Aihe: Joe Satriani
1 2 3
phiit
16.10.2015 13:37:50
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Kipponi
16.10.2015 22:21:54
phiit: Paljonkohan tää keikka on edes myyny?

https://www.groupon.fi/deals/gl-lou … _campaign=gl-loud-n-live-6-77086701

Eikö kauppa ole käynyt? Puoleen hintaan saa lippuja.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Lunnu
21.10.2015 12:08:17
judged: Menkää ihmeessä katsomaan tämän päivän keikka.

Mä seurasin Satrianin keikkapäiviä pari vuotta ja kun näytti siltä että ei vaan tule Suomeen niin hommasin lipun Italiaan Milanoon. Alle viikko lipun saannin jälkeen keikkaluettelossa olikin lisäys: Helsinki...

Siispä kävin Italiassa keikalla enkä pettynyt. En mä kaikkia Joen biisejä tiedä mutta mulle tärkeitä biisejä soitettiin ihan tarpeeksi. Mulle tuli kylmänväreet kun Flying in a blue dream alkoi soimaan. Ajattelin että vihdoinkin mä olen tässä jä nyt on kaikki hyvin!

En mene tänään enää toista kertaa katsomaan. Mulle jäi hyvät muistot, Joe parinkymmenen metrin päässä.

Bändi on erittäin pätevä. Kun Joe soitti kitaraa hampailla niin Keneally näytti että hänkin osaa: soitti koskettimia päällään. Heh.

Menkää!

..ska reissu mutta tulipahan tehtyä. Tosin odotuksetkaan eivät olleet korkealla. Sain kuulla kaksi niistä kolmesta hyvästä biisistä joita äijällä on - muutoin sen tuotanto on mielestäni aika yksitoikkoista mielikuvituksetonta ruttua. Ei sellaista jaksa tuntikaupalla kuunnella.
Anteeksi nyt nämä kärjekkäät lausumat. Menin paikalle kun puoli-ilmaiseksi pääsin - porukkaa tuntui loppujen lopuksi olevan ihan kivasti. Itse en ollut moisesta keikasta kuullutkaan (huonoa markkinointia) ennenkuin saman päivänä.
Nostalgy is not what it used to be
Kipponi
21.10.2015 12:41:03
qal: ..ska reissu mutta tulipahan tehtyä. Tosin odotuksetkaan eivät olleet korkealla. Sain kuulla kaksi niistä kolmesta hyvästä biisistä joita äijällä on - muutoin sen tuotanto on mielestäni aika yksitoikkoista mielikuvituksetonta ruttua.
Nyt kiinnostaa mitkä ne kolme hyvää biisiä on?
En sanoisi ihan mielikuvituksettomaksi, kun lähes kaikki biisit on erilaisia.
Nuo melodiathan voisi periaatteessa laulaa.
Tulikos siellä biisiä Can't slow Down jonka Joe laulaa tai muuta laulettua biisiä?
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Lunnu
21.10.2015 13:12:58
Kipponi: Nyt kiinnostaa mitkä ne kolme hyvää biisiä on?
En sanoisi ihan mielikuvituksettomaksi, kun lähes kaikki biisit on erilaisia.
Nuo melodiathan voisi periaatteessa laulaa.
Tulikos siellä biisiä Can't slow Down jonka Joe laulaa tai muuta laulettua biisiä?

Nojoo - saattaa sillä olla itse asiassa muutama sellainen joita jaksaa kuunnella, muutoin kaverin tuotanto on ainakin meikäläisen korviin tosi puuduttavan yksitoikkoista tuuttia. Ei oikein tahdo löytyä sitä koukkua...vähän sellanen idea tuntuisi olevan että, kehitetäänpäs tällainen yksinkertainen melodianpätkä ja sitten vingutetaan ja käytetään feedbäckiä niinmaanperusteellisesti (jonka osion itse asiassa lämppärinä toiminut jannu hoiti mielestäni tyylikkäämmin).
Sooloilutkin on sitä samaa legaattolirua tai loppujen lopuksi aika mielikuvituksetonta (ainakin omiin korviini) tilua - joka ei nykyään ole enää mikään itseisarvo kun suurinpiirtein jokatoinen korttelikitaristi pystyy samaan.
Laulubiisejä ei tullut - onneksi - vaikka kieltämättä tollasen instrumentaalituuttiin olisi ollut hyvä heittää jotain vokaalejakin (mutta mieluusti jonkun muun kuin Joen toimesta).

Flying in a blue dream oli eka biisi jonka aikoinaan kaverilta kuulin ja se kolahti aikoinaan kovaa - ja siitä tykkään edelleenkin. Sen jälkeen ei vaan oikein mikään ole yltänyt kaverin tuotannossa yltänyt lähellekään sitä. Olen kyllä kovasti yrittänyt tykätä (omistan 5-6 levyä) mutta kun ei niin ei...
kyseinen
21.10.2015 13:21:49 (muokattu 21.10.2015 13:23:30)
qal: Laulubiisejä ei tullut - onneksi - ... Flying in a blue dream oli eka biisi jonka aikoinaan kaverilta kuulin ja se kolahti aikoinaan kovaa - ja siitä tykkään edelleenkin.

Mites toi Big Bad Moon niinku omasta mielestä? Onko laulubiisi? Onko Blue Dreamilla? Soitettiinko eilen?

Hyvä pointti kyllä tuo tiluttelun arvon romahtaminen nykypäivänä. Internet täynnä tilua, tunnu Satchin kliseet oikein enää missään.

Keikka oli "ihan kiva". Itse olisin toivonut, että vanhaa materiaalia olisi tullut enemmänkin, mutta ei kai tuostakaan määrästä (noin puolet setistä) voi valittaa, kun puhutaan kuitenkin 20-30 vuotta vanhasta kamasta.

Hyvät hymähdykset sai kyllä tuosta edellä esitetystä "lähes kaikki biisit erilaisia" -vitsistä.
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Lunnu
21.10.2015 13:24:12
kyseinen: Mites toi Big Bad Moon niinku omasta mielestä? Onko laulubiisi? Onko Blue Dreamilla? Soitettiinko eilen?

Hyvä pointti kyllä tuo tiluttelun arvon romahtaminen nykypäivänä. Internet täynnä tilua, tunnu Satchin kliseet oikein enää missään.

Keikka oli "ihan kiva". Itse olisin toivonut, että vanhaa materiaalia olisi tullut enemmänkin, mutta ei kai tuostakaan määrästä (noin puolet setistä) voi valittaa, kun puhutaan kuitenkin 20-30 vuotta vanhasta kamasta.

Unohtui mainita että lähdin pois kun äijä oli tilutellut reilun tunnin - ei vaan jaksanut enempää. Anteeksi.
kanisteri
21.10.2015 19:46:24
qal: ..ska reissu mutta tulipahan tehtyä. Tosin odotuksetkaan eivät olleet korkealla. Sain kuulla kaksi niistä kolmesta hyvästä biisistä joita äijällä on - muutoin sen tuotanto on mielestäni aika yksitoikkoista mielikuvituksetonta ruttua. Ei sellaista jaksa tuntikaupalla kuunnella.

Satrianilla on kohtalaisen personaallinen soittotatsi ja hän on saanut urallaan tosiaan aikaiseksi muutaman jos ei nyt hienon niin ainakin kohtalaisen mieleenjäävän kitarateeman. Näillä meriiteillä Satriani on yksi yliarvostetuimpia hahmoja kitarasankarismin saralla. Ajattelin joskus oikeasti, että herran eksoottiselta kuulostava nimi on ehkä psykologisesti lisännyt hänen läpeensä keskinkertaisen musiikkinsa kiinnostavuutta.
kyseinen
21.10.2015 21:56:02
kanisteri: Näillä meriiteillä Satriani on yksi yliarvostetuimpia hahmoja kitarasankarismin saralla. Ajattelin joskus oikeasti, että herran eksoottiselta kuulostava nimi on ehkä psykologisesti lisännyt hänen läpeensä keskinkertaisen musiikkinsa kiinnostavuutta.

No hehheh, olitko 15 v. tai jotain? Mitäs eksoottista tuossa nimessä on, yksi italialainen nimi muiden joukossa?

Ja eiköhän se ensimmäinen instrurockilla Top 40:een mennyt levy ja platinamyynti ole ihan riittävä meriitti. Muut aikalaisensa eivät ihan samaan tainneet pystyä. Siellä on meinaan melkoista kukkua levykaupalla, kuten jokainen 80-luvulla Shrapnelin tusinatuutin läpi puskettua skeidaa kuunnellut tietää. Satch teki riittävän poppia kamaa. Oikeastaan tuossa se avainsana taitaakin olla, "poppi". Muut 80-luvun tiluihmeet taisivat jättää sen puolen sävellyksistään pois.

Toki viitannet tuolla yliarvostuksella musiikin mielikuvituksettomuuteen ja ehkä jopa soiton yksipuolisuuteen, mutta jos meriitit pidetään aidosti meriitteinä eikä mielipiteinä, niin Satch on paikkansa ja seuraajakuntansa ansainnut.
kanisteri
22.10.2015 00:26:30
kyseinen: No hehheh, olitko 15 v. tai jotain? Mitäs eksoottista tuossa nimessä on, yksi italialainen nimi muiden joukossa?

Ja eiköhän se ensimmäinen instrurockilla Top 40:een mennyt levy ja platinamyynti ole ihan riittävä meriitti. Muut aikalaisensa eivät ihan samaan tainneet pystyä. Siellä on meinaan melkoista kukkua levykaupalla, kuten jokainen 80-luvulla Shrapnelin tusinatuutin läpi puskettua skeidaa kuunnellut tietää. Satch teki riittävän poppia kamaa. Oikeastaan tuossa se avainsana taitaakin olla, "poppi". Muut 80-luvun tiluihmeet taisivat jättää sen puolen sävellyksistään pois.

Toki viitannet tuolla yliarvostuksella musiikin mielikuvituksettomuuteen ja ehkä jopa soiton yksipuolisuuteen, mutta jos meriitit pidetään aidosti meriitteinä eikä mielipiteinä, niin Satch on paikkansa ja seuraajakuntansa ansainnut.

Aika lailla joo 15 silloin kuin JS tuli pinnalle:) Tosin kriittisyys Satriani kohtaan taisi tulla vasta vähän myöhemmin.

Olet oikeassa siinä, että sekoitin tuossa hieman käsitteitä. Eli meriitithän Joella on kiistattomat, ja juuri niiden mittavuutta musiikin kiinnostavuuteen nähden aina ihmettelin. Ehkä tosiaan Satriani oli kitarasanakarigenren popeimpia tyyppejä, jolloin yhteinen nimittäjä löytyi tosi useiden kuuntelijoiden kanssa.

Ihmettelin aina esim G3-kiertueiden kokoonpanoja: Itse en olisi Vain tai edes Yngwien viereen kaivannut niin tasapaksua soittajaa. Makuasiaoita toki, pätevä pelurihan se on Joekin.
ballfish
22.10.2015 08:41:13
kanisteri: Ihmettelin aina esim G3-kiertueiden kokoonpanoja: Itse en olisi Vain tai edes Yngwien viereen kaivannut niin tasapaksua soittajaa. Makuasiaoita toki, pätevä pelurihan se on Joekin.

No jos Satriani ite kerää sen jengin niin kumma olis jos ei ite soittais.
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
Epämuusikko
22.10.2015 11:38:54
Mites Keneally veti?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
kyseinen
22.10.2015 13:04:59
Epämuusikko: Mites Keneally veti?

Yritti parhaansa mukaan tsempata ja fiilistellä 2-3 soinnun kiertoja / riffejä kompatessaan. Mutta voi kuvitella, että aika pitkästyttävää saattoi paikoin olla. Yhdessä biisissä sai soolospotin ja erillisessä hassutteluvaiheessa lirutteli joutavia toinen käsi kiipparilla ja toinen kitaralla. En itse asiassa useinkaan edes erottanut komppikitaraa, sen verran kovaa tuli (taas Circuksessa) alataajuudet, ja Satriani oli tietysti miksattu reippaasti enemmän pintaan. Varmaan joku vähemmänkin kykenevä soittaja olisi nuo hommat voinut hoitaa, eikä Mike sinällään tuonut muuta lisäarvoa kuin "Mike Keneally, siistiä!" Sen verran harmaantunut pappa nykyään, että en tunnistanut edes samaksi mieheksi kuin vasta lopun kiittelyjen aikana, kun lava oli täysin valaistu ja Mikella oli kakkulat naamallaan.
kanisteri
22.10.2015 16:37:35
ballfish: No jos Satriani ite kerää sen jengin niin kumma olis jos ei ite soittais.

Ai niin joo. Ei se silti muuta sitä seikkaa, että Ynkkään ja Vaihin verrattuna Satriani on mauton ja hajuton keskitien puurtaja. Mikä tietty jonkun mielestä voi olla hyvä asia.
Kipponi
22.10.2015 20:14:44 (muokattu 23.10.2015 10:44:15)
kanisteri: Ai niin joo. Ei se silti muuta sitä seikkaa, että Ynkkään ja Vaihin verrattuna Satriani on mauton ja hajuton keskitien puurtaja. Mikä tietty jonkun mielestä voi olla hyvä asia.
Mulle kelpaa noi kaikki. Satriani ja Vai on täysin paskoja laulajina, Ynkkä osaa sentään ainakin taustahuutoja laulaa. Onkohan laulanut enemmänkin ?
Tai sehän on saanut melkein kenet tahansa bändiinsä laulamaan.
Keskitien puurtaja nimitys Satrianista on jo melkoinen herjaus ;).
Epämuusikko
24.10.2015 01:26:46
kyseinen: Yritti parhaansa mukaan tsempata ja fiilistellä 2-3 soinnun kiertoja / riffejä kompatessaan.

Kieltämättä karua :D Minkäs teet, "keikka kuin keikka".
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kärpäsruoska
24.10.2015 23:06:25
kanisteri: Ai niin joo. Ei se silti muuta sitä seikkaa, että Ynkkään ja Vaihin verrattuna Satriani on mauton ja hajuton keskitien puurtaja. Mikä tietty jonkun mielestä voi olla hyvä asia.

Tässä pitää nyt muistaa se että Satriani oli keskeisessä osassa silloin 80-luvulla kun tuota "hajutonta ja mautonta keskitien soundia" luotiin. Ei se Joen vika ole että sitä on kopioitu niin homona sen jälkeen.
Rakastan teitä kaikkia.
Osteri
24.10.2015 23:44:12
Mulle Satriani on ehkä se ykkönen siinä missä jollekin toiselle on Albert Järvinen, Hendrix, van Halen tai Petrucci ... jne ...
Hieno soittaja ja ollut läsnä silloin kun tiluhistoriaa alettiin tekemään.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
placebo
10.11.2015 12:36:08 (muokattu 10.11.2015 12:38:36)
Satrianin "arvoa" lisää sekin, että mies on onnistunut tavoittamaan musiikillaan laajan kuulijakunnan muusikkokunnan (=kitaristien) ulkopuoleltakin - Ei ole ihan itsestäänselvän helppoa säveltää (ei-muusikkojakin) kiinnostavaa instrumentaalimusiikkia.

Kyllähän Satrianin "napakympit" vahvoja sävellyksiä ovat, paikkansa vakiinnuttaneita instrumentaaliklassikoita. Ja onhan mies avannut uusia uriakin orientaalisilla, modaalisilla yms. kokeiluillaan.

Satrianin lurittelut ehkä jakavat mielipiteitä, mutta sooloissaan kaikesta huolimatta on hyvä ja hyvin rakennettu kaari. Luulenpa vielä, että Satrianin "maanläheinen ja raadollinen" soittotyyli on ollut miehelle vain eduksi - "Liian sliipattu" saattaa olla joskus etäännyttävääkin.

P.S. Taitaa kuulua tuo Kenellyn "toinen käsi kitaralla, toinen kiipparilla" -iloittelu miehen tavaramerkkeihin. Näin vastaavanlaisen soolonumeron jo taannoin Vain Tavastian keikalla :)
Jani
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)