Aihe: Straton namiskat
1
MikeS
09.05.2004 18:25:47
Terve. Nyt tarttis nopeesti tietoa/ehdotuksia/suosituksia straton namiskoista. Olen hommaamassa stratoa kahdella humbuckerilla, ja mietin tässä millaiset säätönamiskat kitaraan kannattaisi asennututtaa.

Perinteisessä kolmemikkisessä stratossa eikös namiskat ole volume-tone-tone? Minkä mikkien tonea nuo tone-namiskat säätävät? Vaikuttaako yksi tone-napeista kahden mikin toneen, ja toinen sitten yksin jäljelle jääneen mikin toneen? Ja tästä tullaankin kysymykseeni: kannattaisiko minun hommata kahden humppaukkelin kitaraani kaksi tonea (yksi molemmille mikeille) + yksi vola? Vai kenties kaksi volaa + yksi yhteinen tone mikeille? Eli siis V-T-T vai V-V-T? Mitä käytännön hyötyä noista vaihtoehdoista olisi? Tänks!

Ai niin? Onko namiskoiden saavutettavuudella soittaessa jotain väliä? Eli oisko ihan älytöntä laittaa järjestykseen T-T-V (volume siis alimpana/kauimpana kielistä)?

MIKKO
toxic
09.05.2004 18:33:22
Kaksi volumea ja yksi tone.
D-Kay
09.05.2004 18:40:49

Perus-stratossa tonet vaikuttavat kaula- ja keskimikkiin. Itseäni kiinnostaisi kolmella volumella varustettu strato. Mitä kukin kaipaa, itse on tullut aika vähän koskettua tone-namiskoihin.
MikeS
09.05.2004 18:51:57
Kaksi volumea ja yksi tone.

Komppaako muut tätä ehdotusta?
toxic
09.05.2004 19:04:21
Komppaako muut tätä ehdotusta?

En tiedä mutta se vois olla aika hyvä verrattuna vaikka kahteen toneen. Kun silleenhän saa vaikka minkälaista mössöä ulos.

(hymiö)
P2
09.05.2004 19:19:23
1 vol ja 1 tone on musta ihan riittävä, ei sillä toisella tonella tee mitään.
jPekka
09.05.2004 22:32:01

1 vol ja 1 tone on musta ihan riittävä, ei sillä toisella tonella tee mitään.

Itse olen tykännyt kyllä kahden humpparin kitaroissa siitä että molemmille mikeille on omat volyymi- ja sävysäätimet. Esimerkiksi sellainen makea BB King -tyylinen soundi vaatii pientä vain toisen mikin tonen ja volyymin peruuttamista. (Riippuen tietysti kitarasta ja sen mikkien keskinäisestä balanssista.)
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
Jaakko Hyvärinen
09.05.2004 22:47:33
Mulla on ibassa, jossa 2 humppaa V-V-T ja toisen volapotikan vois heittää suohon siitä, koska sillä ei tee mitn.
Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta
Kossu
10.05.2004 07:25:34
Ja niin, alunperin stratossa eka tone oli kaulamikille ja toinen keskimikille. Tallamikkiin ei ajateltu tarvittavan. Tonenapin olemassaolo kun jo tummentaa hieman soundia.

Tone tosiaan hieman muuttaa Vintage-Straton soundia vaikka se olisikin kokonaan pois päältä, mutta se korjaantuu muuttamalla kondensaattorin arvoja - en muista nyt mitkä ne olivat . vaikka olen konkan muuttanut parista Stratosta. Mutta kyllä ne arvot löytyvät tuolta maailman Strato-sivuilta.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)