Aihe: Harmittaa
1 2 3
Maariankadun
29.04.2005 13:04:57

Voi voi voi. En päässy pop&jazz konservatorion pääsykokeisiin vaikka mielestäni tein olosuhteisiin nähden hyvän nauhan. Ärsyttää tollanen "esikarsinta" tapa jossa ei todellakaan saa mitään kuvaa ihmisen kyvyistä ja parhaassa tapauksessa sulla käy huono tuuri vaikka olisit kuinka kova muusikko. Onko täällä kenties muita kenelle on käynyt sama juttu? Tahtoisin kuulla kommentteja ja mielipiteitä riippuuko se soittimesta kuinka helppo on päästä pääsykokeisiin?
Ei sitä kukaan enää juhannuksena muista
Leikari
29.04.2005 13:23:59 (muokattu 29.04.2005 13:28:36)
Voi voi voi. En päässy pop&jazz konservatorion pääsykokeisiin vaikka mielestäni tein olosuhteisiin nähden hyvän nauhan. Ärsyttää tollanen "esikarsinta" tapa jossa ei todellakaan saa mitään kuvaa ihmisen kyvyistä ja parhaassa tapauksessa sulla käy huono tuuri vaikka olisit kuinka kova muusikko. Onko täällä kenties muita kenelle on käynyt sama juttu? Tahtoisin kuulla kommentteja ja mielipiteitä riippuuko se soittimesta kuinka helppo on päästä pääsykokeisiin?

ymmärrän tunteen - on se niin väärin kun kaikki lahjattomat tumpelot tekevät parempia nauhoja - toiset vaan ovat semmoisia hannu-hanhia, että vaikka ne eivät oikeasti osaa soittaa, eivät ymmärrä musiikista mitään jne. niin ne jotenkin vaan tuurilla onnistuu tekemään tuomareihn vetoavia äänityksiä. Sekin on kyllä väärin, että toisilla on huonommat olosuhteet kuin toisilla - tuomariston pitäisi ottaa huomioon, että mankka oli huono, mikki hukassa jne. piti säätää ennenkuin homman sai tehtyä. Tuomariston pitäisi ymmärtää myös inhimilliset seikat - hitto, jos ei ole ehtinyt ensin tekemään sitä nauhaa - varsinkaan kun tyttö-/poikaystävä jätti - ja siitähän tuli depis ja sitä piti lääkitä viikon bailaamisella. Eihän krapulassa semmoisen jälkeen kukaan ole parhaimmillaan. Mutta kun ne siellä raadissa ei ymmärrä. Ja mitä se nauha muutenkaan kertoo - kyllä ensin pitäisi voida soittaa pari-kolme biisiä jännityksen poistamiseksi & vasta sitten otettaisiin parhaat esitykset huomioon.

Oikeesti syynä on tuomareiden/valitsijoiden laiskuus kun ne vaan ei viitsi kuunnella kaikkien kahdensadan soittonäytettä.

;-)

lopeta tuo valitus - jos olet oikeasti kova muusikko niin nauha kyllä onnistuu so. siltä kyllä kyvyt tulevat esille - nimittäin jos olet tarpeeksi kova muusikko - nyt oli toiset parempia.

ihan itsesi kannalta ei kannata jumittua tuollaisiin valitusasenteiin ja "väärä systeemi ja epistä" ... mutku, mutku...
joopa joo
Epämuusikko
29.04.2005 13:32:49
Onhan näitä. Eräskin tyyppi (fonisti) joka ei päässyt Ågelin nauhakarsintoja pidemmälle pääsi kuitenkin Akatemialle sisään tässä jonain männävuonna. Tsemppiä vaan ensi kertaan.
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
wrshredder
29.04.2005 14:28:10
Mitä!! en ole kuullukkaan ennen tollaisesta että voi tehdä jonkun demonauhan soittokokeisiin. Sehän on ihan älyttömän hyvä juttu. Itselläni meni Porin Palmgren konservatorion soittokokeen soittaminen perseelleen kun jännitin niin paljon. muut jutut siinä kokeessa onnistui kyllä ihan hyvin. Kotona olisin voinut soittaa nauhalle vaikka mitä lurituksia...
Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain..
FoolOnTheHill
29.04.2005 15:06:32
Mitä!! en ole kuullukkaan ennen tollaisesta että voi tehdä jonkun demonauhan soittokokeisiin.

Ei voi. Sillä nauhalla tehdään alkukarsinta, jonka perusteella hakijat kutsutaan teoria- ja soittokokeisiin.
wrshredder
29.04.2005 16:25:00
Niin siis ymmärsin sen niin ,että kotona tai muualla äänitetään soittonäyte joka sitten lähetetään sinne ja sen soittonäytteen perusteella kutsutaan parhaimmat itse soittokokeeseen. Eikös se noin mene.
Jos menee niin se on hyvä se..
Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain..
jazzmies
29.04.2005 16:38:51 (muokattu 29.04.2005 16:39:06)
Oikeesti syynä on tuomareiden/valitsijoiden laiskuus kun ne vaan ei viitsi kuunnella kaikkien kahdensadan soittonäytettä.

Oikeasti syynä on se, että pääsykokeisiin kutsutaan ne, joilla on mahdollisuuksia päästä opiskelemaan, valmistumaan sieltä määräajassa tai "raakilestesuudesta" huolimatta nauhoitteelta kuuluu jo siinä vaiheessa potentiaalia (jotka ansaitsevat coachausta, palautetta ja kokemusta).

Itse kuuntelin kolleegani kanssa kaikki rumpunäytteet läpi, joista noin kolmasosa jäi kutsumatta itse pääsykokeisiin. Osalla karsiutuneista oli jo vastaava tutkinto (II-aste) tai he olivat yli 25-vuotiaita ylioppilaita, joten he eivät kuulu ensisijaisen kohderyhmän piiriin. Osalla valitettavasti homma on niin alussa, ettei ammattiopintoihin tässä vaiheessa ole vielä tarpeeksi osaamista.

Ja toinen tärkeä asia on budjetti: pääsykokeissa on lautakunta plus säestäjät, joten yksi lautakuntapäivä maksaa maltaita.

Mika Säily
wavelength
29.04.2005 16:45:44

-- Itse kuuntelin kolleegani kanssa kaikki rumpunäytteet läpi, joista noin kolmasosa jäi kutsumatta itse pääsykokeisiin. --

Kuinka moni innokas rumpuapina siis pääsi pääsykokeisiin, ja kuinka monta heistä otetaan sisään? Minua kiinnostaisi kovasti tietää unelmieni täyttymyksen todennäköisyys, olkoonkin se kuinka häviävän pieni hyvänsä. :)
Pastilli?
jazzmies
29.04.2005 16:50:11
Kuinka moni innokas rumpuapina siis pääsi pääsykokeisiin, ja kuinka monta heistä otetaan sisään? Minua kiinnostaisi kovasti tietää unelmieni täyttymyksen todennäköisyys, olkoonkin se kuinka häviävän pieni hyvänsä. :)

Noin 20 sai kutsun, joista 5-7 otetaan sisään. Approx.
Leikari
29.04.2005 17:06:55
Oikeasti syynä on se, että pääsykokeisiin kutsutaan ne, joilla on mahdollisuuksia päästä opiskelemaan, valmistumaan sieltä määräajassa tai "raakilestesuudesta" huolimatta nauhoitteelta kuuluu jo siinä vaiheessa potentiaalia (jotka ansaitsevat coachausta, palautetta ja kokemusta).

Itse kuuntelin kolleegani kanssa kaikki rumpunäytteet läpi, joista noin kolmasosa jäi kutsumatta itse pääsykokeisiin. Osalla karsiutuneista oli jo vastaava tutkinto (II-aste) tai he olivat yli 25-vuotiaita ylioppilaita, joten he eivät kuulu ensisijaisen kohderyhmän piiriin. Osalla valitettavasti homma on niin alussa, ettei ammattiopintoihin tässä vaiheessa ole vielä tarpeeksi osaamista.

Ja toinen tärkeä asia on budjetti: pääsykokeissa on lautakunta plus säestäjät, joten yksi lautakuntapäivä maksaa maltaita.

Mika Säily

et niinkuin ironiaa tunnista ;-)
joopa joo
jazzmies
29.04.2005 17:18:21
et niinkuin ironiaa tunnista ;-)

Ajattelin että ehkä on parasta kertoa mistä on kymysys, koska tänään saattaa oikeasti joitakin ottaa pannuun.
Mesa/Boogie
29.04.2005 17:54:50 (muokattu 29.04.2005 18:02:46)
Luukan Pekka totes kerran että ei se viitsi kuunnella sellaisten tyyppien nauhoja jotka on jo suorittanut 3/3. Ne on kuulemma kuitenkin pakko ottaa pääsykokeisiin. Tämä siis silloin kun Pekka oli vielä niitä keskiasteen demoja kuuntelemassa.

Toisaalta tuntuu siltä et sama meininki jatkuu AMK:n puolella nykyään. Ainakin niiden kohdalla jotka siirtyy sinne saman talon keskiasteen puolelta. Mulla sattu AMK:n pääsykokeessa pirma vistaksi sama biisi minkä olin soittanu demolle. Ja vielä ihan sama taustanauha. Kyllähän se toisaalta kevensi tunnelmaa kun osas sen ulkoa...

Ai niin. Piti vielä sanoa Jazzmiehelle että moi. Olen aistivinani tossa sun nimimerkissä jotain pientä ironian tynkää. Mene ja tiedä. Mutta mukava törmätä täällä välillä tuttuihin.
etnopoju
29.04.2005 17:57:01

mulle kävi sama juttu ja se johtui siitä, että soitin ihan paskasti.
hanskma
29.04.2005 20:17:03
Mulla myös sama homma. Sinänsä kummallista että viime vuonna lähetin omasta mielestäni aivan samantasoisen nauhan, ja silloin kutsuivat pääsykokeisiin. Ehkä rupeen olee liian vanha ja väsyny.. Kukapa näistä ottaa selvää. Mutta älkää ihmiset masentuko, kyllä niitä oppilaitoksia tässä maassa (toistaiseksi) riittää ja joka vuosi niihin joku pääsee. Keep on trying.
jazzmies
29.04.2005 22:15:59
Piti vielä sanoa Jazzmiehelle että moi. Olen aistivinani tossa sun nimimerkissä jotain pientä ironian tynkää. Mene ja tiedä. Mutta mukava törmätä täällä välillä tuttuihin.

Tunnenko minä sinut?
Mesa/Boogie
29.04.2005 22:30:14
Tunnenko minä sinut?

Sikäli kun vielä muistat. Led Zeppelin WS:n ekassa versiossa olin mukana.
jazzmies
29.04.2005 22:50:09
Sikäli kun vielä muistat. Led Zeppelin WS:n ekassa versiossa olin mukana.

Harmaa Strato?
Mesa/Boogie
29.04.2005 22:58:05
Harmaa Strato?

Sepä juuri.
MrShaft
29.04.2005 23:48:30
Musiikkioppilaitosten paasykokeet eivat ole taydellisia.
Virheita sattuu--kumpaankin suuntaan: Saattaa olla etta kuulut taiteelliseen "marginaaliryhmaan", joka ei ole suomalaisissa oppilaitoksissa vahvasti edustettuna
Toisaalta saattaa olla etta edustit sellaista
valtavirtaa, etta erottuakseen massasta taytyy
olla poikkeuksellisen hyva. Tai sitten tekivatten virheen.

Ala ota liian raskaasti niita ihmisia jotka yrittavat palauttaa sinut ruotuun toteamalla taitosi heikoiksi. Se on vain harmaan suomalaisen massan balttilaista kateutta ts. yritysta pitaa kaverit saman tunkion lammossa.

Mieti asiaa uudelleen:

1) Ota nauhasi ja kuuntele se jonkun ammattilaisen kanssa jonka taitoihin todella luotat, ja jonka soitosta pidat.
Jos et sellaista tunne, niin ota puhelin kateen ja kysele yksityistunteja. Jos sinulle ei tuntia anneta, soita muusikon
pahimmalle kilpailijalle...
(Tallakin palstalla loytyy nimimerkkien takaa kovaa ammattitaitoa sinunkin tarpeisiisi, kun vaan loydat sopivan henkilon. Tai voit soittaa em. kouluun ja kysella kuka voisi
antaa yksityistunteja. Kouluissakin toisaalta voi olla hyvaa, ja viela parempaakin opettajaa. Kysele kavereilta... ;)

Se mita talla alalla muusikoilta yleensa puuttuu on sitkeys ja periksiantamattomuus... Sen treenaamisesta on hyva lahtea.
Puhelin kateen!

2) Kun saat sitten palautteen--tai vaikka et saisi-- mieti mita itse palautteesta ajattelet, ja mitka mielestasi ovat todelliset heikkoutesi. Ne sinun pitaa tuntea jos aiot tahdata korkealle.

Muista etta jos et ole viela ammattilainen saatat tehda virheita omien taitojesi arvioinnissa. Sita sattuu kovan luokan ammattilaisillekin.

3) Mieti mitka ovat omat paamaarasi. Kysele ammatti-ihmisilta mita he tekisivat sinun sijassasi. Mita he ehdottaisivat sinun tekevan. Mieti tuntuuko heidan neuvonsa
sinulle oikealta tielta. Jos ei miksi ei ja mika olisi parempi vaihtoehto sinulle.
Mihin oikeastaan tarkalleen ottaen pyrit? Haluatko elaa
iskelmasoittajana, vai yritatko raapia apurahoja elaaksesi
jatsarina, vai musiikkiteatteria... Mika on konkreettinen tavoitteesi, ja kuinka realistinen se on?

4) Selvita ihmisia jotka opiskelevat ko. oppilaitoksessa. Kysele kaytannon tasolla ihmisilta, mita koulu tarjoaa, ja mitka ovat koulun heikkoudet. (kuka tietaa: Saattaa selvita etta sisaanotto ja opiskelijavalinta ovat koulun ongelma).
Sen jalkeen mieti haluatko hakea uudelleen, ja mita musiikissasi pitaa vuoden aikana muuttua jotta sinut valitaan.

5) Muista etta tassa maailmassa on AINA vaihtoehtoja. Kartoita joka tapauksessa muut vaihtoehdot.
Oulu, Jyvaskyla, Ruotsi, Norja, Saksa, Englanti, USA,
vai haluatko opiskella jotain aivan muuta. Papereilla ei nimittain soiteta.

6) Valitse tavoitteesi ja muutama backup-suunnitelma.
Ala pyrkia johdonmukaisesti tavoitteisiisi.
Saattaa olla etta ulkomailla opiskelussa joudutkin lahtemaan kielitaidosta tai rahoituksesta, mutta mita sitten.
Yrita aina saada joku kontakti oppilaitosten sisalle.
Saat tietoa koulun "todellisesta elamasta", ja sinut opitaan tuntemaan tavalla tai toisella mahdollisesti kiinnostuneena hakijana.
Samalla opit tietamaan milla korvalla paasykoenauhoja mahdollisesti kuunnellaan.

7) Hommiin!!! Kaikki on kiinni lopulta sinusta itsesta.
Vaikka sinulla olisikin paperit, ei tyollisyys putoa soittajalle
sattumalta. Sinun pitaa itse opiskella kasityotaitosi, joilla teet leipasi.
Tavallaan koulu palkitsi sinut. Jos olisit paassyt sisaan, pyorisit ensi syksysta lahtien koulun kuppilan keskimmaisen
poydan ymparilla, tietamatta mihin tahtaat, ja massan mukana valittaisit elaman kovuutta.

Nyt sun on mahdollista itse ottaa vastuu omasta musiikistasi ja nousta omille tolpillesi. Kun tiedat mita haluat ja minkalaiseen musiikkiin, henkilokohtaiseen elamaan etc. pyrit, ja tyoskentelet johdonmukaisesti, syntyy tulosta varmasti. Sellaisia opiskelijoita kaikki koulut haluavat (tosin myos inhoavat, koska tallaiset ovat niita hankalia opiskelijoita). Still, Saastat itsesi olemasta yksi broileri jonon jatkona.

8) Onnea pitkalla tiella... Muista etta taman polun pituus mitataan kymmenissa vuosissa, ei yhteen kouluun paasemisessa tai paasemattomyydessa.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)