Aihe: Out of phase kytkentä | 1 |
---|
|
Auttakaa, kuinka teen helpoiten tuollasen "peter green" -kytkennän Tokain mk2 humppareihin? | |
Beetro: Auttakaa, kuinka teen helpoiten tuollasen "peter green" -kytkennän Tokain mk2 humppareihin? Tuskin Tokain mikit kovin paljon tuosta eroaa. https://www.youtube.com/watch?v=WFKOmkGkrTk | fox 23.06.2015 20:22:03 | |
|
Yksinkertaistettuna: Käännät kaulamikin (kosmeettisista syistä vaan) siten että ne säädettävät napapalat on tallaan päin. Se, mikä tekee tuon vastavaihekytkennän, on sitten seuraava: Vaihdat kaulamikin johdot siten, että mikä ennen oli se "kuuma signaali" joka meni potikan jalkaan, ja se maadoitus, joka meni potikan kuoreen, keskenään. Nyt sulla on mikki, joka siinä mikkiswithchin keskiasennossa (molemmat päällä) on tallamikin kanssa vastavaiheessa, eli sähköisesti "out-of-phase", ja tuloksena on tuo nasaali soundi. That's it. Se sähköinen vastavaihe on _se juttu_. | |
Beetro: Auttakaa, kuinka teen helpoiten tuollasen "peter green" -kytkennän Tokain mk2 humppareihin? Kuori irti, magneetin kääntö 180 astetta, kuori takas. | |
fox: Yksinkertaistettuna: Käännät kaulamikin (kosmeettisista syistä vaan) siten että ne säädettävät napapalat on tallaan päin. Se, mikä tekee tuon vastavaihekytkennän, on sitten seuraava: Vaihdat kaulamikin johdot siten, että mikä ennen oli se "kuuma signaali" joka meni potikan jalkaan, ja se maadoitus, joka meni potikan kuoreen, keskenään. Nyt sulla on mikki, joka siinä mikkiswithchin keskiasennossa (molemmat päällä) on tallamikin kanssa vastavaiheessa, eli sähköisesti "out-of-phase", ja tuloksena on tuo nasaali soundi. That's it. Se sähköinen vastavaihe on _se juttu_. On se vaikea asia tuo vaihe ja napaisuus. http://thehub.musiciansfriend.com/tech-tips/polarity-versus-phase | |
fox: Yksinkertaistettuna: Käännät kaulamikin (kosmeettisista syistä vaan) siten että ne säädettävät napapalat on tallaan päin. Se, mikä tekee tuon vastavaihekytkennän, on sitten seuraava: Vaihdat kaulamikin johdot siten, että mikä ennen oli se "kuuma signaali" joka meni potikan jalkaan, ja se maadoitus, joka meni potikan kuoreen, keskenään. Nyt sulla on mikki, joka siinä mikkiswithchin keskiasennossa (molemmat päällä) on tallamikin kanssa vastavaiheessa, eli sähköisesti "out-of-phase", ja tuloksena on tuo nasaali soundi. That's it. Se sähköinen vastavaihe on _se juttu_. Kiitos, näin tein! | fox 24.06.2015 01:28:39 | |
|
kojones: Kuori irti, magneetin kääntö 180 astetta, kuori takas. Mitäpäs muuta erinomaista tuo sitten saa aikaseksi, muuta kuin sen, että kelojen keskinäinen napaisuus vaihtuu? =) Soundillisesti ei mitään. Se ulostuleva signaali on edelleen ihan samanlaista vaihtojännitettä, ja molemmat mikit päällä samanaikaisesti niitten signaalit pysyy yllättävästi ihan samana, ei se napaisuuden vaihtuminen niitten yhdistettyyn signaaliin tuo sitä eikä tätä. Eikä sitä mikkiä tuon takia tarvitse aukoa, riittää kun koko paketin kääntää ympäri siten, että N-napaisuuden omaava kela eli se säädettävillä kruuvveilla oleva on tallaan päin. Kas kun se normi alnico-tanko on toisesta reunasta N ja toisesta sitten taas S. Eikä sekään auta, että kääntää pystysuunnassa 90 astetta.. Jos otetaan nyt esimerkin vuoks vaikka 3-mikkinen LP Custom, tuollanen vaikka http://www2.gibson.com/Products/Ele … /1957-Les-Paul-Custom-3-PU-VOS.aspx niin olettamalla, että magneetin/mikin kääntelyllä saa out of phase -soundin, tuossa tapauksessa pitäis keski- ja kaulamikin yhdistelmä olla O-O-P, koska magneettinen napaisuus tuolla yhdistelmällä olis S-N-S-N, eikä se napapalat "normaalisti" N-S-S-N. Totta kait tuostakin on tiukkoja vääntöjä ollut, että vaikuttaako siihen kokonaismagneettikenttään lähekkäin olevilla mikeillä tuo magneettisen napaisuuden vaihtelu, mutta se on jo ihan toinen juttu se. Kysyjä halusi vastavaihekytkennän, ja se tehdään ihan sähköisesti se. Peter Green-legendassa on kyllä monia muitakin säätöjä, seuraavaksi sitten tulee kelttiläisen kansanperinteen trinity-kuvio? | |
fox: Mitäpäs muuta erinomaista tuo sitten saa aikaseksi, muuta kuin sen, että kelojen keskinäinen napaisuus vaihtuu? =) Soundillisesti ei mitään. Se ulostuleva signaali on edelleen ihan samanlaista vaihtojännitettä, ja molemmat mikit päällä samanaikaisesti niitten signaalit pysyy yllättävästi ihan samana, ei se napaisuuden vaihtuminen niitten yhdistettyyn signaaliin tuo sitä eikä tätä. Eikä sitä mikkiä tuon takia tarvitse aukoa, riittää kun koko paketin kääntää ympäri siten, että N-napaisuuden omaava kela eli se säädettävillä kruuvveilla oleva on tallaan päin. Kas kun se normi alnico-tanko on toisesta reunasta N ja toisesta sitten taas S. Eikä sekään auta, että kääntää pystysuunnassa 90 astetta.. Jos otetaan nyt esimerkin vuoks vaikka 3-mikkinen LP Custom, tuollanen vaikka http://www2.gibson.com/Products/Ele … /1957-Les-Paul-Custom-3-PU-VOS.aspx niin olettamalla, että magneetin/mikin kääntelyllä saa out of phase -soundin, tuossa tapauksessa pitäis keski- ja kaulamikin yhdistelmä olla O-O-P, koska magneettinen napaisuus tuolla yhdistelmällä olis S-N-S-N, eikä se napapalat "normaalisti" N-S-S-N. Totta kait tuostakin on tiukkoja vääntöjä ollut, että vaikuttaako siihen kokonaismagneettikenttään lähekkäin olevilla mikeillä tuo magneettisen napaisuuden vaihtelu, mutta se on jo ihan toinen juttu se. Kysyjä halusi vastavaihekytkennän, ja se tehdään ihan sähköisesti se. Peter Green-legendassa on kyllä monia muitakin säätöjä, seuraavaksi sitten tulee kelttiläisen kansanperinteen trinity-kuvio? Jokuseenkin otteeseen oon huolimattoman magneettiswapin vuoksi todennut mikkien väliasennon olevan vastavaiheessa ja magneetin oikein päin pyöräyttämällä on hommat alkaneet sujumaan. Mahtaakohan tuohon sitten vaikuttaa kelojen käämimissuunta? | fox 24.06.2015 10:05:13 | |
|
kojones: Jokuseenkin otteeseen oon huolimattoman magneettiswapin vuoksi todennut mikkien väliasennon olevan vastavaiheessa ja magneetin oikein päin pyöräyttämällä on hommat alkaneet sujumaan. Mahtaakohan tuohon sitten vaikuttaa kelojen käämimissuunta? Se on mahdollinen, yksittäisestä humbukkeristahan onnistuu seuraavat sähköiset kytkentävariaatiot, oon joskus joillekuille tehnytkin moiset systeemit..esimerkiks 4x6 kiertokytkimellä luonnistuu. Eli kelat sarjassa, kelat rinnakkain + samat 2 mutta humbukkeri sisäisesti kelat vastavaiheessa + tietysti molemmat kelat yksittäin, valittavissa onko päällä pohjoispuolen kela vaiko se magneettisesti etelänapainen. | okabass 24.06.2015 11:13:30 (muokattu 24.06.2015 11:15:23) | |
|
Uusi yritys. Taitaa mennä nytkin yli hilseen. Olen ihmetellyt, mikä tuossa on vaikea tajuta. " This is how polarity switches (and mislabeled phase switches) on mixers and effects units operate they simply reverse the electrical signal. It's important to note that polarity reversal is neither time nor frequency dependent." | |
fox: Mitäpäs muuta erinomaista tuo sitten saa aikaseksi, muuta kuin sen, että kelojen keskinäinen napaisuus vaihtuu? =) Soundillisesti ei mitään. Se ulostuleva signaali on edelleen ihan samanlaista vaihtojännitettä, ja molemmat mikit päällä samanaikaisesti niitten signaalit pysyy yllättävästi ihan samana, ei se napaisuuden vaihtuminen niitten yhdistettyyn signaaliin tuo sitä eikä tätä. Tästä on kiistelty aikaisemminkin... mutta kyllä asia on niin, että kun magneetin kääntää, niin vaihe kääntyy. Soundillisesti jos pelkästään yksi mikki on päällä, ei huomaa mitään, mutta kahden mikin ollessa päällä "normisoundi" vaihtuu vastavaihesoundiksi. En oikein hoksaa mitä tarkoitat tässä kelojen keskinäisellä napaisuudella. Eikä sitä mikkiä tuon takia tarvitse aukoa, riittää kun koko paketin kääntää ympäri siten, että N-napaisuuden omaava kela eli se säädettävillä kruuvveilla oleva on tallaan päin. Kas kun se normi alnico-tanko on toisesta reunasta N ja toisesta sitten taas S. Koko mikin kääntämällä vaihe ei tietenkään muutu, koska magneetti pysyy keloihin nähden samassa asennossa. Kielen heilahtauessa tiettyyn suuntaan kelaan indusoituu tietynsuuntainen jännite, ja tämä ei muutu pelkästään mikkiä kääntämällä. Jos kelassa vaikuttava magneettikenttä käännetään (magneetinkääntämisen takia), indusoituva jännite vaihtaa suuntaansa. Eikä sekään auta, että kääntää pystysuunnassa 90 astetta.. Jos otetaan nyt esimerkin vuoks vaikka 3-mikkinen LP Custom, tuollanen vaikka http://www2.gibson.com/Products/Ele … /1957-Les-Paul-Custom-3-PU-VOS.aspx niin olettamalla, että magneetin/mikin kääntelyllä saa out of phase -soundin, tuossa tapauksessa pitäis keski- ja kaulamikin yhdistelmä olla O-O-P, koska magneettinen napaisuus tuolla yhdistelmällä olis S-N-S-N, eikä se napapalat "normaalisti" N-S-S-N. Mikin kääntely ja magneetin kääntely mikissä on eri asia. Magneettisen napaisuuden lisäksi kun asiaan vaikuttaa "käämimissuunta", tai se mikä kelojen päistä kytketään kohti "kuumaa karvaa" ja mikä kohti maata. Kolmimikkistä Gibsonia en ole edes pitänyt käsissäni, mutta ei noista magneettisista napaisuuksista tai niitä luettelemalla pysty päättelemään mitenkään mistä yhdistelmistä tulee vastavaihesoundia ja mistä ei. Kojones: Jokuseenkin otteeseen oon huolimattoman magneettiswapin vuoksi todennut mikkien väliasennon olevan vastavaiheessa ja magneetin oikein päin pyöräyttämällä on hommat alkaneet sujumaan. Mahtaakohan tuohon sitten vaikuttaa kelojen käämimissuunta? No, juurikin näin, tässähän on oikein käytännön testillä todettu asia. Itse en ole modaillut valmistekoisia humppareita, mutta olen protomeiningillä kääminyt pieniä bassonmikkejä yksittäisiä kieliä varten, ja todennut myös niiden keskinäisiä humbuckaus-ominaisuuksia testaillessa että: magneetin kääntämällä vaihe kääntyy. Lisäksi vielä Stewmacin ohje: http://www.stewmac.com/How-To/Onlin … ucker_and_reverse_the_polarity.html | |
Tossa Stewmacin jutussa puhutaan oikein napaisuudesta. Sori vaan, mutta "asiantuntija", joka sekoittaa vaiheen napaisuuteen ei pahemmin vakuuta. Se kun on ihan perusasia. | |
Näin jälkikäteen katsomalla tuosta stewmacin linkistäni ei ihan selkeästi yhdellä sivulla käy ilmi miksi magneettinen napaisuus käännetään, mutta tässähän on tämä aikaisemminkin asiaa pohdiskellessa julkituotu Seymour Duncanin lyhyt ja napakka vastaus: http://www.seymourduncan.com/suppor … ed/installation-an/how_can_i_corre/ | |
Tänään juttu lipsahti taas hieman pidemmäksi. Mutta sopinee noin yleisen tason otsikkoon. Jos humpparissa on neljä värillistä johdinta (kelojen alut ja loput) + maa (se paljas johto), niin silloin on pelkän mikrofonin vaiheen kääntämisen lisäksi mahdollista laittaa kyseinen mikrofoni vastavaiheeseen (OOP, Out of Phase) myös itsensä kanssa, joskin se taitaa olla todella harvoin käytetty temppu. On siis kuitenkin nuo kaksi perustapausta vaiheenkäännöstä, jotka molemmat voi toteuttaa eri tavoilla.
Yleisesti ottaen, sähkökitaroista puhuttaessa, mikrofonin vaiheen kääntäminen tarkoittaa ihan vain sitä, että ns. kuuman johtimen ja maan paikat vaihdetaan keskenään. Eli esim. niin, että punainen johdin menee sinne, minne musta meni aiemmin. Ja musta tietenkin menee sinne, minne punainen aiemmin meni. Useimmiten käytännön toteutus tapahtuu simppelillä kytkimellä (DPDT ON/ON). Sillä siis valitaan, että laitetaanko johtimet ristiin. Vaiheenkääntökytkin voi olla myös potentiometriin, eli siis Volumeen tai Toneen integroitu (Push/Pull tai kätsympi Push/Push). Silloin ei tarvita lisäreikiä, eikä kitaran ulkonäkökään muutu.
Ensin termistöä sähkökitaraan, mikrofoneihin ja vaiheeseen keskittyen. Näin ainakin minä olen nämä jutut ymmärtänyt... :-p
OOP Out of Phase, vastavaihe. Käytännössä ei ole koskaan täydellinen, jolloin ei siis kuuluisi yhtään mitään. Monet taajuudet kylläkin kumoutuvat, etenkin matalammat, mikä tekee soundista nasaalin ja bassoilta ohuen. Esimerkiksi Queen: Bohemian Rhapsody (kitarasoolo). HOOP Half Out of Phase, joskus myös nimellä Partial Phase. Eli OOP + "konkka", eli kondensaattori. Joka aiheuttaa sen, että äänen kumoutumista ei tapahdu samassa määrin matalilla taajuuksilla. Siksi efekti on hillitympi ja soundi vähemmän ohut. Joskus on "konkan" lisäksi vastuskin. DPDT ON/ON Double Pole/Double Throw, eli kaksi kaksilähtöistä kytkintä samoissa kuorissa. Eli 2 x 3 = 6 nastaa pohjassa. Tuo ON/ON tarkoittaa, että on kaksi vaihtoehtoa, joissa molemmissa nastat yhdistetään. Eli OFF siis tarkoittaisi, että mitään ei yhdistetä mihinkään.
Series Sarjakytkentä (vrt. nakkipötkö) Oletuksena humbuckerin kelat ovat useimmiten sarjassa. Parallel Rinnankytkentä (vrt. tikapuut). Useimmiten mikrofonit kytketään keskenään rinnan, poikkeuksena esim. Brian May Special ja jotkut Danelectron mallit. Stratocasterin ja Ibanez JEM:n välisennoissa (2 & 4) kelat on normaalisti kytketty rinnan. Humbucker 1.) Kaksikelainen mikrofoni, jonka kelat ovat aina keskenään RWRP. Kelat ovat useimmiten sarjassa, mutta voivat toki olla rinnankin. 2.) Erilliset mikrofonit tai niiden yksittäiset kelat, jotka ovat keskenään RWRP. Useimmiten rinnan, mutta joskus toki sarjassakin. 3.) Erilliset mikrofonit tai niiden yksittäiset kelat, jotka ovat RW, mutta eivät RP. Tällöin ne ovat tosin vastavaiheessa (OOP). RW:n ansiosta kuitenkin hurinaa vähentävästi. RW Reverse Wound, eli käänteinen käämityssuunta. Käytännössä tosin tarkoittaa usein ihan vain johtimien kääntämistä. RW kääntää sekä hyötysignaalin että hurinan (hum) vaiheen. Hurina vähenee siksi, että se on eri keloissa enemmän tai vähemmän vastavaiheessa. CW, CCW Edelliseen liittyen käämityksen suunta myötäpäivään (CW) tai vastapäivään (CCW). RW:n kannalta vain se merkitsee, että suunta keloissa on eri. Joko käämimissuunnasta tai sitten johtimien kääntämisestä johtuen. RP Reverse Polarity, käänteinen magneettinen napaisuus. RP kääntää pelkästään hyötysignaalin vaiheen. Eli ei siis vaikuta hurinan (hum) vaiheeseen. Tässäkin on aivan sama, että kumpi kela on pohjoinen ja kumpi etelä. Eli se riittää, että ovat eri napaisuudet. RWRP RW ja RP samanaikaisesti. Erilaisia, mutta saman soundillisen lopputuloksen tuottavia yhdistelmiä on useita (humbucker, in-phase): CCW-S & CW-N CCW-N & CW-S CW-S & CCW-N CW-N & CCW-S North Pohjoinen (magneetin napaisuus) South Etelä (magneetin napaisuus)
F Kondensaattoreiden kohdalla Faradi, kapasitanssin yksikkö. Esimerkiksi 47 nF eli 0.047 uF. Mikäli symboli _ (myy, mikro) ei ole mahdollinen, käytetään sen tilalla pientä u-kirjainta. 223, 22n Fyysisesti pienikokoisessa konkassa voi lukea esim. '331' tai 'n33'. Kumpikin merkintä tarkoittaa 330 pF konkkaa. Esim. 331, n33 330 pF = 0.330 nF 223, 22n 22 nF = 22 000 pF
D'oh! | |
Seuraavaksi laitan - tietääkseni - tietämäni yleisen tason perusprinsiipit asiaan liittyen, joita saapi tietenkin korjailla ja täydennellä:
============================================= Yksittäisen mikrofonin vaiheen kääntäminen ei vaikuta mitenkään sen soundiin. Poikkeuksena HOOP. Jolloin soundimuutos ei tosin johdu vaiheen kääntämisestä, vaan tuon kytkennän sisältämästä kondensaattorista. ============================================= ============================================= Kahdella samanaikaisella mikrofonilla on soundillisesti samantekevää, että kummanko vaihe käännetään (kaulan vaiko tallan). Jos taas käännät molempien vaiheen, niin käy niin, että palataan lähtötilanteeseen. Eli tällöin vaiheenkäännöt kumoavat toisensa. =============================================
============================================= Soundillisesti on yhdentekevää, että millä konstilla vaihe käännetään. Eli kääntämällä magneetti, vaiko vaihtamalla johtimien paikat keskenään (kuuma ja maa). ============================================= ============================================= Vaiheen kääntö magneetin käännöllä on pysyvä ratkaisu (seuraavaan kääntöön saakka...). Sen sijaan johtimien (kuuma ja maa) paikkojen vaihtaminen onnistuu kätevästi lennossakin kytkimen avulla. Tarvittaessa jopa 3-asentoisen kytkimen (Normaali/HOOP/OOP). =============================================
============================================= Nelijohtimisissa (4 + maa) humbuckereissa se paljas johdin (bare wire) yhdistetään AINA maahan. Eli tälläisen humpparin vaihe siis käännetään AINA niin, että vaihdetaan värillisten johtimien paikkaa (kuuma ja maa). Kyseisten johtimien tarkemmat värit ovat valmistajakohtaisia ja riippuvat lisäksi myös kulloisestakin kytkennästä. Mikäli johtimia on täydet 4+1, eli siis neljä ja maa, niin silloin kaikki nämä ovat mahdollisia: 1.) Serial humbucker (lähes aina oletus) 2.) Parallel humbucker 3.) Coil split - North Coil 4.) Coil split - South Coil 5.) OOP - coils in series 6.) OOP - coils in parallel ============================================= ============================================= Mikäli toinen kaksijohtimisen mikrofonin johtimista - käytännössä paljas johdin - on kytketty mikrofonin runkoon, niin vaihetta ei voi kääntää ihan vain johtimien paikkoja vaihtamalla. Sillä tällöin koko mikrofoni vain mykistyisi. Ratkaisu 1: käännä toisen mikrofonin vaihe. Ratkaisu 2: käännä ko. mikrofonin magneetti. Mikäli kaksijohtimisen mikrofonin paljas johdin ei ole yhdistetty runkoon, tapahtuu vaiheenkääntö simppelisti ihan vain vaihtamalla johtimien paikat keskenään. =============================================
============================================= Kolmen samanaikaisen mikrofonin tapauksessa on makuasia, että kääntääkö vain tallamikin vaiheen, vaiko vain keski- ja kaulamikin vaiheet. Näin on siksi, että molemmissa tapauksissa mikrofonien välinen SUHTEELLINEN VAIHE-ERO on sama. Mikrofonien absoluuttisia vaiheita ei siis tarvitse murehtia. ============================================= ============================================= Koko mikrofonin kääntämisellä yksitteisen mikrofonin soundi ei joko muutu lainkaan (kun symmetriset kelat), tai sitten muuttuu määrän X verran (kun on asymmetriset kelat tms.). Eniten tallamikin tienoilla. Mikrofonien yhdistelmissä symmetrisenkin humpparin kääntäminen saattaa ainakin pikkuriikisen verran vaikuttaa soundiin. Syystä että tällöin se puolitettu kela onkin pari senttiä eri paikassa, kuin aiemmin. Esim. DiMarzio:n FAQ:ssa on mainittu muutamia malleja, joiden soundi ainakin pikkuriikkisen verran muuttuu käännettäessä. =============================================
============================================= Humbuckereissa hyötysignaalin (elikkäs oman soittosi) vaihe käännetään kahdesti (180 + 180 astetta = 360 astetta, eli nettomuutos on 0 astetta = vaihetta ei siis käännetä). Mutta hurinan (= hum) vaihe kääntyy vain kertaalleen, koska magneettisen napaisuuden kääntäminen ei vaikuta siihen. ============================================= ============================================= Mythbusters bonus: Perinteisen Fender Statocasterin väliasennot (2 & 4) eivät ole vastavaiheisiksi kytkettyjä. Vaan aivan tavallisia kahden mikrofonin rinnankytkentöjä. Silti jotkut yhä edelleen puhuvat vastavaihesoundista. Ja koska kelat ovat ~80-luvun puolivälistä(?) lähtien keskenään RWRP, on lopputulos hurinaa vähentävä Parallel Humbucker. Mutta sekään ei kytkennästä mitään vaiheenkääntöä tee. =============================================
Aivan perinteisenkin kokoisssa ja näköisissä humppareissa saattaa olla suuriakin eroja sen suhteen, että mikä kytkentä soundillisesti toimii ja mikä ei. Oletushan on likimain aina kelat sarjassa (RWRP). Muita johdotusvaihtoehtoja ei ole välttämättä koskaan edes kokeiltu valmistajan toimesta. Tai on ehkä kokeiltu vain puolitusta toiselle keloista tms. Jos puolitusta tms. ei erikseen mainosteta, niin lienee soundin suhteen viisainta pelätä pahinta ja toivoa parasta. Toki lopputulokseen voi jossain määrin vaikuttaa vastuksilla (esim. 500k => 250k) tms.
Niin ihmisten maut ja kuin mikitkin ovat kuitenkin niin erilaisia, että yhtä oikeaa kytkentää ei ole mahdollista julistaa. Sekin hieman vaikuttaa, että soittaako mörkömetallia, countrya, funkya vaiko kenties rautalankaa. Stacked humbuckerin kanssa käytännön kytkennät ovat tietenkin rajoitetumpia, vaikka olisikin 4+1 johdinta käytettävissä. Ja yksikelaisen mikin kohdalla tietenkin vain itse mikin vaihe voidaan kääntää. Ja aina ei edes sitäkään (maa on mikin rungossa kiinni). Ei edes magneetteja kääntämällä, mikäli on kuusi erillistä tappia pystyssä, eikä vain yksi magneetti pohjassa. D'oh! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|