Aihe: Onko sävellaji haudanvakava asia?
1
Torniojaws
20.02.2006 10:06:56 (muokattu 20.02.2006 10:08:01)

Eipä se omasta mielestä. Esim. Metallica soittelee omia biisejään livenä välillä vähän mistä sattuu vireestä, verrattuna kun levynauhoitukset menee E, E+1/4 yli, D#, D ja C - eikä se biisejä tunnistamattomaksi tee ;)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Curry
20.02.2006 10:28:58

Mites se Spinal Tapissa opetettiin, d-molli on surullisin sävellaji. Kaikki slovarit siis siitä.

No ei. Biisi saattaa muuttua aivan liikaa jos sävellajia lähtee itse muuttelemaan. Yksi askel enintään suuntan tai toiseen ei oo vielä paha, muttei sitä enää tuosta kehtaa paljoa muutella.
Rockbändi ja vaimo haussa
ballfish
20.02.2006 10:31:28
Mites se Spinal Tapissa opetettiin, d-molli on surullisin sävellaji. Kaikki slovarit siis siitä.

HOH!! "These go to 11!"
Olen hyvä uimaan katiskaan.
Wk
20.02.2006 10:37:18
HOH!! "These go to 11!"

Tämä oli hyvä juttu niin kauan kunnes kaveri osti sellaisen Behringerin bassovahvistimen jossa kaikki säätimet loppu numeroon 12 :(
http://www.mikseri.net/users/108413.php
saastara
20.02.2006 10:48:22
Eihän se sävellaji kappaleen tunnistettavuutta vielä mihinkään vie.. Kyllä sitä kuitenkin, jos ihmisellä on vähänkään sävelkorvaa, sitä kuulee onko kappale vedetty eri sävellajista kuin alkuperäinen.. Oletettaen tietenkin, että alkuperäinen kappale on vahvasti hallussa.

Kyllä nuo sävellajivaihdokset useissa tapauksissa tuovat hieman pirteyttä siihen kappaleeseen.. Vastapainona on sitten toki hyvä pitää mielessä, että monet kappaleet soivat parhaiten juuri siitä sävellajista johonka ne ovat alunperin sovitettukkin..

Eli siis, sävellaji ei ole haudanvakava asia.. Ja minusta on ainakin ilo ajoittain kuulla kappaleita jotka eivät mene G:stä tahi C:stä.. Tai oikeammin Em:stä tahi Am:stä. Hevimiehethän eivät tunnetusti duuria käytä.. :)
Sinun postimerkkisi palavat.
Blasphemer
20.02.2006 10:54:52

Tyttöystävääni ainakin häiritsee aivan pirusti kun soitan omalla d-vireisellä kitarallani biisejä, jotka ovat soitettu levyllä esimerkiksi e-vireisellä kitaralla. Että ainakin tuollainen kokosävelaskeleen muutos on jo helposti huomattavissa. Syynä kuitenkin lienee tämä klasari-ihmisten musiikki-purismi.
"The new world is here to wipe out our lives The new world we can't survive The new world left God in everything and everyone The new world does not include us" - Peter Tägtgren -
saastara
20.02.2006 11:07:12
Tyttöystävääni ainakin häiritsee aivan pirusti kun soitan omalla d-vireisellä kitarallani biisejä, jotka ovat soitettu levyllä esimerkiksi e-vireisellä kitaralla. Että ainakin tuollainen kokosävelaskeleen muutos on jo helposti huomattavissa. Syynä kuitenkin lienee tämä klasari-ihmisten musiikki-purismi.

Mutta onhan tuo täysin ymmärrettävää, sinäänsä.. Onhan kappaleen sävellaji kuitenkin yksi tunnusomainen elementti sille kappaleelle. Noissa piireissä kun ei kappaleita aivan liikaa sovitella..

Onhan se klasaripuolella aika pyhäinhäväistys jos alat soittamaan teosta 'Etydi D-mollissa' C:stä.. Silloinhan se menee väärin. Ei saa soittaa väärin.
Blasphemer
20.02.2006 11:08:45

Onhan se klasaripuolella aika pyhäinhäväistys jos alat soittamaan teosta 'Etydi D-mollissa' C:stä.. Silloinhan se menee väärin. Ei saa soittaa väärin.

Juurikin näin :D
"The new world is here to wipe out our lives The new world we can't survive The new world left God in everything and everyone The new world does not include us" - Peter Tägtgren -
cfe
20.02.2006 11:10:57

Veljen bändin C# vire kielisoittimissa antaa heidän kappaleilleen ihan omanlaisensa ilmeen ja samojen melodioiden soittaminen esim. E tai D vireessä muuttaa ilmettä hämmästyttävän paljon. Jopa tällainen ei-teoriaa-opiskellut muusikko huomaa helposti eron.
http://www.causeforeffect.org
saastara
20.02.2006 11:26:12
Veljen bändin C# vire kielisoittimissa antaa heidän kappaleilleen ihan omanlaisensa ilmeen ja samojen melodioiden soittaminen esim. E tai D vireessä muuttaa ilmettä hämmästyttävän paljon. Jopa tällainen ei-teoriaa-opiskellut muusikko huomaa helposti eron.

Tuo on kyllä sangen totta. Itselläni kitara aina C-vireessä. Sitten kun alkaa omia juttuja rämpyttelemään toisten kitaroilla, muuttuu kappaleiden luonne kyllä vahvasti. Tosin vahva tekijä on myös tietysti C-vireen luoma äänimaailma, joka on kovin erilainen verrattuna perus-E:hen.. Eli ei näissä sävellajeissa vaikuta aina pelkästään ne musiikilliset tekijät.. Ainakaan kitaran suhteen.
Kärpäsruoska
20.02.2006 18:04:21
Onko minulla skitsofrenia vai onko tämä tosiaan alue 'Keskustelua raskaammasta musiikista'?

Niin, ja ei minusta haudanvakava asia ole, päinvastoin.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. Tarvitsen basistin! THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
saastara
20.02.2006 18:18:24
Onko minulla skitsofrenia vai onko tämä tosiaan alue 'Keskustelua raskaammasta musiikista'?

Itsekin sitä ihmettelin mutta mitä sitä turhaan valittamaan..
sellisti
20.02.2006 23:58:43
Eipä se klasaripuolellakaan mikään Jumalan sana ole että pitää biisit soittaa joka tilanteessa just merkitystä sävellajista. Kyllä sielläkin transponoidaan. Mutta on se totta, että sävellajiuskollisuus on varmaan suurempaa kuin joissakin muissa tyyleissä. Vaikka eipä se nyt biisin luonnetta valtavasti muuta jos vähän siirtää ylös- tai alaspäin, ellei nyt sitten ihan Sibeliuksen tasoinen korva ole joka heti valittaa asiasta. Onpa sitä itsekin joutunut useaan otteeseen esim. laulajia säestäessä transponoimaan melko lailla lennosta, kun on vaan sanottu että "en mä pääse tonne gissään, voidaanko laskee tätä vähän..?" Eli ei nyt ihan pyhäinhäväistyksestä ole kysymys.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
saastara
21.02.2006 00:54:21
Ihan huumorimielessähän tässä nyt ollaan naljailtu..
Bacchus
21.02.2006 16:38:17
Olen kuullut että esmes Sibeliuksella oli sävellajikorva joka "sairasti" jos jokin piisi soitettiin väärässä sävellajissa.

Eikös absoluuttisella sävelkorvalla siunattuja (kirottuja?) ihmisiä häiritse suuresti, jos kappale transponoidaan toiseen sävelläjiin, vai muistanko aivan väärin?
Bonesaw
21.02.2006 17:02:49
Eikös absoluuttisella sävelkorvalla siunattuja (kirottuja?) ihmisiä häiritse suuresti, jos kappale transponoidaan toiseen sävelläjiin, vai muistanko aivan väärin?

Monessa tapauksessa transponointi häiritsee muutenkin.
Bacchus
22.02.2006 00:57:06
Monessa tapauksessa transponointi häiritsee muutenkin.

Juu, totta kai, mutta tarkoitin että heitä se häiritsisi erityisen paljon. No, saatan muistaa aivan väärin joten se siitä.
IRVIAIVO
05.03.2006 01:30:29
Muiden biisit soitettakoon siinä sävellajissa mihin kirjoitettu, miks ei . Omat siinä kun kuullostaa parhaalle oli sitten E D tai muu. Sävellaji sivuasia, sävelet pääasia.
Teemu K.
05.03.2006 18:09:10

Sävellaji sivuasia, sävelet pääasia.

Kuningaskommentti =)
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)