Aihe: Virveli
1 2 3 4 5 6 7 8
Tindrum
27.08.2006 02:16:27
Mikä v..un VV/TV?

m© Ammattilaista ei saa millään lavalle. Amatööriä ei saa millään pois sieltä.
wavelength
27.08.2006 02:32:33

Mikä v..un VV/TV?

Vaihtovirta/Tasavirta.
moderndrummer88
27.08.2006 11:29:41
Mikä v..un VV/TV?

AC/DC ...anyone??
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
hollmi-5
27.08.2006 17:39:58 (muokattu 27.08.2006 19:41:49)
Et varmasti muista, mutta joskus ihan ´90-luvun alussa teillä oli keikka Juvalla, Sampolan nuorisotiloissa. Siellä näin teidät ja silloinen vokalistinne oli ihan kauheessa kaasussa :) Onko mitään muistikuvaa? On toki. Meillä oli iso PA (+äänimies), Valomies ja videokuvaaja mukana. Piti tehdä kunnon tallenne. Tottakai solistin piti vetää itsensä ankaksi. Lauloi pari ekaa biisiä samoilla sanoilla ja sävelillä. Sitten teki vatsalihasliikkeitä ja punnerruksia. Päälle riiteli yleisön kanssa. Luuletko, että pääsee tuommoinen unohtumaan? Asiasta ei vieläkään saa puhua solistille. VV/TV on AC/DC-covereita soittava bändi. Viikonloppuna teimme kolme keikkaa, joilla juhlistimme orkesterimme 20-vuotista "uraa". Bändi on ollut varsin vähin äänin viimeisen kymmenen vuotta. Solisti asuu Kuusamossa ja liikkuu varsin tahmeasti sieltä. Meillä oli levytysdiili, mutta emme saaneet julkaisulupaa, joten vaikeaa on sellaista bändiä promota...

Sonorkaan ei nykypäivänä tee itse metalliosia rumpuihin, ne teetetään alihankkijoilla, Sonor kuitenkin viimeistelee metalliosat itse. Näin siksi että Saksan ympäristösäädökset ovat tiukentuneet. No tuollaista en ole itse kuullut. Oma tietoni on, että Sonor on varannut metalliosapajansa tuotannon kokonaan Designerien, Deliten ja SQ2-rumpujen metalliosatuotantoon. Sonor on itse korostanut ympäritöystävällisyyttä ja myrkkyjen huolellista käsittelyä. Ymmärtääkseni juuri kromaus on se työvaihe, jossa on ne suurimmat myrkyt käytössä. Eihän metallin koneistaminen ja ruiskuvalu juurikaan tuota ongelmajätettä.

Jazzmies voisikin sitten myydä ne omat Supransa ja Gretschinsä niille (myy vaikka minulle), jotka niiden päälle ymmärtää. Vaihdossa varmaan kelpaisi vaikkapa joku Yamahan Stage Custom.

Oma kokemukseni noista halvemmista ja keskihintaisista virveleitä on vain 28 vuoden mittainen. Niitä tulee jatkuvasti haltuun ja menee eteenpäin. Virvelin rungon pitää olla kunnon tavaraa, muodon täydellisen pyöreä ja snarebedin kunnollinen, muuten ei tule sitä soundia, mitä on hakemassa. Kuitenkin 150 eurolla saa ihan mukavia käytettyjä Taman ja Yamahan 80-90-luvun virveleitä. Esimerkiksi 9000-sarjalaisia ja Imperialstareja. Ihan kelpo rumpuja ne on, mutta silti se ero noihin (nyt jo kirosanalta kuulostaviin) supriin on minulle selkeä. Sen verran Jazzmiestä komppaan, että varsinkin virveli on ihan hirmuisen vaikea virittää soundaamaan niin, että siitä saa sen parhaan soundin irti. Sen kuvan olen saanut, kun useiden kymmenien soittajien jäljiltä virveleitä olen kokeillut.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
J. Cool
27.08.2006 18:06:29

virvelinpyörittelijöiden pika-ajot. järjestetään korson R-kioskin nurkalla. kun saan oman DW:ni hommattua niin tulen mukaan! sit voitas tatuoida sellanen snare-tatska porukalla. Ludarijätkien otsaan vedetään tussilla "AURINKOKUNINGAS" ennen kisoja. lopuks saunashow. miltäs kuulostaa?
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
hollmi-5
27.08.2006 19:59:51 (muokattu 27.08.2006 20:18:44)
virvelinpyörittelijöiden pika-ajot. järjestetään korson R-kioskin nurkalla. kun saan oman DW:ni hommattua niin tulen mukaan! sit voitas tatuoida sellanen snare-tatska porukalla. Ludarijätkien otsaan vedetään tussilla "AURINKOKUNINGAS" ennen kisoja. lopuks saunashow. miltäs kuulostaa? Pannaan lyhyyden vuoksi pelkkä "kuningas". Ei otsaan, vaan lapaluiden väliin aidolla Ludwig-fontilla... Tai laitetaan vain se Ludwig. Aurinkokuningasfontilla... Mie oon mukana.
jazzmies
27.08.2006 22:22:10
Jazzmies voisikin sitten myydä ne omat Supransa ja Gretschinsä niille (myy vaikka minulle), jotka niiden päälle ymmärtää. Vaihdossa varmaan kelpaisi vaikkapa joku Yamahan Stage Custom.

Eihän sitä tiedä vaikka myisinkin, koska on alkanut jotenkin miellyttää tuo perusrumpujen lo-fi-soundi. Esimerkiksi kuubalaiset soittavat kotikutoisilla härveleillä sellaiset rumbat, että länsimainen Latin Percussion -keräilijä miettii uravalintaansa vielä uudelleen. Samaisella Stage Custom -keikalla oli toinen rumpali, jolla oli uusi 6 ja puolikas pakasta vedetty Gretschin snare, mutta ei se snarebedi, jämäkkä runko ja pyöreä runko saanut hänen lyöntiään kuulostamaan hyvältä. Vire, tatsi, lyöntikulma, kapulan tyyppi ja kunto, kalvon tyyppi ja kunto, ryhti, ajoitus, fraseeraus, rebound ja tarkkuus ovat vähintään 75 % hyvästä virvelisoundista.
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
J. Cool
27.08.2006 23:06:48

Eihän sitä tiedä vaikka myisinkin, koska on alkanut jotenkin miellyttää tuo perusrumpujen lo-fi-soundi. Esimerkiksi kuubalaiset soittavat kotikutoisilla härveleillä

tosiaan, ihmetyttää vähän, miten kovat tekijätkin vetää aika krhm epälaadukkailla soundeilla. ehkä se tukee paremmin maan juuria tjsp. siellähän ei oo kovinkaan ilonen ja kulutusjuhlainen historia.
Jaska
27.08.2006 23:10:28
^^ Onhan esim. Puentella ja Sanchezilla sopimukset isojen lafkojen kanssa, mutta näillä peruskatusoittajilla tuskin on rahaakaan mihinkään Meinlin kyrbäkamoihin.
Analuuk
27.08.2006 23:12:08
tosiaan, ihmetyttää vähän, miten kovat tekijätkin vetää aika krhm epälaadukkailla soundeilla

Jep, kyllä "paskatkin" soundit toimii jos soittaa hyvin. Esimerkkinä Antti Lehtinen. Jätkä vetää livenä melkoisilla tumppusoundeilla virveliä myöten, mut siitä huolimatta soitto potkii ja bändi toimii. Joskus muinoin katselin Ultra Bran keikkaa lavan edestä ja rummut kuulostivat pahvilaatikoilta...
Ei sillä niin väliä, kunhan ne on siniset!
J. Cool
27.08.2006 23:35:54 (muokattu 27.08.2006 23:39:56)

^^ Onhan esim. Puentella ja Sanchezilla sopimukset isojen lafkojen kanssa, mutta näillä peruskatusoittajilla tuskin on rahaakaan mihinkään Meinlin kyrbäkamoihin.

kenestä puentesta puhut? titohan oli timbaliero ja kuoli jo 2000. Antonio(?) Sanchez on jenkkiläistyny, kuten myös el negro ja ignacio berroa. Ne jotka lyö jenkeissä läpi ni saa kyllä sponsorinsa. Kyse kuitenkin käsittääkseni oli kuubalaisista tyypeistä, jotka soittaa kotimaassaan. Ei oo hirveesti hälyä niistä sälleistä vaikka ne on ihan killereitä soittajia ja kepittää millon vaan jenkkiläiset wannabe-lattarityypit. Eli jos puhuttiin ihan siis kuubalaisista, espanjaksi lauletuista tai instrumentaalilevyistä, niin niissä on usein aika vaatimattomat soundit. ei oo varmaan studiotkaan mitään isoja, eikä pro toolsit onneksi esitä pääroolia levyillä... Pellit kuulostaa olevan aina ok (kyllä niillä meinleihin varmaankin varat olis, mutta veikkaisin, että enemmän siellä zildjianit ja sabianit pyörii..), mutta varsinkin tomit on aikamoisia kissanpieruja, ja tuntuu monesti, ettei niitä ehkä oo viritetty ihan vähään aikaan...
hollmi-5
27.08.2006 23:37:07
Vire, tatsi, lyöntikulma, kapulan tyyppi ja kunto, kalvon tyyppi ja kunto, ryhti, ajoitus, fraseeraus, rebound ja tarkkuus ovat vähintään 75 % hyvästä virvelisoundista. Totta totisesti. Silloin, kun pilkkua viilaillaan, ovat pienimmätkin yksityiskohdat tärkeitä. Se viimeinen 25% on joillekin niin tärkeä asia, että jaksavat panostaa myös instrumenttinsa laatuun.
J. Cool
27.08.2006 23:43:50

Vire, tatsi, lyöntikulma, kapulan tyyppi ja kunto, kalvon tyyppi ja kunto, ryhti, ajoitus, fraseeraus, rebound ja tarkkuus ovat vähintään 75 % hyvästä virvelisoundista.

Totta totisesti. Silloin, kun pilkkua viilaillaan, ovat pienimmätkin yksityiskohdat tärkeitä. Se viimeinen 25% on joillekin niin tärkeä asia, että jaksavat panostaa myös instrumenttinsa laatuun.

sekin on ehkä huomionarvoinen seikka, että huonosti halvoilla soittimilla soundaava rumpali kuulostaa huomattavasti paljon paremmalta, jos alla on pro-tason kamat. vaikkei noihin ekan lainauksen juttuihin oliskaan kiinnitetty kovin paljoa huomiota.

--> eli hyvät kamat kannattaa ;D
hollmi-5
27.08.2006 23:48:40
--> eli hyvät kamat kannattaa ;D Huono rumpali kuullostaa huonolta, vaikka sillä olisi kullatu olkatoppaukset ja timanttitiara. Minun pointtini on se, että sen viimeisen silauksen saa soundiin niillä hyvillä vehkeillä. Hyvästäkin rummusta on paljon helpompaa onkia se huono soundi esdiin, kuin huonosta hyvä...
vapauskauppias
28.08.2006 01:27:28 (muokattu 28.08.2006 01:31:43)
Eihän sitä tiedä vaikka myisinkin

Hienoa! Varaan sen 18" basarilla varustetun Gretsch settisi ja sen 6,5" syvän Gretsch virvelisi.

Ymmärrän kyllä Jazzmiehen ja Hollmin pointit kummatkin, ja olen kummankin kanssa osittain samaa mieltä. Jatkakaa ihmeessä keskusteluanne. Sitä on todella mielenkiintoista seurata.

Niin, ja täytyy vielä lisätä, että olen J.Coolin kanssa samaa mieltä siitä, että huono rumpali kuulostaa paremmalta, kun on hyvä setti alla. Miksikö? 1) Soundit ovat paremmat ja 2) soittaja soittaa paremmin kuin yleensä, koska soittotunnelma nousee toiseen potenssiin hyvän instrumentin ja hyvien soundien ansiosta.
"Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja."
Jupi57
28.08.2006 09:13:56
Eikö aloitteleva rumpali kuulosta aloittelevalta setin laadusta riippumatta?
hollmi-5
28.08.2006 10:16:22
Ja hyvä rumpali soittaa vaikka puupenalilla ja pahvilaatikolla svengaavasti. Varsinkin aloittelijalle soisi sellaiset rummut, joilla voi soittaa:
-kunnolliset kalvot (reboundin vuoksi)
-jonkun kokenemman virittämä ja settaama (kuulostaa rummulta ja on oikeassa asennossa)
-paikallaan pysyvä setti (rumpujen liikkuminen haittaa keskittymistä itse soittoon)
Rockster
28.08.2006 11:26:35
Kolme helvetin kallista settiä omaavat kaverit puhuu siitä kuinka setillä ei juuri ole merkitystä. Tämähän on mielenkiintoista... Ludarit, Sonorit ja Gretshit myyntiin ja Exportit tilalle.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
Jupi57
28.08.2006 11:28:01 (muokattu 28.08.2006 11:30:40)
Hyvästäkin rummusta on paljon helpompaa onkia se huono soundi esdiin, kuin huonosta hyvä...
Tästä omakohtainen esimerkki. Älkää tehkö tätä kotona!
Sattui joskus samalle pöydälle eräs täälläkin kehuttua mallia oleva halpisvirveli osina ja supra.
Olin ajatellut vaihtaa supran lyöntikalvon, mutta vaihdoinkin halpisvirvelin maton (kunnossa) Ludwigin alkuperäisen (kunnossa) tilalle kokeilumielessä.
Kyllä kyykähti supran sointi ja otti aimo askelen halpiksen suuntaan. Enkä nyt tarkoita, että supran alkuperäinen olisi ainut oikea, mutta ...
Eli
sitä voi pilata hyvänkin virvelin tahallaan puhumattakaan tahattomasti. : )
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)