Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5107 108 109 110 111165 166 167 168 169
LaMotta
25.04.2019 11:32:23 (muokattu 29.04.2019 13:57:37)

Tc Electronic Spark Booster hyvä säröboost särön jatkeeksi. Toimii. Ei mene kanttiaalloksi eikä pörinäksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
parek
25.04.2019 21:17:20
hallu: Jep ymmärrän sinua hyvin kun en itsekään tykkää erityisesti kajahduksista enkä viiveistä. Mutta katso miten vahvistinten rakentajat asian ovat ratkaiseet? vanhoissa Fendereissä esimerkiksi ja muutenkin suosituimmissa bluesvahvistimissa on roverbin tilalla aina vibra (vai tremoloko se on?) mä itse tajusin jutun kun soittelin jonkin aikaa Fenderin Vibrochampilla, että ei tarvita mitään weverbiä ja vibra tuo siihen juuri sen kaivatun eloisuuden. Kuiva tsoundihan vaatii ihan armottoman tarkkaa soittoa ja kaiut ja viiveet on siinä mielessä armollisia että päästävät soittajan pälkähästä, ei ole niin alaston tunne :-) .

Tuo mainitsemasi kompura oli jossakin vaiheessa itsellänikin käytössä ja se on kyllä hyvä ratkaisu. Itse tykkäsin juurikin sellaisesta "värjäävästä" kompurasta jonka sääti niin jyrkäksi, että sai pyöreän atakin jonka jälkeen häntä vähän kyykkäsi jolloin se teki vähän samaa kuin tremolo, mutta tuli sellaista fiilistä mitä kunnon putkitasasuuntaajasta saattaisi tulla kun sitä ajetaan vähän liian lujaa. Itse käytin kompurana EHX whitefinger, josta tykkäsin tosiaan, mutta luovuin siitä sitten kun siirryin toisenlaisiin vahvistimiin niin sitä ei enää tarvinnut (Fender Vibrochamp ).

Mutta siis tunnen vahvaa hengenheimolaisuutta sun suuntaan kun olen itsekin tuon saman virvatulen perässä juossut. Lopulta se tsoundi löytyy sitten sormista kuitenkin :-D ....... tai mun tapauksessa luvattoman usein jonkun ihan toisen sormista :-D

Olit täysin oikeassa. Tuli hankittua tremolo ja tunnin soittelin cleanilla ja miedolla säröllä ja toi reverbin kaltaista eloa soundiin ilman soundin sekavuutta. Laitoin sellaiset asetukset, että pienen huojunnan kuulee pitkissä sävelissä, mutta normaalissa bluesnäppäilyssäni tremoloa ei kuule. Sen puutteen kyllä kuulee kun nappaa efektin pois päältä.
sustain65
26.04.2019 06:35:30
o0o: Olit täysin oikeassa. Tuli hankittua tremolo ja tunnin soittelin cleanilla ja miedolla säröllä ja toi reverbin kaltaista eloa soundiin ilman soundin sekavuutta. Laitoin sellaiset asetukset, että pienen huojunnan kuulee pitkissä sävelissä, mutta normaalissa bluesnäppäilyssäni tremoloa ei kuule. Sen puutteen kyllä kuulee kun nappaa efektin pois päältä.

Täytyypäs kokeilla. Voitko avittaa, millaiset asetukset?
Sarko
26.04.2019 08:41:56
Kylläpä tuo DE-7, onpas kyllä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
26.04.2019 11:16:52 (muokattu 27.04.2019 15:56:52)
o0o: Olit täysin oikeassa. Tuli hankittua tremolo ja tunnin soittelin cleanilla ja miedolla säröllä ja toi reverbin kaltaista eloa soundiin ilman soundin sekavuutta. Laitoin sellaiset asetukset, että pienen huojunnan kuulee pitkissä sävelissä, mutta normaalissa bluesnäppäilyssäni tremoloa ei kuule. Sen puutteen kyllä kuulee kun nappaa efektin pois päältä.

Hieno homma :-). Itse suhtaudun efekteihin erittäin maltillisesti ja suorastaan varovaisesti. Aika monen jutun kanssa on tullut pähkäiltyä ja tuskailtua aika kauan ennenkuin olen siirtynyt eteenpäin. Esimerkiksi juuri nämä kaiut ja viiveet oli mulle sellainen hankala kysymys ja kokeilin nauhakaikua ja delayta ja reverbiä vaikka miten päin ennenkuin uskoin, että ne ei vaan ole mun juttu.

Tremoloon törmäsin aika sattumalta ostettuani kaveriltani Fender Vibrochamp vahvistimen jossa sellainen oli ja se kolahti muhun samantien. En ihan hirveästi tykkää noista muistakaan muljuttimista (chorus, phaser, etc.), mutta tremolo tuntui olevan sopivan neutraali ja teki heti sellaisen "taianomaisen" herkän tunnelman vaikka käytti tosi huomaamattomilla asetuksilla.

Luovuttuani Vibrochampista olen etsiskellyt passelia tremolopoljinta ja eilen se sitten taisi löytyä piiiitkän jahkailun jälkeen. Kotiutin torilta Carl Martinin TremoVibe pedaalin ja eilen sitä testailin, niin tykkäsin siitä kyllä. Enimmäkseen tykkäsin siitä siksi, että se on vintagehenkinen ja yksinkertainen laite. Se ei ole monipuolinen vaan sen hanskaa ainoastaan sen yhden tremolotyypin ja sille on ne kaksi säädintä. Vaikka tremolo on yksinkertainen ja ehkä yksipuolinen niin se on lämmin ja pehmeästi toimiva ja imitoi minusta ihan uskottavasti Vibrochampin biasmodulaatioon perustuvaa tremoloa.

Tässä kyseisessä pedaalissa on vielä virtalähde sisäänrakennettu vanhempien CarlMartinien tapaan, mistä myös pidän ja arvostan. Uusissa pedaaleissa näyttää virtalähde jääneen pois, mikä tietenkin laskee vähän niiden hintoja ja varmaan pedaalilaudan rakentelioille on ihan hyvä ratkaisu, mutta itse tykkään enemmän näistä virtajohdollisista malleista kun käytän pedaaleja niin vähän niin tämä sopii minulle hyvin. Ei tarvitse ajatella polariteetteja, lähtöjen eristyneisyyttä, ampeereja tai jännitteitä tai muutakaan. Senkun vaan laittaa töpselin seinään niin se on siinä :-) .
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
s8na
26.04.2019 12:21:35 (muokattu 26.04.2019 12:22:47)

Ollaan tehty nauhoituksia samalla tavalla. Oon hinkuttanu jotain sooloja kasaan kotona yamahan thr:llä ja siitä sitten kuiva raita päämiksiin reampattavaksi tai ihan vaan jollain plugarilla turmeltavaksi.

Voi kotona rauhassa ottaa 50 otosta kun soittaa ei osaa.
Laulava Kylätohtori
26.04.2019 12:41:16
hallu: Hieno homma :-). Itse suhtaudun efekteihin erittäin maltillisesti ja suorastaan varovaisesti. Aika monen jutun kanssa on tullut pähkäiltyä ja tuskailtua aika kauan ennenkuin olen siirtynyt eteenpäin. Esimerkiksi juuri nämä kaiut ja viiveet oli mulle sellainen hankala kysymys ja kokeilin nauhakaikua ja delayta ja reverbiä vaikka miten päin ennenkuin uskoin, että ne ei vaan ole mun juttu.

Itse olen tullut tulokseen, että efektit on enemmän musiikista kiinni kuin soittajasta. Ei suoraan tietysti, mutta minusta usein tietynlaiseen musiikkiin sopii tietynlaiset efektit ja jos yrittää laittaa "väärää" efektiä "väärään" musaan, niin se ei ole välttämättä suoranaisesti soittajan mieltymyksistä kiinni, jos ei toimi. Tarkoitan, että se ei tarkoita, että soittaja ei yleisesti tykkäisi ko. efektistä.

Tässä kyseisessä pedaalissa on vielä virtalähde sisäänrakennettu vanhempien CarlMartinien tapaan, mistä myös pidän ja arvostan. Uusissa pedaaleissa näyttää virtalähde jääneen pois, mikä tietenkin laskee vähän niiden hintoja ja varmaan pedaalilaudan rakentelioille on ihan hyvä ratkaisu, mutta itse tykkään enemmän näistä virtajohdollisista malleista kun käytän pedaaleja niin vähän niin tämä sopii minulle hyvin. Ei tarvitse ajatella polariteetteja, lähtöjen eristyneisyyttä, ampeereja tai jännitteitä tai muutakaan. Senkun vaan laittaa töpselin seinään niin se on siinä :-) .

Onhan tuossa omat etunsa. Ehkä tuo kääntyy hankalaksi, jos efektejä on enemmän.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
26.04.2019 14:08:41
Laulava Kylätohtori: Itse olen tullut tulokseen, että efektit on enemmän musiikista kiinni kuin soittajasta. Ei suoraan tietysti, mutta minusta usein tietynlaiseen musiikkiin sopii tietynlaiset efektit ja jos yrittää laittaa "väärää" efektiä "väärään" musaan, niin se ei ole välttämättä suoranaisesti soittajan mieltymyksistä kiinni, jos ei toimi. Tarkoitan, että se ei tarkoita, että soittaja ei yleisesti tykkäisi ko. efektistä.

Niin no silloin ne minun kategoriassa ovat tuotantoefektejä. Mutta joo ymmärrän pointtisi ja tietty puhun silleesti harrastajan näkökulmasta, että meikäläisellä se musatyylikin on soittajasta kiinni koska kaikki on soittajasta kiinni.

Onhan tuossa omat etunsa. Ehkä tuo kääntyy hankalaksi, jos efektejä on enemmän.

No on, mutta kuten totesin niin pedaalilaudan rakenetajalle tästä systeemistä ei liene isompaa hyötyä. Ehkä jopa haittaa......
hallu
27.04.2019 15:57:08
hallu: Hieno homma :-). Itse suhtaudun efekteihin erittäin maltillisesti ja suorastaan varovaisesti. Aika monen jutun kanssa on tullut pähkäiltyä ja tuskailtua aika kauan ennenkuin olen siirtynyt eteenpäin. Esimerkiksi juuri nämä kaiut ja viiveet oli mulle sellainen hankala kysymys ja kokeilin nauhakaikua ja delayta ja reverbiä vaikka miten päin ennenkuin uskoin, että ne ei vaan ole mun juttu.

Tremoloon törmäsin aika sattumalta ostettuani kaveriltani Fender Vibrochamp vahvistimen jossa sellainen oli ja se kolahti muhun samantien. En ihan hirveästi tykkää noista muistakaan muljuttimista (chorus, phaser, etc.), mutta tremolo tuntui olevan sopivan neutraali ja teki heti sellaisen "taianomaisen" herkän tunnelman vaikka käytti tosi huomaamattomilla asetuksilla.

Luovuttuani Vibrochampista olen etsiskellyt passelia tremolopoljinta ja eilen se sitten taisi löytyä piiiitkän jahkailun jälkeen. Kotiutin torilta Carl Martinin TremoVibe pedaalin ja eilen sitä testailin, niin tykkäsin siitä kyllä. Enimmäkseen tykkäsin siitä siksi, että se on vintagehenkinen ja yksinkertainen laite. Se ei ole monipuolinen vaan sen hanskaa ainoastaan sen yhden tremolotyypin ja sille on ne kaksi säädintä. Vaikka tremolo on yksinkertainen ja ehkä yksipuolinen niin se on lämmin ja pehmeästi toimiva ja imitoi minusta ihan uskottavasti Vibrochampin biasmodulaatioon perustuvaa tremoloa.

Tekaisin pienen maistiaisen tästä uudesta spedustakin. https://maihinnousu.net/s/29162
Matias M
28.04.2019 14:27:26
Nonih. Ostin siis tossa vastikään hot rod deluxen ja nyt pitäs alkaa pedaaleja keräilemään. Eli oisko porukalla ehotella hot rodiin hyviä sopivia alottelu pedaaleja ja mitä pitäs pitää mielessä. Ja joo joo "se on mielipidekysymys" ja " käy koittamassa" kyllä kyllä mutta haluan vähä osvittaa ko oon aika uus pedaalien kanssa.
Sarko
28.04.2019 14:34:17
Matias M: Nonih. Ostin siis tossa vastikään hot rod deluxen ja nyt pitäs alkaa pedaaleja keräilemään. Eli oisko porukalla ehotella hot rodiin hyviä sopivia alottelu pedaaleja ja mitä pitäs pitää mielessä. Ja joo joo "se on mielipidekysymys" ja " käy koittamassa" kyllä kyllä mutta haluan vähä osvittaa ko oon aika uus pedaalien kanssa.

Millaisia soundeja haet?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Matias M
28.04.2019 14:44:42
Sarko: Millaisia soundeja haet?

Aikalailla enimmäkseen semmmosia blues rock, funk, jazz ja rock. Pitää sopia monenlaisiin tilanteisiin.
Sarko
28.04.2019 15:17:31
Matias M: Aikalailla enimmäkseen semmmosia blues rock, funk, jazz ja rock. Pitää sopia monenlaisiin tilanteisiin.

