Aihe: Vinyylisoitin toimii jälleen
1 2 3 4
hörhö
24.08.2005 11:52:06

RIAA:sta sen verran, että puoli vuotta sitten hankin Pro-Ject Phono Box SE:n, joka on taas siinä seuraavassa laatuluokassa noiden ihan halvimpien jälkeen. Ei ole tarvinnut katua. Hyvä soundi, valinnat MM/MC rasiatyypeille ja kaunis laite. Harmittaa vain vähän, kun muut laitteeni tuossa telineessä ovat metallin värisiä ja phono-boxia saa vain mustana.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
kivi
24.08.2005 12:22:42
Vinyyli on levy, CD on jotain mitä voi kuunnella autossa.
;-)

Nyt kesän retkiltä viimein palattuani pääsen lopultakin kuuntelemaan kesällä kirppareilta ja kaupoista ostetut levyt. Jee!

Taustalla The Rumourin polittisesti epäkorrekti ja aivan mainio Frogs, Sprogs, Clogs and Krauts -LP.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sasu1
24.08.2005 12:37:45
Vinyylien kuuntelu oli pitkään jäissä, kun aikaisemmassa levarissa oli jotain pikkuhäikkää. Löysin tässä kesän aikana talon sisäpihalta kaatikiselle menossa olleen vanhan Yamaha YP-D4 levarin. Olin varma ettei se toimi, mutta uuden neulan ja äänirasian kanssa se soundaa paljon paremmalta kuin aikaisempi 90-luvun Technics. Laite on muutenkin puukuorineen ilo silmälle. Tietääkö kukaan mitään ko. mallista? Netistä ei juurikaan tunnu mitään tietoja löytyvän. Vinyyleitä onkin sitten kesän aikana tullut osteltua oikein urakalla.
saturnzreturn
24.08.2005 13:01:43 (muokattu 24.08.2005 17:50:01)
Paljon hihnat maksaa?

tee polkupyörän sisärenkaasta

e:eikä edes ollut mikään huono vitsi, joskus paikkasin porukoitten levarista katkenneen hihnan polkupyörän sisäkumilla ja liimalla.

Niin no, jotain tuollaista niiden hinnat yleensä ovat. On se kuitenkin uusien stereoiden hintaan nähden halpa ;)

no niin no, onhan se noinkin. huusin juuri äsken itselleni huuto.netistä tollasen mötikän hintaan 13€. stockmannilta kävin kysäsemässä hintaa ja tuollasen palikan hinta oli siellä 56€!!! noilla hinnoilla olisin ruvennut mielummin vaikka kolvihommiin
my wallet's fat and so is my head
willie
24.08.2005 19:56:16
Hyvä soitin tosiaan vaikuttaa olevan. Ostin aikalailla sika säkissä -periaatteella kun en merkkiä tuntenut, Lencosta kun ei tunnu millään löytävän mitään tietoa mistään.

Googlella "Lenco turntable" löytyy aika paljon..
mrk
24.08.2005 23:30:32 (muokattu 24.08.2005 23:30:43)
stockmannilta kävin kysäsemässä hintaa ja tuollasen palikan hinta oli siellä 56€!!! noilla hinnoilla olisin ruvennut mielummin vaikka kolvihommiin

No huh, olipas hintaa, en muista tarkkaan paljon omastani maksoin, mutta kaivoin viimeisen jostain laarin pohjalta ja kävin kassalla kysymässä paljonko hintaa oli. Ei se kyllä noin paljon silloin ollut. Siitä on kyllä pari-kolme vuotta aikaa.
"What would we be without wishful thinking"
sellisti
24.08.2005 23:56:03
Sain myös lopultakin hankittua vinyylisoittimen tänä kesänä. Kelpo vehje, sveitsiläinen Lenco 70-luvulta. Kyllä nyt taas kelpaa.

Lenco se minunkin tuore hankintani on, mutta uudempaa vuosikertaa. Ei löytynyt muutaman alan liikkeen koluamisella kuin kahdesta kaupasta vinyylisoitin tässä kaupungissa, molemmissa oli vain yksi kappale ja vieläpä samaa merkkiä. Hintaa oli toista sataa, mutta tulihan tuostakin alennusta reippasti kun koko paketille hinta laskettiin.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
salmivaara
25.08.2005 14:41:14 (muokattu 25.08.2005 14:42:03)

Eilen tilasin uuden neulan, 20€ kuluineen. Halapaa ku leipä.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
saturnzreturn
25.08.2005 15:13:09
Eilen tilasin uuden neulan, 20€ kuluineen. Halapaa ku leipä.

mistä tilasit? oma kenwood raaputtelee vieläkin alkuperäisellä neulalla, joten tarvetta uuteen ei ole ollut, mutta joskus sekin menee rikki. onko noissa neuloissa jotain standardeja, vai onko jokaisella valmistajalla omat neulamallinsa, jotka taasen ovat tietenkin keskenään ihan eri hintaisia?
salmivaara
25.08.2005 15:19:21

mistä tilasit?

http://viikari.com/
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
shagriml
27.08.2005 01:02:09

Sellasta oon miettiny että onko kellään tietoo automaattisoittimista ? Kerran yhdessä musaliikkeessä näin moisen soittimen että vinyyli syötetään ikäänkuin ylikokoiseen cd-kelkkaan ja soitin soittaa molemmat puolet läpi lähes katkeamatta. Jäin ihastelemaan ja miettimään että miten moinen toimii ? Hyppääkö siinä se neula toiselle puolen levyä vai onks siinä kaks neulaa ja miten sen levyn luku alapuolelta onnistuu ? Olen kyllä nähnyt jukebokseja jotka lukevat levyä sillätavalla että levy on pystyssä mutta tuo alapuolelta lukeminen tuntuu jotenkin jännältä ajatukselta...

Mistä yleensä automaattisoittimii saa ostettua ? Ei paljoa näy myynnissä...

Entäs linear tracking turntablet ? Onko äänihuomattavastikkin luonnollisempi ? Nuohan lukevat levyn sillee suoraan että se neulan kulma ei vaihdu ja distortoi niinkuin peruslevareissa....

Onkos jollain kokemusta putkietusista tai siis RIAA korjaimista ? jotai kattelin joskus mut hinta oli pilvissä...

Oon vaan miettiny miten nautinnon vois maksimoida :)
Silvio Dante
27.08.2005 17:42:16 (muokattu 27.08.2005 17:49:12)
Mulla on ikivanha vinyylisoitin putkiradion "äänirasia" liitännässä, ja ette kuulkaa arvaa miten hienot on soundit. monona tulee, mutta ei haittaa.

Kyllä arvataan, tai siis tiedetään. Mulla on samalainen setti, bonuksena vielä vanha päältä ladataava Teac kasettisoitin. Ja niinku mainitsit soundi on hieno eikä väliä vaikka ei tule stereona.

Mulla on myös toinen putkiradio, jossa on aukeavan yläkannen alla integroitu levysoitin (levari on semmoinen muovinen Philips, kts.avatar) Siitä on tosin äänivarsi rikki mutta jonain päivänä se laitetaan vielä kuntoon... vai onkos kellään ylimääräistä?
Aijai!
jPekka
27.08.2005 21:29:40

onko noissa neuloissa jotain standardeja, vai onko jokaisella valmistajalla omat neulamallinsa, jotka taasen ovat tietenkin keskenään ihan eri hintaisia?

Jokaisen valmistajan jokaisella _äänirasiamallilla_ on oma neulamallinsa. Vähänkään hifimpiin levysoittimiinhan ostettiin erikseen se äänirasia (joka menee sellaisella ruuvikiinnityksellä paikalleen siihen varteen). Halvemmissa saattaa olla kiinteästi asennettu rasia.

(Kunnon hifistit tietysti ostivat erikseen pyörityskoneiston ja äänivarrenkin.)

Entäs linear tracking turntablet ? Onko äänihuomattavastikkin luonnollisempi ? Nuohan lukevat levyn sillee suoraan että se neulan kulma ei vaihdu ja distortoi niinkuin peruslevareissa....

Niinhän noiden valmistajat ainakin halusivat esittää. Käytännössä tämä ns. kulmavirhe on perin pieni ongelma, ja ääni vääristyy monesta muusta asiasta paljon enemmän.

Systärillä oli (ja on kai edelleenkin) muistaakseni JVC:n versio aiheesta, ja ilmeisesti se on ollut ihan hyvä. MOnien tämän tyypin levareiden ongelmana on ollut erittäin monimutkainen koneisto -> paljon vikoja ja huono kestävyys. Muistaakseni etenkin B&O:n levarit ovat tässä suhteessa vähän huonomaineisia, vaikka muuten tehtaan tuotteet ovatkin erittäin arvostettuja.

Ruvetaanko riitelemään suora- ja hihnavetolevareiden paremmuudesta? 8-)

Itselläni on aikanaan Kruunu-radiosta käytettynä ostettu Technics SL-D3 -suoraveturi ja siinä Ortofon Concorde Pro -rasia. Erinomainen yhdistelmä.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Leikari
28.08.2005 09:16:17
Sellasta oon miettiny että onko kellään tietoo automaattisoittimista ? Kerran yhdessä musaliikkeessä näin moisen soittimen että vinyyli syötetään ikäänkuin ylikokoiseen cd-kelkkaan ja soitin soittaa molemmat puolet läpi lähes katkeamatta. Jäin ihastelemaan ja miettimään että miten moinen toimii ? Hyppääkö siinä se neula toiselle puolen levyä vai onks siinä kaks neulaa ja miten sen levyn luku alapuolelta onnistuu ? Olen kyllä nähnyt jukebokseja jotka lukevat levyä sillätavalla että levy on pystyssä mutta tuo alapuolelta lukeminen tuntuu jotenkin jännältä ajatukselta...

enpä ole tuollaisiin koskaan törmännyt - varmaan aikanaan valmistettu nonstop -soittoa arvostaville kuten "amerikkalaisia levynvaihtajiakin" (niitä, jota varten tupla LP:llä samalla lätyllä olivat 1 ja 4 sekä 2 ja 3 -puolet). Nythän mp3:lla saa musaa tulemaan tietokoneelta tai vaikka rompulta niin pitkään kun hereillä pysyy....

Mistä yleensä automaattisoittimii saa ostettua ? Ei paljoa näy myynnissä...

varmaan keräilykamaa - - katso e-bayta ja kierrä kirppiksiä (suomessa tuskin helppo löytää)

Onkos jollain kokemusta putkietusista tai siis RIAA korjaimista ? jotai kattelin joskus mut hinta oli pilvissä...

näitä ei nettimielipiteiden perusteella pitäisi ostella - käy hifi-kaupassa. Ellet ymmärrä niiden tarkoitusta, äänellisiä eroja yms. tai hinta tuntuu noihin nähden kalliilta niin ne eivät ole sinua varten. Lue ulkomaisia hifi-lehtiä niin valikoima tulee tutuksi - kuuntelet sitten itse high-end -liikkeessä.

Oon vaan miettiny miten nautinnon vois maksimoida :)

Ostat hyvän levysoitinkoneiston, äänirasian, välikaapelit, levysoitinesivahvistimen, stereovahvistimen, kaiutinpiuhat ja kaiuttimet. Ostat hyväkuntoisia levyjä ja pidät ne sellaisina (mm. ei kulunutta neulaa, puhdistus ennen soittoa jne.) ... resepti vinyylinautiskeluun on milestäni hyvän äänentoiston resepti.

Toinen tapa on esim. hommata jukeboksi ja ladata se täyteen sinkkuja - - mutta se on oma koulukuntansa ja hyvä sekin.
Soitetaan jamia!
shagriml
28.08.2005 11:45:56

näitä ei nettimielipiteiden perusteella pitäisi ostella - käy hifi-kaupassa. Ellet ymmärrä niiden tarkoitusta, äänellisiä eroja yms. tai hinta tuntuu noihin nähden kalliilta niin ne eivät ole sinua varten. Lue ulkomaisia hifi-lehtiä niin valikoima tulee tutuksi - kuuntelet sitten itse high-end -liikkeessä.

Siis kyllä mä tiedän mitä ne meinaa mut ajattelin vaan kokemuksia kysellä erilaisista noista ja lieneeköhän joku askarrellut moista laitetta itse ?

Ostat hyvän levysoitinkoneiston

Täl hetkel Dual CS 505-4

äänirasian

Edelleen perus Ortofoni minkä tos tuli mukana. Parempi vois olla poikaa jahka rahaa sais kerättyä.

levysoitinesivahvistimen

NAD PP2 tällä hetkellä. Putki RIAA vois olla poikaa jos rikäs poika oisin...

stereovahvistimen

H/K AVR-505 limited edition.

kaiutinpiuhat

Hifiliikkeestä ostetut...

kaiuttimet

Amphion Helium kakkoset

Kait tää ihan kohtuullinen äänentoisto on vaikkeikaan mitää high endii....

Ostat hyväkuntoisia levyjä ja pidät ne sellaisina (mm. ei kulunutta neulaa, puhdistus ennen soittoa jne.) ... resepti vinyylinautiskeluun on milestäni hyvän äänentoiston resepti.

Yritän pitää hyvässä kunnossa mutta välillä tulee röydettyy :P Neulan oon kyll vaihtanu aina tarvittaessa.

Toinen tapa on esim. hommata jukeboksi ja ladata se täyteen sinkkuja - - mutta se on oma koulukuntansa ja hyvä sekin.

Kuluttaako nuo levyjä paljon enemmän kuin tavan levari ? Joku mulle on näin väittänyt...
kivi
28.08.2005 13:19:34
Kuluttaako nuo levyjä paljon enemmän kuin tavan levari ? Joku mulle on näin väittänyt...

Aika rankka neulapaino tuossa mun Rock-Olassani on, mutta sietää ollakin kun pölyisiä levjä jyrätään voimalla, niin että seinät tärisevät.

Parempi vain olla ajattelematta sitä. Jos semmoinen harmittaa, että sadan euron sinkkuharvinaisuus jyräytyy jukeboxissa pilalle, jukebox ei oo sun juttusi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
shagriml
28.08.2005 15:14:26 (muokattu 28.08.2005 15:15:30)

Aihetta lievästi sivuten, tiedättekö muita baareja Helsingissä kuin Sirdien jossa olisi vinyylijukeboksi edes jokseenkin hyvällä valikoimalla ? Siellä ainakin on kiva käydä muutamat klassikot kuuntelemassa.

Itse fiilistelen just Zager & Evans - In The Year 2525 7" joka löytyy myös Sirdiestä. 60-luvun musiikissa on sitä jotain.
saturnzreturn
31.08.2005 18:53:36 (muokattu 31.08.2005 18:54:36)
uusi ongelma ilmeni kun tuon esivahvistimen hankin tuohon; mitenkähän tuon vermeen oikein maadottaisi kunnolla, huristaa niin saateristi, ja mekkala vaan lisääntyy, kun koskettaa johonkin metalliosaan. heh tosin hiilikuitaharjalla kun pyyhkii levyjä, niin hurina vähän hellittää.

edit. niin tuli mieleen, että olisiko tuo esivahvistimen virtalähteen (12v muuntaja) vika tuo hurina.
Feggy
01.09.2005 02:15:50

uusi ongelma ilmeni kun tuon esivahvistimen hankin tuohon; mitenkähän tuon vermeen oikein maadottaisi kunnolla, huristaa niin saateristi, ja mekkala vaan lisääntyy, kun koskettaa johonkin metalliosaan. heh tosin hiilikuitaharjalla kun pyyhkii levyjä, niin hurina vähän hellittää.

edit. niin tuli mieleen, että olisiko tuo esivahvistimen virtalähteen (12v muuntaja) vika tuo hurina.

Levysoittimissa on yleensä erikseen maadoitusjohto. Kiinnität sen joko vahvistimeen tai johonkin rautaiseen esineeseen (esim. kirjahyllyn tukirautaan).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)