Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tempoon liittyvät sanalliset merkinnät
1 2
M_Rouge
09.09.2009 13:21:23 (muokattu 09.09.2009 13:22:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tempoon liittyvissä sanallisissa merkinnöissä jotain vivahde-eroa? Tai käytetäänkö toista samaan tempoalueeseem viittaavaa nimitystä erityisesti joissain tietyn instrumentin nuotituksissa? Onko virallista käyttää juuri italialaisia nimiä, ei esim. ranskaksi? Nuotittelen etupäässä pianolle klasarityylisiä biisejä. Onko jokaisessa ryhmässä joku yleisin nimi mitä eniten ja yleisesti käytetään?
 
Siis nämä italialaiset:
 
Erittäin hitaasti:
Lentissimo
Adagissimo
Larghissimo

 
Hitaasti:
Lento
Adagio
Largo

 
Rauhallisesti:
Andante
 
Kohtuullisesti:
Moderato
 
Hillitysti:
Comodo
Andantino

 
Nopeahkosti:
Allegro moderato
Allegretto

 
Nopeasti:
Allegro
 
Hyvin nopeasti:
Presto
Vivo
Vivace
Lausutaanhan tämä "Vivake"?
 
Erittäin nopeasti:
Prestissimo
Vivacissimo
Allegrissimo
 
EP
09.09.2009 13:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep ja lisäksi käytetään etuliitteitä esim. con (kanssa), non (non troppo) ei liikaa, poco vähän, poco a poco vähitellen jne.
 
Aikanaan noi italiankieliset piti opetella ulkoa, mutta pääosin jo unohtuneet, jotain sentään vielä muistaa.
 
baron
09.09.2009 14:55:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vivace Lausutaanhan tämä "Vivake"?
 
Se on italiaa. Italiassa c ennen etuvokaalia (e, i) äännetään ts eli vivaatse.
Jos halutaan ääntyvän k:ksi pistetään h c:n jälkeen.
Vivache olisi vivaake:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M_Rouge
09.09.2009 16:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on italiaa. Italiassa c ennen etuvokaalia (e, i) äännetään ts eli vivaatse.
 
Kiitos tiedosta. Olisi voinut tietenkin päätellä tuon lausumisen vaikka tuosta Adagiosta:kin. Mutta parempi tietää kuin arvailla. Miten sitten nuo muut kysymykseni? Onko esim. tempoon liittyvissä sanallisissa merkinnöissä jotain vivahde-eroa?
 
Esim.
Prestissimo
Vivacissimo
Allegrissimo

 
Onko noissa siis mitään vivahde-eroa tai että jotain niistä käytettäisiin erityisesti jossain tietynlaisissa nuotituksissa esim. tietyille instrumenteille? Mikä noista on yleisin, vai onko ihan sama minkä heitän sinne nuottipaperiin?
 
rintapek
09.09.2009 17:30:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa jotain:
www.lahtisymphony.fi/extrat/fi_FI/konserttisanastoa/
 
Itteäni viehätti kovasti tuo:
Molto allegro con fuoco - hyvin nopeasti tuli suudella.
 
One kind of music only - the good kind
M_Rouge
09.09.2009 17:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä sivu. Kiitos!
 
Itteäni viehätti kovasti tuo: Molto allegro con fuoco - hyvin nopeasti tuli suudella.
 
Ja tuo sitten lausutaan "Moltto alleegro kon fuotzo" ?
 
Hauler
09.09.2009 20:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tiedosta. Olisi voinut tietenkin päätellä tuon lausumisen vaikka tuosta Adagiosta:kin. Mutta parempi tietää kuin arvailla. Miten sitten nuo muut kysymykseni? Onko esim. tempoon liittyvissä sanallisissa merkinnöissä jotain vivahde-eroa?

Esim.
Prestissimo
Vivacissimo
Allegrissimo

Onko noissa siis mitään vivahde-eroa tai että jotain niistä käytettäisiin erityisesti jossain tietynlaisissa nuotituksissa esim. tietyille instrumenteille? Mikä noista on yleisin, vai onko ihan sama minkä heitän sinne nuottipaperiin?

 
Noita issimoita käytetään hyvin harvoin, ainakin vanhassa musiikissa. Mutta, yleisimmäksi veikkaisin prestissimoa.
 
Vivahde eroista käyttäen esimerkkinä, prestissimoa ja vivacissimoa, niin tulkinnallisesti vivacissimo on ensisijaisesti eloisa kun taas prestissimo on ensisijaisesti nopea. Eli jos haluaa kirjoittaa aivan uskomattoman virtuoosisen rymistelypätkän niin prestissimo olisi sopivampi. Sen sijaan jos haluaa kuvailla kuvailla kuinka kolibri lennähtelee kukkien lomassa on vivacissimo sopivampi(tulipa karkeita esimerkkejä). Mutta vivace itsessäänkin on kyllä vauhdikas.
 
Schnowotski
09.09.2009 21:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M_Rouge: Onko virallista käyttää juuri italialaisia nimiä, ei esim. ranskaksi?
 
Kyllähän saksaa, ranskaa ja englantiakin on käytetty. Riippuen todennäköisesti osaltaan säveltäjän kotimaasta ja nuotin toimittajasta. Tavallisinta ja suurimmalle osalle tutuinta klasaripuolella lienee käyttää italiaa. Olen törmännyt itseasiassa saksalaisiin merkintöihin verrattaen usein, mutta se johtunee ainoastaan siitä, että taidemusiikin puolella makuni on painottunut tuonne romantiikan jälkeiseen germaaniseen musiikkiin. Pop/jazz-puolella taas olisi hämmentävää mikäli medium swing olisi kirjoitettu italiaksi.
 
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
sellisti
09.09.2009 22:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tuo sitten lausutaan "Moltto alleegro kon fuotzo" ?
 
Ei vaan "fuoko".
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
M_Rouge
09.09.2009 22:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän saksaa, ranskaa ja englantiakin on käytetty. Riippuen todennäköisesti osaltaan säveltäjän kotimaasta ja nuotin toimittajasta. Tavallisinta ja suurimmalle osalle tutuinta klasaripuolella lienee käyttää italiaa. Olen törmännyt itseasiassa saksalaisiin merkintöihin verrattaen usein...
 
Asiasta innostuneena surffailin netissä ja eksyin mm. Mozart's Tempo Systems -saitille:
 
http://www.mozart-tempi.net/22501.html
 
Näkyy Mozartkin käyttäneen merkintöjä pääsääntöisesti italiaksi mutta myös saksaksi. Muutama aivan outo tempomerkintä itselleni, joita en ole koskaan nähnyt. Tosin klassisen musiikin nuotitusten tuntemuksenikin on hyvin rajallinen.
 
Munter
Passacaille
Passepied
 
baron
09.09.2009 22:47:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Ei vaan "fuoko".
 
O ei ole etuvokaali:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
09.09.2009 22:49:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tuossa jotain:
www.lahtisymphony.fi/extrat/fi_FI/konserttisanastoa/
 
Itteäni viehätti kovasti tuo:
Molto allegro con fuoco - hyvin nopeasti tuli suudella.

 
Mua viehättää kuutamosonaatin nopean osan tempomerkintä: "Presto agitato"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
10.09.2009 21:01:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenhän nämä sais numeroiksi helpottaa jonkun verran... jossain muistelen apuja nähneeni mutta missä???
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
EP
10.09.2009 21:12:32 (muokattu 10.09.2009 21:14:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

---------------
 
lxi
10.09.2009 23:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mua viehättää kuutamosonaatin nopean osan tempomerkintä: "Presto agitato"
 
Omia suosikkejani on Einojuhani Rautavaaran Tulisaarnan kolmas osa: "allegro brutale".
sellisti
12.09.2009 10:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: O ei ole etuvokaali:-)
 
Niin..? Siis fuoco = fuoko.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
baron
12.09.2009 17:37:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Niin..? Siis fuoco = fuoko.
 
Jess!!!!!
 
Äh, koko ajan liian lyhyt kirjoitus.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AAJ
12.09.2009 18:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenhän nämä sais numeroiksi helpottaa jonkun verran... jossain muistelen apuja nähneeni mutta missä???
 
Esim. täältä http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=50&la=fi löytyy joitain numeraalisia arvoja. Tempon aistiminen on kuitenkin jossain määrin subjektiivista, eli jonkun mielestä tempo 160 M.M. onkin jonkun toisen mielestä 80 M.M.
 
Zeeboo
12.09.2009 19:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Omia suosikkejani on Einojuhani Rautavaaran Tulisaarnan kolmas osa: "allegro brutale".
 
Eri genre, mutta aika hyvä tämäkin Real Bookissa silmiin sattunut: "Tempo di sturb di neighbour"
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
levesinet
12.09.2009 19:16:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Eri genre, mutta aika hyvä tämäkin Real Bookissa silmiin sattunut: "Tempo di sturb di neighbour"
 
No sitten fuusiojazzissa soitetaan hämmentyneinä rytmiä "con fuzione".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «