Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia Sigma kitaroista
1 2 3 4 511 12 13 14 15
skebaipe
04.10.2014 01:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Tuohon se käy pirun hyvin. Mukava soitella pikkukoppasella missä vaan ja helppo kantaa mukana.
Body sulautuu vartaloon(vähän riippuu muodoista) ettei sitä edes huomaa.
Dreadnought-body on noihin tarkoituksiin ihan liikaa.

 
Niin ajattelinki ja mulla on ykköskitarana Furchin OM malli joten kopan muoto olis tuttu, tuossa on vain kapeampi satula, mutta olen nin paljon hyvää Sigmoista lukenut ja on tosiaan niin halpoja että melkein pakko kokeilla:)
 
jPekka
01.11.2014 17:40:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirja-, ruoka- ja musiikkimessuilta tarttui Kitarapajan kojulta hihaan 000M-1ST, joka tuntui sopivan käteen ja soivan jopa siinä taustahälyssä paremmin kuin samalta seinältä kokeillut 000-koon Martinit, jotka maksoivat järjestään yli tuhat euroa (paitsi se reunalistaton ja mattalakattu, joka oli vain viisi- ja puolisataa). Kun Sigma oli hyvän pussin keralla vajaat kolmesataa, oli helppo sortua heräteostokseen.
 
Olinkin jo hyvän tovin haaveillut vähän pienikoppaisemmasta akkarista näppäilysoittoon, jossa D-kokoiset tahtovat olla turhan kumisevia. Hyvin on Sigma kädessä viihtynyt, ja jopa vaimo, jonka ensireaktio oli TAAS uusi soitin??!! on todennut että mukava kuunnella. 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Kipponi
09.11.2014 22:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Kirja-, ruoka- ja musiikkimessuilta tarttui Kitarapajan kojulta hihaan 000M-1ST, joka tuntui sopivan käteen ja soivan jopa siinä taustahälyssä paremmin kuin samalta seinältä kokeillut 000-koon Martinit, jotka maksoivat järjestään yli tuhat euroa (paitsi se reunalistaton ja mattalakattu, joka oli vain viisi- ja puolisataa). Kun Sigma oli hyvän pussin keralla vajaat kolmesataa, oli helppo sortua heräteostokseen.
Sama on täälläkin. Huvittavaa vielä, että Sigmaan on saatu samaa hajuakin kuin Martinissa(seetririmoitus?), mutta onneksi vähän haljumpana näin allergiselle.
Mukava kitara on ollut. Pikkaisen laskin kieliä alemmaksi n.0.5mm.
Olen pitänyt myös kaulaprofiilista joka on ergonomialtaan huippua.
Kevyt soittaa ja ei tuu jännetuppitulehdusta;).
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
Waris
20.11.2014 21:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä kävi justiinsa tilaamassa Oulun Kitarapajalta Sigman 000MC-15E:n. Koesoitossa oli 000MC-1STE sekä 000M-15, jälkimmäisen soololovellinen mikitetty versio siis tuli tilattua. Kyllähän nuo älyttömän hyvin soi hintaisikseen, erityisesti vaikutuksen teki tuo 1STE:n tatsi - myyjä nappasi sen laatikosta silmieni eestä ja muutaku vireeseen ja soimaan ja oikein nätti. Mahonkinen malli kuitenkin soi pehmeämmin ja mun makuun paremmin, joten soololovea kun kaipasin niin tilattiin Helsingistä mulle sopiva malli. Kirjoittelen lissää kun saan vähän kokemusta siitä. Verrattuna Tanglewoodin TRD-CE:hen (kokopuuta koko paska, OVH aikanaan jotain 500e?) niin ei ainakaan häpeämään jää.
 
Suosittelen vallan lämpimästi tutustumaan. Hyvänoloisia pelejä.
 
Sgoyafton!
Cletus Awreetus
14.01.2015 20:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipahan itsekin hiljattain liityttyä "Sigma-jengiin". Käteen tarttui 000MC-15E, mikä onkin oikein helpposoittoinen ja kivan kuuloinen peli. Hintakaan ei tosiaan päätä huimaa.
 
Tuossa vielä videodemoa aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=nqArW8TYeTA
 
A cobra on my left, leopard on my right.
Kipponi
14.01.2015 21:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cletus Awreetus: Tulipahan itsekin hiljattain liityttyä "Sigma-jengiin". Käteen tarttui 000MC-15E, mikä onkin oikein helpposoittoinen ja kivan kuuloinen peli. Hintakaan ei tosiaan päätä huimaa.
 
Tuossa vielä videodemoa aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=nqArW8TYeTA

Kivasti soi eikä tule jännetuppitulehdusta. Mukavia on nämä "sigma" kaverit.
Tervetuloa joukkoon... meitähän on jo aika paljon.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
pasinie
17.01.2015 13:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta. Soiko teidän Sigmojen bassot selkeästi? Omassa 000R-42 mallissa on vähän tuhnut bassot sekä luonnollisesti että vahvistettuna.
 
Kipponi
18.01.2015 11:28:18 (muokattu 18.01.2015 17:36:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pasinie: Morjensta. Soiko teidän Sigmojen bassot selkeästi? Omassa 000R-42 mallissa on vähän tuhnut bassot sekä luonnollisesti että vahvistettuna.
Eihän pienikoppaisessa voi mitkään jättibassot ollakkaan?
Tälläista arvostelua löytyi 000R-42: I would say it competes in the _800-1000 range if not more. The soundboard really resonates with a balanced sound, the bass floats and is not booming and the trebles are clear,
Omassa 000M-1ST mallissa on sama "vika" eli ominaisuus.
Itse pidän tasapainosesta soundista ei liikaa bassoa boom boom.
Ehkä isompi koppanen sopisi paremmin?
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
pasinie
20.01.2015 14:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Eihän pienikoppaisessa voi mitkään jättibassot ollakkaan?
Tälläista arvostelua löytyi 000R-42: I would say it competes in the _800-1000 range if not more. The soundboard really resonates with a balanced sound, the bass floats and is not booming and the trebles are clear,
Omassa 000M-1ST mallissa on sama "vika" eli ominaisuus.
Itse pidän tasapainosesta soundista ei liikaa bassoa boom boom.
Ehkä isompi koppanen sopisi paremmin?

 
Joo. En mä itsekään mistään boom bassoista välitä mutta tarkoitin etteivät bassot soi kauhean selkeästi vaan sointi on jokseenkin turhan hento verrattuna esimerkiksi Cortin parloriin ja sehän on selkeästi pienikoppaisempi. Taitaa olla tallassa jotain häikkää tai rimoituksissa niinkuin Azolith tässä taannoin kommentoikin. Hyvä peli muutoin ja käteen sopii tosi mainiosti, voin kyllä suositella.
 
Azolith
22.01.2015 17:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas hieman lisää kokemuksia kertynyt kun näitä viilannut.
 
Mulle uusi malli GMC-STE. http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=563
Edullisin mikitetty pikkukoppainen Sigmalta ainakin maahan tuoduista.
Grand, OM- kokoinen soolovellinen mikitetty siis. Pelkistetty, ei pindauksia ja viimeistely silkkinhimmeä josta pidän kun ei näy sormenjäljet.
Taas fine soundinen kitara, alapäätä on mukavasti hieman enemmän verrattuna 000-koppaisiin. Hyvä tasapaino kaikkiaan äänessä, lämpimään päin. Mikitettynä bassoja yllättäen jopa niin että vähän pois ainakin Fenkun Twinin kautta (jossa on aika puhdas kliini). Mikitys perustuttu Fishman Isys+.
 
Joko ehdin 000M-15 mallin kehua?
http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=247
Aika villisti noissa tuntuu kansien kuviot vaihtelevan, 5-6 kpl kun viilannut lyhyessä ajassa nähnyt suht tasaväritteisestä loimukansiin.
No, mahongissa tuo ei liene varsinaista loimua, vaan Africa Kaya-mahongin leikkaussuunnasta riippuen väritystä.? Ainakin venepuolella olin huomaavinani leillaussuunnan kertovan asiasta.
On pikkaisen ollut eroja yksilöiden kesken soundissa, pahimmaankin hyvää mutta selkeästi huomannut ei ihan odotettuun tasoon kun monta soittanut.
Hieno erotteleva tumma soundi mahonkikitarassa kokostuu näissä. Viety telineestä sitä mukaa kun tilannut. Hyvin pelkistetty sekin, ei turhia koristeita. Groverin virittimistä plussat, smuutit ja tarkat. Jää dynamiikassa ja herkkyydessä Martinin 15-M versiolle, kuten olettaa sopiikin yhdelle parhaista mahonkikoppaisista, mutta hintaansa..
 
Mitäs muita uusia tuli kokeiltua, niin olipa hyvä jos hieman hintavampi kokopuinen S000M-15E. Sigmalla on malli muuttunut, eli se ei ole tämä vanhempi ilman E:tä mikitetty mitä saitit tarjoaa:
http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=247
Vaan tämä. http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=641
Hemmetin hyvä kokopuinen mahonkikoppa. Kaikki just ne mistä mahongissa kyse kohdilla. Erottelevuus, tumma äänenväri, ei kierrä yhtä helposti kuin kuusikantinen. Pidän parhaina kitaroina hintaansa, käy kovaa kisaa Martin 000RS1 mallin kanssa paremmuudesta abaut samoista euroista ja hyvin samoilla spekseillä samalla mikitykselläkin.
Ne on molemmat loistavia hintaansa jos multa kysytään.
 
Varmaan jo aiemmin kehunut ihan perus D-koppaisista DM-1ST:stä.
Mutta tulihan taas todettua jotain. Mulla on just nauhat hiomanani asiakkaan kokopuinen Yamaha A3R, soundaa hyvin ja akustisesti varsinkin sähköisesti.
Mutta Sigma kyllä kuulostaa paremmalta akustisesti vaikka on laminoitu kylkinen ja pohja, ja kokeilin kaikin tavoin soittoa. No, Yamahassa on hieman vanhat kielet ja Sigmassa just vaihdetut Martin 0.12-0.054 vaikuttaa, mutta kuitenkin luulen kuuleva kitaroita hieman ronkkineena mistä kyse.
 
On alkanyt näkymään Sigmoissa odotetusti huima volyymin lisäys tuotannossa, nyt on jo muutaman kitaran tavannut missä vähän virittimet vinossa, otelaudat ei ihan luotisuoria kuten alussa.
Sääli että käy näin. Mutta edelleen parasta soundia hintaansa, pitää vaan katsoa tarkemmin nyt ettei maanantaikappaletta.
 
Paljon malleja on mitä ei vielä tuoda maahan Sigmalta. Jotenkin tuntuma on että ne kannattaisi soittaa/hankkia alkupää tuotannosta nyt kun tehdas esittää vielä parastaan.? En väitä että menee kuraksi tuotanto, mutta väkisin tulee mieleen volyymin vaikutus laatuun, historiasta lienee muutama esimerkki..
.kutsutaan pessimismiksi..
Toistaiseksi laadukasta.
 
.
konnamatti
23.02.2015 11:05:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla nyt kaunista Sigmaa kaupan.
 
Manteli
18.03.2015 17:38:52 (muokattu 18.03.2015 20:48:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun GMC-STE saapui eilen uuteen kotiinsa. Kitara on kevyt soittaa ja soi oikein nätisti. Grand OM -koppa on kuitenkin aika iso mun syliin, ja nyt kaduttaakin, että en ottanut 000-koppaista Sigmaa. Oikea käsi alkaa puutua hyvin nopeasti soitellessa, jo muutamassa minuutissa.
 
Muoks. Tuo nyt kuulosti siltä, kuin oisin tosi tyytymätön valintaani - ei ihan niinkään, kitaran sointi miellyttää, ja soitin on kauniskin kuin mikä. Eiköhän tämä puutumisongelma ratkea, kun löydän hyvän soittoasennon.
 
discominister
19.03.2015 15:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manteli: Mun GMC-STE saapui eilen uuteen kotiinsa. Kitara on kevyt soittaa ja soi oikein nätisti. Grand OM -koppa on kuitenkin aika iso mun syliin, ja nyt kaduttaakin, että en ottanut 000-koppaista Sigmaa. Oikea käsi alkaa puutua hyvin nopeasti soitellessa, jo muutamassa minuutissa.
 
Muoks. Tuo nyt kuulosti siltä, kuin oisin tosi tyytymätön valintaani - ei ihan niinkään, kitaran sointi miellyttää, ja soitin on kauniskin kuin mikä. Eiköhän tämä puutumisongelma ratkea, kun löydän hyvän soittoasennon.

 
Kyllä se siitä kuule. Isokoppaiset kiittävät sitten soundissa, mikä kätevyydestä jää poies.
 
Manteli
20.03.2015 13:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Kyllä se siitä kuule. Isokoppaiset kiittävät sitten soundissa, mikä kätevyydestä jää poies.
 
Kiitos kannustuksesta :) Mäkin uskon, että kyllä se käsivarsi siitä taipuu mun ja kitaran tahtoon. Otelauta ja kaula passaa vasempaan käteen tosi hyvin, just sopivan kokonen kaula mun käteen.
 
Yritin googlailla, mitkä tehdaskielet tossa mahtaa olla, mutta en löytänyt tietoa, joten tietäiskö joku mikä kielisetti GMC-STE:ssä on valmiina? Light tai ehkä medium?
 
Musiikkiliikkeessä antoivat mulle kaupan kylkiäisinä extra light -kielisetin matkaan, mutta en mä kyllä niitä taida haluta kitaraani koskaan, kun sähkökitaroissakin ärsyttää just ne ohkaset kielet, ei oo miellyttävä soittaa sellasilla. Eivät oikein kuunnelleet mua, kun sanoin tykkääväni niistä mitkä kitarassa on nyt. Kuulemma haluan extra lightit, kun ne on niin kevyet soittaa, enkä osannut äkkiseltään vaatia tietynlaisia kieliä, kun en ollut ehtinyt perehtyä niihin etukäteen.
 
discominister
21.03.2015 00:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manteli: Kiitos kannustuksesta :) Mäkin uskon, että kyllä se käsivarsi siitä taipuu mun ja kitaran tahtoon. Otelauta ja kaula passaa vasempaan käteen tosi hyvin, just sopivan kokonen kaula mun käteen.
 
Yritin googlailla, mitkä tehdaskielet tossa mahtaa olla, mutta en löytänyt tietoa, joten tietäiskö joku mikä kielisetti GMC-STE:ssä on valmiina? Light tai ehkä medium?
 
Musiikkiliikkeessä antoivat mulle kaupan kylkiäisinä extra light -kielisetin matkaan, mutta en mä kyllä niitä taida haluta kitaraani koskaan, kun sähkökitaroissakin ärsyttää just ne ohkaset kielet, ei oo miellyttävä soittaa sellasilla. Eivät oikein kuunnelleet mua, kun sanoin tykkääväni niistä mitkä kitarassa on nyt. Kuulemma haluan extra lightit, kun ne on niin kevyet soittaa, enkä osannut äkkiseltään vaatia tietynlaisia kieliä, kun en ollut ehtinyt perehtyä niihin etukäteen.

 
En osaa varmuudella sanoa, mutta olen huomannut, että yleensä valmistajat laittavat ns. isokoppaisiin (dreadnought, jumbo yms.) medium-paksuiset kielet. Ja itse ajattelen juuri, että isokoppaiset soivat juuri niillä parhaiten. No.. jos sitten on vasta aloittelemassa kitaran soittoa, voi hyvinkin olla viisaampaa aloittaa hieman ohuemmilla kielillä ja sitten kun tulee varmemmaksi alkaa panostamaan siihen mikä soundaa parhaimmalle. Joku light-setti ei soundissa niin paljoa häviä mediumille, mutta en alkaisi kyllä isokoppaiseen laittamaan sen ohuempaa settiä. Tämä on tietysti kitarakohtaista ja omien mieltymysten mukaan.
 
Luulen, että saat parhaiten vastauksen kysemykseesi soittamalla Kitarapajalle. Rohkeasti vaan, ei maksa kuin normaalin puhelintaksan ja sieltä löytyy tod. näk. eniten tietoutta tämän hetken Sigmoista.
 
Manteli
21.03.2015 10:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pirautin Kitarapajalle ja sieltä tiesivät kertoa, että mun kaunottaressani on light-kielisetti. Taidan alkuun ainakin jokusen kuukauden soitella lighteilla, aloittelija kun olen, ja myöhemmin voisi kokeilla mediumejakin.
 
Azolith
03.04.2015 09:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sigmoissa on tehtaalta yleensä Martinin Custom Ligth kielet 0.011- 0.052".
.011-.015-.023-.032-.042-.052
Ainakin kaikissa mitä itse olen viilaillut, jotain 8-9 eri mallista.
Satulauriin mahtuu pykälää paksumpi setti, ainakin meni suoraan muutamaan malliin mihin asiakkaan toiveista vaihdoin Light setin.
Martin Light kielet on 0.012-0.054"
.012-.016-.025-.032-.042-.054
 
.
johanssen
04.04.2015 01:15:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akkarisoundia ajatellen min korvilla (sigma tai martin) niin 013 on nykyään mulle se hyvä ja paras. Se on tosi täyteläinen.Komppi skebaristina tykkään myös sähköissä paksuista letkuista, koska niissä on se sointi sellanen, joka soi ja on erotteleva. Ja reunasärö on niin mahtava.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Manteli
19.04.2015 16:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Sigmoissa on tehtaalta yleensä Martinin Custom Ligth kielet 0.011- 0.052".
.011-.015-.023-.032-.042-.052
Ainakin kaikissa mitä itse olen viilaillut, jotain 8-9 eri mallista.
Satulauriin mahtuu pykälää paksumpi setti, ainakin meni suoraan muutamaan malliin mihin asiakkaan toiveista vaihdoin Light setin.
Martin Light kielet on 0.012-0.054"
.012-.016-.025-.032-.042-.054

 
Okei, kiitos tiedosta! Mulla on edelleen tehdaskielet paikoillaan, mutta kohta voisi jotkut kielet siihen vaihtaa. Light-setti ois odottelemassa, niin taidan testata sen pois ja kokeilen sitten myöhemmin muita.
 
Onko kokemuksia ja näkemyksiä Sigman OMR-1ST:stä ja OMR-21:stä? OM-koppaisen kitaran aion hommata grand OM:n kaveriksi, ja hinta-laatu-saatavuus-materiaali-jne vertailujen jälkeen varmaankin hommaan toisen Sigman, noita kahta mallia lähinnä olen miettinyt. OMR-1ST:tä tässä ketjussa onkin kehuttu, ja OMR-21 puolestaan on saanut hyvät arvostelut MusicRadarissa.
 
Erona noissa on, että halvemmassa pohja ja sivut ruusupuuta, kalliimmassa intian ruusupuuta. En vaan saa valittua - onko kalliimpi parempi, vai huomaisinkohan minä käytännössä niissä mitään eroa kuitenkaan. Kokeilemaan ois mukava päästä, mutta turhan kaukana ovat Sigma-kaupat.
 
Azolith
25.04.2015 15:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat, OMR-21 ja OMR-1ST on tullut viilattua ja testattua.
Ei oikein mitään erityistä tule mieleen, Sigman hienon hinta/ laadun jatkeeksi.
OMR-21:ssä taisi olla Groverin virittimet.
Mielestäni niissä on samaa Intian ruusupuuta sarjat ja pohja.
Mun kautta muuten saisi uudet hieman edullisemmin ja viilaukset hyvään soitettavuuteen sisältyy. 040-5244744
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «