Muusikoiden.net
11.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

14.07.2005: TUOTTAJA - SOVITTAJAN 10 KULTAISTA SÄÄNT...


TUOTTAJA - SOVITTAJAN 10 KULTAISTA SÄÄNTÖÄ

Terve taas ja kiitos hyvistä palautteista edellisestä ”Kootut teokset” artikkelista. Tämä teksti on tarkoitettu sovittajille ja tuottajille, eli toisin sanoen musiikin sisällön tuottajille. Tuottaja on levy-yhtiön ydinrooli, vaikkakin tässä tapauksessa en tarkoita niinkutsuttua vastaavaa tuottajaa, joka paremminkin käy studiossa kuuntelemassa lopullisen äänitteen ja hyväksyy sen tai sitten ei. Usealla äänitteellä on oma tuottajansa, joka huolehtii koko äänitysprojektin toteutumisesta. Hänen vastuullaan on projektin organisointi aina budjetissa pysymisestä tuotteen ”taiteelliseen” lopputulokseen asti. Suomen kokoisessa maassa tuottaja voi olla samalla myös sovittaja ja äänittäjä/miksaaja. Tuottajan tehtäviä musiikissa voisi parhaiten kuvata vertaus elokuvan ohjaajaan, Studiotekninen ja musiikillinen osaaminen sekä ihmisten käsittelytaidot ovat tuottajan tärkeimpiä ominaisuuksia. Eli taas kerran puhelin soi ja levy-yhtiön edustaja ehdottaa:”Hei! Voisitko tuottaa Matti Möttölän uuden albumin..”

1)PALKKAA AINA ITSEÄSI PAREMPIA.
Kilpapurjehduksen maailmanmestari-joukkueen kapteeni paljasti voittonsa salaisuuden..Palkkaa miehistöön ihmisiä, joilla on osa-alue, jonka he hallitsevat selvästi paremmin kuin itse kapteeni. Äänittäjiä, muusikoita, säveltäjiä, sanoittajia, kannen suunnittelijoita, promoottoreita, masterointiguruja..Sinun ei tarvitse olla kaikessa virtuoosi. Hyvän tuottajan ominaisuus onkin löytää kykyjä ja kasata juuri tähän tuotantoon sopiva miehistö.

2)ESITYÖ ON SUURIN TYÖ.

Hyvä esituotanto nopeuttaa ja säästää kallista studioaikaa ja helpottaa projektia. Etsi biisit. Valmistele materiaali kunnolla ja kirjoita ulos kaikki se, mikä on mahdollista ennen muusikoiden studioon tuloa. Mieti soundimaailmaa etukäteen. Treenauta laulaja/bändi kunnolla. Toki aina studiossa tulee uusia ideoita ja niihin on hyvä tarttua, kunhan koko paletti ei hajoa käsiin. Itse en todellakaan ole tämän säännön paras toteuttaja..pakko myöntää:).

3)JOKAISELLA ELEMENTILLÄ ON OMA TILANSA.

Oletkos koskaan miettinyt miksei instrumentit erotu miksauksessa olivat tasot mitä tahansa..Yleensä virhe on tehty jo sovituksessa ja soundivalinnassa. Taitava sovittaja/soittaja miettii minkälaisia sointukäännöksiä käyttää, siten, ettei liiku varsinkaan solistin taajuusalueella. Kyseessä ei siis ole niinkään miksausasia vaan jo alustava virhe tallennuksessa. Isot synamatot tai säröskebat jyräävät helposti kaiken allensa ja kumoavat toisensa. Kuvataiteilijakin valitsee värit eli elementit työhönsä niin, että ne tukevat toisiaan.

4)TURVALLISIN ON USEIN TURVATTOMIN.

Koskaan eivät uudet musiikilliset ilmiöt kuten esim.Punk, Tekno tai jopa Rock`n roll ole tulleet multikansallisten levy-yhtiöiden tuotannoista. Liian varma tuotanto hukkuu helposti niiden tuhansien äänitteiden joukkoon, joita radioasemat vastaanottavat kuukausittain. Luota aina ensimmäiseen tunteeseen. Ja korviisi. Uskalla tehdä jotain mikä herättää huomiota ja on omaperäistä.

5)RADIO KUNINGAS, TELEVISIO JUMALA.

