Clayrooster 30.09.2005 12:55:36 (muokattu 30.09.2005 12:56:22) | |
---|
Don´t worry, be brutal |
t-termiitti 30.09.2005 17:06:12 | |
---|
Suositelkaa ja sanokaa mitä pitää tehdä. Ei taida sellaista algoritmia ollakaan joka tuosta ongelmasta kunnialla selviäisi. Ideanakin kohinanpoisto lähestulkoon uhmaa fysiikan lakeja, joten lopputulos ei koskaan ole kummoinen. Googlettamalla löytyy kyllä - vaihtelevan tasoisia. Noise gatella tai käsipelillä voi raidoista hiljentää kohdat joissa on pelkkää taustakohinaa, mutta kohina tietenkin jää sinne missä haluttu ääni soi. Vähäisellä raitamäärällä tämä kuullostaa tietenkin vähän hassulta, mutta jos on paljon raitoja, joissa on välillä hiljaista eli turhaa kohinaa, niin lopputulos voi parantua kummastikin. Kohinan poistot tekevät äänestä monesti sähköisen tai metallisen - ei kuullosta kivalle. Tosin itse olen saanut parhaimmat tulokset käyttämällä montaa ohjelmaa peräkkäin ja jokainen säädettynä hyvin pienelle kohinanpoistotasolla. Kuinka yllättävää!! ;) Yleisesti ottaen suosittelisin (omien kokemuksieni perusteella) jättämään kohinan - jos se ei ole äärimmäisen häiritsevää. ja toisaalta - yrittää jatkossa mennä sinne kohinan alkulähteille. Joskus sopiva kohina kuullostaa lopputuloksessa itseasiassa ihan kivalta... Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia) |
jPekka 30.09.2005 22:21:45 | |
---|
Mp3-versioiden kohina ei minua kyllä häirinnyt lainkaan - oikeastaan kuulin sitä vain toisen biisin alussa, ennen sen toisen kitaran mukaantuloa. Kuten sanottu, valmiista miksauksesta kohinan poistamisen yrittäminen tuottaa yleensä vain huonoa jälkeä. Paljon parempaa tulosta saa poistamalla kohinaa erillisistä soitinraidoista, ennen miksausta. (Ja tietysti kaikkein parasta silloin, jos sitä kohinaa ei alunperinkään äänitä. Mutta senhän kaikki toki tiesivätkin... 8-) Nyttemmin erilaisia kohinanpoistoplugareita ja toimintoja on kiitettävän monissa ohjelmissa, ja osa on jopa aika hyviä. Itse olen käyttänyt Adobe Auditionin (1.5) kohinanpoistotoimintoja, mielestäni varsin hyvin tuloksin. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
pyllyäkö näitä täällä pitää kun kysyjää ei näy eikä kuulu. |
t-termiitti 02.10.2005 12:54:35 | |
---|
Unohtu vielä sellainen erityistapaus mainita, että jos humina tai häiriöääni on tarkasti tietyllä frekvenssillä (esim. verkkovirta 50 hetrsiä) niin sen saa jo helpommin pois - notch filtereillä tai muilla. Kannattaa muutenkin kohdistaa se kohinan poisto juuri niille ongelmallisille alueille... Tämäkin on tietysti itsestäänselvyys, mutta tulipahan mainittua nyt sekin. Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia) |
Clayrooster 14.10.2005 01:06:11 | |
---|
pyllyäkö näitä täällä pitää kun kysyjää ei näy eikä kuulu. Jaa? Kyllä minä näitä luen. Kiitoksia vain. Don´t worry, be brutal |