Eikun että millaisia soundeja kaipaat, mitä ääniä tarvitset. Tarvitko säröä? Viiveitä, tietynlaisia tilaefektejä? Väpätystä, muljutusta?
Laulava Kylätohtori
28.04.2019 19:19:48
Mad Professorin Royal Blue OD on kyllä verraton peli. Tosi hyvä eq ja gainia riittää kunnon soolosoundiin puhtaankin vahvarin päälle. Lisäksi se oikeasti toimii, jos haluaa polkaista puhtaalta kunnon liidisoundiin ilman, että vola nousee.

Toimii myös hyvänä eq:na. Jotenkin nuo taajuudet tuntuvan olevan vähän normaalista poikkeavia, mutta toimii kyllä normaalia paremmin. Mulla tämä on boosteri, missä on boostaukseen tosi toimiva eq ja samalla saa lisättyä gainia reilusti. Ja tykkään myös gainin rakenteesta. En tiedä, onko tästä kaikkiin mahdollisiin od-tarpeisiin, mutta ainakin tietyissä hommissa ehdottomasti kokeilemisen arvoinen purkki. Eikä hintakaan ole mahdoton.

Tähän asti kokemuksia vain kotivolumelta (joka sekään ei ole mikään kerrostalovola), mutta uskoisin tuon toimivan vähintään yhtä hyvin keikallakin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sammo
28.04.2019 20:11:43
Laulava Kylätohtori: Mad Professorin Royal Blue OD on kyllä verraton peli. Tosi hyvä eq ja gainia riittää kunnon soolosoundiin puhtaankin vahvarin päälle. Lisäksi se oikeasti toimii, jos haluaa polkaista puhtaalta kunnon liidisoundiin ilman, että vola nousee.

Iso suosikki tuo ielläkin. Proffalta on tulossa Matt Scofield -nimikkospedu (Supreme, os. Double Royal protovaiheessa). Siinä on ekana Royal Blue ja tokana tuunattu Simble. Tonefestissä teki vaikutuksen nokkela jalkakytkinoptio: joko riippumaton on/off molemmilla puolilla tai on/off ja a/b kytkimet. Kätevä lisä normituplabokseihin verrattuna.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
Matias M
28.04.2019 21:46:51
Sarko: Eikun että millaisia soundeja kaipaat, mitä ääniä tarvitset. Tarvitko säröä? Viiveitä, tietynlaisia tilaefektejä? Väpätystä, muljutusta?

Aa juu. Varmaan ainaki joku clean boosti, blues tyyppinen särö, jotain modulaatioita ois kiva myös omistaa esim: phaseri ja vastaavaa.
iec
29.04.2019 12:16:05

Matias M: Aa juu. Varmaan ainaki joku clean boosti, blues tyyppinen särö, jotain modulaatioita ois kiva myös omistaa esim: phaseri ja vastaavaa.

Fulltone Plimsoul voisi olla aika hyvä Fenderin puhtaan kanavan päälle blues/bluesrock-tyyliin:
https://youtu.be/t-ssraJRz7E

Tuossa yllä olevassa videossa verrataan SuperSonicia ja Deluxe Reverbiä ryyditettynä Plimsoulilla.

Toinen mikä toimii on Wamplerin Plexi Drive tai Plexi Drive deluxe. Mulla oli sekä Plimsoul, että Plexi Drive Fenderin Supersonicin kanssa ja taisipa molemmilla saada suunnilleen saman soundin puhtaan kanavan päälle kuin mitä SuperSonicin särökanavallakin. Hyviä pedaaleja molemmat.

Tuossa vielä Plexi Drive Deluxe ja Plexi Drive&TS808: https://www.youtube.com/watch?v=osw5KIktlrg
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Sarko
29.04.2019 13:48:12
Matias M: Aa juu. Varmaan ainaki joku clean boosti, blues tyyppinen särö, jotain modulaatioita ois kiva myös omistaa esim: phaseri ja vastaavaa.

Super Hard-On tai Seymour Duncan Pickup Booster clean boostiksi, Boss BD-2 tai joku Tube Screamer -henkinen honotin bluesi_hommiin ja phaseriksi EHX Small Stone. Ehkä kuitenkin tremolo vois olla bluesihommiin tolkumpi? Ota molemmat. Mulla on FYA Customsin Phaser, joka perustuu Small Stonen ykkösversioon. Välittömät kokaiinirokkimuljut ja psykedeliat irtoaa.
Gaines
29.04.2019 15:31:36
Laulava Kylätohtori: Mad Professorin Royal Blue OD on kyllä verraton peli.

Amen. Toimii niin talossa kuin puutarhassakin. Kuten totesit, toimiva eq ja pelittää myös boostaajana.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)