Aihe: Pyhiinvaellus juurille
1
rheinone
24.10.2016 19:24:55 (muokattu 24.10.2016 22:58:19)
Paljon on tullut matkusteltua työnkin puolesta, mutta merkittävät musiikin pyhiinvaelluskaupungit ovat jääneet paljolti väliin.

Pitkään ajattelin että pitäähän Memphisiin joskus päästä, koska Sun-records... Sittemmin ymmärsin että Nashville on ollut paljon merkityksellisempi mesta musabisneksen kannalta.

Nykyään suunnitelmat ovat vaihtuneet niin, että New Orleansiin on päästävä, koska kuitenkin rock'n'rollin kannalta Little Richard ja Fats Domino... No joo.

Kertokaahan te omat haaveenne e. tai jo toteutuneet pyhiinvaellusmatkanne.
jPekka
26.10.2016 13:17:03

Neljä vuotta sitten vaimo hommasi minulle 50-vuotislahjaksi kahden viikon kiertomatkan etelävaltioissa. Washington-Virginia-Appalakkien yli-Nashville-Memphis-New Orleans-Pensacola-Orlando-Miami. Yllättävänkin hyvä pikatutustuminen maisemiin ja paikkoihin, vaikka pysähdykset musiikkimetropoleissa olivat perin lyhkäisiä (Nashville ja Memphis yksi yö, NO kaksi yötä). Toisaalta tuli nähtyä maaseutua ja monia sellaisia paikkoja, joihin ei omin toimin matkaillessa olisi tullut ajatelleeksi mennä.

Nashville ja Memphis ovat molemmat ehdottomasti käymisen arvoisia paikkoja. Jälkimmäisessä tuntui kornilta viettää iltapäivää Gracelandissa - kun itse on tottunut ajattelemaan kaupunkia nimenomaan bluesin ja soulin paikkana - mutta kyllä Graceland käymisen arvoinen on (eikä vain siksi että olen suomentanut eräänkin Elvis-elämäkerran 8-). Nashvillen Broadway ja Memphisin Beale Street ovat (nykyään) eräänlaisia ympärivuotisia ja -vuorokautisia rokkifestareita, kaikki baarit ja kadunkulmat täynnä bändejä ja ääntä.

Mutta New Orleans, jonka suhteen odotukset olivat jo valmiiksi korkealla, osoittautui kyllä monin verroin maineensa veroiseksi. Huikea sateenkaarenkirjava musiikin, taiteen ja muun kulttuurin paratiisi äärikonservatiivisen Louisianan nurkassa. Siellä käytiin uudestaan tämän vuoden tammikuussa (kun vaimo täytti 50), mutta viikko oli kyllä ihan liian lyhyt aika. Ranskalaiskorttelit (ja etenkin Bourbon Street) ovat samalla lailla turistico kuin Broadway ja Beale Street, mutta hyvää musiikkia sielläkin kuulee, ja kävelymatkan päässä on ikään kuin "autenttisempiakin" paikkoja (esimerkiksi Frenchmen Streetillä). Taannoin telkkarista tullut ja levyillä saatavissa oleva Tremé-sarja kertoo kaupungista aika paljon.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
baron
03.11.2016 09:23:41 (muokattu 03.11.2016 09:25:59)

Mä oon ollut neljä kertaa Havannassa kuuntelemassa salsaa ja kerran
Rio De Janeirossa bossa novaa ja sambaa.
Jos tuollaisesta musasta sattuu tykkäämään niin kannattavia reissuja!

(Oon mä ollut kerran Buenos Airesissa, mutta tango ei oo mun laji)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)