Aihe: Limewire ohjelman käytöstä
1 2 3 4 5 6
dipshit
11.10.2007 20:06:10
En ole varma, mutta eikös kaikenlaisesta warettamisesta puhuminen ole M.netissä kiellettyä? Ja Limewirehän on tämmöinen waretusohjelma ellen ole täysin väärässä.
-Aleksi-
11.10.2007 20:24:14
En ole varma, mutta eikös kaikenlaisesta warettamisesta puhuminen ole M.netissä kiellettyä? Ja Limewirehän on tämmöinen waretusohjelma ellen ole täysin väärässä.

Eihän tässä puhuttu kopiosuojatun materiaalin levityksestä. Mun tietääkseni sitä saa olla waretusohjelmia, ja ladata kopiosuojaamatonta settiä?
wavelength
11.10.2007 21:59:04

Limewirehän on tämmöinen waretusohjelma ellen ole täysin väärässä.

Limewire on P2P-pohjainen tiedostojako-ohjelma -- ohjelman käyttäjistä on kiinni, onko kyse laittomien tiedostojen vai esim. Linux-distrojen levittämisestä.
Province
11.10.2007 22:40:24
Katsokaa kysymystä!
Mun koneesta on levitetty aineistoa juuri ulkoakäsin hyökättynä.
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
dipshit
11.10.2007 23:29:21
Limewire on P2P-pohjainen tiedostojako-ohjelma -- ohjelman käyttäjistä on kiinni, onko kyse laittomien tiedostojen vai esim. Linux-distrojen levittämisestä.

Aivan, aivan. Poistunpa täältä takavasemmalle.

Niin ja ketjun aloittajan kysymyksiisi en valitettavasti osaa vastata :/
Akai
12.10.2007 07:18:31
Aluetta voisi harkita ehken uudestaan.
If it's too loud, you're too old!
kingdom
12.10.2007 08:46:22
Katsokaa kysymystä!
Mun koneesta on levitetty aineistoa juuri ulkoakäsin hyökättynä.

Taisit vastata omaan kysymykseesi.
Anarkiapurilainen
12.10.2007 09:59:28

Pistä googleen hakusanoiksi "limewire exploit" ja ihmettele sieltä. Ilmeisesti tietoturva-aukkoja on joitamia ollut tuossa.

Myös tämä on mielenkiintoinen juttu: http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4765199.stm

En lähtisi luottamaan minkään firman tekemään P2P-softaan. Rahan tekeminen tiedostonjaolla on moraalisesti niin arveluttava bisnesmalli, ettei ole yhtään yllättävää että softat ovat bugisia, tietoturvaltaan puutteellisia ja usein ad/malwarella kyllästettyjä.

Propellihattuisten nörttien vääntämät open source-toteutukset ovat yleensä vertaistarkastetuja ja löytyneet tietoturva-aukot paikataan nopeampaa. BitTorrent on varmaan ainoa tunnettu P2P-softa jota käytetään myös järkevään toimintaan kuten vapaiden käyttöjärjestelmien ja leffojen jakeluun. Suosittujen isojen tiedostojen jakelu tulee halvemmaksi ja toimii nopeammin kun osa jakelun taakasta siirtyy asiakassoftille.
32788
12.10.2007 15:34:08
Limewirelle löytyy myös samaa systeemiä käyttävä open source-versio FrostWire:

http://www.frostwire.com/

Tuota lähtisin käyttämään jos tarttisin tuommoista.

Ja tuossahan siis pystyy säätämään mitä kansioita pistää jakoon, joten jos kaikki suojaukset (palomuurit) on kunnossa niin kenenkään ei pitäisi päästä tiedostoihisi käsiksi.

Ja tiedostopolku näkyy tuosta jakoon pistetystä kansiosta alkaen. Tosin jo koneelle ladatussa tiedostossa ei taida näkyä sitäkään. Mutta jos joku katsoo, mitä sulla on jaossa, ja löytää vaikka tiedoston joka löytyy polusta /nimi/omat/jaettavat/tiedosto.mp3, niin lataaja näkee vain tuon /jaettavat/tiedosto.mp3.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Province
14.10.2007 12:53:13
Mun osalta siis kyse on siitä, että meidän koneelta on mennyt jakeluun suuri määrä
MP-3 tiedostoja, joita EI ole itse pistetty jakeluun. Olemme olleet poliisikuulustelussa
ja tekijänoikeuksien valvojalaitoksen puheilla. Isot korbaukset uhkaavat, ei auta
selitykset, että me ei olla jaeltu. Riittää kuulemma, että meidän koneelta on
ollut jaossa! Tässä tullaan kyllä jo ihmisen oikeusturvan kynnykselle!
Ei huomioida eikä tutkita ulkopuolisten nörttien tekemisiä.
Kaiken huippuna meidän jakelu on tapahtunut 2004l ja vasta vuonna 2007
asia nousee esiin!!! Miksi eivät varoittaneet meitä silloin, jolta ajalta ovat myös heidän printtaamat kappalelistat, ja vaatineet tsekkaamaan käytetyt ohjelmat!

Siksi kyselen faktaa, voiko joku ulkopuolinen aiheuttaa tätä ja miten?
sartzan
14.10.2007 13:55:42 (muokattu 14.10.2007 14:01:26)
Mun osalta siis kyse on siitä, että meidän koneelta on mennyt jakeluun suuri määrä
MP-3 tiedostoja, joita EI ole itse pistetty jakeluun. Olemme olleet poliisikuulustelussa
ja tekijänoikeuksien valvojalaitoksen puheilla. Isot korbaukset uhkaavat, ei auta
selitykset, että me ei olla jaeltu. Riittää kuulemma, että meidän koneelta on
ollut jaossa! Tässä tullaan kyllä jo ihmisen oikeusturvan kynnykselle!
Ei huomioida eikä tutkita ulkopuolisten nörttien tekemisiä.
Kaiken huippuna meidän jakelu on tapahtunut 2004l ja vasta vuonna 2007
asia nousee esiin!!! Miksi eivät varoittaneet meitä silloin, jolta ajalta ovat myös heidän printtaamat kappalelistat, ja vaatineet tsekkaamaan käytetyt ohjelmat!

Siksi kyselen faktaa, voiko joku ulkopuolinen aiheuttaa tätä ja miten?

En osaa minäkään tuohon pääasialliseen kysymykseesi vastata, eikä tässä viestissäni ole valitettavasti itseasiassa tavuakaan faktaa, mutua ja pähkäilyä vain.

Silmiin pisti tuo 2004. En tiedä kun en lainoppinut ole, miten nuo tekijänoikeusrikokset ja -rikkomukset vanhenee. Mitä tavasin finlexiä ja wikipediaa (joka kieltämättä ei ole se paras lähde lakiasioihin) pikaisesti, vaatisi tekijänoikeusrikos ansiotarkoitusta tai huomattavan vahingon aiheuttamista. Rikkomuksen tunnusmerkiksi mainittiin (Tekijänoikeuslaki 56 a pykälä. Forumin softa ei tunnu tukevan pykälä-merkkiä)

1) tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta valmistaa teoksesta kappaleen tai saattaa teoksen yleisön saataviin tämän lain säännösten vastaisesti tai rikkoo 3 pykälän säännöksiä moraalisista oikeuksista,

Eli maallikon silmin tuntuisi että rikkomus olisi noista lähempänä, joka on finlexin mukaan sakolla rangaistava. Ja edelleen wikipediassa ainakin väitetään, että rikokset, joista kovin mahdollinen rangaistus on sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta, vanhenisivat kahdessa vuodessa. Tälle tiedolle en pikatonkaisulla saanut finlexistä vahvistusta. Enkä siis myöskään löytänyt faktatietoa sille, miten nuo vanhenemiset menevät tekijänoikeusjutuissa.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
825107
14.10.2007 22:48:01 (muokattu 17.10.2007 22:13:23)
Muistelen lukeneeni, että Limewiren mukana tulee jotain vakoiluohjelmia.
Province
23.05.2008 20:59:12
Muistelen lukeneeni, että Limewiren mukana tulee jotain vakoiluohjelmia.

Siispä varokaa tuollaisten ohjelmien käyttöä.
Oli tyttärelleni aikamoinen shokki, kun poliisikin kyseli suoraan
häneltä - oletko mielestäsi rikkonut lakia tmv!!!

Kyllä Teoston olisi syytä tarttua noiden ohjelmien tuottajiin, eikä
alaikäisiin lapsiin - perkele kun olen vihainen edelleen!!!
Peoplez
23.05.2008 21:30:36

No ettekai sentään joutuneet maksamaan mitään? Kyllähän niiden täytyy jotenkin pytstyä todistamaan että TE olitte syylliset jotka levititte materiaalia?
kivi
23.05.2008 21:47:26 (muokattu 23.05.2008 21:50:03)

En tarkoita olla tyly, mutta oletko ajatellut, että entäs jos alaikäinen tyttäresi onkin ladannut musiikkia ja siis samalla avannut teidän koneenne musiikkikansion kaikkien ladattavaksi. Tai entä jos itse olet ladannut musiikkia verkosta, mulla kun on sellainen käsitys että noilla p2p-verkoilla ei oikein edes voi ladata musiikkia ilman että jakaa sitä samalla. Silloinhan syytöksessä olisi perää.

Jos taas olet ostanut kaikki koneellanne olevat biisit maksullisista palveluista kuten iTunesista, tai polttanut ostetuilta levyiltä, pyydän anteeksi, ja uskon viattomuuteesi. Silloin kaikki on kunnossa. Mutta silloin sun kansioiden joukossa ei saa olla yhtään p2p-ladattua tekijänoikeuden alaista musaa josta et ole maksanut rahaa.

Yleensä tää ongelma on selkeästi siinä, ettei tajuta mitä tehdään, tai ei tajuta että se musan vertaisverkkolatailu on kutakuinkin aina rikollista, jos kyseessä on sellainen musa jota myydään myös maksullisesti jossain. Jo määrällisistä syistä epäilen että näin olisi voinut käydä.

Eli rautalangasta vääntäen: ei asialle tarvita ulkopuolisia nörttejä. Koneellanne oleva musiikki on automaattisesti jaossa ulospäin, jos lataatte p2p-ohjelmalla musaa siihen samaan kansioon.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Province
23.05.2008 21:56:03
No ettekai sentään joutuneet maksamaan mitään? Kyllähän niiden täytyy jotenkin pytstyä todistamaan että TE olitte syylliset jotka levititte materiaalia?

Jouduttiin maksamaan ja paljon!
Milläs todistat, että ulkopuolinen olis kaapannut? Perkele!!!!!
Province
23.05.2008 21:57:03
En tarkoita olla tyly, mutta oletko ajatellut, että entäs jos alaikäinen tyttäresi onkin ladannut musiikkia ja siis samalla avannut teidän koneenne musiikkikansion kaikkien ladattavaksi. Tai entä jos itse olet ladannut musiikkia verkosta, mulla kun on sellainen käsitys että noilla p2p-verkoilla ei oikein edes voi ladata musiikkia ilman että jakaa sitä samalla. Silloinhan syytöksessä olisi perää.

Jos taas olet ostanut kaikki koneellanne olevat biisit maksullisista palveluista kuten iTunesista, tai polttanut ostetuilta levyiltä, pyydän anteeksi, ja uskon viattomuuteesi. Silloin kaikki on kunnossa. Mutta silloin sun kansioiden joukossa ei saa olla yhtään p2p-ladattua tekijänoikeuden alaista musaa josta et ole maksanut rahaa.

Yleensä tää ongelma on selkeästi siinä, ettei tajuta mitä tehdään, tai ei tajuta että se musan vertaisverkkolatailu on kutakuinkin aina rikollista, jos kyseessä on sellainen musa jota myydään myös maksullisesti jossain. Jo määrällisistä syistä epäilen että näin olisi voinut käydä.

Eli rautalangasta vääntäen: ei asialle tarvita ulkopuolisia nörttejä. Koneellanne oleva musiikki on automaattisesti jaossa ulospäin, jos lataatte p2p-ohjelmalla musaa siihen samaan kansioon.

EI MITÄÄN NOISTA - siinä se vaara onkin, turpaan kaikkia propellipäitä!
kivi
23.05.2008 22:03:55
EI MITÄÄN NOISTA - siinä se vaara onkin, turpaan kaikkia propellipäitä!

Ok. Mutta sitten mun pitää kyllä ihmetellä, mitä te sillä Limewirellä olette ladanneet niin ahkerasti, jos ette kerran musiikkia ettekä elokuvia. Ahkerasti sikäli, että eihän "huomattava määrä musiikkitiedostoja" koneelta ihan hetkessä lähde.

Sinä aikana kun p2p-ohjelma on päällä voi kyllä koneelta lähteä ja ehkä lähteekin kaikki sellainen kama joka on avoimissa, jaetuissa kansioissa.

Se on, sikäli kuin mä ymmärrän, p2p:n idea: avataan koneet molemmissa päissä ja jaetaan koneiden sisältöä toisille. Sitä se p2p just tarkoittaa.

Olisko mahdollista että lapsi tai miksei joku aikuinenkin ei olisi ymmärtänyt avaavansa koneen jos lataa netistä jonkun kaverin suositteleman biisin? Siitähän ei tule mitään varoitusta, että omista kansioista voi lähteä kaikki samalla. Ei nitä tarvitse erikseen nettiin lähettää.

Mietin vaan edelleen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
23.05.2008 23:19:36

Se on, sikäli kuin mä ymmärrän, p2p:n idea: avataan koneet molemmissa päissä ja jaetaan koneiden sisältöä toisille. Sitä se p2p just tarkoittaa.

Kyllä se p2p:n tekninen merkitys ja idea on hieman vähemmän spesifinen, eli järjestelmä josta puuttuu selkeä server/client -jako. P2P-systeemin ei tarvitse edes liittyä tiedostojen jakoon, vaan sillä voidaan hoitaa myös tietoliikennettä, keskustelupalstoja tai vaikkapa nettiradio/tv -toimintaa. Skypeä esimerkiksi voi pitää arkkitehtuuriltaan p2p:nä. Kts myös http://en.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer.

Useimmille p2p toki tarkoittaa noita tiedostonjako-ohjelmia joista tässä on puhe.

Mietin vaan edelleen.

Niin mietin minäkin. Jo siitä lähtien miten ja miksi kyseinen ohjelma on koneelle päätynyt.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)