Aihe: Minkä kirjan luit viimeksi?
1 2 3 4 5174 175 176 177 178 179 180
lifer
15.07.2024 10:22:26

Tommi Kinnunen - Pintti

Lomalla sitä tulee luettua monenlaista. Pitäisi kirjoitella kappaleiden sanoituksia ja lukuhomma auttaa siinä usein.
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
lifer
20.07.2024 22:49:18 (muokattu 20.07.2024 22:53:11)

Mikko Kamulan - Kalevan pojat

Tämä on sarjan neljäs kirja. Kaikista olen nauttinut. Parasta antia ovat olleet omasta mielestäni henkimaailman hommelit, koska niissä kirjailija tuntuu pääsevän parhaiten irti. Toisaalta yllättävän kauan on mennyt, että otetaan Kalevalaa mukaan, kun kolmessa edellisessä pysyteltiin kansalliseepoksesta varsin visusti etäällä. Kai tykkään myös siitä syystä, että omat juuret Savossa sekä Karjalassa ja näihin seutuihin teokset sijoittuvat. Tunsin jostain syystä kylmiä väreitä parhaissa kohdissa.

Kahdet sanoitukset tuli myös sopivasti kirjoitettua. Pitäis varmaan lukea monipuolisemmin, jotta lauluihin tulisi monipuolisuutta myös.
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
Henri Henri Olavi
21.07.2024 11:20:26
Salatieteiden Suomi - Esoteerinen ja okkultti Turku

Ei juuri mitään itseäni kiinnostavaa uutta. Oli kuitenkin kiinnostava lukea muutamien naisten suuresta suosiosta lavataikuudessa, joka itsessään ei toki ole lainkaan kiinnostavaa. Mukava kuitenkin kun kaikki kirjoitukset liittyivät Turkuun. Suosittelen kirjaa kaikille ihan yleissivistyksen takia.
AL I:40
Tuomoo
25.07.2024 00:07:23
Tällä päivämäärällä, tällä kellonajalla piirrettäköön rasti seinään.

Olen lukenut Alastalon salissa, molemmat osat.

Hirveä kirja. Nautin joka hetkestä. Vihaan tuota teosta koko sydämestäni, mutta silti uskomaton teos. Kirja, jossa ei tapahdu mitään, ja samalla tapahtuu aivan valtavasti. Piipun valitsemiseen menee 79 sivua, kahden kahvikupin kaatamiseen 45 sivua. Huh.

Upeaa kielenkäyttöä. Lukisinko uudestaan? En ikinä. Ihana kirja.
19.2.2021 never forget
lifer
25.07.2024 20:21:16

Tuomoo: Tällä päivämäärällä, tällä kellonajalla piirrettäköön rasti seinään.

Olen lukenut Alastalon salissa, molemmat osat.

Hirveä kirja. Nautin joka hetkestä. Vihaan tuota teosta koko sydämestäni, mutta silti uskomaton teos. Kirja, jossa ei tapahdu mitään, ja samalla tapahtuu aivan valtavasti. Piipun valitsemiseen menee 79 sivua, kahden kahvikupin kaatamiseen 45 sivua. Huh.

Upeaa kielenkäyttöä. Lukisinko uudestaan? En ikinä. Ihana kirja.

Onnittelut! Tiedän mistä puhut. Lopetin vajaa sadan sivun jälkeen toisessa osassa. Uusin lainan maksimit kahdesti eli yhteensä 10 kertaa kunnes annoin olla. Jokin tässä oli vaan niin vaikeaa, vaikka olen lukenut Iijoki-sarjankin. Onnittelut ja ei muuta kuin paitaa tilaamaan!
jPekka
26.07.2024 11:32:05

Tuomoo: Upeaa kielenkäyttöä. Lukisinko uudestaan? En ikinä. Ihana kirja.

Tykkäsin kovasti, paljon enemmän kuin toisesta kahlatusta järkäleestä, Proustin Kadonneen ajan etsinnästä.

Jälkimmäisessä tosin haittasi myös käännösten epätasainen laatu. Viimeisen osan (lopulta, melkein 50 vuotta ensimmäisen osan jälkeen) kääntänyttä Annikki Sunia toivottiin tekemään uusiksi myös ne muut osat, mutta valitettavasti se ei ollut mahdollista. 8-(
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Alfons Åberg
05.08.2024 20:28:19
Johanna Aatsalo - Paljastus (TARINA DOPINGUUTISESTA JA TOIMITTAJASTA, JOKA HALUTTIIN VAIENTAA)

Vuonna 1998 niin sanotun STT-jupakan käynnistäneen Johanna Aatsalon oma näkökulma suomalaisen maastohiihtokulttuurin omértasta ja hyvävelikerhoista. Kirjan pääpaino on kevään 1998 tapahtumissa ja sitä seuranneissa oikeudenkäynneissä, mutta myös Lahden 2001 tapahtumia ja aina vuoteen 2013 jatkuneita oikeudenkäyntejä ja STT:n lopullista kunnian palautusta sivutaan.

Ajoittaisesta paatoksesta (vrt. Alpo Rusin Kylmä tasavalta) huolimatta rytmi säilyy ytimekkäänä. Toisaalta Aatsalo on myös viimeisen päälle asiajournalisti, kovan paineen aiheuttamista stressioireista puhutaan, mutta yksityiselämää koskevat luvut eivät toisaalta tyydytä ns. suuren yleisön tirkistelyn halua ja hyvä näin
"Oh yeah, ketchup please. Die Hard kakkone"
p130
05.08.2024 21:43:26

Anthony Giddens - Yhteiskuntateorian keskeisiä ongelmia: toiminnan, rakenteen ja ristiriidan käsitteet yhteiskunta-analyysissä.

Vähän hapokasta kesälukemista, mutta sain loppuun. Sosiologia on just hyvä harrastus ;)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Prophet
07.08.2024 19:55:20 (muokattu 07.08.2024 19:58:12)
Henri Henri Olavi: Salatieteiden Suomi - Esoteerinen ja okkultti Turku

Ei juuri mitään itseäni kiinnostavaa uutta. Oli kuitenkin kiinnostava lukea muutamien naisten suuresta suosiosta lavataikuudessa, joka itsessään ei toki ole lainkaan kiinnostavaa. Mukava kuitenkin kun kaikki kirjoitukset liittyivät Turkuun. Suosittelen kirjaa kaikille ihan yleissivistyksen takia.

Vois vaikka vilkaista.

https://yle.fi/a/74-20090240
Prophet
07.08.2024 20:12:38
Heikki Silvennoisen elämäkertakirja tuli luettua. Kiinnostavaa tietoa monipuolisesti. Suosittelen.
NHR
07.08.2024 21:39:30

Antti Heikkisen Juice-elämäkerran luin uudelleen, hyvin tuntui kestävän useampiakin lukukertoja, tai ainakin nämä pari kappaletta. Ääneen pääsevt niin Juicen bändien muusiko, kuin muutkin starat, ynnä tietysti sukulaiset ja tuttavat. Yllättävän ehjä kokonaisuus rakenteen rikkonaisuudesta huolimatta. Hyviä taustoja myös tekstien historiasta.

Joskus lähes vuosikymmen sitten kirjoittamani edellinen arvio samasta kirjasta: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12982086#p12982086

Pitäisiköhän seuraavaksi sitten ottaa luettavaksi tuo Kiven veljessarja, kun sekin omasta hyllystä löytyy. Ehkä jo huomenna, ehkä vasta ensiviikolla tai -kuussa, tahi kenties ei ikinä koskaan milloinkaan...
Ramones eunt domus!
lifer
09.08.2024 21:17:01

Vanhempien autotallista poimittuna Mika Waltarin Nuori Johannes. Pakko jatkaa näistä varsinaisiin teoksiin. Tämähän postuumisti julkaistu "esiteos".
Sabbathologist
12.08.2024 20:19:59

Juuri lopetin Marko Hautalan Musta kieli.
Puolimatkassa: Emily Brontën Humiseva harju.
lifer
16.08.2024 16:54:42

Tommi Kinnunen Pimeät Kuut
lifer
27.08.2024 21:16:33

Mika Waltari - Johannes Angelos
Tuomoo
30.08.2024 12:24:54
Antti Hyry - Uuni

Kaverin yllyttämänä Alastalon salin jatkeeksi. Aivan eri kategorian kirja kuitenkin. Loppuviimein oli yllättävänkin miellyttävä teos. Kirja kertoo siis eläkkeellä olevasta miehestä, joka muuraa leivinuunia. Välillä otetaan päiväunet, syödään vaimon kanssa, käydään hillasuolla ihmettelemässä, tehdään pikareissu Ruotsiin kirkkourkuja ihmettelemään ja taas muurataan leivinuunia.

Ei tässä kirjassa toisaalta mitään tapahtunut, mutta mitäpä väliä. Sujuvaa tekstiä, vaikka toki monessa kohdassa huomasi, että kirjoittaja on kirjailija eikä raksaukko.

Joskohan sitä seuraavaksi lukisi jotakin vähän vauhdikkaampaa.
19.2.2021 never forget
Henri Henri Olavi
02.09.2024 17:20:33
Mäkipelto & Huotari: Sensuroitu - raamatun muutosten vaiettu historia

Osin tuttua juttua, mutta myös uuttaa ja syventävää. Kirjassa siis kerrotaan siitä, kuinka raamattu on pelkkä poliittinen teksti jota on aina käytetty ja muokattu vahvistamaan hegemoniaa.
En flaska Kron Cola, söt bakeri med.
NHR
11.09.2024 17:15:11

Sairaalassa luin jonkun VuodenVITSIpörssin, vissiin vuodelta 2004. Oli juuri niin tyhjänpäiväinen kuin kuvitella saattaa. Jätin kirjan sinne, vaikka sen omasta hyllystäni mukaani otinkin. Arvelin sen olrvan sopivan tyhjänpäiväistä ajankulua, vaan olikin liian. Yllättävän hyväkuntoinen teos parinkymmenen vuoden ikäiseksi, ei ole ilmeisesti ainakaan lukiessa päässyt kulahtamaan... :D

Luin minä jotain ystävättären lainaamia novellikokoelmiakin, mutten jaksanut niistäkään isommin innostua. TV:n tuijotteluksi menivät oikeastan kaikki vapaa-aikani, joita kyllä piisasi... :/
Ramones eunt domus!
kkaarre
13.09.2024 08:50:28
Anthony Kiedis: Arpikudos

Kirja julkaistiin jo 15 vuotta sitten ja nyt viimein päätin sen kirjastosta napata mukaan tarkempaa tutustumista varten. Opuksessa päästiin By The Way -levyyn saakka ja matkalla käydään läpi lukemattomia huumesekoiluja ja naisseikkailuja yksityiskohtaisesti kerrottuna. Musapuoli jäi ehkä turhan vähäiseksi, mutta kaiken kaikkiaan ihan viihdyttävä tekele ja tätähän nämä showmiesten biografiat usein ovat.

Koskahan se Flean elämänkertakirjan kakkososa oikein tulee? Ekassa osassa koluttiin muistaakseni vasta nuoruusvuodet läpi.
Hämähäkkimies ja Iines Ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)