Aihe: Peer Günt 2006
1 2
sellisti
13.10.2006 22:34:07
Jospa jatkettais täällä keskustelua, ja ilman tappelua kiitos.

Suunsoiton seasta löytyi mielenkiintoisia kommentteja tuosta uudesta kokoonpanosta sen lukitun ketjun loppupuolella. En ole itse nyky-Güntia livenä nähnyt, joten en voi ottaa kantaa soiton toimivuuteen. Mutta tuli vaan noita juttuja lukiessa mieleen, että huomionarvoinen voisi olla sellainenkin asia että kun Nikki on nyt ainoa vanhasta Güntistä jatkava jäsen ja kantanee uudessakin materiaalissa pääasiallisen sävellysvastuun, niin minkälainen näkemys hänellä on siitä, miten bändin tulisi soittaa? Hän on itse valinnut rinnalleen uudet soittajat - onko hän pyrkinyt saamaan mahdollisimman samanlaiset muusikot edeltäjiensä tilalle vai tuomaan vanhaan kaavaan jotain uutta ja erilaista?

Mikäli kyse on ensimmäisestä vaihtoehdosta, niin vaatiiko hän uusia soittajia vetämään vanhat biisit tismalleen niin kuin ne on viimeset 20 vuotta vedetty, ja tuleeko se onnistumaan? Vai, jälkimmäisen vaihtoehdon kohdalla, tiedostaako hän etteivät Sakke ja Pete ole Teijo ja Teijo, vaan eri yksilöt, joilla ei välttämättä ole identtinen soittotapa? Ja, siinä tapauksessa, onko hän itse halukas ja kykenevä "soittamaan bändin mukana" eli kenties tarvittaessa muokkaamaan omaa soittotyyliään ja näkemystään niin että bändin soitto napsahtaisi kohdalleen, mitä ilmeisesti vielä ei ainakaan täysin ole tapahtunut, lukemani perusteella?

Joka tapauksessa uskoisin, että kunhan bändi alkaa saada enemmän uutta materiaalia kasaan, niin uudet miehet alkavat päästä paremmin ja paremmin touhuun mukaan. Vanhan materiaalin esittämisessä on aina se taakka että joku on niitä joskus vetänyt hemmetin hyvin ja sille ei vaan voi mitään. Mutta kunhan uudet miehet saavat olla mukana itse tekemässä uutta, "omaa" Günt-materiaaliaan, niin homma toimii varmasti luontevammin.

Ja voisiko olla jopa niin, että nykyisessä kokoonpanossa sävellysvastuu jakaantuisi hieman laajemmalle kuin edellisessä..? Vai totellaanko edelleen vain Nikin sävelkynää?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
welho
14.10.2006 18:01:38

Mulla oli samanlaisia ajatuksia, mutta en ehtinyt niitä näköjään vanhaan ketjuun kirjoitella:)

Kyllähän perusmeininki on että rumpali vie bändiä ja muu orkesteri seuraa perässä! Jos Twisti veti nokilleen ja Sakke on enemmän takakenomiehiä niin kyllä orkesterin täytyy soittaa niillä ehdoilla mitä rumpalisti lyö tiskiin..

Noh. Itse on oo uutta Gunttia vielä nähnyt, mutta kyllähän se täytyy käydä tsekkaamassa.

Kun bändi hajosi mietiskelin että toimiva ratkaisu voisi olla nuori ja agressiivinen rumpali vaikkapa samaan henkeen kuin Jeremy Colson Steve Vain nykyisessä bändissä tai Tommy Clufetos Alice Coopperissa ja Ted Nugentissa ja siihen aisapariksi kivimuurin varmuinen basisti tyyliin H. Rantanen..
www.welhodrum.com
seabass
11.12.2006 00:39:32
tuolla niillä on uutta matskua kuunneltavissa. siis uuden kokoonpanon keikkanauha ja videoo jne;
http://peergunt.nwps.ws/?p=media
ei se ny niin kauheen takakenoista oo.
Kimmo72
11.12.2006 11:35:23
Kyllä se Sakke vaan kova rumpali on ja soittonsa sopii tuohon orkesteriin täysin.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
sellisti
01.01.2007 23:48:18
Elvytetään vähän ketjua, rintamalla tapahtuu:

http://peergunt.nwps.ws/?p=news
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
man9
04.01.2007 09:54:14 (muokattu 04.01.2007 20:57:11)

tuolla niillä on uutta matskua kuunneltavissa. siis uuden kokoonpanon keikkanauha ja videoo jne

Mulle saitti herjaa että "You do not have access to this file. Your IP-address might have been rejected, probably because of abusing the server.". Jäi videot näkemättä...

E: jopa toimiikin
Ahlroos
04.01.2007 10:13:08
Mulle saitti herjaa että "You do not have access to this file. Your IP-address might have been rejected, probably because of abusing the server.". Jäi videot näkemättä...

mulla kyllä toimii videot
phiit
07.02.2007 10:04:44
Uus sinkku "Sudden Death" kaupoissa nyt!

www.peergunt.com
Angus
08.02.2007 16:43:02

Uus sinkku "Sudden Death" kaupoissa nyt!

www.peergunt.com

Ja kuulostaakin muuten taas aivan mahtavalta! Ei voi erehtyä, on niin takuuvarmaa Peer Güntia taas kuin voi vaan olla. Positiivisesti bluesimpi meininki kuin Crazy Wild Onen biiseissä.

Hyvä levy sieltä on varmasti taas tulossa.
velsa
10.02.2007 23:06:08

Tottahan on se että tää uus rumpali ei oo niin näyttävä setin takana ku Erkki eikä lyö samalla pieteetillä,mutta kyllähän toi kasassa pysyy paljon paremmin ku ennen.....se on sit kokonaan eri asia pitääks Gyntin musan pysyä kasassa,mutta kyl mä diggaan ku se ei oo sitä kauheeta kilpajuoksua!!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
JKH
13.02.2007 09:40:20
Perjantaina kävin Güntin livenä katsastaan ja kylläpä oli kiva kuulla pitkästä aikaa vanhat klassikot. Silti jotain jäi suuresti kaipamaan ja kyllä se oli vaan Erkinharju tai ainakin hepun tatsi. Tarkka jäpikkähän tämä nykyinenkin on, mutta ote sopii enemmän humppabändiin.

Mielenkiintoista oli myös, että Nikki kysäsi yleisöltä varmaa kymmenen kertaa "soitetaanko me riittävän hyvin teille" tjsp...
Ei lahaa, ei huolia! -Vanha Kiinalainen viisaus
phiit
21.02.2007 08:15:41
jyrki_i
21.02.2007 19:22:15
Näin vitsinä voisi sanoa, että Nikki taisi valita uudet soittajat bändiin ulkonäön perusteella, niin samannäköisiä ovat liehuletteineen, viiksineen ja partoineen. Aurinkolasit päähän niin noita ei erota kuin vyötärön mitasta :-)
http://peergunt.nwps.ws/pic/photos/PG_2006.jpg
Räkkipeli
09.03.2007 22:01:31
Kuinka moni on tulossa huomenna tavastialle?
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
sellisti
09.03.2007 22:31:33
Tänään hankin ja kuuntelin tuon uuden levyn. Paketin avaava nimibiisi toimii hemmetin hyvin, ja muutama biisi sen jälkeenkin. Puolivälin tuntumassa alkoi tasainen meno vähän puuduttaa, mutta loppua kohden juttu taas parani ja Don't Cry oli hieno lopetus levylle. Ei taida syntyä uusia klassikoita tältä levyltä, mutta toisaalta bändin tyyli on vuosikymmenet pysynyt niin muuttumattomana, että ehkä "klassikon" vaatimukset ovat vähän nousseet. Kuka tietää vaikka No Guts, No Gloryn tapainen biisi olisi 80-luvulla tehtynä jäänyt bändin suurimpien hittien joukkoon. Joka tapauksessa ko. biisi on Güntiä parhaimmillaan.

Enpä nyt levyn perusteella osaa sanoa kummemmin juuta enkä jaata uusista soittajista... soundeissa ei juurikaan eroa huomaa, ja se paljon puhuttu rummuttelukin minun korviini rullaa ihan katu-uskottavasti. Joissakin biiseissä olin jopa havaitsevani sellaisia juttuja joita Nikki ei aiemmin ole säveltänyt, sellaisesta kaikkein suoraviivaisimmasta junttauksesta poiketen vähän monisävyisempiä kohtia, monipuolisempaa harmoniaa, C- ja jopa D-osia... sen perusjutun pysyessä selkeästi kuitenkin siinä omassa tutussa jytinässä. Tiedä häntä ovatko uudet soittajat mahdollistaneet tällaiset kokeilut vai onko Nikin sävelkynä muuten vaan tässä vuosien mittaan monipuolistunut. Joka tapauksessa minusta varsin mainio ja toimiva levy täynnä miehekästä soitantaa ja jämäkkiä biisejä.
rheinone
09.03.2007 23:09:20 (muokattu 09.03.2007 23:13:47)
Tänään hankin ja kuuntelin tuon uuden levyn. Paketin avaava nimibiisi toimii hemmetin hyvin, ja muutama biisi sen jälkeenkin. Puolivälin tuntumassa alkoi tasainen meno vähän puuduttaa, mutta loppua kohden juttu taas parani ja Don't Cry oli hieno lopetus levylle. Ei taida syntyä uusia klassikoita tältä levyltä, mutta toisaalta bändin tyyli on vuosikymmenet pysynyt niin muuttumattomana, että ehkä "klassikon" vaatimukset ovat vähän nousseet. Kuka tietää vaikka No Guts, No Gloryn tapainen biisi olisi 80-luvulla tehtynä jäänyt bändin suurimpien hittien joukkoon. Joka tapauksessa ko. biisi on Güntiä parhaimmillaan.

Enpä nyt levyn perusteella osaa sanoa kummemmin juuta enkä jaata uusista soittajista... soundeissa ei juurikaan eroa huomaa, ja se paljon puhuttu rummuttelukin minun korviini rullaa ihan katu-uskottavasti. Joissakin biiseissä olin jopa havaitsevani sellaisia juttuja joita Nikki ei aiemmin ole säveltänyt, sellaisesta kaikkein suoraviivaisimmasta junttauksesta poiketen vähän monisävyisempiä kohtia, monipuolisempaa harmoniaa, C- ja jopa D-osia... sen perusjutun pysyessä selkeästi kuitenkin siinä omassa tutussa jytinässä. Tiedä häntä ovatko uudet soittajat mahdollistaneet tällaiset kokeilut vai onko Nikin sävelkynä muuten vaan tässä vuosien mittaan monipuolistunut. Joka tapauksessa minusta varsin mainio ja toimiva levy täynnä miehekästä soitantaa ja jämäkkiä biisejä.

Varmaan ja valitettavasti tää on aika monien mielestä hukattu ja lopetettu bändi teijojen myötä. No niin no, onhan niita onneks muita rokkenrollbändejä jotka vielä jyrää. Mut sääli silti gynttiä, Nikkihän oli aivan mahtava sillon ku oli oikeet kundit kehissä.
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
Epi
09.03.2007 23:34:12 (muokattu 09.03.2007 23:48:34)

Pari kuukautta sitten näin uuden Güntin livenä, eikä oikein jaksanut innostaa. Tietenkin jätkät veti hyvin, se on selvä, mutta tuli semmonen olo että yrittivät hampaat irvessä tehdä jutun just niin kuin Teijot sen teki. Ja tosiasiahan on, ettei siihen kykene kuin Teijot itse.

Onnistuin näkemään yhden viimeisistä Nikki-Twist-Tzöötz -keikoista ja silti meno oli ihan toista luokkaa, välirikoista huolimatta. 80-luvulta lähtien PG:tä seuranneena olen sitä mieltä, että kyllä magia häipyi vanhan komppiryhmän mukana, valitettavasti.

Silti, kaikki kunnia Nikille, kun jaksaa painaa.
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
Marshallga
10.03.2007 02:52:54 (muokattu 10.03.2007 02:56:06)
Tutustuin bändiin kaverin kautta, otti joskus kouluun kuunneltavaksi ja antoi minunkin kuunnella hieman. Vielä ei tuossa vaiheessa iskenyt kummoisesti, mitä nyt muutama 'OK' biisi jäi mieleen. Jonkin ajan kuluttua tuosta päätin tutustua bändiin tarkemmin ja latasin Golden Greats -kokoelman, jumalauta miten menevää rokkia! Kokoelman lisäksi olen tutustunut ainoastaan No Piercing, No Tattoo levyyn, edelleen yhtä hyvää menoa ja meininkiä kuin aikaisemminkin.

Keikankin olisin halunnut käydä katsomassa täällä kotikaupungissani, mutta keikalla oli K-18 ikäraja, joten se siitä sitten.
Deeku
10.03.2007 12:16:40
Pari kuukautta sitten näin uuden Güntin livenä, eikä oikein jaksanut innostaa. Tietenkin jätkät veti hyvin, se on selvä, mutta tuli semmonen olo että yrittivät hampaat irvessä tehdä jutun just niin kuin Teijot sen teki. Ja tosiasiahan on, ettei siihen kykene kuin Teijot itse.

Soittoon sen enempää puuttumatta minusta tämä uusi basisti oli esiintyjänä huomattavasti eläväisempi tapaus kuin basso - Teijo.
Bartender, more beer! Make it fast or I´m outta here!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)