Aihe: Onko tällä kokemuksella mahdollisuus päästä konservatorioon?
1 2 3
maisukka
21.12.2008 01:31:50
Rehellisiä mielipiteitä siis, onko minun mahdollista päästä Joensuun konservatorioon seuraavanlaisella opinto- ja musiikkitaustalla? Olen valmis tekemään ennen pääsykokeita runsaasti töitä puuttuvien teoriatietojen paikkaukseen.

* vaippaikäisenä alkanut lauluharrastus
* muskari n. nelivuotiaasta 8v ikään asti (4 vuotta)
* 2,5 v laulutunnit kansalaisopistolla (pidempään olen saanut laulutunteja laulajaäidiltäni, pikkutytöstä lähtien)
* musiikin ilmaisu-kurssi (musiikkiteatteria, joka siis intohimoni) kansalaisopistolla,n. 1v
* taiteen perusopetus, musiikin oppimäärä 1v (kävin peruskurssi 1/3, sekä säveltapailu että teoria) mut en ole tenttinyt
* osaan laulaa nuoteista suoraan
* kansalaisopiston bändikoulu 6kk (olin laulaja ja taustalaulaja, tilanteesta riippuen)
* peruskoulun keskiarvo jotain 8,4
* kaikenkarvaista esiintymiskokemusta laulun ja näyttelemisen osalta ihan pikkutytöstä lähtien

Tosiaan, turha sit sanoa että miks et ole käynyt musiikkiopistoa, että oma syys ettet pääse, ku ei ole perheellä ja mulla ittellä ollut varaa mun musiikkiopistokoulutukseen. Joten vain rakentavia neuvoja kiitos.
Apricot
21.12.2008 02:19:31
Kuvittelisin, että on hyvinkin mahdollisuuksia. Nykyään ei enää katsella niinkään suoritettuja kursseja, vaan käytännön osaamista - tai pikemminkin valmiuksia oppimiseen. Hae rohkeasti, mene pääsykokeeseen, sitten tiedät. Jos ei tärppää, niin hae seuraavalla kerralla uudestaan.

Vinkki: jos teoria-asiat painaa mieltä, niin Tohtori Toonika -kirjan avulla saat kyllä niitä ihan riittävästi haltuun.
maisukka
21.12.2008 02:28:50
No kiitti... kyl mä oon varma että noista pääsykokeen käytännön tehtävitä suoriutuisin ellei vaan se epävarmuuspeikko omaa ääntä kohtaan nostele päätään ennen kokeita. Huono itsetunto, jota yritän paikata siis. Teoriasta en ole ollenkaan varma, kiitti kirjavinkistä.
sellisti
21.12.2008 09:53:06
Varmaan kannattaisi kysyä asiaa myös suoraan ko. oppilaitoksesta... kyllähän siellä joku osaa sanoa voiko näillä taustoilla pyrkiä. Se on nimittäin kurjaa sitten jos ei esim. edes kutsuta pääsykokeeseen jonkun puuttuvan pikkuseikan tms. epäselvyyden takia; jos selvität asian etukäteen niin saatat päästä ainakin näyttämään taitosi lautakunnalle vaikka joku suoritus listasta puuttuisikin.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
maisukka
21.12.2008 19:14:40
No te ette tunne tietävän ko. laitoksesta mitään. kaikki hakijat kutsutaan pääsykokeisiin. ja haku siis tapahtuu yhteishaun kautta.
sellisti
21.12.2008 21:08:13 (muokattu 21.12.2008 21:10:24)
No te ette tunne tietävän ko. laitoksesta mitään. kaikki hakijat kutsutaan pääsykokeisiin. ja haku siis tapahtuu yhteishaun kautta.

No myönnetään, en tunne talon toimintatapoja sen tarkemmin. Tuntuis vaan oudolta että kaikki kutsutaan vaikka hakupapereissa olisi isojakin puutteita... mutta hyvähän se on jos kaikille annetaan mahdollisuus näyttää kyntensä. Tuskin se silti mitään haittaisi kysyä asiaa varmuuden vuoksi sieltäkin, jos nyt kerran koet tarpeelliseksi kysellä sitä esim. täältä. Mutta tee ihan niin kuin parhaalta tuntuu.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
maisukka
21.12.2008 21:33:49
olen jo ollut yhteydessä sinne jossa mua neuvoi ehdottomasti hakemaan joku asiaan vihkiytymätön sihteeri! sano että hänen mielestään voisin vaikka päästäkin. nyt kiinnostais ammattilaisten ja paikassa opiskelleiden mielipiteet.
sellisti
22.12.2008 21:09:15
olen jo ollut yhteydessä sinne jossa mua neuvoi ehdottomasti hakemaan joku asiaan vihkiytymätön sihteeri! sano että hänen mielestään voisin vaikka päästäkin. nyt kiinnostais ammattilaisten ja paikassa opiskelleiden mielipiteet.

No, tuskin sulle kukaan täällä tulee sanomaan että "et varmasti pääse, älä missään nimessä mee pääsykokeeseen". Ja vaikka tuliskin niin mitäs sillä väliä sitten. Meet pääsykokeeseen ja teet parhaas, sittenhän sen tiedät miten käy. Onko tässä nyt muiden mielipiteillä hirveästi väliä..?
Epämuusikko
23.12.2008 02:13:43
Hyvältä näyttää, mutta paperit eivät kerro mitään siitä, kuinka hyppysissä vaadittava materiaali (kappale, tyyli, oma "lavapreesens" ja yleensä itsensä kontrolloiminen) on sinänsä raastavassa pääsykoetilanteessa. Siinä ei paljon paperit paina.
Nimim. been there, still there.
R.I.P Oksanen
maisukka
23.12.2008 11:27:29
no kun mulla ei mitään papereita ole. ongelma onkin just siinä.
kimurantti1
23.12.2008 15:03:29 (muokattu 23.12.2008 15:05:29)
no kun mulla ei mitään papereita ole. ongelma onkin just siinä.

Sanottiinko sieltä konsalta, ettei onnistu ilman papereita? Jos ei, niin silloin onnistuu. Ainakaan minä en tiedä enää yhtäkään opistoa/konsaa Suomessa, jossa muodollinen pätevyys menisi käytännön pätevyyden edelle. Jos sulta irtoaa, niin sitten irtoaa, ja sisäänpääsymahdollisuudet on varmasti ihan hyvät. Puuttuvat teoriat, ilmeisesti tässä meinataan 1-3/3 tasoa, opiskelee oikeasti kuukaudessa, jos vain ottaa sen asiakseen. Teoriaosaaminen on paletista oikeasti aika pieni osa, ja siihen on syynsä, miksei sitä monissa paikoissa enää painoteta niin kuin vielä kymmenen vuotta sitten.

Ne "asiaan vihkiytymättömät" sihteerit kuitenkin pläräävät aika hemmetin monet hakupaperit joka vuosi läpi, joten kyllä heilläkin on joku käsitys siitä, että millaisia hakijoita sisään otetaan. Eli anna mennä vaan, ei se ota jos ei annakaan.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
wavelength
23.12.2008 18:24:46 (muokattu 23.12.2008 18:25:48)

Minä pääsin aikoinani Jyväskylän konservatorioon noin kahden vuoden soittokokemuksella ilman sen kummempia virallisia tutkintoja. Kouluun hakemista edeltänyt lukuvuosi Oriveden opistossa taisi tehdä tehtävänsä...
En tiedä mistä puhun.
maisukka
23.12.2008 22:04:44
Sanottiinko sieltä konsalta, ettei onnistu ilman papereita? Jos ei, niin silloin onnistuu. Ainakaan minä en tiedä enää yhtäkään opistoa/konsaa Suomessa, jossa muodollinen pätevyys menisi käytännön pätevyyden edelle. Jos sulta irtoaa, niin sitten irtoaa, ja sisäänpääsymahdollisuudet on varmasti ihan hyvät. Puuttuvat teoriat, ilmeisesti tässä meinataan 1-3/3 tasoa, opiskelee oikeasti kuukaudessa, jos vain ottaa sen asiakseen. Teoriaosaaminen on paletista oikeasti aika pieni osa, ja siihen on syynsä, miksei sitä monissa paikoissa enää painoteta niin kuin vielä kymmenen vuotta sitten.

