Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: charango
1
mpekkanen
18.12.2012 15:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

löytyykö charangon soittajia?
mulla on yks ja aika erikoinen soitin.tässä on viisi kahdenkielen paria.ja paksuinkieli on keskellä toisen parina.viritetään gg,cc,eE,aa,ee
bob brozman soittaa kyseistä soitinta myös ja youtubesta kannattaa käydä katsomassa miltä kuullostaa.
soitin on alkujaan bolivian kansallissoitin eli andien musaa lähtee perinteisesti tällä.
monesti soittimen koppa on myös tehty vyötiäisen panssarista,mutta mulla on ihan puinen versio.hauska peli kaikenkaikkiaan.
 
cuckoo
21.02.2013 23:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä hommasit charangon? Itseäni kiinnostaisi ronroco eli alttocharango, mutta ei tunnu suomesta helpolla löytyvän.
 
mpekkanen
22.02.2013 00:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cuckoo: Mistä hommasit charangon? Itseäni kiinnostaisi ronroco eli alttocharango, mutta ei tunnu suomesta helpolla löytyvän.
 
Tämän oman löysin 2006 ihan sattumalta netistä. Olin kuullut Brozmanin soittoa ja aloin etsiä jos niitä jostain löytyisi. Niitä ovat myyneet joskus erillaiset maailmankaupat ,mutta ilmeisesti enemmän sellaisia koriste/matkamuisto soittimia. Löysin yhden kaverin jolla oli niitä muutama ja hän suostui myymään tämän mikä mulla nyt sitten on. se on suomessa tehty,muistaakseni Ari Viitanen jos en väärin muista .Se lappu missä se luki siellä sisällä on ajanmyötä jo hukkunut. Tämä kaveri jolta tän soittimen ostin ,niin rakentaa ja myy sellaisia steel pannu rumpuja ja hän soittaa jossain orkesterissa missä on niitä steel pannujen soittajia useita. Etsi steel pan sanalla niin saattaisi löytyä.
Toi soitin mitä etsiskelet on sellainen etten ole edes nimeä koskaan kuullut,vaikka olen soitellut aika eksoottisilla kielisoittimilla. Mun charango on suunnilleen sopraano ukulelen mittainen,niin tuo sinun etsimäsi on varmaan aika samantyylinen,mutta pidempi.
Varmaan menee niin että pitäisi jostain tilata kyllä noi niin harvinaisia on. Abertone myy cuatroa 150 euroon,joka on kanssa viisi kahdenkielen paria oleva soitin.Viritys cuatrossa on kuitenkin toisenlainen ja esimerkiksi charangossa on paksuin kieli siinä keskimmäisessä kieli parissa.
Mulla oli joskus tres kitara mikä oli tehty halvasta venäläisestä akustisesta. Sellainen mua kiinnostaisi,mutta tilaus tuotteeksi menee jos ei sitten osta martinilta joka maksaa 430 euroa. Varmasti hyvä,mutta mukava olisi jos löytyisi hieman halvempi.
Valitettavasti en osaa tämän paremmin auttaa etsi se steel pan tyyppi ja tiedustele josko hän tietäisi. Muuten taitaa mennä ebay tai jotain ,en osaa sanoa. Mulla kävi tuuri kun tuon löysin ja sain sen jollain parilla sataa,mutta jos sellaisen teettää niin se maksaa kyllä maltaita.
Katsoin netistä ja se löytyi.steel pan lovers hakusanoilla.
 
cuckoo
24.02.2013 12:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitos tiedoista. Siis tämännäköistä soitinta tarkoitin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=d8-vseztL3w
 
Kyllähän noita löytyy jostain valtamerentakaisesta nettikaupasta, mutta on vähän riski mennä tilaamaan sieltä sikaa säkissä :)
 
mpekkanen
24.02.2013 17:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otin selvää tuosta soittimesta ja ei se niin kauhean paljon ole isompi kuin se munkaan soitin. Ehkä siitä Abertonen soittimesta saisi kehiteltyä tamän tyylisen soittimen,mutta se taitaa olla teräskielinen ja valmistettu jossain Kiinassa. Thomannilta olen yrittänyt etsiä tres kitaraa ja en niitäkään oikein missään pyöri. Kyllä siinä omat riskinsä on jos jostain Etelä-Amerikasta tilaa soittimen ja tuleehan siihen kaikkia tullimaksuja ja sekin voi olla ongelma jos se tilaus pitäisi tehdä Espanjan kielellä.
Tres kitaraa saa Martin valmistamana Kitarapajalta 430 euron hintaan ,mutta kyllä se saisi hieman edullisempi olla.
Toivotaan että kavisi hyvä tuuri ja tuollainen soitin joskus osuu kohdallesi. Elämässä voi tapahtua kaikenlaista ja ei sitä tiedä vaikka vielä osuisi kohdalleen.
 
Mikko_L
03.10.2015 01:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on charango, ostin viime talvena Argentiinan reissulta. Kansi on kuusipuuta ja runko/kaula/lapa on käsityönä koverrettu yhdestä ja samasta pöllistä jotain eteläamerikkalaista puuta. Hauska peli, ja omintakeinen ääni tuplakielten ja tuon virityksen takia jossa kaksi kieliparia on sama sävel (Ee ja ee). Melodioiden soittaminen on vinkeää kun kitaralla opitut ylös/alas ei pädekään vaan korkeampi sävel löytyykin välillä "ylemmältä" kieleltä. Yksinään soitettuna siinä ei ole mun mielestä kauheasti syvyyttä mutta muiden soittimien kanssa se tuo kivaa helinää bändin sointiin; Youtubesta löytyy kyllä bolivialaisia charangon tiluttajia jotka voivat perustellusti olla tuostakin eri mieltä :)
 
Viime kesänä jätin kitaran kotiin ja kannoin charangoa mukana, kulkee melko paljon kätevämmin putkikassin päällä Suomenkin kesässä. Sointuotteet on eri kuin kitarassa mutta nopeasti ne kolme neljä tärkeintä oppii.
 
Jos netistä meinaa tilata niin ei tietenkään pääse testaamaan etukäteen, mutta kannattaa tsekata että juuri tuo runko/kaula/lapa on samasta puunkappaleesta tehty, eikä mitään vyötiäistä koppana (eläinparat!). Käsityönä tehdyt ("de luthier") on arvokkaampia, omastani maksoin ~250€ paikan päältä ostettuna. Ja siinäkään intonaatio ei ole ihan kohdallaan, jotkut soinnut soi vähän epävireessä...
 
-MikkoL
 
matti_
21.10.2015 23:13:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyipäs tällainenkin ketju!
 
Ostin tänään charangon Istanbulista. Hinnat pyörivät 300 ja 550 liiran välimaastossa. Koskapa ovat käsin veistettyjä, laatuerot olivat huimia, eikä laatu korreloinut hinnan kanssa mitenkään. Paras yksilö jonka löysin, lähti topatulla pussilla mukaan 350 liiralla, eli ehkä n. 150 eurolla. Ei tuossakaan intonaatiot ole lähellekään, mutta ekat 7 nauhaa pelittää tarpeeksi lähelle. Ja onhan tuo pirun hieno. Kopan takapuolelle on kaiverrettu jonkun äijän kasvot.
 
Kaupassa viritys oli ilmeisesti tuo aloittajan mainitsema, netistä löytyi eri ohjeet. Viritin lopulta Ukulelen tapaan EE hh eE ab ab db db. Tuolla virityksellä komppaaminen kuulostaa runsaalta ja heleältä, sitä on helppo soittaa (kitaraan ja ukuleleen tottuneella) ja ja.... pyöreän kopan takia soitinta on kyllä pirun hankala pitää sylissä :)
 
Tein itse, säästin...
Mikko_L
14.11.2015 13:18:57 (muokattu 14.11.2015 13:20:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjasinpas ylös pienen sovituksen charangolle:
 
ee--5-------------------------------2------2--0------0-------0------0--
AA--0-------------------------------0---------0---------------------0--
Ee--5------5---7------7---8------8--2---------1---------------------0--
cc--4----4-----4----4-----4----4----2----2----0----0---0---0----0-0-0--
GG--5--5-------4--4-------5--5------2--2------2--2-------2------0-2-2--
 
Tämä viritys on "standardi", vaikkakin jotkut soittimet voivat olla sävelaskeleen tai puoli alemmaksi viritettyjä.
 
Pisteen saa se joka postaa biisin nimen tänne :D
 
-Mikko
 
edit: tuo täytynee copypastata johonkin toiseen ohjelmaan missä on tasavälinen fontti, meni ihan sotkuksi tässä..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «