Aihe: Kokeileva klassinen musiikki (John Cage & co) | 1 |
---|
ICE 25.10.2005 16:27:10 (muokattu 25.10.2005 16:29:14) | |
|
Terve Opintojeni kautta olen löytänyt kokeilevan klassisen musiikin, mutta minulla ei ole minkään näköistä hajua koko "skenestä". Voisitteko avartaa ummikkoa ja kertoa omia suosikkejanne tältä kyseiseltä musiikin saralta? Jos sinulla on jokin erityinen suosikkiteos, niin miksi ja kenen säveltämä se on? Olkaa vapaita ja keskustelkaa. Tahdon mielipiteitä tähän keskusteluun. Tosin perustelemattomat mielipiteet voi sitten kirjoittaa tänne: www.demi.fi P.S. En löytänyt haulla vastaavaa keskusteluaihetta, joten jos tällainen keskusteluaihe on ollut vähän aikaa sitten, niin punainen lukko tälle. E: Kirjotusvirheitä.. Savo itsenäiseksi tasavallaksi ja Mikkelistä pääkaupunki |
|
minimalismia: steven reich. |
|
Yhdysvaltalainen George Crumb on tehnyt mielenkiintoisia kokeiluja sointivärien ja harmonioiden kanssa käyttämällä teoksissaan todella erikoisia kokoonpanoja ja soittotapoja. Kannattaa tutustua esim. teokseen Vox Balanae (Valaan laulu), joka on pullollaan mitä erikoisimpia luonnonääniä ja muita efektejä. Teoksen kokoonpano on huilu-sello-piano -trio, joka vahvistetaan vielä sähköisesti. Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 150 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?"
Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut". |
|
Kaikkein kokeilevampaa(mitä on musiikki osastoa) matskua kannattaa Cagen lisäksi noilta minimalisteilta, kuten Reich, Riley, La Monte Young. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
ICE 26.10.2005 14:58:47 | |
|
Kiitos vastanneille! Täältä Virosta käsin on hankala löytää edellämainittujen säveltäjien CD-levyjä, mutta kunhan sinne Suomeen ehdin jossain vaiheessa.. Savo itsenäiseksi tasavallaksi ja Mikkelistä pääkaupunki |
|
Kaikkein kokeilevampaa(mitä on musiikki osastoa) matskua kannattaa Cagen lisäksi noilta minimalisteilta, kuten Reich, Riley, La Monte Young. se reich mitä mä oon kuullut ei minusta ollut lainkaan mitenkään kovin "kokeilevaa", paitsi jotain jos pitää jazz vaikutteita jotenkin tosi "uutena". mitäs reichiltä sit löytyy siltä osastolta? |
|
se reich mitä mä oon kuullut ei minusta ollut lainkaan mitenkään kovin "kokeilevaa", paitsi jotain jos pitää jazz vaikutteita jotenkin tosi "uutena". mitäs reichiltä sit löytyy siltä osastolta? no esim. se monta tuntia kestävä rumpuhäsmäkkä... menikö se jotenkin, että monta rumpua lähtee soittamaan eri temmoissa samaa rytmiä ja lopulta päädytään soittamaan kaikki unisonossa, jotain vähintään yhtä hölmöä ainakin. |
hörhö 26.10.2005 22:22:42 (muokattu 26.10.2005 22:36:32) | |
|
se reich mitä mä oon kuullut ei minusta ollut lainkaan mitenkään kovin "kokeilevaa", paitsi jotain jos pitää jazz vaikutteita jotenkin tosi "uutena". mitäs reichiltä sit löytyy siltä osastolta? No esimerkiksi pendulum music. Laitetaan maahan 3-4 kaiutinta ja vahvistimien kautta mikit niihin. Ripustetaat mikit kattoon ja heilautetaan keinumaan kaappien päältä, niin feedback häviää ja ilmestyy. Tai Clapping Music kahdelle mikitetylle taputtajalle. Tai Six Pianos eli kuudelle pianolle. Ja kaikkea muutakin kivaa. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
|
Yhdysvaltalainen George Crumb on tehnyt mielenkiintoisia kokeiluja sointivärien ja harmonioiden kanssa käyttämällä teoksissaan todella erikoisia kokoonpanoja ja soittotapoja. Kannattaa tutustua esim. teokseen Vox Balanae (Valaan laulu), joka on pullollaan mitä erikoisimpia luonnonääniä ja muita efektejä. Teoksen kokoonpano on huilu-sello-piano -trio, joka vahvistetaan vielä sähköisesti. Eräs ystäväni tokaisi joskus "Miksi tarvitaan muuta musiikkia, kun meillä on Crumb?". "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
rkellu 23.09.2010 20:24:26 (muokattu 23.09.2010 20:27:52) | |
|
sellisti:Kannattaa tutustua esim. teokseen Vox Balanae (Valaan laulu), joka on pullollaan mitä erikoisimpia luonnonääniä ja muita efektejä. Teoksen kokoonpano on huilu-sello-piano -trio, joka vahvistetaan vielä sähköisesti. RULES! hienoja tekstuureita. raaga-vaikutteita ja joku resonanssisoitin (tambura, kampiliira, sähköurku tms.) messiin, niin se on siinä. haastis: http://www.youtube.com/watch?v=5xo8SHjTxpc |
|
rkellu: RULES! hienoja tekstuureita. raaga-vaikutteita ja joku resonanssisoitin (tambura, kampiliira, sähköurku tms.) messiin, niin se on siinä. Jep. Se lasilevyllä tms. preparoitu flyygeli tuo jopa mieleen sitarin tai jonkun muun vastaavan soittimen. "Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008) |
|
tsekkailin joskus ajat sitten muistaakseni töissä crumbin tuotantoa läpi ja muistelenkin, että se olisi ollut kiinnostunut intialaisesta (myös arabialaisesta?) musiikista. |
|
pärjääkö suomi kansainvälisessä vertailussa? http://www.lovemusic.fi/julkaisut/500 en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |
|
sub zero: pärjääkö suomi kansainvälisessä vertailussa? http://www.lovemusic.fi/julkaisut/500 tulee vähän mieleen kaverin bändi: http://errorkraut.tumblr.com/post/4 … ke-from-the-album-kananmunapistooli |
megatherium 05.10.2010 19:23:06 (muokattu 05.10.2010 19:57:05) | |
|
sub zero: pärjääkö suomi kansainvälisessä vertailussa? http://www.lovemusic.fi/julkaisut/500 Klassisella puolella olemme tulleet jäljessä manner-eurooppaa ajatellen ja ehkä musiikillisten uudistajien puute säveltaiteemme historiassa onkin ollut eräs syy sille että sibe on saanut edustaa kansainvälisillä areenoilla kovin sovinnaista, pintapuolista ja yksiulotteista musiikillista suomi-kuvaa kajanuksen johtamien sinfonioiden vahvan esityön avittamana merikannon onnistumatta tekemään hyvästä yrityksestä huolimatta läpimurtoa euroopan musiikkikeskuksissa atonaalisuuden menettäessä ajankohtaisuuttaan orastavan uusklassimin kynnyksellä joka sai schottin perääntymään noneton julkaisusta tarkkanäköisellä kaukaaviisaalla tyylianalyysivainullaan joka ei sopinut aarren kuvioihin vaikka yleisön miellyttämisen tarve peittosi taiteellisen omantunnon sittemmin hänelläkin 30-luvulle tultaessa jolloin uusklassimi schottin ennustuksen mukaan kävi toteen ja vidaan katsoa että tämä löi paineita myös siben 8. sinfonian valmistumisprosessiille kasvaneen itsekritiikin myötä omaan tyylilliseen stabiiliuteensa tyytymättömänä tyylien murroksessa joka ei vastannut enää kovassa musiikillisen syntaksin ja kieliopin uudistumispaineessa olleen äänimaailman ja harmonisen järjestelmän puitteissa hänen taiteellisia päämääriään. Mutta siltikin on todettava että konservatiivisen yleisön jyrkkä vastustus tyrehdytti rohkeiden musiikillisten uudistajiemme luomisvoiman, elmer diktonius schönbergiläisillä lauluillaan katsoi parhaaksi luopua säveltäjänurasta ja sulho ranta ultramodrrneilla kamarimusiikiteoksillaan atonaalista pianotrioa myöten sai niin kovat haukut ja voimakasta vastusta yleisön taholta että tyylillinen pehmeneminen kohti yksinkertaista diatonista tai eksoottista ilmaisua kohden oli vain ajan kysymys kuten sinfonia vulgare kansanlaulullisuudesaan todistaa evert katilan passittaessa merikannon ja raition tapaiset tulenkantajien piirissä toimineet rannan kollegat jo tätä ennen klassikoiden joukkoon mutta hyvänä ystävänäänkin kannustavia sanoja edessä päin puhuen sai ranta takanapäin kuulla kunniansa rikkinäisenä halonhakkaajana hienoa laulutuotantoaan 120 kpl lukuunottamatta eksoottississa sävyissään ss-komppanialle sävellettyihin käyttöteoksiin jotka ovat taiteellisesti vähäarvoisia taistelumoraalin kohottajia, mikä ei suinkaan estänyt professori salmenhaaraa kategoroimasta rannan concertoa orkesterille tai fantastista sonatiinia säveltaiteemme merkkitpaaluihin radikaalilla 20-luvulla ohjelmistotyhjiöstä huolimatta mutta meillä populaarius ja helppotajuisuus on muutoinkin aina haitanneet merkittävän ja laadullisesti korkeatasoisen vakavasävyisen taiteen esillepääsyä jos ajattelee esimerkiksi kansanoopperan suurta nousua ratsumiehen johdolla jota voi tuskin nimittää muuksi kuin modernin puheoopperan ja kalpean kansallisesti sävyttyneen uusromanttisen tyylin hybridiksi pikaisella ja osittaisella kuulemalla jääden kauaksi launiksen, pylkkäsen ja kaupin, melartinin ja kenties marttisenkin jonnekin sumuun kadonneiden melodisesti ja harmonisesti paljon rikkaammasta musiikillisesta ja vivahteikkaammasta draamallisesta ilmaisusta ja näin epiteetti suomen kolmentena kansallisoopperana tuntuu kyllä kovin kaukaa haetulta ja väkinäiseltä populariteetin mittatikulta. kunnia sille jolle kunnia kuuluu. taiteessakin. vanhassa vara parempi sanoo sananlasku. eikä ihan suotta.uusi tuntuu uudelleen lämmitetyltä ja kalvakkaalta. sisäinen merkitys on supistunut tyyli yksinkertaistunut tai menettänyt tunneilmaisussa modernismin hyväksi. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|