Aihe: Iron Maiden
1 2 3 4 5104 105 106 107 108122 123 124 125 126
EddieTheHead
17.02.2010 09:03:30
Twinkle:EDIT: tai siis tuo DLTTEOAS ei auennut äkkiä.
EDIT: eiku vittu, sehän Don't look to the Eyes of a stranger.

Eiks ton SISL pitäis olla SIASL?
Jos nyt oikein ymmärsin, että Stranger In A Strange Landia tässä haetaan.
Regalis Apertura
17.02.2010 17:29:50
Heh no nyt on porukalla kunnon koodikieli messissä;)... Ulkopuoliset älköön vaivautuko ottaa selvää mikä lyhenne tarkoittaa mitäkin:D.
dipshit
17.02.2010 19:53:39
EddieTheHead: Eiks ton SISL pitäis olla SIASL?
Jos nyt oikein ymmärsin, että Stranger In A Strange Landia tässä haetaan.

Noita a, the, an-yms sanoja (pahan oikosulun vuoksi en muista mikskä niitä kutsuttiin) ei sisällytetä lyhenteisiin koskaan.
Punisher
17.02.2010 20:28:48

Dipsetcityboy: (pahan oikosulun vuoksi en muista mikskä niitä kutsuttiin)

Artikkeleita, hyvä mies. Artikkeleita.

Mää oon aina lyhentäny ne näin:
SiaSL = Stranger in a Strange Land
RotAM = Rime of the Ancient Mariner

Prepositiot ja muut pikkusanat samaan syssyyn. Call me strange.
"There is no need for torture: hell is other people." - Jean-Paul Sartre (No Exit, 1944)
kupteri
18.02.2010 01:06:26

Dipsetcityboy: Noita a, the, an-yms sanoja (pahan oikosulun vuoksi en muista mikskä niitä kutsuttiin) ei sisällytetä lyhenteisiin koskaan.

Kui?

Eikös esim. Seventh Son Of A Seventh Son tunneta ihan yleisesti lyhenteellä SSOASS eikä SSSS? Aika outo olisi myös AMOLAD jos se olisikin MLD :-)

Mun mielestä pääsääntö on se että kun lyhenne rakennetaan useammasta sanasta, niin kaikkien alkukirjain otetaan mukaan. Toki tähän löytyy poikkeuksia (esim. USA = United States of America - aika helposti näkee miksi ko. sanasta on "o" jätetty pois) ja jotkut lyhenteet on väännetty "uudeksi sanaksi" ottamalla useampia kirjaimia sopivista paikoista (esim. International Police = Interpol) - mutta "akronyymipuoli" onkin taas sitten eri asia :-)

Minusta se vain selventää asiaa että mukana on se eka kirjain joka sanasta.

Se siitä off topicista.

---

Itse albumien parhauteen en voi muuta sanoa omalta kohdaltani kuin että mikään levy ei ole sysihuono enkä dissaa noita muita "ei-Bruce"-laulajia. "Katutappelijalla" on ollu alkupäässä merkitystä ja biisitkin on enempi rähinää. Bruce on tottakai legendaarisin ja sen aikana yhtye kehittyi todella kovaksi. Bruce on myös showmies, en tiedä miten di'Anno ois stadikkakeikat vetäny. Blaze kävi "vaihtopenkiltä" hoitamassa homman ~ok tasolla, mutta eihän se voi parempi millään olla. Sama kuin Ripper Priestissä. Homma kuitenkin eteni ilman "sitä ainoaa oikeaa" eikä bändi loppunu. Harris ajoi hommaa väkisillä eteenpäin. Blaze vetää omalla soolollaan pirun hyvin, sille ei vaan kaikki biisit sopinu.

Toki kuuntelen vähiten X-Factor / Virtual XI -paria, syynä enimmäkseen X:n raskas ja synkkä tunnelma, mitä ei monestikaan jaksa (pari biisiä sieltä menee milloin vaan). XI:ssä taas on ihan "järjettömiä" biisejä - toisaalta rokkaa kovasti ja äkkiä ohi eli aika "huomaamattomia" siinä mielessä. The Clansman on kyllä klassikko ja Futureal "aivot narikkaan rokkia lujaa nopeasti".

Kahdella ekalla levyllä on taas hyvin samankaltainen meno, toki Adrian toi omalta osaltaan "sitä Maidenia" kehiin, mistä laulajavaihdoksen jälkeen lähdettiin kohti kultakautta. Hyviä biisejä on paljon, tosi klassikoitakin, ja Bruce vetää varsin hyvin ne. Onhan se toki vuosien varrella ne opetellu hyvin ja laulanu sadoilla keikoilla. Silti di'Annossakin on semmoin viehätysvoima, että mieluummin kuuntelen alkuperäisen Wrathchildin kuin livevedon Nickolla ja Brucella. Vaikkakin hyvältä se toinenkin kuulostaa, mutta jotenkin palaset on enempi kohillaan "sitä aikakautta" vastaan.

Jos ei ota laulajia huomioon niin yllättävät levyt voi olla legendaarisia. Paljolti liittyy siihen että mitä oli aikanaan saatavilla. Kasettikopioita ja joskus jopa ostettiin kasetti divarista tuurilla :-) CD:tä ei ollu ja LP:nä noita ei kans liikkunu pikkukylässä (eikä omaa soitinta ollutkaan, isän soittimelta se piti kuitenkin nauhoittaa kasetille -> omaan huoneeseen kuuntelemaan). Sen takia erityisesti Killers piti saada heti kun aloin CD:nä noita kerätä. Ja toki legendaariset Poweslave ja Fear Of The Dark (senkin sain aikoinaan naispuoliselta ystävättäreltä CD->kasetti -kopiona). Noita mitä on siis saanu käsiin on kuunneltu eniten. Joku NPFTD meni ohi kokonaan -> sieltä sitten löytyikin ihan pari varsin jees biisiä. Eli oon tutustunu osaan matskusta "lähes silloin kun ne oli tuoreita" (ja silloinkin hamusin jotain historiasta, mutta en koko kuvaa -> oli siinä ihmettelemstä FOTD jälkeen soittaa Killersiä, kun välistä puuttui koko kultakausi ja sen aikainen progressio).

Ensimmäinen synkkaan ostettu levy oli BNW ja sen jälkeen on uudet ostettukin. Tuota ennen oli jo backcatalogia täytetty niin, että mitään oleellista sieltä ei puuttunu. Levyjä oli kuunneltu ja viimein koko kuva oli hallussa. Sen jälkeen uudet levyt on aina iso tapahtuma.

Tärkeintä on ettei pety heti että tää on ihan ScheiBea. Aikaa niihin vaan menee. Ihan eri meininki jos tutustuu johonkin historiassa väliin jääneeseen tapaukseen kun tuntee edeltävät ja seuraavat, niin siihen väliin sopii joku ja semmoista odottaa odottaa.

Se on totta että muutama paljon soitettu/kuultu biisi alkaa tympimään, pitäis tauottaa. Ja kovasti kaipais livesetteihin unohdettuja helmiä - ei Judas Be My Guide oo ollenkaan huono biisi mutta se on vaan jääny. Mutta ainahan ne 3 biisiä TNOTB:lta tulee. Aina. Yleisö suuttuis jos ei tulis.

Nykyisin kun on koko tuotanto niin oon tykänny soitella kaikkia levyjä läpi alusta lähtien. Välissä skip (jos tiedän etten vaan jaksa jotain biisiä), mutta joillekin skipattavilla toisaalta annan myös soittoaikaa testaakseni onko se kuunneltava vai skipataanko seuraavallakin kerralla.

Semmosta.
dipshit
18.02.2010 01:13:46
kupteri: Kui?

Eikös esim. Seventh Son Of A Seventh Son tunneta ihan yleisesti lyhenteellä SSOASS eikä SSSS? Aika outo olisi myös AMOLAD jos se olisikin MLD :-)

Hmm, totta kyllä tämä. Muistan kyllä että mulle on niin opetettu että noita artikkeleita ei pitäis lyhenteisiin sisältää, mutta en sit tiedä oliko siinä just jotain poikkeuksia, vai oliko kyseessä muutenkin vaan joku suositus. Se kyl kuulostais oudolta. Voin kyllä muistaa päin persettäkin, mutta melko varma oon että oon joskus tän jostain kuullu.

Ehkä se just riippuu lyhenteen lopullisesta muodosta, et jätetäänkö sinne noita artikkeleita vai ei. Nuo sun mainitsemat tapaukset oli hyviä esimerkkejä siitä milloin artikkelit ehdottomasti kannattaa jättää mukaan.

/Offtopic.
TTV
18.02.2010 07:07:29
Dipsetcityboy: Hmm, totta kyllä tämä. Muistan kyllä että mulle on niin opetettu että noita artikkeleita ei pitäis lyhenteisiin sisältää, mutta en sit tiedä oliko siinä just jotain poikkeuksia, vai oliko kyseessä muutenkin vaan joku suositus. Se kyl kuulostais oudolta. Voin kyllä muistaa päin persettäkin, mutta melko varma oon että oon joskus tän jostain kuullu.

Ehkä se just riippuu lyhenteen lopullisesta muodosta, et jätetäänkö sinne noita artikkeleita vai ei. Nuo sun mainitsemat tapaukset oli hyviä esimerkkejä siitä milloin artikkelit ehdottomasti kannattaa jättää mukaan.

/Offtopic.

Näin väsyneenä (telkkarin tuijottamisesta) olympiapenkkiurheilijana voisin heittää bensaa liekkeihin pistämällä sanaleikkiinne uuden sanan pohdittavaksi: MILF. Takaisin aiheeseen, kyllä nämä Maidenin biisilyhenteet vaatisivat jonkinlaisen sanakirjan, joku 7 kirjaimen lyhenne ei aivan heti aukene ainakaan itelle. Kai tämä lyhennetrendi menee kohta biiseihinkin: trpr, kllrs, ... jonka jälkeen ei tiedä puhutaanko kappaleesta, levystä vai pesuaineesta.

Maidenin koko tuotanto on mielestäni niin ajatonta kuin vain hevissä voi olla, jokainen levy kuulostaa bändiltä itseltään mutta ei mitenkään rajoitu tietyn aikakauden (kalenterivuosia) kuuloiseksi, no ehkä 80-luvun kitarasynat paistaa läpi parissa levyssä. Henkilökohtainen kappalesuosikkini on ilmestymisestään asti ollut "Caught Somewhere in Time" ja sellaisena se tulee pysymään ellei Maiden tee siitä vielä täydellisempää uusintaversiota.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
StJerky
18.02.2010 15:59:11 (muokattu 18.02.2010 15:59:54)

"Of" ei ole artikkeli vaan prepositio
"And" ei ole artikkeli vaan partikkeli

eli olisi SSOSS ja MOLAD

Mutta siitä huolimatta minä sisällyttäisin myös artikkelit lyhennyksiin. Olen valmis hyväksymään Punisherin ehdotuksen piennellä viilauksella:

aMOLAD
SSOaSS

;-)
StJerky
18.02.2010 17:31:23
StJerky: aMOLAD

Seison korjattuna. Nimen aloittava artikkeli tulee isolla eli:

AMOLAD
sellisti
18.02.2010 18:17:06
TTV: uuden sanan pohdittavaksi: MILF

Ja jos tarkkoja ollaan, niin sieltäkin puuttuu yksi kirjain välistä. Mut... no, niin. Se siitä.
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
Jormaz
18.02.2010 19:29:07
Pian saamme taas lukea miten maiden on jälleen tehnyt uransa parhaan levyn ja KOLAHTAA IHAM TÄYSIÄ!
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Rhapa
18.02.2010 20:15:57
Jormaz: Pian saamme taas lukea miten maiden on jälleen tehnyt uransa parhaan levyn ja KOLAHTAA IHAM TÄYSIÄ!

Levyn nimeksi tulee Oh My Goodness, World Tackled and focked. Biisimateriaali koostuu OMGWTF:llä mm. kappaleista Son of the Iceberg, Never ever untill forever catches eternity ja Land under these boots I use to roam. Mnettiläiset kehräävät yhteen ääneen foorumilla tyytyväisinä SOTI:n sanoitusten ruotiessa niin ilmastopolitiikkaa kuin nykyihmisen kulutusvimmaakin. Ne ovat niin oikeassa!! TAJUSIN TÄN JUTUN!!!
gigity gigity
adrianman
18.02.2010 20:18:02
Mitä tahansa Maiden tekee, kolahtaa.
Musta Arkipyhä
18.02.2010 21:17:13
Jormaz: Pian saamme taas lukea miten maiden on jälleen tehnyt uransa parhaan levyn ja KOLAHTAA IHAM TÄYSIÄ!

Näinhän se menee joka bändin kohdalla.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Invader666
18.02.2010 21:20:51
Dipsetcityboy: Noita a, the, an-yms sanoja (pahan oikosulun vuoksi en muista mikskä niitä kutsuttiin) ei sisällytetä lyhenteisiin koskaan.

Haloo? Eihän noista lyhenteistä tajua vittu mitään ilman noiden välisanojen sisällyttämistä...
EddieTheHead
19.02.2010 09:26:55

Niimpä. Kyllä ne on ihan SSOASS ja AMOLAD. Tosin The Number Of The Beastin olen aina lyhentänyt NOTB(Niinkuin melkein kaikki), enkä TNOTB.

Ja kun joku puhuin The Rime Of The Ancient Marinerin lyhentämisestä, niin mä en ole ikinä lyhentänyt sitä mitenkään TROTAM, vaan se on ollut aina vaan Rime, eikä mikään muu.

Jotkut lyhenteet on kyllä kieltämättä aika mielenkiintoisia ja vaikeita.
Esimerkkinä vaikka joku:TTLBLAH tai TLOTLDR

Ainiin, Public Enema Number One, eli PENO. :D
Ianuarius
19.02.2010 09:48:48

EddieTheHead: Jotkut lyhenteet on kyllä kieltämättä aika mielenkiintoisia ja vaikeita.
Esimerkkinä vaikka joku:TTLBLAH tai TLOTLDR

The Thin Line Between Love And Hate
The Loneliness of the Long Distance Runner

Jälkimmäisessä meni vähän aikaa. :D

Kyllähän tollaset on jo ihan hyvä lyhentääki jotenki. Yksittäisten kirjaimien käyttö sanojen merkkaamiseen ei kuitenkaan mun mielestä oo se paras tapa, koska siitä seuraa monesti se, että koko rimpsu on sitten pakko kirjoittaa jollekin kyselijälle, eli idea menee ihan hukkaan.

Mielummin just noin, että kirjoitetaan vaikka yks tai kaks sanaa siitä biisin/levyn nimestä, eli The Loneliness of the Long Distance Runner on vaikka Loneliness, The Thin Line Between Love And Hate on Thin Line jne.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Ianuarius
04.03.2010 22:24:50

Ei sentään ollu New Frontier. Noh, katotaan minkälaista Spock-musaa sieltä tulee.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Daelos
04.03.2010 23:03:46
Ois kyllä mahtavaa kuulla uusia biisejä Porissa!
http://www.last.fm/user/Daelos
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)