Aihe: Apua laitteiden yhdistämiseen
1
222
04.09.2021 00:14:57
Heippa vaan kaikille ja toivottavasti valitsin oikean keskustelualueen minne kysymykseni heitän.

Elikkäs mulla on audio interfacena focusrite scarlett solo 1st gen ja mikserinä behringer eurorack ub802, onko näitä laitteita mahdollista kytkeä keskenään ja jos on niin voisiko joku kertoa kuin idiootille että mitä johtoja tarvin ja mihin reikään?

Ja jos joskus kytkee koskettimet ja mikrofonin ja haluaisin äänittää niin että saisin pientä kaikua lauluun ilman että sitä jälkeenpäin lisää niin onko tämä mahdollista tolla mun behringerillä? Ja jos on niin kuinka tämä onnistuu..

Paljon oon yrittäny netistä etsiä apuja mutta en oo tullut kyllä viisaammaksi..
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vääntää rautalangasta mitä mun pitää tehdä että saisin haluamani lopputuloksen..
htm
05.09.2021 13:02:09 (muokattu 05.09.2021 13:02:30)

Moi

Eli haluat äänittää koskettimia ja laulua yhtäaikaa?
Noilla vehkeillä et saa äänitettyä stereona, mutta monona onnistuu. Ja silloin et oikeastaan tarvitse tota mikseriä mihinkään. Toki voit laittaa mikserin lähdöstä johdon tuohon scarlettin kakkostuloon, mutta se eitaida tässä auttaa ollenkaan.

Laitat laulumikin siihen scarlettin mikkikanavaan ja koskettimet mono-linjalähdöstä (yleensä Left) toiseen kanavaan ihan normaalilla monopugi-piuhalla (laita vipu kohtaan "line").

Scarlettista signaali menee koneelle sitten usb:tä pitkin.

Kaikua ei tossa mikserissä ole, joten joudut sen lisäämään sitten tietokoneella. Sulla oletettavasti on käytössä joku äänistyssofta? Teet sinne omat kanavat laululle ja koskettimille.

Pääsiskö tällä alkuun?
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
222
06.09.2021 00:37:30
No joo kyllähän noilla tiedoilla alkuun pääsee. Kiitos kun valaisit tiedotonta :)
No audacityä aattelin käyttää äänitykseen koska se on ilmainen :D mut joo kiitos ja hyvä tietää ettei noita saa pelittämään silleen ku olin mielessäni aatellu!
basisti1971
06.09.2021 07:37:56
Moi.

222: Paljon oon yrittäny netistä etsiä apuja mutta en oo tullut kyllä viisaammaksi..

Naftisti näkyy ikä sattuneesta syystä, mutta audion perusteiden -jotka eivät tietenkään miksikään muutu vaikka tekniikka kehittyisikin- sisäistämiseen ei suomen kielellä tietääkseni ole tuoreempaakaan tehty:

http://ari.lepoluo.to/audiokirja/

Löytyy myös tuosta "Pysyvistä:" keskusteluista "Studiotyöskentely" alafoorumin etusivulta ;).
Suosittelen lukemaan ajatuksella läpi jos äänityö kiinnostaa.

222: No audacityä aattelin käyttää äänitykseen koska se on ilmainen :D

Vaikka siitä auttavasti suoriutuukin, Audacityä ei ole tarkoitettu äänittelyyn siinä mielessä kuin valtaosa asian käsittää.
Eikä eritoten siinä mielessä kuin valtaosa asettaa niin äänitykselle kuin jälkikäsittelyllekin vaatimuksia.
Audacity on verraten hyvä, ja eritoten resurssitarpeiltaan kevyt audioeditori, mutta DAW (Digital Audio Workstation) se ei ole, eikä ole ollut koskaan sellaiseksi tarkoitettukaan.

Suurimmat kompastuskivet Audacityn äänityskäytössä on suoran (kikkailemalla saattaa onnistua) ASIO-tuen puute (=latenssit muodostuvat jälkiäänityksissä melkoisiksi) ja se ettei plugineja (=vaikkapa kaipaamasi kaiku) voi käyttää reaaliajassa.

Suosittuja "ilmaisia" DAW-ohjelmia joilla tehdään ammattimaisestikin töitä ovat muunmuassa Reaper (pintaraapaisukokemus) ja Ardour (tuota käytän itse).
Vaihtoehtoja on lukemattomia muitakin, joten vaikka Audacityllä jotain keveitä äänittelyjä pystyykin tekemään, suosittelen suuntaamaan katseen softiin jotka ovat äänitys- ja äänen jälkikäsittelykäyttöön musantekomielessä suunniteltuja.

222: ...mut joo kiitos ja hyvä tietää ettei noita saa pelittämään silleen ku olin mielessäni aatellu!

Et paljastanut miten olit yhdistelmää mielessäsi ajatellut käyttää, joten aikalailla mahdotonta sanoa toimiiko juuri sillä tavalla vai ei ;).

Kuten yllä jo todettiin, voit halutessasi käyttää Behringeriä apumikserinä ja kytkeä sen ulostulon Scarletin linjasisäänmenoon monona, jos haluat yhtä aikaa äänittää useampia äänilähteitä kuin yhden mikin ja yhden instrumentti/linjatasoisen äänilähteen jotka Scarlettiin voi suoran kytkeä.

222: Ja jos joskus kytkee koskettimet ja mikrofonin ja haluaisin äänittää niin että saisin pientä kaikua lauluun ilman että sitä jälkeenpäin lisää niin onko tämä mahdollista tolla mun behringerillä? Ja jos on niin kuinka tämä onnistuu..

Koska Scarletissa ei ole insert pisteitä eikä FX-looppia, kaiun lisäämiseksi äänitysvaiheessa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa.

Sen kummemmin paremmuusjärjestykseen laittamatta (riippuu kalustosta ja tarpeista):

Ensimmäinen on Behringerin käyttäminen apumikserinä (kuten ilmeisesti olet ajatellutkin?), jolloin ulkoisen kaikulaitteen tulo liitetään FX SEND jakkiin ja yksikanavaista äänikorttia käytettäessä kaiutettu signaali palautetaan kaikulaitteen ulostulosta joko vieressä olevaan STEREO AUX RETURN L/Mono jakkiin jos ei haluta mahdollisuutta kaiutetun signaalin äänenvärin säätöön.
Jos käytössä on kaksi-tai useampikanavainen äänikortti, voidaan tietysti käyttää stereotuoja.

Jos halutaan säätää äänenväriä ja kanavia on vapaana, palautetaan signaali kaikulaitteen ulostulosta (kaiun ulostulotasosta toki riippuen mikki- tai) linjatasoiseen kanavaan.
Jos palautetaan kanavaan, tuon kanavan FX potikan pitää olla kiinni, muuten kiertää.

Toinen vaihtoehto on käyttää laululle tarkoitettua efektilaitetta mikin ja Scarletin välissä.

Kaiun lisääminen jälkikäteen tai reaaliajassa DAW ohjelmaa käyttäen on yleisempi ja suositellumpi tapa, tuolloin voi kaiun määrää ja tyyliä vaihtaa mielensä mukaan.
Jos kaiku äänitetään/tallennetaan raidalle, ei sitä jälkikäteen voi enää muokata.
Kehittyneemmissä DAW ympäristöissä on mahdollista tallentaa haluttaessa (vain tai myös) "kuiva" signaali vapaampaa jälkikäsittelyä silmälläpitäen vaikka monitoroinnissa joku kaiku tai muu efekti olisikin laulu- tai soittosuoritusta avittamassa.

T:Samuli
222
07.09.2021 02:20:10
Kiitos sulle kun näin kattavan vastauksen viitsit laittaa!
Tutustunkin heti huomenna tuohon linkkiin ja noihin "ilmaisiin" ohjelmiin. Mulla on kyllä sen verran vanha joku hp läppäri et en tiiä pyörittääkö se noita ohjelmia mut tutkin kyllä asiaa!

Niin ja sillee olin jotenkin aatellu et saisin reaaliajassa sen kaiun jo äänitteelle, koska kaiun kanssa laulaessa on heti jotenki itsevarmempi ja siten muka parempi x)
Henri Henri Olavi
07.09.2021 08:35:41 (muokattu 07.09.2021 08:36:33)
222: Niin ja sillee olin jotenkin aatellu et saisin reaaliajassa sen kaiun jo äänitteelle, koska kaiun kanssa laulaessa on heti jotenki itsevarmempi ja siten muka parempi x)

Saat sen reaaliajassa laitettua DAW:ista käsin, kuten basisti1971 jo sanoikin.
Je suis 190221
rintapek
07.09.2021 09:55:36

222: mitä mun pitää tehdä että saisin haluamani lopputuloksen..

Nopein tapa on kipaista kirjastoon/divariin ja ettiä käsiinsä
Mäkelä_Larmola "Oma studio ja äänittämisen taito"

ihan riippumatta siitä mikä on haluamasi lopputulos tai tavoittelemasi taso.
Kysymyksenasettelustasi päätellen tarvitset hommaan ihan perustietoja (ja aika paljon) niin tuo kirja on oikeastaan kirjoitettu ihan sinua varten.

Tuon luettuasi, opeteltuasi hommia yritysten ja erehdystenkin kautta sinulla on joskus, ei ehkä edes kaukana tulevaisuudessa koskettimet ja mikki yhditettynä DAWiin etkä tarvitse kuin osaamista tehdäksesi jokseenkin kaikkea mitä nyt studiossa on mahdollista tehdä.

DAWeista sen verran, että tällä hetkellä jos sinulla on PC ja tarvitset DAWia niin oikeastaan pitää olla jokin syy ladata koneelle jokin muu kuin Bandlab Cakewalk. Se on kaiken lisäksi ilmainen.
Jos kaverilla on esim. Reaper ja hän osaa sitä käyttää, niin se on ihan hyvä syy ottaa käyttöön esim. Reaper

Koska tosta Audacitystä on viime aikoina ollut paljon puhetta, niin minä latasin sen tossa koneelle ja kokeilin.
Sillä voi äänittää. Se on helppo. Ainakaan minun kone/äänikorttiyhdistelmällä ei ollut latenssiongelmia. Kitaranrämpytystä "nauhalle". Klik. Laulua päälle. Klik. Tee mp3. Klik. Laita kaverille sähköpostissa ja kysy mitä mieltä hän olis tämmöisestä biisi-ideasta. Tommoiseen käyttöön tuntuu toimivan kuin junan vessa. Mutta ei tolla biisejä miksailla softasyntikoiden käytöstä puhumattakaan. Kuten Samuli sanoi, toi ei ole DAW.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
Henri Henri Olavi
07.09.2021 10:09:05 (muokattu 07.09.2021 10:09:22)
rintapek: Nopein tapa on kipaista kirjastoon/divariin ja ettiä käsiinsä
Mäkelä_Larmola "Oma studio ja äänittämisen taito"

Se on nykyään (vuodesta 2002?) nimellä "J. Pekka Mäkelä: Kotistudio". Oiva opus kertakaikkiaan. Sain siitä aikoinaan paljon apua.
Je suis 190221
iec
07.09.2021 13:56:47

rintapek: ...DAWeista sen verran, että tällä hetkellä jos sinulla on PC ja tarvitset DAWia niin oikeastaan pitää olla jokin syy ladata koneelle jokin muu kuin Bandlab Cakewalk. Se on kaiken lisäksi ilmainen.
Jos kaverilla on esim. Reaper ja hän osaa sitä käyttää, niin se on ihan hyvä syy ottaa käyttöön esim. Reaper....

Tässä oli aika hyvin tiivistetty asia. Bandlab Cakewalkia ja Reaperiä suosittelen minäkin. Ja valinta kannattaa tehdä sen perusteella kumpi sattuu kavereilla olemaan (jos on kaveripiirissä alan harrastajia). Molemmat softat ovat täysiverisiä DAW-ohjelmistoja. Sitten jos esim englannin kieli ei suju niin hyvin, voisi Reaper olla hyvä valinta ihan vain suomenkielisten ohjevideoiden takia. Jäsen lanuarius on tehnyt hyvät ohjevideot youtubeen: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=33&t=240856&co=30

Juuri tuossa eräs tuttu vaihtoi Audacityn Reaperiin. Ei onnistunut ekalla yrityksellä saada Boss GT001 -kitaramallintava toimimaan äänikorttina, mutta BOSS ohjevideoiden avulla löytyi ratkaisu siihenkin (oli joku Bossin oma asetus/monitorointiominaisuus mikä piti vain muuttaa eri asentoon). Jos käytössä on tavallinen Audiointerface, pitäisi homman onnistua hyvin helposti.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jPekka
08.09.2021 21:08:54

Henri Henri Olavi: Se on nykyään (vuodesta 2002?) nimellä "J. Pekka Mäkelä: Kotistudio". Oiva opus kertakaikkiaan. Sain siitä aikoinaan paljon apua.

Itse asiassa "Oma studio" on kirjan uudempi versio. Ilmestynyt 2009.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
iec
09.09.2021 11:51:14

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=240484&o=0

Painos on ilmeisesti myyty loppuun, eli kannattaa metsästellä kirjastoista ja divareista.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Mikael
10.09.2021 12:08:35

Jos enkku taittuu niin tää on mielenkiintoinen ilmainen vaihtoehto:
https://mailchi.mp/soundonsound.com … ink&utm_campaign=basics_sosnews
Fuzz is Clean!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)