Aihe: Kadenssien kirjoitus
1
mahler
11.08.2008 08:56:02
Terve vaan,
Kirjoitan paraikaa konserttoa huilulle ja jousiorkesterille. Työ edistyy muuten hyvin, kaksi osaa on jo valmiita ja kolmaskin etenee hyvää vauhtia. Olen jo kirjoittanut ensimmäiseen osaan kadenssin, mutta en ole yhtään tyytyväinen siihen. Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon (eli mitä kadenssissa ylipäätänsä pitäisi olla) kadenssia kirjoitettaessa? Teos on siis tonaalinen ja ensimmäinen osa, johon kadenssi siis tulee, on noin viiden minuutin pituinen.
baron
11.08.2008 10:07:43

Ennen vanhaanhan soittajat saivat itse improvisoida kadenssin:-)
mahler
11.08.2008 16:36:26
Juu, juuri tuota teemojen sitomista olinkin ajatellut. Mitä tähän briljanssiin tulee, ovat käteni osittain sidotut, sillä sävellän tätä konserttoa opistoni jousiorkesterille, joka se on kyllä sangen laadukas, Helsingin Juniorijouset, sekä jollekin huiluopiskelijalle, joten mitään älyttömän vaikeaa en voi konserttoon kirjoittaa. Olen itsekin siis vielä opiskelija.
Sipilä
11.08.2008 16:49:53
Itse olen vajaa vuosi takaperin säveltänä trumpettikonserton, (joka olisi tarkoitus levyttää), ja siinä onpi kadenssi ekan osan loppupuoliskolla. Käytin oikeastaan hyväkseni osan aiempia teemoja ja motiiveja, mutta on siellä myöskin omaa tarinaa. Voisit esim. kaivella huilukonserttojen nuotteja, ja ihmetellä että kuinka kadenssit ovat sinne syntyneet. Tai miksipä ei muitakin soitinkonserttoja. Siinäpä minun viisi penniseni.

Huomaa muuten avatariemme samankaltaisuus, taidamma olla samaa maata.
mahler
11.08.2008 17:21:12
Heh, niinpä taidamme.
Tuo muiden huilukonsettojen tutkiminen on kyllä hyvä idea. Olen kuunnellutkin Mozartin huilukonserttoja. Osaisiko joku muuten neuvoa muita hyviä 1700-1800 luvuilla sävellettyjä huilukonserrtoja?
sellisti
12.08.2008 20:59:13
Levesinetillä on hyvää asiaa, mutta tuli vaan mieleen että jos säveltäjä säveltää teokseensa kadenssin, niin saahan se periaatteessa säveltää sinne ihan mitä vaan. Tietenkin aika vakiintunut ja toimiva käytäntö on kertailla ja varioida osan teemoja kuten jo todettu, mutta toisaalta joku muukin lähestymistapa on ihan mahdollinen. Lähinnä kai tarkoitus olisi että kadenssi kuulostaa "tarpeelliselta" ko. osaan, eikä kuuntelijalla tule sellaista oloa että mitähän tuokin pätkä tuossa biisissä teki. Rakenteen ja yhtenäisyyden säilymisen johdosta ihan pelkkää tajunnanvirtaa ei siis kannata kirjoittaa, mutta ei tarvitse myöskään pitäytyä pelkästään teoksen teemoissa. Ennen vanhaanhan solistit ovat tosiaan itse säveltäneet, jopa lennossa improvisoineet soolokadenssit joten jonkinlainen improvisatorisuuden tuntu varmasti toimii. Tällasta tuli mieleen.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)