Aihe: Miksi kirjoittaa nuotti 2/4 eikä 4/4 osa tahdilla?
1 2
Mare552
20.09.2011 14:30:20
JPQ: Onhan sitä ihmisillä vaikka mitä muistisääntöjä asiohin joten lapsellisia ne jotka pitää noita lapsellisina.

Jep. En nyt osaa sanoa ovatko suorastaan lapsellisia sentään. Voivat ollakin.

Mutta vähän omituistahan semmoinen kuitenkin on, että pilkataan toisten muistisääntöjä ym. vastaavaa.

Tuosta asiasta kyllä puhun lähinnä hypoteesina, sillä en ole vielä aiheesta pilkan kohteeksi joutunut.
Ai tähänks riville?
baron
20.09.2011 14:44:16

Mare552: Jep. En nyt osaa sanoa ovatko suorastaan lapsellisia sentään. Voivat ollakin.

Mulla oli duunikaveri jonka etunimet oli Carl-Gunnar Dag Axel Elias.
Tiedä millainen musan harrastaja hänen isänsä/äitinsä oli mutta siinähän on myötäpäivään kiertävä kvinttiympyrä ja mun muistisääntö.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
21.09.2011 13:55:58 (muokattu 21.09.2011 14:02:20)
Eiks toi loru oo Toonikasta ;-) . Aikoinaan (70-luvulla) kun näitä asioita opeteltiin Ogelissa kävi niin, että Seija Järvinen ihmetteli ja kehui meikäläistä, kun opin skaalat ja sävellajit niin nopeasti. No mä tyhmänä menin väläyttämään, että ei tää oo vaikeatakaan bassonsoittajalle, jonka sivusoitin on kitara, opettelee vaan sormitukset ja siirtää kättä "päässään" kaulalla. Arvatkaapas tuliko lisätehtäviä tämän jälkeen kitaristeille musiikkiteorian osalta ;-) . Ei ollut paljon kavereita vähään aikaan. Toonika on mun mielestäni hyvä, siellä on asiat mukavassa muodossa. Itselläni on Sibis First, se on mulle ok. Itse en koskaan kirjoittaisi tuplapistettä, en löydä siihen mitään relevanttiutta. Selkeys on tärkeintä. Toi sävellajijuttukin toimii tosin hyvin kitarassa aloittamalla C:stä. Meet alemmalle kielelle ja laitat ylennysmerkin, no je G-duuri (sormituksesta katsot, miten menee), no sieltähän se löytyy f ylennetty. Pitää etsiä kahden ylennysmerkin sävellaji, menet G:hen ja taas alemmalle kielelle, no je, D. Sormituksella katsot, ja löytyy f ja c ylennetty .... näin jatkat, kunnes tulee 6 täyteen. Alennukset päin vastoin, "joka itsensä alentaa - se ylentää". Eli C:stä lähdet, seuraavalle ylemmälle kielelle, ja mikä on, no F. Sormituksilla katsot, ja löytyy bb. Taas sama homma, no je, löytyy Bb. Sormituksilla katsot, löytyy bb ja eb. ... Pitää muistaa, että tämä toimii bassokitarassa hyvin, mutta B-kielelle ei saa mennä, vaan pitää kitarassa käyttää neljää ylintä kieltä. Tommoinen muistisääntö ;-) Toivottavasti auttoi jota kuta. Ja kun on se rytmi. Niin kaksijakoiset on kei-nu kei-nu kei-nu ja kolmijakoiset keu-nut-taa kei-nut-taa. Jos ette ota huomioon mitään speciaali-juttuja (5/8 7/8 13/8 tms), niin kertokaapa, milloin kansanmusiikissa löydätte kohdan, jossa tota ei voisi soveltaa. Laulajat siis opettelevat laulamaan korvakuulolta. Kommentit aina tervetulleita.
Vessajono
21.09.2011 20:22:59
nisumaka: Jos ette ota huomioon mitään speciaali-juttuja (5/8 7/8 13/8 tms), niin kertokaapa, milloin kansanmusiikissa löydätte kohdan, jossa tota ei voisi soveltaa.

Onko balkanilainen kansanmusiikki spesiaalia?
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
baron
21.09.2011 21:09:15 (muokattu 22.09.2011 10:24:40)

Vessajono: Onko balkanilainen kansanmusiikki spesiaalia?

On se vähän: 12/8 tahtilaji voi jakautua 2-3, 2-2-3!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
22.09.2011 09:05:31
Hyviä pointteja, täytyypi mietiskellä ja tutkia, ja tehdä näistä jotain laajennoksia mun opetusmateriaaleihin. Hmm, kiitosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)