikillä bassokamoista. Jotain tällaista aprikoinkin. Mun suosikkiyhdistelmä on MD421 ja NTK, mut uskoisin että melkein mikä tahansa hyvälaatuinen dynaaminen/isokalvoinen-yhdistelmä vois toimia. 57:lla ehkä enempi rähinää ja sit taas joku RE20/BCM705/PR40 vähän pehmeempiin sävyihin. Vedätkö nuo siis linjasignaalin lisäksi vai onko tuossa jo koko kattaus? Molemmat mikit läheltäkö? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Mikael 09.08.2010 12:51:53 (muokattu 11.08.2010 10:25:18) | |
|
varakeef: Vedätkö nuo siis linjasignaalin lisäksi vai onko tuossa jo koko kattaus? Molemmat mikit läheltäkö? Joo, DI tohon lisäksi. Yleensä en ihan kartioon kiinni vaan n. 10-20 cm irti kankaasta/ritilästä, mut molemmat yhtä kauas tai sit niin että isokalvoinen on kauempana. Uudelle Mummypowder-levylle äänitettiin biitles-hengessä lisäksi n. 3m etäisyydeltä ns. ambient-basso isokalvoisella (AT4047) joka tuntui toimivan mainiosti myöskin. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Löytyykö porukalta hyviä vinkkejä DI- ja mikkisignaalien yhteenmiksaamiseen? Täälläkin mainittu tapa ottaa DI:stä botne ja mikistä yläkerta on melko luotettava ja hyväksi todettu. Itse olen joitain kertoja päätynyt hevihommissa ottamaan DI:stä puhtaana ja kompressoituna koko taajuusalueen ja siihen päälle vahvasti särötetyn vahvistinsaundin, josta on leikattu alakertaa ja joskus myös yläkertaa. Vahvistimesta tulee sopivasti rähinää ja kolinaa, ja DI-signaalista tulee sitten musiikillisempi sisältö. Nämä raidat sitten ajetaan vielä yhteiseen ryhmään, jossa vähän limitoidaan. Joskus ajan DI-signaalia vielä erilliseen sub-basso-ryhmään, johon tulee myös basaria ja mahdollisesti muuta alakertaa tuottavaa materiaalia. |
|
Mikael: Uudelle Mummypowder-levylle äänitettiin biitles-hengessä lisäksi n. 3m etäsisyydeltä ns. ambient-basso isokalvoisella (AT4047) joka tuntui toimivan mainiosti myöskin. Kuinka paljon tuota ambienssibassoa tuli miksaukseen, käytittekö mausteena vai oleellisena saundina? Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|