Olen soitellut sähkökitaraa useita vuosia, mutta nyt tekisi mieli ostaa myös akustinen. Tietoni akustisista ovat erittäin rajalliset, joten kaipasin vähän vinkkejä.. Ilmeisesti Yamahalla on suhteellisen hyviä perus akustisia(?). Mitä muita merkkejä, tai malleja suosittelisitte? En oikeastaan itsekkään ole vielä selvillä tahdonko nylon vai teräskielisen. Mikä noiden suurin ero edes on? Rahaa olisi käytössä n.300-400€. Saako tuolla hinnalla ylipäätänsä kelpo soitinta? Nöyrimmät kiitokset niille, jotka uhraavat aikaansa neuvoihinsa. Ainakin Ibanezilta löytyy tuohon 300 €-400 € hintaluokkaan sopivia teräskielisiä. Artwood-sarjan AW40 maksaa muistaakseni 340 € Soitin-Huttusella, mutta uskon sen olevan tingittävissä ainakin kolmeensataan. Artwood-sarjan akustiset ovat omien kokemusteni perusteella hyviä soittaa ja soundi niissä on hintaansa nähden vähintäänkin hyvä - ellei peräti erinomainen. Myös Yamahalta löytyy budjettiisi sopivia hyviä kitaroita, mutta omat kokemukseni Ibanezin Artwood-sarjasta on positiivisemmat kuin Yamahan malleista. F-Music ainakin myy Yamahaa. Myös Takaminen halvemman hintaluokan mallit kannattaa tsekata DLX-musicissä. Laitoin tähän saman kirjoituksen (hieman muunneltuna) kuin olin laittanut toiseen akustisia kitaroita käsittelevään ketjuun. Molemmissa nimittäin kysyjän vaatimukset - lähinnä hintahaarukka - ovat pitkälti samoja. "Rock´n Roll is Cool!" Jake T |
Vältä elektroakustisia, niissä maksaa vain se elektroniikka ja loppu onkin perseestä. Olen täysin samaa mieltä. Kun itse ostin ensimmäisen akustisen kitarani 90-luvun puolivälissä minulle oli silloin lähes pakkomielteenä ostaa elektroakustinen. Kun nyt olen etsimässä parempaa akustista ajattelen täysin eri tavalla. Tärkeintä minulle on löytää se parhaiten soiva ja soittotuntumaltaan paras akustinen kitara riippumatta siitä onko siinä elektroniikka vai ei. Halvemman hintaluokan elektroakustisissa usein mättää jostain kohtaa - joko kitaran akustisessa soundissa on tingitty tai mukana tuleva elektroniikka on heikkoa ja maksaa vain ylimääräistä. Elektroniikan voi sitäpaitsi akustiseen modata jälkeenpäin. Lisäksi nykyiset ääniaukkoon asetettavat mikit ovat parempia kuin esim. kymmenen vuotta sitten. "Rock´n Roll is Cool!" Jake T |