Radio on se portinvartija, joka päättää tuotoksesi kuuluuvuudesta. Radioaseman intressi on löytää sellaista musiikkia kanavalle, joka sopisi heidän kuuntelijakohderyhmänsä makuun ja siten (poikkeuksena YLE) myös heidän mainostajiensa tarkoituksiin. Soittolistojen ykkönen huomioi radiot teksteissä (Vuodenaika, nimet, juhlapäivät, säät jne..).Radioita kiinnostaa myös tempo, pituus, tiivis rakenne ym..Kommentoimatta onko asia moraalisesti oikein vai ei, totuus on se, että radioasema voi ehdottaa rakennemuutoksia, soundimuutoksia jopa tekstimuutoksia tuotantoosi, jos se heitä yleensäkään kiinnostaa..Valtakunnallinen televisio on taas ratkaisevassa asemassa artistin esillepääsemisessä. Tämän päivän tv ei tarjoa käytännössä juuri ollenkaan ohjelmia, missä artisti voisi esittää omaa musiikkiaan/näyttää videoitaan. Tämän vuoksi independent-promoottoreita palkataan pelkästään kauppaamaan artistia radioille tai televisioon ”koiravisaan”/narua hyppimään..eikun sekin taisi mennä jo..Joka tapauksessa artistin, joka ei näyttäydy televisiossa missään muodossa on lähes mahdotonta myydä kultaa. Jos se nyt yleensäkään on mikään päämäärä. Muista, että myyty levy on levy kaupan hyllyllä. Siksi jakelu ja sisäänostajat ovat suomessa niin tärkeässä asemassa.

6)KUUNTELE ENEMMÄN KUIN PUHUT/TEET.

Kuuntele, mitä ympärilläsi olevat ihmiset puhuvat tai tarjoavat tuotantoosi. Vaikka lopullinen päätös onkin sinun, kuuntele. Kuuntele solistia. Se rentouttaa tilannetta ja saat parempia suorituksia. Kuuntele miksauksia erilaisista kaittumista, erilaisissa olosuhteissa. Soita niitä ihmisille ja kuuntele mitä he puhuvat. Kuuntele muita levyjä ja analysoi. Kuuntele mitä tuotantosi tarvitsee ja mitä ei. Kuuntele..Kuuntele.

7)AJOITUS JA FOORUMI RATKAISEE.

Harvemmin sisällön tuottaja on siinä roolissa, että päättäisi julkaisun ajankohdista ja markkinointikampanjan kohteista..Kuitenkin indie-puolella on usein tuottajan harkinnan alla miettiä kysymyksiä: Kannattaako levyä julkaista marraskuussa, jolloin kaikki levykaupat ostavat massamääriä kokoelmia ja joululevyjä? Haluatko kilpailla muskeleissa isojen tv-kamppiksien kanssa samaan aikaan? Kannattaako radioon lähettää sinkkua juuri heinäkuun alussa, jolloin kaikki toimittajat ovat kesälomalla? Kannattaako ”Matti Möttölää” mainostaa Kiss Fm:llä tai Radio Deissä? Tuotannon aikataulun puolesta solisti on yleensä se lenkki, jonka aikataulua on vaikein arvioida. Se heikoin lenkki, jos näin voi sanoa..Silti se tärkein.Myös todennäköisesti se ainoa ihminen, jota et itse voinut tuotantoon valita. Laulujen äänitysten aikataulu voi venyä parista päivästä kuukausiin..

8)JÄLJET JOHTAVAT AINA SYLTTYTEHTAALLE

Äänilähde on tärkein soundin luoja. Miksauksessa tai masteroinnissa ei pelasteta laulajan ääntä, huonoa mikkiä tai äänitystilaa. Optimaalisessa sessiossa miksaamaton ja editoimaton paletti kuulostaa hyvältä, kun vain vedetään hanat auki. Tämä on fakta. EQ ei ole soundin parantaja vaan korjaaja, jos jotain on korjattavissa. Mieti tarkkaan mikin paikkaa, styrkkarin säätöjä, soittimen virettä ja laatua, luurikuuntelua jne..Eivät plugarit ja kompurat tee porkkanasämpylästä deluxe-hampurilaista.

9)SEURATAAN JOHTAJAA.

Kun katsot hyvää elokuvaa, ohjaajaa johdattelee läpi matkan sitä mihin milloinkin kiinnität katseesi ja huomiosi. Hyvä sovitus ja tuotanto antaa kuulijalle aina vain yhden asian kerrallaan seurattavaksi. Laulu niistä yleensä tärkein..Sitä ei ohita mikään. Hienojen kitara/rumpufillien on tarkoitus tukea solistia, ei viedä siltä huomiota. Perustehtäväsi on kuitenkin saada solisti kuulostamaan niin hyvältä kuin mahdollista. Saada hänestä irti kaikki se mitä on ja vähän enemmän.

10)TIEDÄ KAIKESTA JOTAIN.

Hyvällä tuottajalla on yleiskäsitys tuotantovaiheista esituotannosta kansien suunnitteluun sekä perusosaaminen ja ymmärrys musiikin eri osa-alueilta. Missään ei varsinaisesti pidä olla asiantuntija vaan tuottajan vastuulla on hallita kokonaisuutta ja osata löytää se asiantuntija. Siihen ei yksikään muu tuotannon miehistöstä kykene. Vain tuottaja voi hallita koko levyn kokonaisilmettä ja materiaalia. Juuri siihen tehtävään hänet on palkattu. Juuri siksi levyllä on tuottaja.


Siis toki ymmärrän, että suurin osa tuottajana aloittavista on tilanteessa, jossa ei ole mitään rahoitusta tai julkaisijaa tiedossa. On vain se PC Kuppasen softalla ja yksi shuren mikki. Ja mielessä laulaja. Siitä on ihan hyvä lähteä.


SUOSITELTAVAA KIRJALLISUUTTA:

· Frith, Simon (1988) Rockin potku. Nuorisokulttuuri ja musiikkiteollisuus. Alkuteos Sound Effects, käännös Hannu Tolvanen. Tampere: Vastapaino.

· Mika Karhumaa: Musiikkibisnes. Kevyt musiikki ammattina ja liiketoimintana. Edita Oy 2000.

· HitMen
by Fredric Dannen. Amazonin.comin kommentti kirjasta:
A nauseatingly honest and therefore controversial expose of the base beings that inhabit the higher levels of the music industry. Filled with horror stories that will confirm your worst suspicions about the toxicity of what my friends and I call "Planet CD Wood."

· THE TIMELORDS: THE MANUAL (KLF) Se legendaarinen hittimanuaali. Hauskaa viihdyttävää luettavaa:) Netistä ainakin löytyy..

· Silja Suntola: Luova studiotyö. Idemco Oy 2000. Idemco Oy/Riffi-lehti

· The Mixing Engineer's Handbook (Mix Pro Audio Series) by Bobby Owsinski

· Arranging Concepts Complete: The Ultimate Arranging Course for Today's Music (2718) by Dick Grove


· Arranging Music for the Real World: Classical and Commercial Aspects (Book & CD set) by Vince Corozine (2002)

Kommentoikaa toki.. Ja lisäilkää..


musari

Kirjoittanut musari 14.07.2005


Arvostelu

4,44,44,44,44,4    (26 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

donpepe: Kylläpä oli taas tanakkaa asiaa, kiitos vaan paljon. Tee vielä lisää artikkeleita ja julkaise romppuna tai sivustona ja tiedonjulkistamispalkinto on sinun, hehe! Hienoa!
Jabe: Jep, hyvää juttua taas. Aihe on kyllä tosi laaja; esim. tuosta sovittamisesta voisi kirjoittaa paljon lisääkin. Mutta hyviä pointteja. Plussaa tuli, plop.
KaljaMaha: Jos radio on kuningas ja töllötin jumala, niin entäs lehdistö sitten? Siellähän ne "vuosisadan levyt" yleensä haukutaan.
Jake24-25: Mahtava artikkeli! Hyvin kirjoitettu ja tekstistä näkee selvästi kirjoittajan oman rautaisen ammattimaisen otteen. Musari ei olekaan pelkästään huippumultiinstrumentalistimuusikko sekä loistava tyyppi vaan myös erinomainen kirjoittaja jolla on sana hallus
Jake24-25: sa. Lukiessani tekstiä koin useita ahaa-elämyksiä: "hitsi, noinhan se olikin. Miksen itse keksinyt tuota?" Jatka Musari vaan samaan malliin ja nähdään varmaan syksyllä jameissa.
Raimo: Hyvä artikkeli!
hempest: Yleisiä ohjeita ilman mitään kunnollista yksityiskohtaista selostusta. Matti Teikäläiselle varmaan ihan oivalluksia antavaa, mutta "älä äänitä huonosti" olisi summannut aika paljon. Eivätkä kaikki edes tee musiikkia joka roikkuu laulajan varassa.
johanness: jea, hyvä artikkeli. parasta mikä tässä oli nii tää anto mulle toivoa ja ehkä lohtuaki, parin viikon päästä näitä tarvitaan.
PRG: Asiaa, kiitos!
blues_n_heaven: ihan jees artikkeli, joskin suurin osa asioista on sellaisia jotka voi itsekin päätellä jos vaan viitsii ja jaksaa :D.. mutta suurin osa ei jaksa, tunnetusti
PurpleCandle: Internet on Lemmy joka tykkää porkkanasämpylästä

Yhteensä 11 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Harjoitustilat ja kotistudiot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti