Aihe: Paras mahdollinen soundi ilman EQ:ta
1 2 3
hallu
03.03.2014 19:42:22
Groovi: Valta on vaarallinen termi. Porukalla kun tehdään, niin kannattaa puhua mielummin yhteistyön rakentamisesta.

Yleistyksiä ei kannattaisi tehdä, koska se aiheuttaa aina vastareaktion. Se näkyy tästäkin ketjusta, mutta näin kuuluukin olla. Yleistämpä vielä keskustelun herättämiseksi lisää: mielestäni maailmanluokan äänitteen ja puolivillaisen demon erottaa juuri se, että onko lopullinen tuotos pelkkä summaus bändin jäsenten soitosta - vai ulkopuolisen henkilön luotsaama kokonaisuus.

Jos bändin jäsenet päättävät itse siitä miltä jokainen instrumentti levyllä kuulostaa, lopputulos voi parhaimmillaankin olla vain kaikkien soittajien välinen kompromissi. Kun valta ulkoistetaan tuottajalle tai miksaajalle, lopputulos on aina parempi. Tuottaja ei ole mikään diktaattori, vaan henkilö jolla on käsitys tulevasta materiaalista jo ennen kuin ensimmäistäkään raitaa on äänitetty. Studioon mentäessä on jo tiedossa mitä ja miten ollaan tekemässä, toisin kuin bändin työskennellessä yksin.

Paras lopputulos saavutetaan kun jokainen ottaa oman roolinsa ja soittajat ymmärtävät tuottajan/miksaajan olevan siellä heidän apunaan. Molemmilla kun on lopulta sama päämäärä, eli mahdollisimman hyvä lopputulos. Itseasiassa on vapauttavaa jos paikalla on tuottaja, koska soittaja voi silloin keskittyä siihen kaikkein tärkeimpään eli soittamiseen.

olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä eikä tarkoitukseni ollut provosoida vaan ainoastaan nostaa eräs näkökanta esille jota ei vielä ollut keskustelussa tullut huomioiduksi. Tein sen selkeyden vuoksi vähän kärjistävään sävyyn, mutta toisaalta voihan asioista puhua niiden oikeilla nimillä kunhan ei studiossa riidellä. Tarkoitukseni ei ollut myöskään asettua millekään kannalle, vaan ainoastaan nähdä mitä mieltä ihmiset ovat asiasta.

Mitä taas tulee tuottajan tarpeellisuuteen, niin eiköhän se riipu päämäärästä miten tuotanto hoidetaan. Ymmärrän hyvin, että kaupallisessa tuotannossa ulkopuolinen tuottaja jolla on "päivän soundi" hallussa on paras vaihtoehto. Kuitenkin paljon tehdään sellaistakin, jota jotkin ammattilaiset alentuvaan sävyyn nimittää puolivillaisiksi demoiksi, ihan tosissaan. Jos lähtökohdat ja päämäärät eivät ole kaupallisia, niin arvioimalla niitä kaupallisilla kriteereillä on tuloksena varmasti tuhahtelua ja pään pudistuksia.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Henri Henri Olavi
04.03.2014 13:05:05
hallu: Ymmärrän hyvin, että kaupallisessa tuotannossa ulkopuolinen tuottaja jolla on "päivän soundi" hallussa on paras vaihtoehto.

Kyllä se tuottaja moneen muuhunkin skenaarioon hyvin mahtuisi.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Danko
04.03.2014 14:26:04

jätän tämän vain tähän https://muusikoiden.net/artikkelit/532

vaikka lähes 9v vanha teksti onkin
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
hallu
04.03.2014 16:57:44
Henri Henri Olavi: Kyllä se tuottaja moneen muuhunkin skenaarioon hyvin mahtuisi.

Juu, totta kai mahtuisi. Olen itse sen verran vihreä aloittelija näissä asioissa, että sorrun näemmä vielä aikamoisen mustavalkoisiin näkemyksiin.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Cathi777
09.03.2014 13:06:50

Danko: jätän tämän vain tähän https://muusikoiden.net/artikkelit/532

vaikka lähes 9v vanha teksti onkin

Ihan hyviä pointteja, mutta hieman ehkä kaupallinen lähestymis tapa tuossa asioihin. Mikä ei sinänsä ole huono, mutta ei sovi kaikkiin projekteihin.
Only pop music can break my heart...
jannu
09.03.2014 13:28:15 (muokattu 09.03.2014 13:28:43)
Cathi777: Ihan hyviä pointteja, mutta hieman ehkä kaupallinen lähestymis tapa tuossa asioihin. Mikä ei sinänsä ole huono, mutta ei sovi kaikkiin projekteihin.

No, ne kovimmat pointit tuolla tähän hätään ovat esituotanto ja sovitus. Niiden pitäisi sopia kaikkiin projekteihin. Se paskan ja konvehtien erotteleminen pitää aloittaa niin ruohonjuurelta kuin mahdollista. Studiossa se on yleensä myöhäistä. Ihan sama mitä EQ:ta siinä sit on tarkoitus käyttää.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kuuntele punkrokkia!
Spedemix
09.03.2014 16:59:21
Tulen nyt hieman myöhässä tähän threadiin mutta...

Yksi suomalainen äänittäjähemmo on käynyt tuolla Scmittin "Mix With The Masters" -seminaarissa ja vahvisti mulle, että kun Schmitt äänittää (ja miksaa äänittämänsä matskun) itse, EQ:t ja kompurat jää aikuisten oikeasti bypassille. Mikkivalinnat ja -asettelut toimii sedän EQ:na. Kirkasta mikkiä pianoon (M49) ja tummaa saksofoniin (U67).

Huomionarvoisia pointteja on mm: Musa jota Schmitt äänittää ja miksaa (Jazz ja Swing yms.), ei perustu joihinkin rankasti EQ:tettuihin saundeihin (vaikka hevibasari tai rokkivirveli). Lisäksi vaikka Schmitt ei itse muuttaisi toneja mihinkään suuntaan, emme voi milään tietää kuinka paljon masteroija(t) puuttuu asioihin; voi olla, että muutaman resonanssin kuoppaamista ja yleispätevää kirkastusta saattaa siellä päässä mahdollisesti tapahtua.

Lisäksi tommonen statementin kanssa on varsin helppo unohtaa (paremman termin puutteessa) todellisuus sen ympäriltä. Kuulemma miksatessa muiden äänittämiä töitä Schmitt kyllä tarttuu EQ:hun jos jotain on vinossa.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Juntunen
10.03.2014 17:17:12

Huomionarvoisia pointteja on mm: Musa jota Schmitt äänittää ja miksaa (Jazz ja Swing yms.), ei perustu joihinkin rankasti EQ:tettuihin saundeihin (vaikka hevibasari tai rokkivirveli).

Tätä olin just tulossa kommentoimaan kun threadia tuolta alustapitäen luin. Ite oon ainaki huomannu, että mitä kevyempää musaa äänittää, sitä enemmän tulee keskityttyä äänitysvaiheessa soundiin ja sitä vähemmän sitä tarttee säätää mixissä. Modernia rockia/metallia on vaan melkoisen haastava saada soimaan ilman melkoisen tanakkaa muljuttamista. Jos ei muljuta yhtään, ni tulee väkisellä semmosta hiton hyvää retrosoundia, missä kaikki poksaa ja kumisee ja kuulostaa luonnolliselta. =)
Kallekorvola
11.03.2014 20:32:06
Mitä kauemmas tullaan tuolta perinneosaston klasari- ja jazzgenreistä kohti uudempaa poppia, rokkia ja metallia, sitä lähempää soundi-ihanne vaatii mikittämistä. Ja sitä enemmän mikkien signaali kaipaa korjaamista. Ditto: karrikoiden voi sanoa, että noissa perinteisissä genreissä pärjää vähemmällä prosessoinnilla kuin näiden uudempien ilmiöiden kanssa.
www.5by5.fi
Cathi777
12.03.2014 09:55:55

Juntunen: Tätä olin just tulossa kommentoimaan kun threadia tuolta alustapitäen luin. Ite oon ainaki huomannu, että mitä kevyempää musaa äänittää, sitä enemmän tulee keskityttyä äänitysvaiheessa soundiin ja sitä vähemmän sitä tarttee säätää mixissä. Modernia rockia/metallia on vaan melkoisen haastava saada soimaan ilman melkoisen tanakkaa muljuttamista. Jos ei muljuta yhtään, ni tulee väkisellä semmosta hiton hyvää retrosoundia, missä kaikki poksaa ja kumisee ja kuulostaa luonnolliselta. =)

Tässä on mun mielestä hyvin kiteytetty se, että mikä ehkä osaltaan on hommassa pielessä. Eli ns. luomusoundi ei oikein tunnu kelpaavan vaan kaikki pitää olla ns. muovisen kuuloista. Eli haetaan soundia, jolla ei ole mitään tekemistä ns. sen oikean soundin kanssa. Se on toisaalta aika harmillista. Metallimusiikissa se tuppaa johtamaan vielä siihen, että kaikki kuulostaa soundipolitiikaltaan aika identtiseltä. Ei oikein uskalleta riskejä ottaa vaan mennään samalla kaavalla kuin muutkin.
Only pop music can break my heart...
Juntunen
12.03.2014 10:05:59

Cathi777: Tässä on mun mielestä hyvin kiteytetty se, että mikä ehkä osaltaan on hommassa pielessä. Eli ns. luomusoundi ei oikein tunnu kelpaavan vaan kaikki pitää olla ns. muovisen kuuloista. Eli haetaan soundia, jolla ei ole mitään tekemistä ns. sen oikean soundin kanssa. Se on toisaalta aika harmillista. Metallimusiikissa se tuppaa johtamaan vielä siihen, että kaikki kuulostaa soundipolitiikaltaan aika identtiseltä. Ei oikein uskalleta riskejä ottaa vaan mennään samalla kaavalla kuin muutkin.

Toisaalta nykyään on tää retrotrendi aika vahvalla monessa genressä. Popin puolella tulee kokoajan näitä soul-naikkosia ynnämuita, jotka soi tosi "luonnollisesti" ja vanhahtavasti. Laulutki saturoituu niin että korvissa soi. Sit tietty kuppaselta kuulostavat indiebändit ja valtavirremmasta vaikka Rival Sons. Tai sit tää Oranssi Pazuzu. En tiiä meneekö se black-metallin laariin vai mihin, mutta mahtavan luomusoundista rouhintaa.

Sinänsä nuo esimerkit ei takuulla edusta threadin titleä, muljutettu on varmasti ja paljon, mutta soundi kuulostaa enemmän vähemmän muljutetulta.
von spets
24.03.2014 10:31:55
A-tason soittajat :D

http://youtu.be/SfxYjQ9ZuSU
www.facebook.com/thebadcaseband
von spets
18.04.2014 10:51:23
Kuulin tällä viikolla studiovierailulla bändiäänitystä joka soi hyvin tasapainoisesti ilman eq:ta. Syy tähän oli nähdäkseni kalliit etuasteet jotka muokkasivat soundia rutkasti ja myös hyvät lähtösoundit soittimissa. Silti, ei siitä ihan valmista tule ilman pientä korjailua, vähintään joku exciter masterointiin.

Olen itse onnistunut viime aikoina saamaan suoraan styrkkarista hyviä kitarasoundeja joita ei tartte enää ruuvata. Paljon diskanttia vaan :D
www.facebook.com/thebadcaseband
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)