Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miltä minä oikeasti mahdan kuulostaa?
1
DeadFeather
21.03.2014 18:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kaikki! Olisin todella kiitollinen, jos joku voisi vastata viestiini!
 
Minulla on nyt vaikeuksia ymmärtää sitä, miltä minä oikeasti mahdan kuulostaa. Aina kun laulan, se mielestäni kuulostaa hyvältä ja pysyn nuotissa, sekä kaikki tutut ja ystävät kehuvat ääntäni ja sanovat kuulostavani todella hyvältä ja kauniilta sekä että pysyn hienosti nuotissa.
 
Koskaan en ole ollut laulutunneilla, mutta olen kylläkin kehittynyt paljon laulamisessa.. Laulukokeesta sain 9 1/2 Nightwishin Sleeping Sun:illa.
 
Mutta aina kun kuulen puhettani/lauluani nauhalta, se kuulostaa AIVAN hirveältä. Jonkun toisen, vieraan ihmisen käheä, ohut ja epävireinen ääni kaikuu ulos nauhalta. Äitini väittää sen johtuvan kännykkäni huonosta mikrofonista ja kaiuttimesta, mutta en usko sen olevan oikea syy. Olen myös kuunnellut itseäni erilaisten akustisten ''kuuntelulaitteiden avulla'' miltä kuulostan laulaessani ja se kuulostaa todella hyvältä.
Kysymys ei johdu nuottikorvan puutteesta, sillä se minulla ainakin on. Huomaan AINA väärät nuotit omasta tai muiden laulusta/ soittamisesta.. Olen soittanut pienestä asti kannelta ja nyt olen aloittanut vapaasäestyksen pianolla, jolla nykyään tuen laulamistani. Jos äänitän näitäkään esityksiä, kuulostan edelleen huonolta..
 
Olkaa kilttejä ja auttakaa minua, sillä tulevaisuudessa toivon koko sielustani saada uran muusiikkialalla.. Mutta ensin minun pitäisi tietää miltä kuulostan.
Olenko siis aika hyvä vai todella surkea?
 
Tyttö 15v.
 
Funkånaut
21.03.2014 18:54:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DeadFeather: Olkaa kilttejä ja auttakaa minua, sillä tulevaisuudessa toivon koko sielustani saada uran muusiikkialalla.. Mutta ensin minun pitäisi tietää miltä kuulostan.
Olenko siis aika hyvä vai todella surkea?
 
Tyttö 15v.

 
Voisi olla helpompi kertoa näytteen avulla. Mutta joo, harva niin hyvä on ettei harjoittelusta apua olisi. Joten, oli niin tai näin, niin lisää reeniä vain.
 
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
DeadFeather
21.03.2014 19:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Voisi olla helpompi kertoa näytteen avulla. Mutta joo, harva niin hyvä on ettei harjoittelusta apua olisi. Joten, oli niin tai näin, niin lisää reeniä vain.
 
Mutta kuulostanko siltä miltä luulen kuulostavani, vaiko siltä miltä se äänite kuulostaa..?
Valehtelevatko siis kaikki minulle?
 
atheos
21.03.2014 19:12:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me emme tiedä miltä sinä oikeasti kuulostat. Laita joku äänite jos haluat tietää, kyllä me sitten kerrotaan.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
Kipponi
21.03.2014 19:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

atheos: Me emme tiedä miltä sinä oikeasti kuulostat. Laita joku äänite jos haluat tietää, kyllä me sitten kerrotaan.
Niin kerrotaan...
Ja yksi hyvä kikka kuulla omaa ääntä tai miten itse joskus treenaan äänenavausta.
Laulat nurkassa, naama melkein kiinni.Siitä ääni kimpoaa lähes suoraan takasin korviin.
 
Tässä maailmassa on lopulta vain yksi laki:Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. "Yhteinen etu vaatii"Lue:rikkaiden etu vaatii.Sekoomuksen hokema.
Khassera
21.03.2014 19:38:59 (muokattu 21.03.2014 19:40:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DeadFeather: Mutta kuulostanko siltä miltä luulen kuulostavani, vaiko siltä miltä se äänite kuulostaa..?
Valehtelevatko siis kaikki minulle?

 
Ota vaikka sillä kännykällä näyte siitä sleeping sunista ja rekisteröidy soundcloudiin. Sillon saat kaikista täsmällisimmän analyysin ja ehotuksia miten parantaa.
 
Edit: Kipponilta tuli mainio vinkki. Toinen kikka on ottaa puhelimenmuotonen muovipala, esim leikata pullo keskeltä auki ja taivuttaa (itellä on joku lisäravinnepönttö), ja pitää sitä niinku luuria korvalla. Googlaa Vocal Acoustic Monitor.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
DeadFeather
21.03.2014 20:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Ota vaikka sillä kännykällä näyte siitä sleeping sunista ja rekisteröidy soundcloudiin. Sillon saat kaikista täsmällisimmän analyysin ja ehotuksia miten parantaa.
 
Edit: Kipponilta tuli mainio vinkki. Toinen kikka on ottaa puhelimenmuotonen muovipala, esim leikata pullo keskeltä auki ja taivuttaa (itellä on joku lisäravinnepönttö), ja pitää sitä niinku luuria korvalla. Googlaa Vocal Acoustic Monitor.

 
Kiitos todella paljon kaikille! Olen niin onnellinen kuullessani, että muut haluavat auttaa minua
 
Carvinen
07.04.2014 20:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma äänihän välittyy omiin korvin osin kalloa ja pään onteloita myöden, joten eihän se tosiaan kuulosta samalta kuin muiden korvaan. Muista en tiedä, oma ääneni kuulostaa kirkkaammalta korvissani kuin nauhalla.
 
Osittain kyse on totuttelusta. Omaa ääntään tottuu kuulemaan myös nauhalta. Toisaalta, lauluharrastus pakkaa myös kehittämään ääntä.
 
Laulutunnit olisivat kuitenkin tärkeitä. Ryökäleen kalliitahan nuo ammattitaitoisen opettajan yksityistunnit ovat, mutta unohdetaan raha hetkeksi ja katsotaan niitä hyviä puolia. Hyvä laulunopettaja osaa kuulemansa perusteella kertoa, mistä kiikastaa, kun ei soi. Ja kun alkaa soida, hän opastaa tulkinnassa. Samoin asiansa osaava opettaja osaa antaa sopivia kappaleita harjoiteltavaksi. Liian vaikeita kappaleita ei kuitenkaan opi laulamaan kauniisti. Edelleen laulunopettajan tulisi olla innostava ja lisäksi hänellä tulisi olla yhteyksiä muihin muusikoihin, niin että hänen kauttaan voisi löytää toisia laulajia tai muusikoita. Vaihtoehtoina on sitten esimerkiksi työväenopistojen tai vastaavien laulunopetus, joka on hinnaltaan sopuisampaa ja mahdollisesti aivan yhtä korkeatasoista. Metallifanina muuten suosittelen nimenomaan klassisen laulun tunteja ainakin aluksi. Valitettavasti en osaa mitenkään rautaisesti perustella, paitsi että uskon klassisesta bel canto -tyylistä olevan helpompi siirtyä poptyyleihin kuin päin vastoin.
 
Moni vertaa itseään johonkin entuudestaan tunnettuun laulajaan. Yksi haluaisi olla kuin Tarja Turunen, toinen leipoo itsestään uutta Luciano Pavarottia. Arvelen sen olevan virhe. Harva asia on niin persoonallinen kuin lauluääni. Vaikka sitä kuinka kehittäisi, itsestään ei taida päästä eroon. Niinpä tavoitteena lienee juuri oman äänen kehittäminen ja siitä tulee sitten se mikä tulee - useimmilla kai oikein hyvä, jos jaksaa harjoitella kauan.
 
Ja sitten varoituksen sana, jos ken ei ole ennen ollut yksityistunnilla. Meno on melko intiimiä. Aluksi voi tuntua, ettei osaa edes hengittää. Itse olen maannut selälläni lattialla hengittämässä kun opettaja on havainnollistanut oikeaa tekniikkaa. Minua pakkasi naurattamaan, mutta opettajani kertoi, että jotkut alkavat itkeä. Ensimmäiset tunnit ovat kokolailla kaoottisia. Se johtuu siitä, että laulunopettaja ei voi näyttää läheskään kaikkia asioita. On vain luotettava siihen, että kun kokeilee tarpeeksi, opettaja sitten kertoo, kun menee hyvin. Ja sitten pitäisi vielä saada muistettua, mitä teki ja miltä tuntui, kun meni hyvin. Jos olen omilla, vähillä tunneillani jotakin tajunnut, niin sen, että yritän liikaa ja pyrin tekemään liian paljon asioita. Kaikki rehkiminen pitäisi saada loppumaan, mutta sepä se hankaluus juuri on - minulle.
 
Jostain syystä ihmiset ajattelevat, että joillakin harvoilla on jokin mystinen laulun lahja, ja lahjakkaat ihan harjoittelematta kajauttelevat ilmoille sulosäveliä kykykilpailuissa tai konservatorion tutkinnoissa. Jotkut varmasti ovatkin toisia lahjakkaampia. Lahjakkuus lienee kuitenkin sitä, että yhdellä on tavallista parempi tuntuma vartaloonsa, toisella tarkempi sävelkorva ja niin edelleen. Sävelkorva, hengityksen hallinta, äänenmuodostus, tyylitaju ja tulkinta, kaikki ovat asioita, jotka paranevat harjoittelemalla. Jos ei kärsi amusia-nimisestä ilmiöstä, laulun puutteet johtuvat pikemminkin harjoittelun kuin lahjojen puutteesta. Hyvässä laulamisessa on monta osatekijää, jotka pitää vähä vähältä saada toimimaan luonnollisesti ja vaivattomasti niissä rajoissa, jotka oma ääni asettaa.
 
