Aihe: Kitaraprojekti-idea
1
flattopguitar
04.03.2008 09:33:26 (muokattu 04.03.2008 09:39:41)
Olen miettinyt sellaista kitaraprojekti-ideaa josta syttyisin kunnolla, siis innostuisin tekemään sitä. Tavallisen sähkökitaran tekeminen ei jotenkaan nappaa, joten mielessäni on sellainen jännä hypdridi sähkökitaraa, akustista ja archtopkitaraa. Haluaisin mielipiteitä onko järkevää lähteä työstämään ideaa eteenpäin?

Kitarassa olisi pulttikaula tyyliin strato/tele, joka kiinnitetään 2" paksuun koverrettuun mahonki (muukin puulaatu kyllä käy) bodyyn (*). Koverretty ja hieman syvempi body siksi, että kannesta tulisi kokopuinen kuusikansi suoralla H-rimoituksella trapetsi peräpäällä ja archtop kitaroista tutulla liikutettavalla tallalla. Kitaraan tulisi kaksi pientä kaikuaukkoa archtop-kitaroiden tyyliin.'

(*) Koska kelluva talla nousee korkeammalle kuin tavallisesti sähkökitaran talla, niin kitaran pulttikaula pitäisi laittaa hieman jyrkemmässä kulmassa kiinni mahonki bodyyn. Olen myös haaveillut sellaisesta kaulankiinnitystavasta, josta pystyisi säätämään kaulankulmaa ruuvia löysäämällä/kiristämällä. Tällätavoin action säätäminen olisi kätevää esim. sähkökitaramaiseen tai akustiseen soittoon.

Olen yrittänyt helpottaa suunnittelussa työmäärää ja vaadittavaa taitotasoa ostamalla valmiin kaulan ja pitämällä kannen tasaisena, jolloin työksi jäisi lähinnä bodyn kaivertaminen, kaulan kiinnitys, kannen rimoitus ja sahaus, liimaukset ja tietenkin viimeistely.

Tyhmää/toteutettavissa/nerokasta?
Jymi
04.03.2008 10:45:14

Ihan toteutettavissa ja mikään uuden kokeilu ei ole tyhmää. Eli siitä vaan.
MPU
04.03.2008 12:30:45
Mielestäni paljon fiksumpi idea kuin jonkun hevisuunnikkaan teko. Ei muuta kuin toimeen.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jukkasil
04.03.2008 14:02:12

Meikäläisen vastaava projekti alkaa olla lopputaipaleella, 2 kuukautta sitä tein, kaula kylläkin liimaliitoksella, mutta muuten ajatus samanlainen:

http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/

Soundaa todella hyvältä, pistän ääninäytteitä, kunhan ehdin äänittelemään.

Toista vastaavaa olen jo aloittanut (tilattiin minulta).
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
Teijo K.
04.03.2008 14:58:59

Olen miettinyt sellaista kitaraprojekti-ideaa josta syttyisin kunnolla, siis innostuisin tekemään sitä. Tavallisen sähkökitaran tekeminen ei jotenkaan nappaa, joten mielessäni on sellainen jännä hypdridi sähkökitaraa, akustista ja archtopkitaraa. Haluaisin mielipiteitä onko järkevää lähteä työstämään ideaa eteenpäin?

Kitarassa olisi pulttikaula tyyliin strato/tele, joka kiinnitetään 2" paksuun koverrettuun mahonki (muukin puulaatu kyllä käy) bodyyn (*). Koverretty ja hieman syvempi body siksi, että kannesta tulisi kokopuinen kuusikansi suoralla H-rimoituksella trapetsi peräpäällä ja archtop kitaroista tutulla liikutettavalla tallalla. Kitaraan tulisi kaksi pientä kaikuaukkoa archtop-kitaroiden tyyliin.'

(*) Koska kelluva talla nousee korkeammalle kuin tavallisesti sähkökitaran talla, niin kitaran pulttikaula pitäisi laittaa hieman jyrkemmässä kulmassa kiinni mahonki bodyyn. Olen myös haaveillut sellaisesta kaulankiinnitystavasta, josta pystyisi säätämään kaulankulmaa ruuvia löysäämällä/kiristämällä. Tällätavoin action säätäminen olisi kätevää esim. sähkökitaramaiseen tai akustiseen soittoon.

Olen yrittänyt helpottaa suunnittelussa työmäärää ja vaadittavaa taitotasoa ostamalla valmiin kaulan ja pitämällä kannen tasaisena, jolloin työksi jäisi lähinnä bodyn kaivertaminen, kaulan kiinnitys, kannen rimoitus ja sahaus, liimaukset ja tietenkin viimeistely.

Sanoisin että toteutettavissa, mutta vasta lopputulos kertoo miten nerokas idea se oli. Minä olen tehnyt yhdän onttorunkoisen telekopion kuusikannella ja siitä oli oikein oiva. Soundi on sellainen kivan heleä ja mukava. Tuo sun idea ei ole ihan sama, joten vaikeahan tuosta on sanoa. Mie laitoin runkoon ihan tervalepän.
jPekka
05.03.2008 09:25:42

(*) Koska kelluva talla nousee korkeammalle kuin tavallisesti sähkökitaran talla, niin kitaran pulttikaula pitäisi laittaa hieman jyrkemmässä kulmassa kiinni mahonki bodyyn.

Toinen mahdollisuus on viistota kopan peräosaa niin, että tallasysteemin saa alemmaksi. Rickenbackerin puoliakustisissahan on vähän tämäntyyppinen ratkaisu, en tiedä kyllä miten hyvin toimisi kelluvalla tallalla.

Olen myös haaveillut sellaisesta kaulankiinnitystavasta, josta pystyisi säätämään kaulankulmaa ruuvia löysäämällä/kiristämällä. Tällätavoin action säätäminen olisi kätevää esim. sähkökitaramaiseen tai akustiseen soittoon.

Eikös 70-luvun lopun Fendereiden "Micro Tilt" -kaulansäätöruuvi ollut juuri tällainen idea?
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Teijo K.
05.03.2008 10:56:02

Toinen mahdollisuus on viistota kopan peräosaa niin, että tallasysteemin saa alemmaksi. Rickenbackerin puoliakustisissahan on vähän tämäntyyppinen ratkaisu, en tiedä kyllä miten hyvin toimisi kelluvalla tallalla.

Eikös 70-luvun lopun Fendereiden "Micro Tilt" -kaulansäätöruuvi ollut juuri tällainen idea?

Juu, tunnistaa kolmepulttisesta kaulasta.
Jäärä
05.03.2008 13:12:50
Juu, tunnistaa kolmepulttisesta kaulasta.

Näissä uusimmissa on myös neljällä pultilla.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jsvenn
05.03.2008 15:46:40
Lueskelin ideaasi, joka vaikutti hyvinkin toteutuskelpoiselta. Jäin miettimään sitä lankun ontoksi kovertamista. Oliko siinä tarkoitus jättää sivut paikoilleen, eli et tee ollenkaan erillistä ympäriliimattavaa reunaosaa? Tekeminen on varmaan helpointa, kun jyrsii (tai koivertaa) sisäpuolen ensiksi ja muotoilee sitten lopullisesti ulkopuolet vannesahalla tms. Tällä tavalla toteutettuna tulevat puun syyt kuitenkin paikoitellen "pystyyn" muotoa vasten ja pinnan viimeistely on silloin työlästä.

Kaulan säätö on hyvä idea, kunhan keksit helpon toteutuksen. Aikaisemmissa viesteissä taisi olla niistä juttua. Jossakin saksalaisessa archtopissa olen nähnyt säädettävän kaulankiinnityksen, mutta se oli yhdellä ruuvilla kaulaliittymän kohdasta. Jukkasilillä on mainion näköinen toteutus omassaan. Siitä kannattaa napata mallia. Ehkeivät tämmöiset ole akustisina parhaimmillaan, mutteivät ainakaan luulisi kiertävän vahvistettuna. Siuna tekisin kannestakin kaarevan. Ei se niin mahdotonta ole, vaatii vain kärsivällisyyttä ja terävät työkalut.
jPekka
05.03.2008 22:17:24

En kyllä nopeasti keksi miten sen voisi tehdä kotikonstein niin hyvin, että kaula olisi jämäkästi bodya vasten vaikka kaulankulmaa muuttaessa osa kaulan tyvestä jäisi hieman koholleen.

Tässä eräs (perin) kotitekoinen ratkaisuversio: vanttiruuvi.
http://www.youtube.com/watch?v=BthYuyQs5m0&feature=related
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
jukkasil
06.03.2008 22:59:30

Oheisesta linkistä löytyy soundipätkiä tuosta mun projektista:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=161446
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)