Aihe: No Country For Old Men | |
---|
|
http://www.imdb.com/title/tt0477348/ Oon nyt kattonu kyseisen leffan kolmesti tässä 1,5 vuoden sisällä enkä oikein vieläkään tajua sitä. Tosin diggaan siitä. Mutta siis: 1. Kukas sen Llewelyn Mossin lopulta tappoi? Ei ilmeisesti Chigurh vaan se joku random-jengi? 2. Mikä ihme se lopun kolari on, jossa Chigurhin auton kylkeen posautetaan? Miten se liittyy mihinkään? 3. Entäs se Tommy Lee Jonesin lopun avautuminen? Nämä asiat on kyllä lievästi mietityttänyt. |
|
Ne ovat vaan Coenin veljeksiä. Luulisin, että leffan kulku jää vähän katsojan oman mielikuvituksen varaan. Tiedä sitten jos alkuperäisessä kirjassa olisi kerrottu asioista enemmän, onko joku lukenut? |
|
Kolaria pidin automaattisesti "sattumana". Enpä tiedä. Ei tullut mietittyä mitään syvempää tarkoitusta tuolle. gigity gigity |
Cujo 08.01.2010 20:24:51 | |
|
Nyt sitten SPOILAA, mutta se kuulunee ketjuun... Eikös ne meksikolaiset huumekauppiaat sen Mossin tappaneet. Kirjassa muistaakseni kuuntelivat jotain Carla Jeanin ja sheriffin puhelua. En muista miten se elokuvassa tarkkaan meni, mutta meksikolaisia kai ne joka tapauksessa oli. Siitä kolarista taas ei kirjassakaan selvitetty, että oliko se onnettomuus vai mikä. Saattoihan hyvinkin ollakin. Mielenkiintoisin on mielestäni se sheriffin uni siinä lopussa. Luulisin että se liittyy samaan teemaan, joka monissa muissakin Cormac McCarthyn kirjoissa tulee esiin. Maailmat syntyvät ja tuhoutuvat -- jonkun intiaanien myytin mukaan joka yö -- ja jonkun pitää aina kantaa tulta ajasta toiseen, rakentaa maailma uudelleen vanhan sirpaleista. Menetetyssä maassakin maailma on muuttumassa: maailma sellaisena kuin Bell sen on oppinut tuntemaan on katoamassa ja uusi maailma ei enää ole vanhoille miehille. Mies on eräänlainen väliinputoaja ja tulenkantaja, yrittää kantaa jotain järjen ja tolkun ja kunniallisuuden periaatteita "loputtomaan pimeyteen ja loputtomaan kylmyyteen". Unen kylmä maa rinnastuu siihen julmaan maailmaan, jossa kirja tapahtuu. Näin mie siitä olen ajatellut, mutta voihan ajatella muutakin. Kirjassa on toinenkin aika väkevä kuva siinä lopussa, mutta en ehdi siitä jauhaa, kun pitää lähteä kaljoittelemaan : D |
|
Sitä kolaria olen pohtinut näin. Anton Chigurhista ei tiedetä elokuvassa juuri mitään. Mistä hän tulee, mistä hän on kotoisin, kenen kanssa hän toimii, mitkä hänen motivaatiot on, miksi hän melkein tappaa satunnaisen huoltoaseman myyjän jne. Anton vaan tulee paikalle ja tappaa ihmisiä tehokkaasti. Ja hetkessä hän on taas poissa. Koska hahmo on yhdenlainen "tyhjä taulu", Chigurhin voi minusta nähdä lähes yliluonnollisessa olemuksessaan ihan universaalina "pahuuden" ruumiillistumana. Pahuutta ei voi selittää, eikä kukaan tiedä mistä sitä tulee. Se vain on olemassa, eikä siitä päästä mitenkään eroon. Sitä tuo kolarikin minusta kuvastaa. Eihän siinä toisessa autossa edes taida näkyä mitään kuljettajaa? Eli se voisi olla jumalallinen väliintulo. Mutta ei pienet divine interventionit Chigurhia poista. Tuo kolari kuitenkin osoittaa aikaisempien ampumavälikohtausten ohella, että häntä voi haavoittaa koska hän on inhimillinen. Kuten pahuus, se ei ole mitään saatanallista salatiedettä, vaan inhimillistä ja ihmisistä lähtöisin. A good song should make you wanna tap your feet and get with your girl. A great song should destroy copcars and set fire to the suburbs. I'm only interested in writing great songs. Tom Morello |
|
Ite koin sen kolarin myös pienesti eräänlaisena asemanvaihtona. Llewelyn Mossia on hankala sympatiseerata sen epäillyttävien motiivien ja epämiellyttämän persoonallisuuden takia. Sen takia itse ainakin huomasin lopulta, että myötätuntoni oli Chigurhin puolella, juurikin tuon kolarin takia. Lopussa kannustetaan hänen puolesta ja toivotaan että hän tästä selviäisi voittajana. Ja meksikolaiset tosiaan tappoivat Mossin. Hehän saivat sen sijainnin selville Carla Jeanin äidiltä, joka sen paljasti kun meksikaani tuli auttamaan laukkujen kanssa. Photography is truth. The cinema is truth twenty-four times per second. |
|
Yksi parhaimmista elokuvista ever. Ei muuta. Ylimielinen Stadilainen |
|
noog: Ite koin sen kolarin myös pienesti eräänlaisena asemanvaihtona. Llewelyn Mossia on hankala sympatiseerata sen epäillyttävien motiivien ja epämiellyttämän persoonallisuuden takia. Kas, enpä itse osannut katsoa tältä kantilta silloin kun leffan näin. Voisitko vähän valottaa mitä nämä epämiellyttävät motiivit ja persoona tarkalleenottaen olivat? No sen toki muistan että hän halusi rahat itselleen, mutta niinhän Chigurhkin? Ja se autokolari tosissaan on ihan vain Coenin veljeksiä, ja itse mielsin sen vahingoksi. Fargon ja Burn after readingin nähneet tietävät että Coenien maailma on absurdi ja jengiä kuolee täysin sattumanvaraisesti. Paitsi että Antonhan ei kuollut. Mut silti. Vettä! |
|
Brian May jr.: Kas, enpä itse osannut katsoa tältä kantilta silloin kun leffan näin. Voisitko vähän valottaa mitä nämä epämiellyttävät motiivit ja persoona tarkalleenottaen olivat? No sen toki muistan että hän halusi rahat itselleen, mutta niinhän Chigurhkin? Ja se autokolari tosissaan on ihan vain Coenin veljeksiä, ja itse mielsin sen vahingoksi. Fargon ja Burn after readingin nähneet tietävät että Coenien maailma on absurdi ja jengiä kuolee täysin sattumanvaraisesti. Paitsi että Antonhan ei kuollut. Mut silti. Epämiellyttävät motiivit lähinnä niitä, kuinka monta kertaa hän olisi päässyt pakenemaan, mutta tahtoi silti ns. kostaa Antonille. Anton taas oli ihailtava lujatahtoisuudensa ja periksiantamattomuutensa takia. Ja autokolarihan ei ole Coenia, sillä niin se tapahtui kirjassakin. Toki he valitsivat kirjoittaa sen mukaan elokuvaansa, mutta samaan kastiin se ei mene Fargon ja BAR:n shokkikuolemien kanssa. Photography is truth. The cinema is truth twenty-four times per second. |
|
noog: Ite koin sen kolarin myös pienesti eräänlaisena asemanvaihtona. Llewelyn Mossia on hankala sympatiseerata sen epäillyttävien motiivien ja epämiellyttämän persoonallisuuden takia. Sen takia itse ainakin huomasin lopulta, että myötätuntoni oli Chigurhin puolella, juurikin tuon kolarin takia. Lopussa kannustetaan hänen puolesta ja toivotaan että hän tästä selviäisi voittajana. Uskon ymmärtäväni tuon näkökulman, mutta itse koin tuon lopun ensinnäkin osoituksena Chigurhin haavoittuvuudesta ja inhimillisyydestä. Leffassa on muuten annettu hänestä tavallaan voittamaton kuva: hän pakenee poliisilta, tappaa kenet ikinä huvittaa ja paikkaa vielä omat ampumahaavansa. Tuo lopun kolari osoittaa, että Chigurh on yhtälailla ihminen ja altis elämän vaaroille siinä missä muutkin ihmiset. Toiseksi kohtaus tavallaan tuomitsee hahmon omaan kohtaloonsa: hän tulee aina olemaan lainsuojaton ja yksin. Hän joutuu pakenemaan poliiseja jälleen ja huolehtimaan itsestään ja vammoistaan yksin. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
Bluesmies 09.01.2010 00:34:25 (muokattu 09.01.2010 00:38:38) | |
|
Mun mielestä Juugelin näkemys oli aika hyvä, sillä törmänneessä autossa tosiaan ei ollut yhtäkään ihmistä. Tai ainakin se näytti siltä, vaikea sanoa. |
|
Bluesmies: Mun mielestä Juugelin näkemys oli aika hyvä, sillä törmänneessä autossa tosiaan ei ollut yhtäkään ihmistä. Tai ainakin se näytti siltä, vaikea sanoa. Jos oikein muistan, toinen auto nähtiin (käytännössä) vasta sen törmättyä, jolloin sisälläolijat olisivat joka tapauksessa jysähtäneet kojelautaa vasten näkymättömiin. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Jos oikein muistan, toinen auto nähtiin (käytännössä) vasta sen törmättyä, jolloin sisälläolijat olisivat joka tapauksessa jysähtäneet kojelautaa vasten näkymättömiin. http://www.youtube.com/watch?v=Jg0-Kcj5ARA Tuossa tuo kohtaus. |
|
Bluesmies: http://www.youtube.com/watch?v=Jg0-Kcj5ARA Tuossa tuo kohtaus. Kyllähän tuossa näkee kolarin jälkeen, kuinka toisessa autossa on joku mies ja pää retkottaa taaksepäin. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
|
Heavy Metal Machine: Yksi parhaimmista elokuvista ever. Ei muuta. Kun puhutaan suomea, niin voi sanoa ihan että "ikinä". Mutta hieno leffa, melkein voin yhtyä mielipiteeseesi jopa. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
Decadetroll 10.01.2010 09:03:36 (muokattu 10.01.2010 09:08:56) | |
|
Todella hieno elokuva ja todella hieno kirja. Elokuva on kyllä yllättävän uskollinen tuolle kirjalle. Ja kyllähän Chigurh (tai miten se ny kirjotettiin..) on melko karu äijä, ehkä yks parhaimmista tappajista leffoissa ikinä. Me likes. I'll be back again next week.
Bring your friends, we'll have an ice cream treat
Mom don't like it, but he don't give a fuck
Kids come running for satan's ice cream truck |
|
Decadetroll: Todella hieno elokuva ja todella hieno kirja. Elokuva on kyllä yllättävän uskollinen tuolle kirjalle. Ja kyllähän Chigurh (tai miten se ny kirjotettiin..) on melko karu äijä, ehkä yks parhaimmista tappajista leffoissa ikinä. Me likes. On muuten outoa katsoa Kaikki pitävät Raymondista kun siinä toi Chigurhin näyttelijä näyttelee sitä raymondin pölhöä velipoikaa. - Lopeta itsesi - Jaakko 2,5 vee |
|
Veikko: On muuten outoa katsoa Kaikki pitävät Raymondista kun siinä toi Chigurhin näyttelijä näyttelee sitä raymondin pölhöä velipoikaa. Haha, eipä muuten näyttele. Mutta tää olikin varmaan vitsi? Vettä! |
|
Brian May jr.: Haha, eipä muuten näyttele. Mutta tää olikin varmaan vitsi? Eipä näytellytkään. Aivoni ovat solmussa. - Lopeta itsesi - Jaakko 2,5 vee |
tsugaru 10.01.2010 11:20:49 (muokattu 10.01.2010 12:20:19) | |
|
Veikko: On muuten outoa katsoa Kaikki pitävät Raymondista kun siinä toi Chigurhin näyttelijä näyttelee sitä raymondin pölhöä velipoikaa. Ei näyttele pölhöä veljenpoikaa, vaan muistetaan parhaiten symppisroolistaan elokuvassa Meri sisälläni tai naistenkaatajanosasta Woody Allenin Vicky Christina Barcelonassa. Muuntautumiskykyinen näyttelijä, joka nimittää itseään mieluuummin työläiseksi kuin tähdeksi ja jolle elokuvan No Country for Old Men kävelevän tappajan rooli istuu hyvin, sillä Bardem ei siviilissä aja autoa. Ei ainakaan jäänyt muistikuvaa Chigurhista ratin takana. No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|