Ne "asiaan vihkiytymättömät" sihteerit kuitenkin pläräävät aika hemmetin monet hakupaperit joka vuosi läpi, joten kyllä heilläkin on joku käsitys siitä, että millaisia hakijoita sisään otetaan. Eli anna mennä vaan, ei se ota jos ei annakaan.

No ei kun se sihteeri sanoi just sitä samaa, ettei niistä papereista juuri iloa ole. Mut luulen että ois mulle hyötyäkin laulajana konsalle pääsyssä oikee musiikkiopistokoulutus. vaikka lahjakas olenkin.
sellisti
23.12.2008 22:37:19
No ei kun se sihteeri sanoi just sitä samaa, ettei niistä papereista juuri iloa ole. Mut luulen että ois mulle hyötyäkin laulajana konsalle pääsyssä oikee musiikkiopistokoulutus. vaikka lahjakas olenkin.

No, täällä http://www.konservatorio.jns.fi/index.php?1091 olis nyt ihan mustaa valkoisella, mm. näin:

Musiikkialan perustutkintoa suorittamaan hakevalla on oltava suoritettuna peruskoulun oppimäärä. Opinnoista suoriutuminen määräajassa edellyttää myös, että hakija on aikaisemmissa musiikkiopinnoissaan saavuttanut ainakin musiikkiopiston perustason opintoja ( perustasot 3) vastaavat tiedot ja taidot.
Hakijoiden valitsemisessa pääsykokeeseen otetaan huomioon mm. aikaisemmat musiikkiopinnot ja harrastuneisuus, yleinen koulumenestys, mahdollinen aikaisempi työkokemus, ensimmäinen ja toinen hakutoive ja sukupuoli.

Ei siis ainakaan tuossa suoraan sanota että vaadittais mitään papereita tai suorituksia, kunhan valmiudet ovat hakiessa sillä tasolla että voidaan olettaa hakijan pystyvän suorittamaan toisen asteen ammattitutkinnon vaaditussa ajassa. Eli ei muuta kuin kokeeseen vaan, siellähän se selviää. Tuolle ammattilinjallehan siis ymmärtääkseni oot hakemassa..?

Jos nuo teoriajutut sua mietityttää, niin kyllähän sä tässä ennen pääsykokeita ehdit vielä vaikka musaopistolle tenttimään jonkun 1/3:n tai isommankin suorituksen, jos tässä itseksesi ahkerasti opiskelet.
tarmo
26.12.2008 17:17:26 (muokattu 26.12.2008 17:21:41)

Tässä maassa varmasti joka toinen on riittävän lahjakas pääsemään konsalle, jollei useampikin. Jos olet hyödyntänyt lahjojasi ja kehittänyt itseäsi, jonka lisäksi olet halukas tekemään sitä tulevaisuudessakin, niin olet vakaalla pohjalla. 3/3 -tasoiset tiedot ja taidot oppii iisisti, ja mikäli onnistuu pääsykokeiden teoriaosuudesta moitteetta, ei se mistään suorittamatta jäänestä kurssista jää kiinni.

Kaikella rakkaudella ja joulumielellä: Täältä et saa yhtään enempää vauhtia uratavoitteillesi; kaikki olellinen on jo sanottu. Kerää itsesi ja ala treenaamaan pääsykokeisiin, äläkä suotta rasita päätäsi turhanpäiväisyyksillä. Aletaan olemaan jo epäolennaisuuksien parissa, ja lopulta olet vain jumissa näissä asioissa. Moni asia olisi varmasti plussaa. Varmasti myös huippupistein suoritetut kurssitutkinnot sekä monipuolinen työkokemus. Jos ei niitä ole, niin sitten ei ole. Panosta siihen, mitä sulla on, äläkä keskity vaan siihen, mikä sulta puuttuu. Etenkään, kun kyse ei ole välttämättömästä edellytyksestä.

Hyvä siitä tulee, jos ottaa tullakseen. Jos ei ovet avaudu, kysy raadin palautetta ja usko siihen. Silloin voit parantaa oikeasti olennaisia osa-alueita seuraavaan kertaan. Suorittamatta jääneet teoriakurssit (rivit paperilla, osaamisesta viis) eivät ole, eivätkä tule olemaan esteenä urallasi, jos todella osaat asiasi.
Ihan sama.
Johnny Silverfox
26.12.2008 17:37:35

Teorian kyllä pitäisi olla 3/3:n tasoa, että pääsisi konservatorioon. Konservatorio on ammattiin valmistava koulutus ja perusasiat sinne päästäkseen tulee jo osata. Pelkkä laulaminen ei riitä ja kansalaisopisto on aika lailla "harrastelu meininkiä" itse olen kansalaisopiston laulutunneilla jo viisi vuotta käynyt ja erillaisilla laulukursseilla. Musiikkiopiston laulutunnut olisi jo "ammattimaisempaa meininkiä", kun siinä arvoidaan ja asetetaan tavoitteita laulamisen suhteen.
Manu
Koivulahti
26.12.2008 17:48:55 (muokattu 26.12.2008 23:13:33)

Kyllä sä silti saisit vastauksen keltä tahansa opelta että kannattaako edes hakea. Ne kyllä saattaa vastata että jos olet hyvä kannattaa hakea koulutustaustasta riippumatta.
tarmo
26.12.2008 19:07:00
Teorian kyllä pitäisi olla 3/3:n tasoa, että pääsisi konservatorioon. Konservatorio on ammattiin valmistava koulutus ja perusasiat sinne päästäkseen tulee jo osata. Pelkkä laulaminen ei riitä ja kansalaisopisto on aika lailla "harrastelu meininkiä" itse olen kansalaisopiston laulutunneilla jo viisi vuotta käynyt ja erillaisilla laulukursseilla. Musiikkiopiston laulutunnut olisi jo "ammattimaisempaa meininkiä", kun siinä arvoidaan ja asetetaan tavoitteita laulamisen suhteen.

Khyl. Tason saavuttaa kuitenkin ilman kurssitutkinnon suorittamistakin. Olen itse joskus jumittanut klassista teoriaa tolppa I -tasoon asti, mutta konsalla (pop&jazz) näistä teoriatiedoista ei tullut hullua hurskaammaksi.

Jos ei 3/3 -tasoa ole, kannattaa se hommata vaikka kotikonstein. Ei muuta kun intervalleja tunnistamaan ja sointuja treenaamaan. Vielä kun plokkailee levyiltä onnistuneesti muutamat melodiat ja rytmit, niin siinä sitä tasoa alkaakin jo olemaan. Jos edellä esitetyt "termit" (melodia, rytmi, intervalli jne...) meni ohi, niin sitten kannattaa ottaa vaikka yksityisopettaja :)
Ihan sama.
maisukka
26.12.2008 23:01:33

No jhust joo... olen kuullut itse pelkkää pahaa musiikkiopiston laulutunneista. monta ääntä pilattu. Mä osaan laulupuolella samat jutut teknisesti (ja varsinkin esityksellisesti) kuin musiikkiopiston käyneet, uskallan väittää. teoria vaan on tekemättä.

Ja mä en voi hakee jos ei ole vähintään 70% mahdollisuus päästä sinne,. Koska olen käynyt jo toista ammattikoulua jo 1,5 v (jouduin keskeyttämään yhden opettajan aiheuttamien ikävyyksien takia) ja oon jo menettänyt siis 3pistettä yhteishausta. Ja menetän vielä 3p lisää jos mulla ei mitää mahdollisuutta ole päästä opiskelemaan, niin se voi pilata mahikset päästä toiseen kouluun. hankala selittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)