Olen varma, että laulat kauniisti. Et olisi saanut laulukokeesta kiitettävää, jos olisit aivan hakoteillä! Älä ole itsellesi liian ankara tuomari, mutta ole nöyrä. Laulun opetteleminen tuntuu vievän vuosia, eikä valmista tule ikinä. Aina on lisää opittavaa. Vähäisestäkin edistyksestä saa iloita, kuten aina, kun opetellaan mutkikkaita asiakokonaisuuksia!
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
DeadFeather
12.04.2014 20:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Carvinen! Sanasi olivat todella kauniita ja kannustavia. Olen kesällä aloittamassa laulutunnit ja sain juuri tilaukseni, Complete Vocal Technique - kirjan. Siitäkin on jo ollut apua ja yksi kaverini auttaa minua totuttelemaan siihen nauhoitettuun ääneeni
 
Kiitos todella paljon
 
Carvinen
14.04.2014 18:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kiittämästä!
 
Minä olen tuskittellut aivan samojen asioiden kanssa kuin sinä. Olen aika monta kertaa aloittanut lauluopinnot, mutta erinäisistä syistä ne ovat jääneet aina kesken. Olen nyt 43-vuotias aloittelija. Tuo oman äänen sietäminen kuitenkin perustuu kokemukseen. Kuuntelin hiljattain erästä demoa, jossa laulan, koska parempaakaan laulajaa ei ollut saatavilla. Tulin siihen tulokseen, että olen itse säveltänyt ja sanoittanut kappaleen, eikä se laulukaan NIIN kauheaa ollut. Niinpä lakkasin haikailemasta mielestäni hyvän laulajan perään. Jos sellainen jossain on, sillä on taatusti muita kiireitä. Viisainta se on vain minunkin opetella ja niinpä olen jälleen kerran aloittanut ne tunnit.
 
Oppimista on tapahtunut, vaikka aktiivisella harrastamisella olisin ehkä saavuttanut kahdessa vuodessa se, mihin nyt on mennyt 20 vuotta.
 
Katselin juuri hiljattain Pavarottin haastattelua. Hän esitti, että kun aikansa laulaa peilin edessä ja uskoo itseensä, ennen pitkää tulee uskomuksensa arvoiseksi. En harrasta yltiöpositiivisuutta, mutta se on varma, että itseään väheksymällä ei laulussa saavuteta tuloksia. Se kilpistyy jo siihen, että laulutaito punnitaan esiintymis- ja äänitystilanteissa, eikä niissä ole mahdollisuutta antaa ujouden tai liiallisen itsekritiikin latistaa ääntään. Reippain mielin eteen päin vain!
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
DeadFeather
15.04.2014 16:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carvinen: Kiitos kiittämästä!
 
Minä olen tuskittellut aivan samojen asioiden kanssa kuin sinä. Olen aika monta kertaa aloittanut lauluopinnot, mutta erinäisistä syistä ne ovat jääneet aina kesken. Olen nyt 43-vuotias aloittelija. Tuo oman äänen sietäminen kuitenkin perustuu kokemukseen.

 
Eipä mitään Carvinen! Itse sinä kirjoitat niin kauniisti ja ystävällisesti. Kiitos siitä ^^
 
Pitää siis vain totutella ääneni erilaisuuteen. Aikaa vievää siitä tulee, kun nyt satun olemaan perfektionisti..
Mukavaa tavata muita joilla on/on ollut samanlaisia kokemuksia.
Aloitan nyt siis kesällä laulutunnit rautaisen ammattilaisen opetuksessa ja olen nyt saanut tilauksena sen Complete Vocal Technique:n, niin eiköhän se tästä vielä lähde!
 
DeadFeather
15.04.2014 16:15:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja minun äänenmuodostukseen veikkaan myös vaikuttavan se, etten ole itse vielä löytänyt sitä parhainta äänialaa itselleni ja se, että tuki on vähän heikko kun kukaan ei ole siihen mitään neuvoja antanut
 
Khassera
15.04.2014 17:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonautin vastauksessa, joka oli eka tässä thredissä, oli kiteytetty hyvin ratkaisu ongelmiisi: Laita esille näyte ja voidaan sen perusteella ruotia miltä kuulostat ja mitä kannattais kehittää. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «