Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 538 39 40 41 4247 48 49 50 51
krooninenmelankolia
19.06.2022 12:07:45
Ei ole lainkaan kokemusta Tokain kiinalaisista presareista, paljonkohan tästä kannattaisi huutaa maksimissaan?

https://huutokauppa.pantti.fi/huuto … ppa/757/791-soittimet-myyntiera-791

Kiitos etukäteen vastanneille. Bassoa tarvitsisi mutta olisiko vaikka parisataa kelpo hinta tälle?
J.Nikkanen
19.06.2022 16:04:27
krooninenmelankolia: Ei ole lainkaan kokemusta Tokain kiinalaisista presareista, paljonkohan tästä kannattaisi huutaa maksimissaan?

Kiitos etukäteen vastanneille. Bassoa tarvitsisi mutta olisiko vaikka parisataa kelpo hinta tälle?

Noi on vähän yksilöitä, mä olen testannut tuommosta kinuskia missä oli todella kevyt ja resonoimaton body. Ihan kamala. Paska. Sitten taas frendin Tokain jatsi on ollut mikkien vaihdon jälkeen oikein soiva peli. Eli siis on tai ei, ei voi tietää mikä on.
anapena
19.06.2022 21:03:45
krooninenmelankolia: Ei ole lainkaan kokemusta Tokain kiinalaisista presareista, paljonkohan tästä kannattaisi huutaa maksimissaan?

Hyvä olis tietty testata, mutta vähän päälle 2sataa, ku on hieno pussikin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
hemmo
26.10.2022 19:43:31

Presarini (74) mikki on aikkasten lussu ja hiljainen. Kannattaisiko se käämittää uuvelleen vai ostaa uusi laadukas tuote?
Mä olen tässä vähän... funtsaillu
J.Nikkanen
27.10.2022 10:56:33
hemmo: Presarini (74) mikki on aikkasten lussu ja hiljainen. Kannattaisiko se käämittää uuvelleen vai ostaa uusi laadukas tuote?

Ehdottomasti kannattaa! Höhö.
2randpo
27.10.2022 11:55:22

hemmo: Presarini (74) mikki on aikkasten lussu ja hiljainen. Kannattaisiko se käämittää uuvelleen vai ostaa uusi laadukas tuote?

No jos se om se M. Hirsma-vainaan (r.i.p.) exä-natural, niin et hemmetissä uutta mikkiä ostele! Siispä uuvet käämit laitattelet, tietysti, niin.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Tympee Huttunen
27.10.2022 11:58:37

Uusi kannattaa suosiolla. LTD:llä on esimerkiksi hyviä hevibassoja humbucker-mikeillä. Niillä lähtee.
J.Nikkanen
27.10.2022 12:09:45
2randpo: No jos se om se M. Hirsma-vainaan (r.i.p.) exä-natural, niin et hemmetissä uutta mikkiä ostele! Siispä uuvet käämit laitattelet, tietysti, niin.

Hirsmapa varmaan, mutta eikös se ollut bursti? Ja ääni käämitykselle, alkuperäiselle uskolliset koska.
Tympee Huttunen
27.10.2022 12:18:35
On se bassosoundi kyllä hankala homma. Demotin tuossa himassa yhden biisin. Heitin basson suoraan vaan Strymoniin kiinni missä oli plexi-mallinnus päällä. En säätänyt yhtään mitään, enkä edes tiedä missä asennossa potikat oli tai muuta. Bassona oli Warwickin Streamer, joka toki on helkkarin kova peli. Mutta kuitenkin, äänitin ihan vaan demobasson ja kaveri sitten kyseli, että onko mulla setup jotenkin muuttunut, kun ihan helkkarin kova soundi.

Aiemmin hän oli miksannut mun bassoraitoja, mihin olin nähnyt aikaa ja vaivaa toden teolla ja säätänyt kaiken maailman kompuroita, säröjä ja muita - ihan vain nyt kuullakseni, että tollanen hutiloiden hoidettu homma soundasi paljon paremmalta :D
absqua
27.10.2022 12:45:15
Tympee Huttunen: On se bassosoundi kyllä hankala homma. Demotin tuossa himassa yhden biisin. Heitin basson suoraan vaan Strymoniin kiinni missä oli plexi-mallinnus päällä. En säätänyt yhtään mitään, enkä edes tiedä missä asennossa potikat oli tai muuta. Bassona oli Warwickin Streamer, joka toki on helkkarin kova peli. Mutta kuitenkin, äänitin ihan vaan demobasson ja kaveri sitten kyseli, että onko mulla setup jotenkin muuttunut, kun ihan helkkarin kova soundi.

Aiemmin hän oli miksannut mun bassoraitoja, mihin olin nähnyt aikaa ja vaivaa toden teolla ja säätänyt kaiken maailman kompuroita, säröjä ja muita - ihan vain nyt kuullakseni, että tollanen hutiloiden hoidettu homma soundasi paljon paremmalta :D

No on tossa ainakin se viisaus, että kompressointi & säröt & jne on hyvä duunata sellaisessa vaiheessa, että on joku käry siitä syntyvästä kokonaisuudesta. Eli mitä muut instrumentit soittaa ja millaisella soundilla, mitä tapahtuu laularaidalla jne. Miksaajalle sellanen raaka "suoraan linjasta"-basso on todennäköisesti käyttökelpoisempi lähtökohta kuin "valmiiksi pilattu", joka saattaa aika hankalasti (tai ei ollenkaan) istahtaa muiden instrumenttien sekaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Tympee Huttunen
27.10.2022 12:47:05
absqua: No on tossa ainakin se viisaus, että kompressointi & säröt & jne on hyvä duunata sellaisessa vaiheessa, että on joku käry siitä syntyvästä kokonaisuudesta. Eli mitä muut instrumentit soittaa ja millaisella soundilla, mitä tapahtuu laularaidalla jne. Miksaajalle sellanen raaka "suoraan linjasta"-basso on todennäköisesti käyttökelpoisempi lähtökohta kuin "valmiiksi pilattu", joka saattaa aika hankalasti (tai ei ollenkaan) istahtaa muiden instrumenttien sekaan.

Äh, olet varmaan oikeassa, mutta olen aina ja ikuisuuteen "fix it in the mix"-vastustajia ja tavoite on aina saada lähtösoundi kuosiin. Joskus toki se soundi ei välttämättä ole miksaajan mieleen, mutta ei sekään aina ole huono juttu.
2randpo
28.10.2022 12:52:34

J.Nikkanen: Hirsmapa varmaan, mutta eikös se ollut bursti? Ja ääni käämitykselle, alkuperäiselle uskolliset koska.

Tais olla bursti joo. Markohan tais ostaa sen vintagena eli kymmenisen vuotta vanhempana. Kaulan irrottamallahan asian olisi voinut tarkistaa.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Vessajono
30.10.2022 12:38:31
Tympee Huttunen: Äh, olet varmaan oikeassa, mutta olen aina ja ikuisuuteen "fix it in the mix"-vastustajia ja tavoite on aina saada lähtösoundi kuosiin. Joskus toki se soundi ei välttämättä ole miksaajan mieleen, mutta ei sekään aina ole huono juttu.

Mä oon lähestyny tätä aina vähän tapauskohtasesti sen mukaan, miten paljon nyt ylipäätään on oma lusikka kulloisessakin sopassa. Jos oon esim. ollut biisien tekemisessä mukana, niin sillon mulla yleensä on joku näkemys ja ajatus siitä, miltä sen lopputuotteen pitäis kuulostaa.

Sit taas sellaset "ois tommonen biisi, viittiks vetästä" -tyyppiset proggikset menee yleensä siltä pohjalta, että basso kiinni suoraan Babyfaceen ja miksaajalle täysin kuiva tuotos.
Once is a mistake, twice is a jazz
kojones
30.10.2022 17:39:53

Jos siitä ääni tulee läpi niin käämihän on ehjä ja moitteeton, mutta magneetit on voinu menettää voimakkuuttaan, joten eiku vaan uudelleen magnetisoimaan. Tartte edes mikkiä välttämättä irroittaa jos tekijä tietää mitä tekee.
Marsalkka
30.10.2022 17:54:23
Pikainen kysymys. Olisi ensimmäinen bassovahvistin hankinnassa ja tarvitsisi tietää kuinka paljon tehoja kannattaa olla että soitto kuuluu reenikämppämiljöössä muiden soittimien läpi?
ituvirtanen
30.10.2022 21:41:54

Seba: ...mutta hyvää vahvistinta tärkeämpää on olla kunnollinen kaappi.
Huonompikin vahvain on kelvollinen hyvän kaapin kanssa mutta hyvääkään vahvistinta ei saa kuulostamaan miltään huonolla kaapilla.

Tässä on erittäin huomioitava asia: kaappi on ehkä epäseksikkäin hankinta, kun siitä puuttuvat potikat ja hanikat ja vivut ja säätimet. Vahvareissa on näitä kaikkia ja vilkkuvia valoja.

Kunnollinen kaappi maksaa, oli se sitten iso tahi pieni. Elementin koko on ihan halpiksissa ehkä merkittävä asia mutta hyvässä koko on sivuseikka. Hyvä on hyvä koosta riippumatta. Aika tavallisia yhdistelmiä ovat 2 x 10", 4 x 10", 12", 2 x 12", 15".

Impedanssi tuntuu olevan iso asia asiaa tuntemattomille. Aina pitäisi olla neliohminen ("Sillä saa täydet tehot! Eiks niin?"), vaikka 8 on yleensä helpompi kuorma. Ja jos joskus tulee tarve isommalle mökälle, rinnalle voi ostaa toisen identtisen. Lisämökä tulee kaapista eikä vahvistimesta: tuplaantunut elementtien ilmaa liikuttava pinta-ala...
Kefiiri
30.10.2022 23:31:27
Peavey TNT100 combo, niitä saa reilulla satasella. Tehoa siinä ei ole tuota sataa wattiakaan, mutta ääntä riittää ja nimenomaan niin että basso erottuu bändin seasta. Soundi on kolkko ja laite painava, mutta erittäin kustannustehokas.
En ole musiikin asiantuntija.
Seba
31.10.2022 00:19:11

Kefiiri: Peavey TNT100 combo, niitä saa reilulla satasella. Tehoa siinä ei ole tuota sataa wattiakaan, mutta ääntä riittää ja nimenomaan niin että basso erottuu bändin seasta. Soundi on kolkko ja laite painava, mutta erittäin kustannustehokas.

Kyllähän tollasilla soittamisesta tulee vaan paha mieli ja toivottavasti budjetti on yli satasen.
Laadukkaampaa tavaraa kun ostaa käytettynä niin niistä saa aina omansa about takas
Kefiiri
31.10.2022 07:00:19
Totta juu että aloittaja ei maininnut budjettia jonka oletin rajalliseksi. Rahalla toki saa parempia ja asiallisesta käytetystä usein saa myydessä omansa pois.

Ehkä tein oletuksen siksi että kysyttiin riittävää tehoa, ikään kuin panostus bassokamoihin pyrittäisiin pitämään maltillisena mutta riittävänä.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)