Aihe: Kitaran puista
1 2
Timo JM
06.08.2008 11:13:13

Tietääkö kukaan mitään eri kitarapuiden painoista? Pitäisi jostain päästä tiirailemaan mihin järjestykseen eri puumateriaalit asettuvat painon mukaan.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
sagge
06.08.2008 11:41:18
Mahonki on ainaki painava =)
Juniper
06.08.2008 11:48:11
Tässäpä jonkunlainen listaus, jossa on myös puun keskimääräinen tiheys: http://www.northstarguitars.com/tonewoods.html
Minushuman
06.08.2008 12:15:30
Mitä tolla sivun lopussa mainitulla äänen nopeudella puussa on vaikutusta kitaran äänimaailmaan?
"Darkest motherf****r on the planet - Just so close to death I know I am it."
Mikaelo
06.08.2008 12:29:46

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=136576

Tuoltakin löytyy aika kattavasti infoa.
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
McNulty
06.08.2008 14:55:03 (muokattu 06.08.2008 15:00:19)

Toivottavasti hymiö tarkoittaa tässä sarkasmia. Mahonki nyt ensinnäkin on vain yleisnimitys useille eri lajikkeille ja suvuille. Mahonkia on monen sorttista ja myös leikkuukohta vaikuttaa kovasti yksilön painoon, sointiin, tiheyteen, väriin, hintaan jne jne. Siis tuon lajin lisäksi tietysti.

Eli, mahonki ei välttämättä ole painavaa, se ei myöskään aina ole "tummasointisin puu".

http://en.wikipedia.org/wiki/Mahogany

Yht'äkkiä mahonkilajikkeita tutkiessa silmille pärähtää hondurakset, afrikkalaiset ja aasialaiset mahongit, limbat eli korinat, santos, makore, koa yms. "sisarlajikkeet" tai mahongin kaltaiset soitinpuut. Usein näistä voidaan käyttää yhtä yhteistä mahonki-termiä (poislukien Koa, se markkinoidaan yleensä omalla hienolla nimellään). Lopulta se ei kuitenkaan kerro itse puusta vielä mitään.

Täältä lisätietoja eri puista joita useimmin sähkökitaroiden/-bassojen parissa käytetään: http://www.warmoth.com/guitar/options/options_bodywoods.cfm

PS. Natoa (Nyatoh) ei kannata sotkea mahonkiin tai edes mahongin sukulaiseksi. Se kun on lähempänä lehmusta/leppää niin väriltään, soinniltaan kuin myös työstettävyydeltään.

http://www.sademetsa.fi/puut/nyatoh.html

Täältä myös kotimaisella lisätietoa: http://www.puukeskus.fi/fi/Ideat_ja_ohjeet/Jalopuut/
Laidallinen Mul Mul!
buju
06.08.2008 19:39:52
Damn right, I´ve got the blues
jPekka
08.08.2008 23:50:05

Mitä tolla sivun lopussa mainitulla äänen nopeudella puussa on vaikutusta kitaran äänimaailmaan?

Kitaran lankku (tai kansi) värähtelee kielten mukana ja vaikuttaa kokonaissoundiin sekä sähkiksessä että akustisessa. Jos on kaksi muodon ja koon puolesta identtistä lankkua joissa ääni kulkee eri nopeuksilla, "hitaampipuinen" kuulostaa (hivenen) isommalta, koska lankunsisäiset kaiut ehtivät myöhemmin perille.

Ainakin teoriassa.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Werihukka
09.08.2008 00:12:13

Onko kellään kokemusta vaahterasta runkopuuna? Kiinnostas kovasti, että saako sillä sellasen vinkuvan, pitkän sustainin sooloihin.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
WinterMad
09.08.2008 01:01:40
Onko kellään kokemusta vaahterasta runkopuuna? Kiinnostas kovasti, että saako sillä sellasen vinkuvan, pitkän sustainin sooloihin.

Minulla on RR joka on kokovaahteraa. Siinä on kyllä tosi hyvä soolosoundi, sustainikas ja erottuva. Ilmeisesti siis hakemasi juttu.
Jucciz
09.08.2008 01:11:42

Se, että osaa painella näppäimistöltään löytyviä kirjainmerkkejä, ei vielä suorastaan ole velvoite vastaamaan kysymyksiin, joista ei näytä olevan mitään hajua.

Mahonkia on nimittäin useita lajikkkeita ja ihan älyttömän monen painoista on tarjolla: mun painavin Les Paul painoi 4,9 kiloa ja siinä oli kevennysporaukset, eli sisältä oli jyrsitty puuta pois. Toisaalta mun eräs toinen Les Paul painaa alle 3,8 kiloa, vaikka se on umpipuuta ilman mitään porailuja. Kummassakin sekä runko että kaula ovat mahonkia.

Eli sovitaanko sakke vielä kerran, ettet tule heittämään valistumattomia arvauksiasi näihin ketjuihin? Jengi haluaa tietoa, joten annetaan ennemmin niiden puhua, joilta sitä löytyy. Ihan ystävällisesti pyydän, koko yhteisön puolesta.
BigPapa
09.08.2008 01:20:16 (muokattu 09.08.2008 01:31:01)

Se, että osaa painella näppäimistöltään löytyviä kirjainmerkkejä, ei vielä suorastaan ole velvoite vastaamaan kysymyksiin, joista ei näytä olevan mitään hajua.

