Aihe: Keksiliäisyyden uudelleen löytäminen säveltämisessä
1
Minushuman
14.07.2006 19:32:07 (muokattu 14.07.2006 19:34:03)
Huono otsikko, mutta sivuaa bluesteelin kirjoitusta. Kuuntelin tossa yks päivä viisi vuotta ja yli vanhoja neliraita nauhoituksiani ja hitto vieköön, nehän olivat paljon, paremman sanan puutteessa, "originaalimpia" kuin nykyiset samasta muotista tulleet tuotokseni (parempia?) Vaikka kuinka yritän, kaikki väsäämäni kipaleet ovat samasta muotista, vaikka kuinka yrittäisin rikkoa muottia. Vanhat kipaleeni olivat jokainen selkeästi erilaisia ja nykyiset tuntuvat (ainakin minusta) yhden (tai useamman) kappaleen varioinnilta.
Olen pitänyt taukoa säveltämisessä. Useamman vuodenkin. Opetellut teoriaa ja kuunnellut erilaista musiikkia. Silti samaa tuubaa tulee. Olenko lopullisesti menettänyt kekseliäisyyteni, vai löytyykö tästä jumituksesta ulospääsyä?

Apuva!

Edit: Otsikossa on kirjoitusvirhe. Tiedetään.
Erkki Linden
14.07.2006 19:58:47 (muokattu 14.07.2006 20:00:33)

Olen pitänyt taukoa säveltämisessä. Useamman vuodenkin. Opetellut teoriaa ja kuunnellut erilaista musiikkia. Silti samaa tuubaa tulee. Olenko lopullisesti menettänyt kekseliäisyyteni, vai löytyykö tästä jumituksesta ulospääsyä?

Apuva!

Löytyy kun ensin tutustut riittävästi tähä astiseen tyyliisi ja keksit mikä on se ratkaiseva ero johonkin toisten, sellaiseen sävellystyyliin, minkä itsekin huomaat aivan erilaiseksi.

Jumituksena voi olla esim. sama melodiakulku, rytmi, sointukierto, tai mikä tahansa, joka toistuu sävellyksissäsi säännöllisesti.

Yritä unohtaa oma mieltymyksesi ja kokeile jotain aivan vierasta, kokeile vaikka se ei tuntuisi itsestäsi miltään tai edes oikealta musiikilta.

Kokeile laittaa mielivaltaisesti 4 säveltä peräkkäin, ajattelematta mitä siitä tulee ja kun hetken mietit, keksit sävelille mielekkään jatkon, siinä voi olla sitä erilaisuutta.

Ei muuta kuin yrittämään.
NHR
14.07.2006 22:50:23

Kokeile laittaa mielivaltaisesti 4 säveltä peräkkäin, ajattelematta mitä siitä tulee ja kun hetken mietit, keksit sävelille mielekkään jatkon, siinä voi olla sitä erilaisuutta.

Ite oon paljon tuontapaista satunnaisuutta käyttänyt sävellyspuuhissa. Erilaisia "satunnaislukugeneraattoreitakin" on hauska kokeilla, havaitsin aikoinaan korttipakan tässä käteväksi melodioita tai bassokuvioita kehitellessä; ässä on vaikka E, kakkonen F, kolmonen Fis jne. (Kurkot pitää jättää pois, kuten joku täällä aikoinaan mulle ystävällisesti huomautti;) Sitten vaan sekottaa pakan ja latoo kortteja peräkkäin ja kattoo mitä tulee ja minkä sointujen kanssa se menis. Enimmäkseen tollai syntyy vaan ihan järkyttävää paskaa, mutta joskus joku juttu saattaa kuulostaa hyvältäkin, kunnes siitä taas tulee osa niitä rutiininomaisia maneereita, joista yrittää päästä eroon... ;)

Erilaisia rytmejä taas löytyy melkein joka paikasta, kun vaan kuuntelee; linnunlaulut, koneet ja laitteet ym. hälyäänet...

Tämmösessä hommassa tietysti vaan menee kovin helposti se lapsikin siinä pesuveden mukana. Joskus on silti hauska kokeilla kaikenlaista, esim. kuinka "helpon" biisin saa kuulostamaan mahdollisimman vaikealta, tai päinvastoin, ja kuinka lyhyen biisin pystyy tekemään pitkäveteisen kuuloseks jne. ;)

Ei varmaankaan oo olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa...
Mun alemmuuskompleksinikin on huonompi kuin kaikilla muilla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)