Funkånaut 30.10.2016 14:28:57 | |
---|
Aappo Kähkönen & Kauko Rumpunen - Itsenäisyyden muotoilijat; Porvarillisten puolueiden valtuuskunta 1917-1919 Teoksessa kerrotaan kulissien takaisesta toiminnasta Suomen itsenäistymisen kannalta merkittävinä aikoina. Teos koostuu lyhyistä yhteenvedoista tiettyihin ajankohtiin liittyen sekä aikamääreen aikaisten kokousten muistiinpanoista. Mielenkiintoinen aihe ja kirja, joskin välistä hivenen pitkäveteistä kun teksti on tosiaan suoraan muistiinpanoista ja välistä jaaritellaan niin maan perusteellisesti. Mutta joo, se on seuraus kun tosiaan pöytäkirjoista kyse. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Funkånaut 01.11.2016 13:58:21 | |
---|
Ivan Barkov - Neidin leikkikalu Rietasta venäläistä (kansan)runoutta 1700-luvulta taidokkaasti suomeksi käännettynä. Voiko tälläisesta olla pitämättä? Nussinnasta moitti tyttöö äiti kerkeä: "Ai ai, tytär, panna antamasta herkeä." Tytär siitä hänelle: "Ei oo sun asiaasi. Mitä se sua haittaa? Ei naida sun rasiaasi." "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Funkånaut 03.11.2016 10:27:19 | |
---|
Mirkka Lappalainen - Pohjolan leijona - Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611-1632 Teoksen nimi jo kertoo, mihin aihepiiriin kirjassa keskitytään. Teoksessa kerrotaan, miten suhteellisen autonominen Suomi liitettiin tiukasti Ruotsin yhteyteen Kustaa II Aadolfin vain muutaman vuosikymmenen kestäneen valtakauden aikana. Lisäksi murretaan myyttiä hakkapeliitoista, kerrotaan Ruotsin touhuista nykyisen Venäjän(kin) alueella, Puolan ja Ruotsin yrityksiä kruunata Venäjälle mieluinen tsaari sekä kuvataan aikaa, jolloin aatelisten ja kirkon sijaan kansaa rasittamaan siirtyi kruunu. Kiinnostava aihe ja hyvin kirjoitettu. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Bullitt 04.11.2016 15:29:35 | |
---|
Vähän aiheen vierestä: ruukaako kukaan M.netin lukuihmisistä tehdä muistiinpanoja tai muuten "tehostaa" lukukokemustaan vai luetteko kaikki kirjat ihan vain sellaisenaan? Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen. |
reaper666 04.11.2016 16:01:45 | |
---|
Bullitt: Vähän aiheen vierestä: ruukaako kukaan M.netin lukuihmisistä tehdä muistiinpanoja tai muuten "tehostaa" lukukokemustaan vai luetteko kaikki kirjat ihan vain sellaisenaan? Mitä muistiinpanoja niistä tekis? -boileri räjähtää täten rikkoen koko hotellin. -sormus löytyi, huh -poika ilostui kun vanhus palasi kalasta. Anteeksi muuten spoilerit. Mutta juu hyviä kielikuvia teoriassa voisi laittaa muistiin jos jaksais. |
Funkånaut 04.11.2016 16:34:19 | |
---|
reaper666: Mitä muistiinpanoja niistä tekis? -boileri räjähtää täten rikkoen koko hotellin. -sormus löytyi, huh -poika ilostui kun vanhus palasi kalasta. Anteeksi muuten spoilerit. Mutta juu hyviä kielikuvia teoriassa voisi laittaa muistiin jos jaksais. Tietokirjallisuutta lukiessa olisi tietty ihan hyvä laitella jotakin juttuja ylös. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Bullitt 05.11.2016 11:22:18 | |
---|
Funkånaut: Tietokirjallisuutta lukiessa olisi tietty ihan hyvä laitella jotakin juttuja ylös. Samaa olen miettinyt, myös jonkinlainen käsitekartta voisi olla varmaan ihan hyvä. Itselläni tahtoo myös olla se, että dekkareita lukiessani en mahdollisista vihjeistä huolimatta malta jäädä pohtimaan ratkaisua kovin pitkäksi aikaa vaan jatkan vain kirjan ahmimista. Paperin ja kynän avulla voisi dekkarimurhankin ratkaisu olla tehokkaampaa. Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen. |
öl m 05.11.2016 11:34:43 | |
---|
Bullitt: Vähän aiheen vierestä: ruukaako kukaan M.netin lukuihmisistä tehdä muistiinpanoja tai muuten "tehostaa" lukukokemustaan vai luetteko kaikki kirjat ihan vain sellaisenaan? Ainoa ei-tietokirja, jonka lukemisen yhteydessä olen muistiinpanoja tehnyt on Finnegans Wake. Niitä tein mm. seuraavista syistä: kokonaisuuden jäsentely, toistuvat teemat, hienot tai hauskat sanat, virkkeet tai kappaleet. "Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen." |
Sergei Fallinen 05.11.2016 12:06:56 | |
---|
Kyllähän sellaisia mentaalimuistiinpanoja on hyvä välillä tehdä, vähän reflektoida siihen asti lukemaansa. Mutta eipä sitä ylös jaksa kirjoittaa ellei jotain erityistä syytä ole. |
Henri Henri Olavi 05.11.2016 13:22:58 (muokattu 05.11.2016 13:25:16) | |
---|
öl m: Ainoa ei-tietokirja, jonka lukemisen yhteydessä olen muistiinpanoja tehnyt on Finnegans Wake. Niitä tein mm. seuraavista syistä: kokonaisuuden jäsentely, toistuvat teemat, hienot tai hauskat sanat, virkkeet tai kappaleet. Luitko englanniksi? Jos, niin saat pienet aplodit täältä. E: Eihän sitä tietenkään ole suomeksi nyt kun tarkistin. Olisipa muuten outoa jos joku olisi uskaltanut tuon suomentaa. Itse olin liian nuori kun aloitin tuota kahlaamaan. Täytyisipä yrittää uudelleen joku kerta. K.F.S. is the Only Law |
öl m 05.11.2016 16:41:27 | |
---|
Henri Henri Olavi: Luitko englanniksi? Jos, niin saat pienet aplodit täältä. Joo, sanotaan vaikka näin, että alkuperäiskielillä luin. Itse asiassa varmaan parikin kertaa olen lukenut kyseisen opuksen vuosien varrella. Joycestahan sanotaan kutakuinkin, että "Joyce cannot be read, only re-read", ja se pitää pitkälti paikkansa. Monet referenssit aukeavat vasta myöhemmillä lukukerroilla. E: Eihän sitä tietenkään ole suomeksi nyt kun tarkistin. Ei, vaikka muistaakseni ainakin Hannu Helin on leikitellyt ajatuksella. Löytyyhän kirjasta muutamia suomenkielisiä kohtia, mutta kyllä se englanti tosiaan pohjakielenä toimii. Itse olin liian nuori kun aloitin tuota kahlaamaan. Täytyisipä yrittää uudelleen joku kerta. Kannattaa myös tutustua FW:tä selittäviin aputeoksiin (tai vastaaviin nettisivuihin). Itsekin yritin aikoinani ns. sukeltaa suoraan syvään päähän ja vituiksihan se meni. Tämän opuksen yhteydessä ei voida mistään juonen spoilaamisesta puhua parhaalla tahdollakaan. "Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen." |
Flash 05.11.2016 16:47:19 | |
---|
Bruce Springsteen - Born To Run Bruce ei tarvitse haamukirjoittajaa. Taustat tosin kannattaa olla hyvin hallussa jo ennen tämän kirjan lukemista, koska monet levyt ja muut tapahtumat hypitään melko nopeasti yli. Täydentää kuitenkin oivasti jo olemassa olevia lukemattomia Springsteen aiheisia teoksia. Pakollista luettavaa siis ainakin kaikille faneille. Live Music Is Better! |
NHR 12.11.2016 17:54:40 (muokattu 13.11.2016 00:01:36) | |
---|
Olen tuosta lueskellut taas Saatana saapuu Moskovaan, eli The Master And Margarita -teosta englanniksi: https://studyenglishwords.com/book/ … B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B0/11 Kun en siis venäjää ymmärrä riittävästi lukeakseni mitään sillä kielellä kirjoitettuja teoksia. Mutta onneksi löytyi myös jonkun venäläisen(?) koostama hiton hyvä selityssivusto: http://www.masterandmargarita.eu/en/02themas/aantekeningen.html Vasta nyt näitä juttuja lueskellessani (lukeminen on vieläkin kesken tosin) tajusin niinkin ilmiselvän jutun, kuin että Saatana/Woland muistuttaa monellakin tavoin hyvin paljon Stalinia! Sekä paljon muitakin toisen maailmansodan aikaiseen ja sen jälkeiseen (e: sekä tietenkin myös sitä edeltävään) neuvostoyhteiskuntaan liittyviä juttuja, jotka ovat aikaisemmilla lukukerroilla menneet minulta täysin ohi. Näiden myötä toisaalta ymmärän senkin, mikseivät kaikki lukijat ehkä ole tästä kirjasta oikein