Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rap musiikin sietämättömyys
1 2 3 4 59 10 11 12 13
psykoosi
05.07.2016 18:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pohdiskelin tässä, että mistä mahtaa johtua räp musiikkityylin sietämättömyyden kasvu vuosikymmenien varrella. Ennen pystyin kuuntelemaan puhelaulua varsin moitteettomasti, mutta mitä vanhemmaksi olen tullut sen paskemmalta räp on alkanut kuulostamaan.
 
Nuorena kuuntelin jopa yhden vuoden ajan kyseistä musiikkityyliä, sen jälkeen harvemmin ja nykyään korviani alkaa särkemään jos kuulen lyhyenkin pätkän räp lyriikkaa. Johtuisiko tuo ikääntymisestä vai puhelaulun rytmitys tavasta joka on enemmän pätkivä kuin melodinen.
 
Olenko pudonnut nykysuomi musiikin kärryiltä vai onko suomenkielisen räpin taso vain laskenut?
 
Mielipiteitä varmasti riittää moneen suuntaan, mutta kyllä Debussy tai Dire straits aina JVG:n päihittävät omalla soittolistallani.
 
Ehkä olen vain kalkkiutunut vanha jäärä.
 
Minkä taakseen jättää sen peräsuolestaan löytää.
Vessajono
05.07.2016 18:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psykoosi: Olen vain kalkkiutunut vanha jäärä.
 
Korjattu.
 
Ja ei, en minäkään sitä ymmärrä mutta antaa nuorison puuhastella, onhan se kiva että niillä on jotain tekemistä.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Ali
05.07.2016 18:26:15 (muokattu 05.07.2016 18:28:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole edes kauhen suuri räppidiggari, mutta mielestäni suomiräpin taso on varmaan parhaimmillaan koskaan, mutta pitää vaan osata ne artistit etsiä tuolta vähän ug:n puolelta. Oli musatyyli mikä tahansa, niin pintaliitosontaa - tai ihan vaan tylsää sontaa - suollettaan niin paljon eetteriin vaan nykyään, että ne helmet pitää vain osata etsiä itse, mutta eipä se näin internet-aikakautena kovin vaikeaa ole. Täältä löytyy varmaan monta hyvää vinkkiä: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=49&t=186343
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs
Vessajono
05.07.2016 18:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ali: Suomiräpin taso on varmaan parhaimmillaan koskaan, mutta pitää vaan osata ne artistit etsiä tuolta vähän ug:n puolelta. Oli musatyyli mikä tahansa, niin pintaliitosontaa suollettaan niin paljon eetteriin vaan nykyään, että ne helmet pitää vain osata etsiä itse, mutta eipä se näin internet-aikakautena kovin vaikeaa ole.
 
Tämäpä juuri. En minä mistään mitään tiedä mutta tiedän sentään edes sen, että Suomiräp on eri asia kuin Cheek ja JVG.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
psykoosi
05.07.2016 18:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy varmaan monta hyvää vinkkiä: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=49&t=186343
 
Yllätyksekseni huomasin jo kuunnelleeni lähes kaikkia ketjussa olleita artisteja, joten ilmeisesti olen huomaamattani altistunut musiikkityylille myös vuosien varrella.
 
Viimeksi jaksoin itsekseni kuunnella sairas t:n biisejä, jotka olivat varsin hyviä, joskin en sen jälkeen ole niitä uudestaan soitattanut.
 
Onkos täällä muita muusikon renttuja, jotka ovat vahingossa altistuneet myöskin räp musiikille?
 
Minkä taakseen jättää sen peräsuolestaan löytää.
Milkop
05.07.2016 18:55:41 (muokattu 05.07.2016 18:55:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psykoosi: Onkos täällä muita muusikon renttuja, jotka ovat vahingossa altistuneet myöskin räp musiikille?
 
Tahalleen altistan itseäni ja perhettä päivittäin.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Prophet
05.07.2016 20:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukitusta ja äkkiä, ylläpito! Tämä keskustelu käydään tuolla.
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=226792
 
Funkånaut
05.07.2016 22:12:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ali: Oli musatyyli mikä tahansa, niin pintaliitosontaa - tai ihan vaan tylsää sontaa - suollettaan niin paljon eetteriin vaan nykyään, että ne helmet pitää vain osata etsiä itse, mutta eipä se näin internet-aikakautena kovin vaikeaa ole.
 
Ehtottomasti melko pitkälti samaa mieltä. Ei kiinnostavin uusi rokkikaan soi Radio Rockilla.
 
Mut netin avulla kiinnostavaa uuttakin kamaa löytää todella helposti. Ainakin jos vertaa nostalgikkojen nuoruusaikoihin, kun postimyynnistä sokkona tilailtiin levyjä.
 
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
Spedemix
06.07.2016 06:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin kuunnellut vuosi vuodelta enemmän räppiä. Nykyään myös ihan vaan senkin takia että genren parissa tulee tehtyä töitä.
 
Oma kokemukseni on myöskin se, että nimenomaan v. 2016 tehdään laadukkainta suomiräppiä kuin koskaan aikaisemmin. Rumbassa hehkutetaan suomiräpin tulevasta kolmannesta aallosta. 10-15v. takaiset viritelmät kuulostavat nykypäivään verrattuna omaan korvaan varsin kömpelöiltä (joskin sympaattisilta). Poikkeuksena tietenkin Palefacen kaltaiset tienraivaajat.
 
On ymmärrettävää että mnetistä ei löydy paljoa räppifaneja, kyseisessä genressä traditionaalisten soittimien rooli kun on kovin pieni. Itsekkään en osaa juurikaan lähestyä räppiä soittajan kannalta (paitsi viime aikoina olen ruvennut vertaamaan hyviä MC:itä hyviin rumpaleihin). Miksaajaidentiteetin kautta hip-hop on avautunut mulle.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Prophet
06.07.2016 08:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikkineuvos hakkaa mennen tullen kaikenmaailman nevehööd Viljokallut, Gabrielin enkelit ja Gheekit.
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZKrKN7we44A
 
Demo Harrison
06.07.2016 10:28:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuoremmat sukupolvet ovat aina löytäneet musansa, jota ei fanitella iskän ja äiskän kanssa. Elvis, Beatles, Hendrix, Sex Pistols jne.
 
Olisikohan sitten rap tämän päivän "punk"? Vaikka onhan räppiä tehty toki jo vuosikymmeniä Suomessakin. Sellaisia muistikuvia noin 25 vuoden takaa, että se kuuluvin osa silloisisista kotimaisista rap-artisteista taisi olla enempi tai vähempi huumoriosastoa - pinnan alla tehtiin sitten pieteetillä ja vakavampaa.
 
Aika työlästä lienee kitararäminällä hätkäyttää tänä päivänä, vaikka rämistelisit ja huutaisit mitena häijysti garagerokkia. Hevistäkin tuli jossakin vaiheessa sellaista setämusaa, jota on kiva huudattaa autosterkoista kilpaa moottorin hyrinän kanssa.
 
Mutta joo, ei tässä ollut tarkoitus vastakkainasetella kitararokkia ja räppiä. Joillakin ihmisillä soivat kumpikin sulassa sovussa. Mutta sori, mä olen aina tykännyt melodioista ja kitarasta. Pitäkää räppinne :-)
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Vessajono
06.07.2016 13:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Olisikohan sitten rap tämän päivän "punk"?
 
Aika pitkälti. Mun mielestä se, miten jengi hiffas että ei tartte kuin läppärin ja mikin, jotain sanottavaa ja jonkun paikan internetissä mihin tuotoksensa suoltaa, on ihan sama ilmiö kuin se, miten 25 vuotta aikasemmin punkkarit tajus, että omakustannekasetille tai -seiskalle voi ja pitää laittaa ihan mitä paskaa tahansa ja sille löytyy vielä yleisökin jonkun zinen kautta.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Krice
06.07.2016 13:47:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Aika pitkälti. Mun mielestä se, miten jengi hiffas että ei tartte kuin läppärin ja mikin, jotain sanottavaa ja jonkun paikan internetissä mihin
 
Ei se helppous varmaan siinä ole se idea, vaan uudella sukupolvella tuntuu olevan aina jokin tietty musiikkityyli, jonka ne liittävät siihen omaan juttuunsa. Minun sukupolvella se oli kasarihevi, joka puolestaan oli seurausta aikaisemmasta rock- ja hard rock -kulttuurista. Ja hevistä on jatkettu metalliin ja siitä djenttiin. Rap on vain otettu toisenlaisesta taustasta ja jatkettu siitä omalla tavalla. Musiikillinen anti ei välttämättä ole tärkeää kuten rapin yhteydessä on havaittu. Eihän se kasarihevikään ollut mitään klassista musiikkia, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli siinä jonkinlaista musiikillista tekemistäkin mukana. Monet soittajat ja laulajat olivat erittäin taitavia muusikoita.
 
phiit
07.07.2016 12:46:51 (muokattu 07.07.2016 13:21:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Rap" on yhtä kuvaava termi kuin "tekno" tai "hevi" :) löytyy paskaa ja löytyy hyvää, vanha 80-luvun hip hop toimii aina, se ei ole sitä säälittävää uhoamista (ainakaan niin paljon) kuin nää nykyiset wannabe stadin ghettoganstailijat :P
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Jormaz
07.07.2016 13:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Nuoremmat sukupolvet ovat aina löytäneet musansa, jota ei fanitella iskän ja äiskän kanssa. Elvis, Beatles, Hendrix, Sex Pistols jne.
 
Nythän sekin asia on muuttunut kun Cheek yms. on koko perheen salonkikelpoista musaa. Poissa on kaikenlainen kapinallisuus tai vaarallisuus. Samaa koskee kyllä raskasta iskelmääkin joka ennen tunnettiin jonkinlaisena hevinä. Tällaisena Instagram-aikana musiikilla ei ole edes niin paljoa väliä kun ilmiöitä voidaan fanittaa ilmankin.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Kalmo
07.07.2016 13:40:34 (muokattu 07.07.2016 13:41:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun ongelmani rapin suhteen on se, että rakastan taitavasti käytettyä suomenkieltä,
mutta suurin osa rapteksteistä on puolihuolimattomasti ja itsekritiikittömästi suollettua potaskaa. Lisäksi olen niin hävettävän old school-vaari, että mielestäni esiintyvän artistin pitäisi osata sanoa vaikkapa Pieksämäki (ei Piäksämäki) tai kitara (ei ketara) tai puolikas (ei pualikas) jne.
 
Ja tuohon vanhakouluisuuteen kuuluu sekin, etten kestä vääriä tavujakoja- Baaritis Killälää Kitysba Lanssissa. Se on minun kirjoissani automaattisesti laiskuutta tai osaamattomuutta (eikä pelkästään räppäreiden synti).
 
Sitäkään en ymmärrä, että miksi räpätessä täytyy alkaa ääntää sillätavalla pösöttävän pulleasti, töröttävästi sössöttäen, kuten monet tekevät. Miksei voi puhua omalla äänellään (kuten esim. Eminem). Cheekin (ja muidenkin) yritys saada "munaa" ääneen jollain kitarasäröllä tms. on myös lähinnä liikuttavaa.
 
Aina silloin tällöin kuulee onneksi oikealla asenteella tehtyjä, kielellisesti koukkupitoisia tekstejäkin, onneksi. Rap on sanan ja rytmin liitto, se "sana" on monille vielä liian iso pala, koska he eivät edes tiedä puutteitaan, ja luulevat, että määrällä voi korvata laadun. Ja räpissähän tekstiä on usein tosi paljon.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Spedemix
07.07.2016 14:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Musiikillinen anti ei välttämättä ole tärkeää kuten rapin yhteydessä on havaittu. Eihän se kasarihevikään ollut mitään klassista musiikkia, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli siinä jonkinlaista musiikillista tekemistäkin mukana. Monet soittajat ja laulajat olivat erittäin taitavia muusikoita.
 
Mutta kylläpäs myös se musiikillinen anti Hip-Hopissa on tärkeää. Niin kuin aikaisemmin mainitsin, hyvät räppärit vertautuu hyviin rumpaleihin.
 
---------------------------------
 
Ei suoraan Kricelle mutta ylipäänsä ihmisille jotka sanoo että räp on vain puhetta tai että se ei vaadi lahjakkuutta/kovaa työtä/musiikillista korvaa soitan usein seuraavan kappaleen ja pyydän tekemään perässä: https://open.spotify.com/track/33MpATo5CCG2ennj6LAlYq
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Demo Harrison
07.07.2016 14:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: "Rap" on yhtä kuvaava termi kuin "tekno" tai "hevi" :) löytyy paskaa ja löytyy hyvää
 
Jees, "on vain hyvää ja huonoa musiikkia", sanoi jazz-muusikko Duke Ellington aikanaan. Carlos Santana esitti oman näkemyksensä siitä hyvästä: sellainen musiikki on jossa on sielu. Siis musiikki, jolla tekijänsä halunnut välittää jotakin sisimmästään ja josta vastaanottava osapuoli myös saanut jotakin itselleen. Sillä kuulemmehan päivittäin formaattiradiokanavilta musaa, joka kuulostaa kuin taskulaskimella sävelletyltä (ja en tarkoita nyt siis mitään kitara hyvä-syna paha-vastakkainasettelua, vaan ihan muuta).
 
Menee jo ehkä vähän eri aiheiseen. Mutta just eilen todettiin taas musadiggariporukan illanistujaisessa, että miten suuripiirteinen termi nykypäivänä on esimerkiksi "jazz". Tai jos jos puhutaan rock-musiikista, niin mitäköhän siis Chuck Berryn ja Metallican väliltä?
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
evo
07.07.2016 19:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh nämä nykyräppiaallot....
 
Silloinkunminäolinnuori kuunneltiin Taakibörstaa MoonTV:ltä.
 
I drink and I know things.
Pop Corn
07.07.2016 19:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassua törmätä tähän ketjuun nyt. Itselläni on ollut varsin neutraali suhtautuminen räppiin yleensä, mutta nyt kun tuli katsottua tuo sinänsä ihan kiva sarja "Elastinen feat.", jossain puolessa välissä sarjaa tuli täydellinen kyllästyminen ja oksennusreaktio räppiin. Eikä vain Elastisen räppiin, vaan kaikkeen mitä nyt yleisesti kuulee radiosta yms. jne. (tosin Eminem toimii edelleen)
 
Mulla on vahva tunne siitä, että nyt ollaan lajin lakipisteessä/kyllästymispisteessä, ja vuoden, parin päästä tämän musiikkilajin suosio tulee hiipumaan enemmän tai vähemmän - luultavasti enemmän.
 
Jotain uutta on tulossa. Tai ainakin pitäisi olla. Nykymeno alkaa olemaan tylsää.
 
Winter is coming.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «