MikaHekkanen: Paremmin?
Hitaat, flashilla toimivat graafiset ja äänekkäät häkkyrät, joilta kaltaiseni kävijät karkaavat ensimmäisten ylisanojen häivyttäessä asiantyngän taustalle?
Sellaiset, joita kitarakauppa ei yksinkertaisesti voi joko työmäärän tai vaikeuden takia ylläpitää?
Ei kiitos, sanon 20-vuotisella käyttöliittymäohjelmistojen suunnittelun ja toteutuksen kokemuksella. Heh, äärilaidasta toiseen. :)
Internetissä on tuhansittain sivustoja, jotka eivät näytä WWW:n alkuhämärän ekoilta vuosilta, mutta ovat siitä huolimatta toimivia, selkeitä, yksinkertaisia ja tyylikkäitä - ja latautuvat mobiiliyhteydelläkin järkevässä ajassa, eivätkä käytä flashia tai muita turhuuksia yhtään mihinkään. Kitarapajan sivut ovat kaikessa karuudessaan kyllä nippa nappa toimivat, mutta kyllähän ne nyt ihan millä tahansa mittarilla ovat aivan karmean näköiset ja kömpelötkin, mutta jos kerran kauppa käy niin mikäs siinä.
Kitarapajan maine ja uskottavuus perustuvat ilman muuta johonkin muuhun kuin tyylikkäisiin kotisivuihin - ja hyvä niin - mutta siitä huolimatta mun mielestä noin hyvä, toimiva ja legendaarinen pulju kyllä ansaitsisi kernaasti jonkinlaisen "web-kasvojenkohotuksen". Ei Kitarapajan statusta ihan helpolla horjuteta, vaikka koko internet romahtaisi, mutta niillä, jotka kuulevat paikasta ensimmäistä kertaa nyt - ja nimenomaan internetin kautta - saattaa syntyä vääränlainen mielikuva, jos ainoana kosketuspintana on kotisivut nykymuodossaan.
Tuon sivuston voisi suunnitella ihan hyvin vaikkapa niin, että jokaisen myyntiartikkelin ohessa olisi edes jonkinlainen thumbnail (pikkukuva), eli se paras ja edustavin kuva kyseisestä tuotteesta. Lisää kuvia saisi sitten siitymällä tuotteen omalle sivulle - tai muilla keinoin. Eihän em. rakennelmaa kenenkään tarvitse tänä päivänä käsin koodata HTML:llä, CSS:llä ja muilla, koska helppoja käyttöliittymiä homman hoitamiseen on ollut olemassa takuulla kymmenen vuotta, jollei kauemmin.
Esimerkkitapaus, Mark's Guitar Loft:
http://www.marksguitarloft.com/catalog.php?cat=electricsJoka soittimesta tulee kattavasti perusasiat selville, lisäksi tarjolla on heti kärkeen yksi edustava kuva - ja tätä kuvaa klikkaamalla saa sitten yksityiskohtaisia kuvia, jotka eivät jätä laadun puolesta toivomisen varaa. En tarkoita, että tämä on ainut oikea tai paras tapa tehdä asiat, mutta kyllä tuota sivua itse ainakin selaan huomattavasti mieluummin, jos puhutaan ihan puhtaasti käytettävyydestä ja ulkoasusta.
Nimenomaan sillä on potentiaaliselle asiakkaalle paljon väliä, miten helposti tuotteen kuvat on saatavilla. Itseäni miellyttäisi jonkinlainen kollaasi- tai galleriatyyppinen lähestymistapa huomattavasti enemmän kuin se, että jokaista hiton kuvalinkkiä (eli Kitarapajan tapauksessa tuotteen nimen tekstinpätkää) pitää käydä klikkaamassa erikseen, eikä koskaan etukäteen tiedä, onko seuraava kuva kitaran lavasta, virittimistä, takapuolelta, potikoista, laukusta, sertifikaatista vai mistä... tokihan nykyinen systeemi tuo jännitystä elämään, mutta myös turhauttaa käyttäjän nopeasti.
Toki yhden kuvan lisääminen joka tuotteen oheen lisäisi sivustolla tapahtuvaa ylös-alas-rullailua entisestään (kasvattaisi sivuja pituussuunnassa), mutta tämä johtaisi (toivottavasti) erääseen toiseen, hyvin toivottavaan seikkaan, eli tuotteiden jakamiseen hieman useammalle alasivulle. Esim. kitaravahvistimet-sivulla on nyt jotain 200-300 eri tuotetta, lista on puuduttavan pitkä ja tuollaisenaan aika tympeää luettavaa. Ei tekisi yhtään pahaa jaotella niitä ihan suosiolla muutamalle erilliselle sivulle jollain logiikalla: esim. uudet nupit, uudet combot, käytetyt nupit, käytetyt combot, kaapit... tai vastaavasti muutamat isommat tuotemerkit omille sivuilleen ja "loput" kenties yhdelle sivulle.
Nimenomaan käytettävyyteen ja siinä sivussa myös ulkoasuun olisi mahdollista panostaa huomattavasti nykyistä enemmän, eikä se lopulta vaatisi ihan kohtuuttomia ponnisteluja: reippailta kavereilta päivän tai pari ja koko homma pyörisi jatkossa tietokannan päällä ja fiksun näköisenä. Ja kuten sanottu, ei nykyään tilanne ole se, että saadakseen hienot, ajan tasalla pysyvät ja silti helppokäyttöiset nettisivut, täytyy itse olla ohjelmoinnin ammattilainen. Sopivasti räätälöidyllä "moottorilla" sivujen ylläpito olisi henkilökunnalle luultavasti jopa nykyistä helpompaa, puhumattakaan lopputuloksesta, joka hivelisi silmää hieman eri merkityksessä kuin nykytilanne. ;)
Sanotaan tähän loppuun vielä, että itse Kitarapajasta mulla ei ole pahaa sanottavaa. Olen ostanut heiltä tuotteita ja saanut muutenkin apua ja todella asiantuntevaa asiakaspalvelua esim. sähköpostitse. Olen vain sitä mieltä, että näin hyvä kauppa ansaitsisi huomattavasti paremmat sivut ja koitin hieman pukea sanoiksi yllä sitä, mitä sillä tarkoitan.
Älkää suuttuko, nää oli vaan mun mietteitä. Oon vieraillut melko monilla kotisivuilla ja itsekin joskus muutamia väsännyt (kun joskus hairahdin IT-puolelle opiskelemaankin muutamaksi vuodeksi), eli periaatteessa on jonkinlainen tuntuma siihen, mikä on toimivaa, käytettävää ja mikä taas yleensä keskimääräistä käyttäjää risoo. Peace, YMMV jne. :)