Aihe: Tämä on hyvä palsta. Varsinkin aloittelijoille ja harrastajille
1
Mare552
29.03.2007 15:17:58
Olenkohan minä ainoa aloittelija? Haluan kuitenkin jatkaa tuota karaokepalstan juttua sivuavaa aihetta täällä. mielsestäni tämä on oikea palsta siksi kun kyse on enemmän juuri aloittelijoiden eri tavoista oppia ja syventyä laulamisen saloihin.

Siis karaoke/opetusDVD kontra laulunopettaja. Tai molemmat yhdessä.

Aion tosiaankin alkaa enemmän harjoitella karaokelaulantaa kotona, äänittää esityksiäni, ehkä viedä niitä opettajan arvosteltavaksi.
Äänitykseni vaan haluan tehdä niin kuin on opetettu, enkä tahdo lipsua vanhaan entiseen "apinointitulkintaan" missä ei ollut mitään oikeaa ryhtiä eikä sitä kehon tukea/hengitysyhteyttä.

Eilen olin taas laulutunnilla, sain siellä piiskaa niin että oikein hekumoin.... :)
Jotenkin jäi vain kuva, että olenkohan kehittynyt, kun nyt viilattiin mielestäni pilkkuja ääniharjoituksissa.
Voi olla että olin taantunutkin, en ainakaan jaksanut kunnolla keskittyä. No, en tuota viitsi murehtia.

Opettajan karrikointi virhelaulamisestani todella kutkutti nauruhermojani ja oli pakko pyytää nauramistaukoja ennen kuin saatoin kokeilla paremmin. Nauru rentouttaa ja rentona on helpompi laulaa.

Joskus mainitsin että ethän ole niin jyrkkä puuttumaan virheisiini kuin kehuit (en tiedä oliko nyt tuo huomioitu). Selitys silloin oli että; "ei tarvitse kun huomaat ne itsekin". Nykyään monasti vain ohimennen mainitsenkin että tuossa lipsahti vähän alas ja asia kuitataan nyökkäyksellä harjoittelun keskeytymättä.
Eihän joka sävel aina onnistu eikä se ole oleellisinta jos muuta harjoitellaan.

Kuitenkin tuo "ruoskatyyli" uutta opetellessa saa uskomaan, että opettaja haluaa tosiaan karsia ne virheeni pois. Siis haluaa oikeasti että myös opin.
Eikä nuo sanat ja eleet tuossa yhteydessä satuta yhtään, kun tietää ettei se ole tarkoituskaan. Tuo karrikoiva tyyli antaa vain hyvän peilikuvan omista virheistäni, joita oppilaana tietenkin teen.

Kai olen onnekas saadessani opettajan, joka osaa lukea minua, tietää millä keinoilla minua pitää käsitellä. Välitön rento huumorin värittämä vuorovaikutus saa aina hyvälle tuulelle, siihen on hyvä ympätä jämäkät metodit.
En toki mene tunnille pelkästään viihtymään, vaan tärkeintä on imeä oppia kuin sieni, se onkin helppoa turhan jäykkyyden puuttuessa, myös kehtaan kysyä mitä vaan asiaan liittyvää.

Ainoa paha puute joka varmaan haittaa kehitystäni, on laiska harjoittelu kotona, jotenkin nuo skaalat ei jaksa innostaa (tuntuu siellä pakkopullalta), sekä ne on tehtävä kun olen yksin, soittoani vaimo vielä jaksaa kuunnella ja lauluani sen kanssa, mutta ei hullun kuuloisia skaalaharjoituksiani yhtään.

Tällä kaikella tahdon vaan sanoa sitä, että mikä valtava ero on opiskella opettajan kanssa, verrattuna "sokeaan videoon", joka ei huomauta: "ryhtisi valui, nyt meinasit jo huutaa, iskit liikaa tuota tavua, pidä tuo yhtenä nauhana, älä hypi säveliin, sekä: ei näin (hauska karrikointi), vaan näin (upea esitys)".

Lista on loputon.

Ehkä tässä nyt mainostan laulunopettajan tärkeyttä laulunopiskelussa, mutta perustelen sen seuraavalla:

Laulussa kuitenkin rakennat sen instrumentin itseesi. Siitä tulee osa sinua, kai siitä silloin haluaa tehdä kunnollisen.

Jos taas rakennat viulun ja siitä tulee susi, sen voit iskeä kiveen ja itkeä hieman ja tehdä uuden..

Mutta jos hirveällä virhetekniikalla ja örinällä pilaat äänesi, voi joskus tulla isommankin itkun paikka.
peteihis
01.04.2007 15:27:01
Heh ... :)

Sen verran perusteellisia nämä sun selvitykset kyllä on, ettei noihin äkkä mitään ihmeempää lisättävää keksi. :D

Mutta eipä mitään, kyllä ajatusten vaihtaminen "vertaisryhmässä" aina hyvää tekee. Monesti ne parhaat vinkit elämässä yleensäkin tulee sellasilta, jotka ovat itse oppineet saman asian vasta vähän aikaa sitten. Itsellänikin kun on joskus taipumusta antaa lapiolla vaikka toinen pyytää lusikalla.

:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)