Mahonkia on nimittäin useita lajikkkeita ja ihan älyttömän monen painoista on tarjolla: mun painavin Les Paul painoi 4,9 kiloa ja siinä oli kevennysporaukset, eli sisältä oli jyrsitty puuta pois. Toisaalta mun eräs toinen Les Paul painaa alle 3,8 kiloa, vaikka se on umpipuuta ilman mitään porailuja. Kummassakin sekä runko että kaula ovat mahonkia.

Eli sovitaanko sakke vielä kerran, ettet tule heittämään valistumattomia arvauksiasi näihin ketjuihin? Jengi haluaa tietoa, joten annetaan ennemmin niiden puhua, joilta sitä löytyy. Ihan ystävällisesti pyydän, koko yhteisön puolesta.

Hondurasin mahonki se vasta painavaa onkin...taitaa toi mun Gibson Les Paul Junior -62 painaa sellasen 2,5kg.....about...

tosson -63 mitä nyt on 5,5lbs kiloina...sanoo siinä että höyhenen kevyt...niin about 2,5 kg

http://www.rocknrollvintage.com/proddetail.asp?prod=63-lp-jr-cherry
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Werihukka
09.08.2008 02:12:20

Minulla on RR joka on kokovaahteraa. Siinä on kyllä tosi hyvä soolosoundi, sustainikas ja erottuva. Ilmeisesti siis hakemasi juttu.

Lähinnä ajattelin, että kokovaahterainen kitara vois olla aika hyvä vastakohta kokomahonkiselle :P

Joskus sitten, kun kustomia hommaa, niin täytyy pohtia että mitä puuta siihen iskee.
duc
09.08.2008 02:58:22
Lähinnä ajattelin, että kokovaahterainen kitara vois olla aika hyvä vastakohta kokomahonkiselle :P

Joskus sitten, kun kustomia hommaa, niin täytyy pohtia että mitä puuta siihen iskee.

Njoo, vaahtera taitaapi vaan olla yleensä aika painavaa, ei ainakaan kovin paksua runkoa kannattane siitä tehdä.
Painajaismainen
09.08.2008 10:52:39
Njoo, vaahtera taitaapi vaan olla yleensä aika painavaa, ei ainakaan kovin paksua runkoa kannattane siitä tehdä.

Mulla on kaksi kokovaahteraista Charvelia. Oranssissa on vielä erillinen vaahterakansi ja painoa löytyy ihan kiitettävästi toiseen Charveliin, Flygari-kopioon ja Deanin Explorer-kopioon verrattuna. Vaahterainen Explorer-malli tai LP-tyylinen kitara voisi olla aika murhaava peli keikoilla painonsa puolesta.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Timo JM
09.08.2008 14:22:30

Miksi muuten vaahtera on niin yleinen kaulapuu? Luulis, että skitasta tulee herkästi kaulapainoinen jos se on niin painavaa puuta.

Prkl, mokasinkohan mä nyt kun tilasin Steinberger kopion vaahterakaulalla ja sen pienen bodin mahonkisena?
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
esprit de corps
09.08.2008 14:43:29 (muokattu 09.08.2008 14:54:31)
Miksi muuten vaahtera on niin yleinen kaulapuu? Luulis, että skitasta tulee herkästi kaulapainoinen jos se on niin painavaa puuta.

Vaahtera on lujaa puuta. Pysyy hyvin kuosissaan, eli kitaran tapauksessa kaula suorana.

E: Ja toki siis vaahtera näin sointimielessä on myös kirkas puu. Luo siis kirkkaan soundin ja välittää sen hyvin.
Joees
09.08.2008 19:14:25 (muokattu 09.08.2008 19:14:37)

Prkl, mokasinkohan mä nyt kun tilasin Steinberger kopion vaahterakaulalla ja sen pienen bodin mahonkisena?

Crowfield tossa jo kertoilikin...

Mutta, ei nuo pelkät tiedot paperilla kerro mitään. Se muotoilu(ja hihnatappien sijoitus) vaikuttaa erittäin oleellisesti siihen onko kitara kaulapainoinen vai ei.

E: Seisaaltaan soitettaessa siis.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Werihukka
10.08.2008 23:51:02

Oli tiedossa. Nyt on varmasti monilla muillakin.

Toki tuo täytyy huomioida kitaraa suunnitellessa. Painavuus ei varsinaisesti ole ongelma, vaan se, että joutuuko tinkimään saundista sen takia...

Toki nämä perinteiset vaihtoehdot on erittäin hyviä. Hondurasin mahongista saa pehmeäsaundisen ja kevyen kitaran, jos tekee kokonaan. Lehmus mainio pehmeämpisaundisempi korvike lepälle ja leppä itessään erittäin hyvä soitinpuu ainakin pultti- ja läpirungonkaulaisissa. Saarni taas lepästä kirkkaampi ja "vintagempi".

Vaahtera vähän houkuttelee jo omaperäisyydellään, mutta voi olla kovinkin radikaalin kuulonen, jos ei mikit tasapainota saundia. Kokemusta kun ei ole.

Jotkut muutkin harvinaisemmat runkopuut kiinnostaa jonnin verran. Eli jos jostain muista runkopuista on kokemusta ja haluaa sen jakaa jonkin muunkin kanssa, kun minun, niin antaa palaa vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)