Aihe: Vain elämää - uusi musiikkiohjelma
1 2 3 4 514 15 16 17 1835 36 37 38 39
jyrivaan
24.10.2015 13:37:21
Taannoin tuli nähtyä unta, että tällä kaudella oli vielä Joel Hallikainen yhtenä artistina.

Liekö ollut ennettä seuraavaa kautta varten.
VeeKoo
24.10.2015 16:32:12

varpio: Sannilla on semmoinen nyrpistys-ilme usein kuin se laulaa. En tiedä yhtään Sannin laulua enkä aio tietää. Siinä Anssin jaksossa oli aivan ilveilyä se luupperipedaalilla pelleily, ennen vanhaan Mississippin suistossa soitettiin rytmit, bassokuviot, soinnut ja melodiat ja laulettiin vielä päälle aivan yksin ilman yhtäkään Bossin pedaalia. Että muka jotain taituruutta se, niin ei vaan pelkkää ilveilyä se täysin kokonaan.

Olisi nyrpistelijä edes niitä luuppereita käyttänyt, mut taisi pelkkää näytelmää olla sekin.
"Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. "
varpio
24.10.2015 16:47:52
VeeKoo: Olisi nyrpistelijä edes niitä luuppereita käyttänyt, mut taisi pelkkää näytelmää olla sekin.

Niin joo sekin vielä.
aivokuolio
24.10.2015 18:58:28
On kyllä naurettavaa rimpuilua Sannin touhu!!!! Anssi Kela sentään oikea muusikko josta saa tykätä, se ei käyttäs ikinä looppeja tai skrätsäyksiä tai mitää muuta epä muusikko hommia!! Ps. Mikan Faijan BMW
Seba
24.10.2015 19:16:42

Vihaajat vihaa.
Quru
24.10.2015 19:37:45 (muokattu 24.10.2015 19:38:02)
Olenko ainut jolla tökkäsi aika kovaa autotunetus eilisestä Kelan vedosta? Kuulosti jo ajoittain varsin pahalta.
varpio
24.10.2015 19:43:18
Quru: Olenko ainut jolla tökkäsi aika kovaa autotunetus eilisestä Kelan vedosta? Kuulosti jo ajoittain varsin pahalta.

Tökkäsi minulla myös.
Henri Henri Olavi
24.10.2015 20:06:51
Quru: Olenko ainut jolla tökkäsi aika kovaa autotunetus eilisestä Kelan vedosta? Kuulosti jo ajoittain varsin pahalta.

Mun mielestä se toimi just hyvin siihen biisiin, olis voinut vetää paljon överimmäksikin.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Quru
24.10.2015 20:21:06 (muokattu 24.10.2015 20:21:22)
Henri Henri Olavi: Mun mielestä se toimi just hyvin siihen biisiin, olis voinut vetää paljon överimmäksikin.

Överimpänä olisi voinut efektimäisesti toimiakin, monessa jutussa toimiikin tuollaisena, mutta nyt korjaus tuntui välillä hyökkään erittäin aggressiivisesti ja välillä kuulosti ihan ok luonnolliselta, ei ollut tasaisuutta.
Röntgen-Jeesus
24.10.2015 23:34:06

Lastinen: Vähän harmittaa VilleGallen puolesta, kun on ihastunut Sanniin, mutta ajautunut totaaliselle friendzonelle.

Edelleen ihmetten mitä helvettiä VilleGalle on tehnyt musiikillisesti? Siis sen jonninjoutavan kertakäyttöroskan lisäksi. Julkkiskavereita löytyy niin onko se sitten se oikotie onneen viihdebisneksessä?
Quru: Kaikki musiikki on ihan perseestä. Vessajono: Mulkkua pitää pystyä heiluttamaan joko päältä tai alta, muulla ei oo väliä.
Bonham
24.10.2015 23:38:41
Röntgen-Jeesus: Edelleen ihmetten mitä helvettiä VilleGalle on tehnyt musiikillisesti? Siis sen jonninjoutavan kertakäyttöroskan lisäksi. Julkkiskavereita löytyy niin onko se sitten se oikotie onneen viihdebisneksessä?

Kyllä se näin on
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Bonham
24.10.2015 23:41:00
Bonham: Kyllä se näin on

Ja jos ihan asiasta puhutaan, niin paljon enemmän mä diggaan näiden ukkojen tekmisestä kuin vaikka Keekin ja lastisen...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
-Q-
25.10.2015 10:18:49
Quru: Överimpänä olisi voinut efektimäisesti toimiakin, monessa jutussa toimiikin tuollaisena, mutta nyt korjaus tuntui välillä hyökkään erittäin aggressiivisesti ja välillä kuulosti ihan ok luonnolliselta, ei ollut tasaisuutta.

Ajattelin ihan samaa että olikohan tavote enemmän efektoida kun oli taas paikoin niin rajun kuuloista mutta vähän vaisusti annosteltu siihen tarkoitukseen. Ei kyllä tajua, mutta eihän näitä ratkaisuja tehdä kouralliselle mnetin nillittäjiä ja muille asialla ei ole merkitystä suuntaan tai toiseen. Mutta mielenkiinnolla odotan kuulla niitä levyversioita aiheesta että minkälaisia ratkaisuja niissä on tehty lauluraitojen suhteen
Qoshovius
25.10.2015 15:22:22

-Q-: Ajattelin ihan samaa että olikohan tavote enemmän efektoida kun oli taas paikoin niin rajun kuuloista mutta vähän vaisusti annosteltu siihen tarkoitukseen. Ei kyllä tajua, mutta eihän näitä ratkaisuja tehdä kouralliselle mnetin nillittäjiä ja muille asialla ei ole merkitystä suuntaan tai toiseen. Mutta mielenkiinnolla odotan kuulla niitä levyversioita aiheesta että minkälaisia ratkaisuja niissä on tehty lauluraitojen suhteen

Mulle tuli mieleen, että onko tämä nyt se Anssin "hitti" tulevalle levylle, eli kuulimmeko televiissiossa nimenomaan levyversion. Monissa vedoissa ainakin vokaalit on tuntuneet liveiltä, mutta olen ollut panevinani merkille, että joka artistilla olisi ollut yksi sellainen enemmän "playbackin" tuntuinen veto - Antti Tuiskun Sata Salamaa esimerkiksi ei kai eronnut levyversiosta mitenkään.
Responsible people don't go around their nipples twisted.
-Q-
25.10.2015 16:01:22
Qoshovius: Mulle tuli mieleen, että onko tämä nyt se Anssin "hitti" tulevalle levylle, eli kuulimmeko televiissiossa nimenomaan levyversion. Monissa vedoissa ainakin vokaalit on tuntuneet liveiltä, mutta olen ollut panevinani merkille, että joka artistilla olisi ollut yksi sellainen enemmän "playbackin" tuntuinen veto - Antti Tuiskun Sata Salamaa esimerkiksi ei kai eronnut levyversiosta mitenkään.

Just sitä meinasin että kun levyversioita tulee (muutamia sinkkuja taitaa jo olla ulkona) niin mielenkiintoista kuulla onko samat raidat vai ei. Anssihan jo kertoi että studiossa kävi laulamassa biisit levyä varten. En ole itseasiassa kuullut/katsonut montaakaan noista muiden esityksistä, mielenkiinto on puhtaasti Anssia kohtaan eli vertailukohtia on vähän ohuesti. Pitääpä kuunnella toi sata salamaa kun sehän ainakin on jo julkaistu sinkkuna.

..Tulin ajatelleeksi että onkohan nämä nettiversiot edes samat kuin mitä TV:ssä tulee? Faktahan on että telkussa on joitain kappaleita jouduttu hieman saksimaan ja sitten on erikseen mainostettu kuinka netissä voi katsoa esityksen kokonaan. Mutta onko se nettiklippi siis se täsmälleen sama mutta leikkaamaton vai voiskos olla että nettiin onkin tyrkätty "musavideo" jossa musana onkin se levyversio. En katso telkkaria lainkaan, mun havaintoni on kaikki nettiklipeistä.
Anssi Kela
25.10.2015 18:31:12

Tässä hiukan omia näkemyksiäni spekulaatioihin.

Playback:

Tätä ei ole harjoitettu. Kaikki ohjelmassa nähdyt laulusuoritukset ovat liveä. Antin Sata salamaa oli toki singback, eli tausta tuli kovalevyltä. Kovalevy oli muutenkin avustamassa mahtavaa bändiä. Omissa biiseissäni kovikselta tuli taustalauluja, perkussioita sekä joitakin kitara- ja kiippariraitoja, jotka olivat peräisin ennakkoon tekemiltäni demoilta. Jälkikäteen näihin telkkariversioihin ei kuitenkaan lisätty mitään.

Sannin Levoton tyttö -versiota epäiltiin tuossa ylempänä playbackiksi. Sehän nyt oli niin liveä kuin on vain mahdollista olla. Sanni sekoilikin hiukan luupperinsa kanssa: vasta kolmas tai neljäs otto taisi olla sellainen, jonka hän pääsi loppuun asti. Luupeissa meni ensimmäisillä yrityksillä aina jotain hiukan pieleen. Luupperin käyttäminen ei ole helppoa ja eikä Sanni mennyt muutenkaan helpoimman kautta, vaan käytti kahta eri luuppia, oktaaveria ja vielä filtteri-efektiä. Ärsyttävän lahjakas ihminen!

Joskus biisejä otettiin muutenkin uudestaan jos tuli joku pahempi moka tai tekninen ongelma. Minä jouduin ottamaan kerran uusiksi: 2080-luvulla ei mennyt ykkösellä, kun mikrofonista irtosi fonisoolon aikana piuha.

Autotunesta:

Mökissä oli hyvät olosuhteet kuunnella esityksiä, kaikki kuului hyvin. Laulutkin pölähtivät selkeästi pöydän ääreen ja kiinnitin jo kuvauksissa huomiota siihen, kuinka puhtaasti kaikki koko ajan lauloivat. Varsinkin Antin laulu löi ällikällä. Hän on kehittynyt laulajana valtavasti Idols-ajoistaan ja laulaa nykyisin todella nätisti ja puhtaasti. Kuunnelkaapa ensi perjantaina hänen versionsa Paven biisistä. Se oli mykistävä suoritus ja kuulosti livenä aivan samalta kuin telkkarissakin. En usko tunetukseen, koska ei sille vain olisi ollut mitään tarvetta.

Minä korjasin itse jälkeenpäin yhtä lauluraitaani. Anthrax-henkinen versioni Maijan Luokkakokouksesta tuli vedettyä sen verran ronskilla otteella, että siellä oli yksi rivi, joka lipesi todella pahaan alavireeseen: ennen viimeistä trash-osaa tulleet "mutta niin" -sanat olivat niin pahasti skutsissa, että ruuvasin ne omin käsin lähemmäs virettä.

Tuossa Luokkakokouksessa oli muuten myös fuskattu siinä mielessä, että televisiossa kuullut kitararaidat olivat itse asiassa peräisin aiemmin päivällä pidetyistä treeneistä. Kun treenasimme bändin kanssa biisiä, niin äänitimme yhden vedon siten, etten laulanut lainkaan ja keskityin vain skebaan. Tämä raita oli backuppina siltä varalta, jos myöhemmin esityksessä olisi tullut soitettu mitä sattuu. Näin myös tapahtui: soitin yleisön edessä ihan pitkin vittua. Niinpä käytimme kitaroiden osalta treenivetoa. Tavallaan kyse oli siis livestä, mutta kitarat olivat vain peräisin eri otosta kuin rummut, basso ja laulu.

Levyversiot:

Kesän aikana biisit äänitettiin osittain uudestaan levyjä varten. Niinikoski paukutti (yhdessä päivässä!) kaikki rummut uusiksi. Samoin lauluraidat uusittiin. Käsittääkseni rumpuja lukuunottamatta muut pohjaraidat ovat kuitenkin peräisin rantamökistä. Ehkä foneja ja muita vuoto-ongelmaisia instrumentteja tehtiin toiseen kertaan, en ole ihan varma.

Minä äänitin omat raitani itse kotonani. Lisäilin samalla vähän stemmoja ja soittelin hiukan kitaraakin. Ai niin, ja myös bassoa yhteen biisiin. Esim. Luokkakokoukseen soitin levyä varten kokonaan uudet kitararaidat.

Joku epäili, että Ruutu-palvelussa olevat klipit olisivat näitä levyversioita. Eivät ole. Ne ovat niitä ihan samoja versioita kuin telkkarista tulleet. Joka jakson jälkeen on julkaistu yksi biisi Spotifyssa ja iTunesissa. Nämä puolestaan ovat levyversioita.

Televisiossa joitakin biisejä oli hiukan saksittu. Omista versioistani Luokkakokous ja 2080-luvulla joutuivat leikkauspöydälle. Luokkakokouksesta oli poistettu toinen säkeistö ja 2080-luvusta pieni pätkä fonisoolon jälkeistä "mulla on ikävä sua" -fiilistelyä. Levyllä kuullaan täyspitkät versiot. 2080-luvusta itse asiassa vielä pidennetty versio, sillä innostuin lisäämään jälkituotantona kokonaan uuden osan.

Tällaisia tuli nyt mieleen kommentoida. Toivottavasti tämä toi lisävalaistusta joihinkin ilmassa roikkuviin kysymyksiin.
Kipponi
25.10.2015 19:17:36
Tuossahan sitä tulikin selvennystä-ei playbackia lauluissa.
Paven päivältä onkin kovat odotukset, itse toivon Jos tahdot biisiä sitä jossa on japanilaista kitara melodiaa alussa.
Ainakaan kenelläkään ei ole vaikeuksia löytää biisiä laajasta valikoimasta.
Hitsi hänhän on 65v ja näyttää 4-kymppiseltä.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Qoshovius
25.10.2015 19:30:51

Mahtavaa, Anssi, että jaksat juurta jaksain avata aihetta! Siitä suuret kiitokset.

Tuo Sata salamaa -heitto oli kyllä nyt omalta osaltani vähän turhan mutuilua - vertailin vokaaleja nyt levyversion ja ruutu.fi välillä, ja onhan siellä eroja.

Haluaisitko kuitenkin ottaa kantaa sinun 2080-luvulla -vetoosi, siis vokaaleihin? Mielestäni "autotune-epäily" ei ole lainkaan perusteeton, jotain kummaa tuossa laulusoundissa ainakin on. Mietin jopa sellaista, että olisko post-produktionissa tunetettu kaikuja tms, sillä jossakin tuon soundin syövereissä se autotunelle ominainen sävy kyllä piilee. :D
Responsible people don't go around their nipples twisted.
-Q-
26.10.2015 14:35:10
Onhan tämä nykyaika hienoa kun mestari itse vaivautuu kommentoimaan pohdintojamme, kiitos.

Mun mielestä 'playback' on ihan turha keskustelu ylipäänsä tässä aiheessa koska sillähän tarkoitetaan esitystä jossa laulaja (tai soittaja) on esiintyvinään livenä mutta todellisuudessa ääni toistetaan nauhalta/levyltä. Tämän ohjelman kohdallahan esitykset ovat olleet liveä ainoastaan paikallaolijoille eikä mulla ole pienintäkään epäilystä etteikö kaikki olisi laulaneet (ja soittaneet) livenä siinä hetkessä. Meidän muiden korviin saatettu musiikki on kuitenkin jokatapauksessa tallenne joka on mankeloitu ammattimiehen toimesta studiossa. Tässä prosessissa on voitu käyttää raitoja pelkästään esitystilanteesta, jostain muualta kuten Anssin rässikitara tai sekä-että. Tällä ei ainakaan mulle ole merkitystä kun ei me TV:stä sitä livenä kuulla kuitenkaan.

En myöskään epäile etteikö ohjelmassa esiintyvät laulajat olisi kaikki tehtäviensä tasalla ja suoriutuisi biiseistä hyvin. Minä en ainakaan ole puhunut autotunesta siinä "paskasta konvehtia" -mielessä jossa kenties kaunis mutta vähemmän lahjakas laulaja pannaan vireeseen kaikin keinoin, enkä yritä dissata ketään laulajista vaan ylipäänsä puhun tuosta laulujen miksauksesta/efektoinninsta jossa robotti-efekti lyö paikoin yli. Näitä on ollut kuulemistani Paven Satumaa-tango ainakin kertsien osalta ja Tuiskun kappaleesta tehty reggae jossa laulu on aikalailla koko matkalta hyvin pakotetun ohut ja muovisen kuuloinen. Nyt viimeisimpänä Anssin 2080-luvulla jossa paikotellen kuulostaa siltä kuin Daft Punkin veljekset olisi hoitaneet lauluosuudet. Selkeimmin tässä äkkiä kaiveltuna lopussa "kaks tuhatta.." just ennen fonisooloa ja viimeisen lainin "ikävä.." ja "luvulla" ennen falsettiloppua. Toka kertsi on muuten 2db:tä kovemmalla kuin eka.

Versiohan oli hieno. Nostalgiaa -levystä varmaan tulee kohta uusi painos jossa tuo 2080-luvulla on bonuksena, uppoisi hyvin levyn linjaan :) Naurahdin nille rumpufilleille joilla mentiin kertsiin, aivan mahtavaa. Mutta syystä tai toisesta ne "tune-efektit" siellä lauluraidoilla on, ei sitä nyt oikein voi kieltää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)