tykänneet, tai että ovat kokeneet sen liian raskaaksi tms. Itse kyllä olen tykännyt nyt entistäkin enemmän, kun pystyn tämän "oheisaineiston" (vaikkakin yleensä olenkin ollut sitä mieltä, että niin leffojen kuin kirjojenkin tulisi toimia ihan sellaisenaankin, ilman mitään "oheislukemistoja") perusteella ymmärtämään edes hieman paremmin mistä koko teos itse asiassa kertookaan. Vihje: se ei suinkaan ole Saatanan vierailu 30-luvun Moskovassa, ainakaan välttämättä. Mutta oli se silloin aikoinaan minusta ihan hyvä kirja sellaisenakin tarinana luettuna, ettei sikäli. Nyt silmäni vain ovat avautuneet aivan uusiin maisemiin ja maailmoihin, kiitos näitten intter_netsien! ;) E: Juu, toisesta ketjusta tulivat vielä mieleeni nuo raha-asiat, ts. ruplat vs. tshervonetshit, tämäkin kannattaa lukea tuolta "alaviitteistä" kyllä! Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa; rima pysyy paikallaan, kun riman alittaa. |
Funkånaut 12.11.2016 18:45:12 (muokattu 12.11.2016 18:45:37) | |
---|
Sami Yaffa & Tommi Liimatta - Tie taipuu Hyvin kirjoitettu elämäkerta Sami Yaffasta, melko paljon saman näköinen kuin mielikuva ukkelistakin. Vähän namedroppailun puoleen kääntyi välistä, mutta kuitenkin. Valaisi kuvaa uckelista. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Funkånaut 16.11.2016 19:43:52 | |
---|
Alfred de Musset - Gamiani Ranskalainen eroottisen kirjallisuuden klassikko. Melko yliampuvaa tykittelyä, mutta kuuluu skeneen. de Saden vaikutuksen näkee. Aikanaan merkittävä teos, mutta nykyään (tai siis jokin aika sitten) samanlaisia juttuja pystyi lukemaan Ratosta ja muista hoho. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
vital 17.11.2016 17:01:09 | |
---|
NHR: Olen tuosta lueskellut taas Saatana saapuu Moskovaan, eli The Master And Margarita -teosta englanniksi: https://studyenglishwords.com/book/ … B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B0/11 Kun en siis venäjää ymmärrä riittävästi lukeakseni mitään sillä kielellä kirjoitettuja teoksia. Mutta onneksi löytyi myös jonkun venäläisen(?) koostama hiton hyvä selityssivusto: http://www.masterandmargarita.eu/en/02themas/aantekeningen.html Vasta nyt näitä juttuja lueskellessani (lukeminen on vieläkin kesken tosin) tajusin niinkin ilmiselvän jutun, kuin että Saatana/Woland muistuttaa monellakin tavoin hyvin paljon Stalinia! Sekä paljon muitakin toisen maailmansodan aikaiseen ja sen jälkeiseen (e: sekä tietenkin myös sitä edeltävään) neuvostoyhteiskuntaan liittyviä juttuja, jotka ovat aikaisemmilla lukukerroilla menneet minulta täysin ohi. Näiden myötä toisaalta ymmärän senkin, mikseivät kaikki lukijat ehkä ole tästä kirjasta oikein tykänneet, tai että ovat kokeneet sen liian raskaaksi tms. Itse kyllä olen tykännyt nyt entistäkin enemmän, kun pystyn tämän "oheisaineiston" (vaikkakin yleensä olenkin ollut sitä mieltä, että niin leffojen kuin kirjojenkin tulisi toimia ihan sellaisenaankin, ilman mitään "oheislukemistoja") perusteella ymmärtämään edes hieman paremmin mistä koko teos itse asiassa kertookaan. Vihje: se ei suinkaan ole Saatanan vierailu 30-luvun Moskovassa, ainakaan välttämättä. Mutta oli se silloin aikoinaan minusta ihan hyvä kirja sellaisenakin tarinana luettuna, ettei sikäli. Nyt silmäni vain ovat avautuneet aivan uusiin maisemiin ja maailmoihin, kiitos näitten intter_netsien! ;) E: Juu, toisesta ketjusta tulivat vielä mieleeni nuo raha-asiat, ts. ruplat vs. tshervonetshit, tämäkin kannattaa lukea tuolta "alaviitteistä" kyllä! Hei, kiitos linkistä! Toi kirja on yksi suosikeistani, ja taidan lukea uudestaan ton sivuston takia. |
Funkånaut 20.11.2016 19:50:23 | |
---|
Jarkko Vesikansa - Laman taittaja: Raimo Sailas ja kolme talouskriisiä Olipa siinä kyllä melkone luku-urakka yhdelle sunnuntaille, vajaat 500 sivua asiapitoista tekstiä. Pääosan teoksesta muodostaa kolme talouskriisiä (70-luvun loppu, 90-luvun alku sekä 2008->) ja niiden käsittely Raimo Sailaksen näkökulmasta. Tietty Sailaan elämää syntymästä päätymiseen valtiovarainministeriön palvelukseenkin käytiin läpi. Suosittelen, mikäli oikeiden päättäjien toimet kiinnostavat. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Ai niin, tämän luin jo jonkin aikaa sitten, mutten tainnut muistaa siitäkään mitään tänne kirjoittaa? Eli: Antti Heikkinen: Risainen elämä - Juice Leskinen 1950 - 2006 Todella hyvinkirjoitettu elämäkertateos, aivan valtavasti haastatteluja (ja kuinka hemmetisti niitä onkaan kaikenkaikkiaan pitänyt tehdä, kun tässä kirjassa kuitenkin on vain jonkinlainen "edustava otos"?!) eri alojen aikalaisilta ja ystäviltä, osin tuttuakin juttua, ainakin vannoutuneimmille faneille, mutta paljon uuttakin löytyi kyllä. Eikä yhtään turhia kumartele aiheelleen, vaan maalaa hänestä hyvinkin elävänoloisen, eikä aina välttämättä kovinkaan mukavan kuvan. Mutta tuskinpa Juice mikään mukava mies olikaan, edes fanejaan kohtaan aina. Rakkaudenkaipuinen ressukka lähinnä, ainakin lukuisista avioliitoistaan päätellen, mutta sana oli kieltämättä hallussa hänellä, ainakin paremmin kuin oma elämä. Osasi kyllä kirjoittaa tunteistaan hienoja värssyjä, muttei ilmeisesti juurikaan puhua niistä. Ja alkoholinkäyttönsä kaikki jo tuntenevatkin. Minua yllätti kuitenkin mm. se, miten myöhään Juice aloitti sittemmin eräänlaiseksi tavaramerkikseen muodostuneen tupakointinsa: turhaa olisi ollut savukkeen tyrkyttäminen teini-ikäiselle ujolle runoilijalle, ei olisi vielä maistunut. Kirjan teksti on ilahduttavan sujuvaa luettavaa, myös oikoluku on hoidettu poikkeuksellisen hyvin. Voin suositella, ihan kaikille, jopa kovimmat fanitkin löytänevät jotakin uutta. Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa; rima pysyy paikallaan, kun riman alittaa. |
Funkånaut 21.11.2016 21:17:20 | |
---|
Mikko-Olavi Seppälä - Suruton kaupunki - 1920-luvun Helsinki Teoksessa käydään läpi aikaa, jolloin kansainvälisyyden puuskat saavuttivat jopa Suomen vastaanhangoittelusta huolimatta. Ei ollut edes tuolloin kaikkialla Suomessa elo pelkkää ankeutta ja pettuleipää, Snadin herrat ja jazztytöt hurvittelivat jo tuolloin kieltolain aikaan ulkomaan viinoilla sekä kokkelilla. Samalla alkoi olemaan rahvaallakin nappulaa vapaa-ajan huvituksiin sekä esimerkiski autot yleistymään. Hauska lukea tuosta uutuuksia (ja nykymittapuussa kummallisuuksia) täynnä olleesta ajasta ja sen ilmiöistä. Erityisplussa runsaalle ja monipuoliselle kuvitukselle. "Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio |
Bullitt 21.11.2016 23:05:00 | |
---|
Funkånaut: Mikko-Olavi Seppälä - Suruton kaupunki - 1920-luvun Helsinki Teoksessa käydään läpi aikaa, jolloin kansainvälisyyden puuskat saavuttivat jopa Suomen vastaanhangoittelusta huolimatta. Ei ollut edes tuolloin kaikkialla Suomessa elo pelkkää ankeutta ja pettuleipää, Snadin herrat ja jazztytöt hurvittelivat jo tuolloin kieltolain aikaan ulkomaan viinoilla sekä kokkelilla. Samalla alkoi olemaan rahvaallakin nappulaa vapaa-ajan huvituksiin sekä esimerkiski autot yleistymään. Hauska lukea tuosta uutuuksia (ja nykymittapuussa kummallisuuksia) täynnä olleesta ajasta ja sen ilmiöistä. Erityisplussa runsaalle ja monipuoliselle kuvitukselle. Tuo Olavi Paavolaisen ja Mika Waltarin Valtatiet on ihan hauskaa aikalaisfiilistelyä juurikin tuolta aikakaudelta, kannattaa tutustua jos aihepiiri kiinnostaa. Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen. |