Aihe: Otelaudan materiaalin vaikutus soundiin?
1
haloo
01.03.2006 20:12:49
Millainen vaikutus basson otelaudan materiaalilla on soundiin? Esim. samanlainen basso ja ruusunpuu/vaahtera otelauta.
BassIs
hemmo
01.03.2006 20:29:43

FenderGibsonMarshallMonster
haloo
01.03.2006 21:39:20 (muokattu 01.03.2006 21:40:19)
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=35&t=117591&co=30

Kiitokset, mutta koska kaula vaikuttaa kuitenkin eniten basson äänenmuodostukseen, niin mikä on otelaudan erillaisten materiaalien merkitys soundiin?
BassIs
ruster
01.03.2006 21:46:57
Rosewood on kuulemma paras.
Niskamies
01.03.2006 22:50:26
Mun mielestä otelaudalla on suuri vaikutus saundiin. Itse omistan sekä vaahteraotelausia, ruusupuuolelautaisen sekä ebenotelausaisen (nauhaton) beisin. Mielestäni vaahteraotelaudassa on selkeämpi attacki kuin ruusupuuotelautaisessa. Vähän "nopeampi" saundi kun ruusupuuotelaudassa joka taasen on hiukan pehmeämpi saundiltaan. Itse diggaan vaahteraotelaudan saundia, tatsia ja ulkonäköä.
More is more.
poppamies
01.03.2006 22:52:35

Rosewood on kuulemma paras.

No nyt tuli niin tyhjentävä ja hyvin perusteltu kannanotto ett vetää mykäksi. Ebenotelaudat ja vaahterakaulat joutaakin saunapuiks.
G-strings are for strippers
Tana
01.03.2006 23:38:35

Eikös ruusupuulajeja oo aika monta? Kun puhutaan soittimista, niin tarkoittaako sana "ruusupuu" aina samaa lajiketta vai puhutaanko vain yleisesti ruusupuista? Oletan siis, että eri ruusupuulajeista lähtee erilaiset soundit.
Juu ei.
Niskamies
01.03.2006 23:40:52
Eikös ruusupuulajeja oo aika monta? Kun puhutaan soittimista, niin tarkoittaako sana "ruusupuu" aina samaa lajiketta vai puhutaanko vain yleisesti ruusupuista? Oletan siis, että eri ruusupuulajeista lähtee erilaiset soundit.

Ruusupuulajeista tiedän ainakin Pao Ferron, intialaisen ruusupuun (IRW) ja brasilialaisen ruusupuun(BRW). Noista BRW on arvostetuimman asemassa, mutta noissa kaikissa on erittäin samankaltainen saundi.

Mutta kuten kaikkea puuta, tota on huomattavan erilaatuisia.
More is more.
Karlsson
02.03.2006 09:11:05
No nyt tuli niin tyhjentävä ja hyvin perusteltu kannanotto ett vetää mykäksi. Ebenotelaudat ja vaahterakaulat joutaakin saunapuiks.

Ettei ois jopa Mahettoman tyhjentävä vastaus?
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
jPekka
02.03.2006 09:37:30

Eikös ruusupuulajeja oo aika monta?

Puhumattakaan siitä, että ainakin yksi bassonvalmistaja tunnetusti lakkaa ruusupuuotelautansa... mikä tekee soundista jossain määrin vaahteramaisempaa, vaahteralaudathan ovat jokseenkin aina lakattuja.

Jacolla taisi olla ruusupuun päällä... olikos se nyt fenolihartsia?
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Juzzu
02.03.2006 10:23:28
Otelaudan vaikutus soundiin ei ole kiinni pelkästään kiinni materiaan omasta soundista, vaan esimerkiksi eebenlauta jäykistää myös itse kaulaa vrt. ruusupuulautaan, jolloin kaulan ominaisvärähtelytaajuudet muuttuvat ja sitä myötä muuttuu myös kaulan "oma soundi".
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
handegunnar
02.03.2006 10:40:53
Otelaudan vaikutus soundiin ei ole kiinni pelkästään kiinni materiaan omasta soundista, vaan esimerkiksi eebenlauta jäykistää myös itse kaulaa vrt. ruusupuulautaan, jolloin kaulan ominaisvärähtelytaajuudet muuttuvat ja sitä myötä muuttuu myös kaulan "oma soundi".

Puhumattakaan siitä, että 'oikea' alkuperäinen vaahteraotelauta ei olekaan otelauta vaan nauhat ovat suoraan kaulassa.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Hullu basisti
02.03.2006 10:45:03

Samaa mieltä. Toinen on se että kuinka paksu siitä otelaudasta on raaskittu tehdä. Vaahterakin tekee kaulan jäykkyydelle varmasti saman kuin tuo eebenpuu.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Juzzu
02.03.2006 11:00:37
Puhumattakaan siitä, että 'oikea' alkuperäinen vaahteraotelauta ei olekaan otelauta vaan nauhat ovat suoraan kaulassa.

En näe tässä eroa siihen onko vaahterakaula irrallisella otelaudalla vai yhdestä puusta veistetyllä jos puut ovat vain vaahteraa.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
M.Hanski
02.03.2006 11:11:45 (muokattu 02.03.2006 11:12:02)
En näe tässä eroa siihen onko vaahterakaula irrallisella otelaudalla vai yhdestä puusta veistetyllä jos puut ovat vain vaahteraa.

Kyllä liimasauma varmaankin aiheuttaa jonkunlaisia häviöitä. Miten merkityksellisiä ne sitten ovat, on eri asia.
Juzzu
02.03.2006 11:14:20
Kyllä liimasauma varmaankin aiheuttaa jonkunlaisia häviöitä. Miten merkityksellisiä ne sitten ovat, on eri asia.

Mä en tuohon usko. Hyvässä saumassa kun tuppaa olemaan niin vähän liimaa loppupelistä. Tietty, otelaudallisissa peleissä on kaularautakin erilainen ja eri paikassa, sekin vaikuttanee.

1-palainen kaula voi olla flat-sawn tai quarter-sawn, erillisellä otelaudalla olevissa taas palat voivat mennä ristiinkin.
mr.bungle
02.03.2006 11:28:28

Millainen vaikutus basson otelaudan materiaalilla on soundiin? Esim. samanlainen basso ja ruusunpuu/vaahtera otelauta.

Kantsii muistaa, että puusoittimissa on usein suurempia yksilöeroja, kuin mitä esimerkiksi otelaudan materiaali vaikuttaa. Eli käytännössä jos hakee vaikka "nopeaa atakkia", niin kantsii mielummin mennä musakauppaan soittaan niitä soittimia läpi, ku tilata saksasta vaahteraotelautainen basso.
bassolla hanuriin
Aki
02.03.2006 16:01:11

jos hakee vaikka "nopeaa atakkia", niin kantsii mielummin mennä musakauppaan soittaan niitä soittimia läpi, ku tilata saksasta vaahteraotelautainen basso.

Kyllä, mutta soittimia läpikäydessään on vallan todennäköistä päätyä siihen, että vaahtera paukkuu paljon iloisemmin. Pääsin kitaralla tekemään testin jossa saman valmistajan saman mallisarjan kauloja vaihtelin Saarnirunkoon. Toisessa kaulassa vaahteraotelauta, toisessa ruusupuu. Vaahtera oli hirvittävän paljon napakampi ja kireämpi soundiltaan, ja botnea oli huomattavasti vähemmän. Tuohon kitaraan se ruusupuu sopi paljon paremmin. Käyttöbassossani on vaahteraotelauta, ja osin se on tekemässä bassosta hyvin ilmeikkään soitettavan.
hollstro
02.03.2006 23:30:01

Minä näen eron. Kuulenko, se on eri asia... No ei vaan, mulle kävisi järkeen, että jos vaahterakaulassa on liimattu vaahteraotelauta ja puun syyt kulkevat eri tavalla kaulassa ja otelaudassa niin se vaikuttaa mm. kaulan jäykkyyteen ja miksei myös saundiinkin. Tunnen joitakin stratofriikkejä, jotka hakevan nimenomaan tällaisia liimatulla vaahteraotelaudalla varustettuja (esim. '67) stratoja juuri sen saundin takia.

Mulla on vaahtera (myös liimatulla otelaudalla)- ruusupuu (Brasilian ja Intian) ja eebenpuuotelaudallisia kitaroita ja bassoja ja yleisesti vaahteraotelautaisessa on enemmän atakkia ja yläpäätä kuin ruusupuisessa. Eebenpuu on myös ruusupuuta kirkkaampi saundiltaan. Hyviä materiaaleja ne on kaikki, erilaisia vain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)