Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sellisti
Alue:Klassinen
Aihe:En tykkää Brucknerista.
Aika:29.05.2005 00:45
Varoitus; seuraa pitkähkö avautuminen.
 
Olin tänään YS:n eli Ylioppilaskunnan Soittajien sinfoniakonsertissa. Ohjelmassa oli Debussyn Faunin iltapäivä, Arutjunjanin trumpettikonsertto sekä Brucknerin sinfonia nro 6 a-molli. Kaksi ekaa niistä oli hyviä. Sinfonia oli pitkä. Sen aikana ehti miettiä monenlaisia asioita. Esimerkiksi sitä, että mihinkähän kummaan mahtaa perustua Anton Brucknerin maine/asema merkittävänä sinfonikkona? Nimittäin harvoin olen kuullut niin tyhjää, sisällötöntä, puuduttavaa ja kaikessa pöhöttyneessä mahtipontisuudessaan ja valtavassa mittakaavassaan suorastaan raivostuttavan pitkäpiimäistä ja tylsää musiikkia. Mieleen ei jäänyt ensimmäistäkään melodianpätkää. Kerta toisensa perään säveltäjä laittaa orkesterin pauhaamaan tuttina fortissimopätkiä, joissa jouset sahaavat jotain banaalia kuviota ylös alas vaskien töötätessä musiikillisesti mitäänsanomattomia fanfaarejaan. Minkäänlaista temaattista kehitystä en huomannut, vaan uutta asiaa tuli koko ajan. Kokonaisrakenne ei muodostanut minkäänlaista kaarta eikä jännitettä. Musiikki vaan velloi kaikessa massiivisuudessaan eteenpäin, kunnes loppui. Orkestraatio ei soinut hyvin vaan oli paksua ja kömpelön kuuloista. Paikoitellen musiikissa oli sentään jonkinlaista yritystä, jolloin havahtui ajattelemaan, että jospa tämä tästä vielä lähtisi. Vaan ei. Taas kamalaa fortissimoa vain volyymin vuoksi. Olin todella pettynyt, melkein suuttunut kuulemastani. Miksi tuollaista musiikkia säveltänyttä pidetään länsimaisen sinfoniatradition ketjun tärkeänä lenkkinä? Mitään muuta sävellysajankohtaansa nähden "merkittävää" en sinfoniassa havainnut kuin sen julmetun pitkän keston (tunti, melkein vähän yli), ja sekin aivan turhaan. Puolet pois tiivistämälläkin teos olisi ollut vielä liian pitkä musiikilliseen sisältöönsä nähden. Mahlerin sinfoniatkin ovat pitkiä, mutta niissä on sentään sisältöäkin. Nuoria, hyviä amatöörisoittajia kävi lähinnä sääliksi, kun joutuivat tuollaista soittamaan ja vielä valtavan työn näkemään sen eteen. Hyvin orkesteri soitti, ja kapellimestari tuntui olevan oikein säveltäjän fani, kun johti teoksen ulkoa, mutta sinfonia oli aivan väärä valinta ohjelmaan.
 
Anteeksi nyt jos joukossamme on "bruckneristeja", mutta minä en löytänyt teoksesta juuri mitään hyvää. Mitä mieltä muut olette ko. säveltäjästä?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=94475