Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alussa paskaa ja lopussa potkii
1 2 3
Triskal
02.05.2011 11:12:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin vappuna Kouvolassa Vappugospelissa ja jäin miettimään tyypillistä keikkasoundin evoluutiota. Tässä on varmaan yhtenä aspektina perus amatööri v. ammattilainen, mutta konkarit todennäköisesti osaisivat kertoa yhtä sun toista muutakin siitä, miten soundi loppua kohden muotoutuu yksittäisen festivaalipäivän aikana.
 
Tapahtumapaikkana oli Kouvolan jäähalli ja PA:na oli uskoakseni Auran lainari, päätellen siitä miten osa subeista oli käännetty osoittamaan vastakkaiseen suuntaan, mutta varma en ole. Alussa soundi oli erittäin kireä ja yläkerrassa oli pistäviä elementtejä, jotka kävivät aina välillä puukottamassa, kuten muutamat korkeammat laulunuotit, tietyt synasoundit, kitaraleadit yms. Keskivola ei edes ollut erityisen kova, mutta juuri esim laulu teki kuuntelemisesta tuskallista. Lisäksi PA ei ampunut ihan kaikkea katsomoon, permanto sai kokonaisvaltaisemman mölyannoksen.
 
Alussa soitti muutama ei niin pro bändi, joilla tod näk olikin joku ei niin pro tiskin takana, mutta mukaan mahtui myös Juha Tapio bändeineen ja amerikkalaisvieras Petra, joiden _kuvittelisi_ molempien tuovan jonkun todellisen äänigurun mukanaan. Mutta not.
 
Tämän jälkeen kävimme syömässä, noin tapahtuman puolivälissä, ja takaisin tullessamme oli kuin olisi tullut jonnekin ihan muualle. Tuli lujaa, tuli tasaisesti, tuli selkeästi, puukotteleva yläkerta oli poissa, epämusikaalinen subiryminä oli poissa. Mitä oli tapahtunut? Kuka löysi viisasten kiven? Oliko kyse yksittäisten kanavien taajuuskorjauksesta, master-EQ-asetuksista, tasattiinko piikit masterkanavasta jotenkin vai mitä hä? Vastaavasti, mitä tyypillisiä virheitä keikoilla ja festareilla tehdään äänikojussa, että soundi on kuvaamanilaista?
 
Jänskää oli myös muuten se, että mitä lähempänä lavaa oli, sen paremmalta kuulosti. Yläkerta taas muuttui kireämmäksi hallin takaosaa kohti mentäessä. Lainarin säädöt?
 
Kiitos kaikille jo etukäteen. Pyrkimyksenä olisi ymmärtää vähän enemmän livesoundin aspektia, vaikka en itse tiskin takana istukaan, vaan rumpupallilla. Siten pystyy ehkä jotenkin myötävaikuttamaan siihen, että pienemmällä todennäköisyydellä oma bändi kuulostaa samalta.
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
eino mutku
02.05.2011 11:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Olin vappuna Kouvolassa Vappugospelissa ja...
 
Allekirjoitan tuon terävyyden ja volankin osittain. Itse olin sivukatsomossa vähän miksauspöydän takana katsomon keskivaiheilla ja sinne esimerkiksi alakerta oli tosi munatonta. JT:n ja Petrankin välillä oli kyllä iso ero perussoundissa vaikka Petran alkukeikka meni kai monitoroinnin kanssa tapellessa. Niin paljon kuin arvostankin Murkku Merikalliota äänimiehenä niin useammankin keikan perustella se miksaa Juha Tapion soundin kyllä armottoman kliiniseksi ja ohueksi.
 
Valitettavasti en jaksanut sitten lähteä etsimään sitä mahdollista sweetspottia permannolta. Itse mielelläni olisin keikoilla ilman korvatulppia mutta usein ei vaan pysty. Toivottavasti valetut tulpat tuovat ratkaisun tähän voimakkuus/laatu-ongelmaan. Ehkä se terävyys on tietoista ja oletusarvona on se että kaikilla on vaahtomuovia korvassa.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
Triskal
02.05.2011 11:52:10 (muokattu 02.05.2011 11:54:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: Niin paljon kuin arvostankin Murkku Merikalliota äänimiehenä niin useammankin keikan perustella se miksaa Juha Tapion soundin kyllä armottoman kliiniseksi ja ohueksi.
 
Katselinkin, että onko se Murkku vai eikö ole. Olen jotenkin tottunut siihen, että nimenomaan Murkku on se mies, joka saa bändit soimaan tasaisesti.
 
Ehkä se terävyys on tietoista ja oletusarvona on se että kaikilla on vaahtomuovia korvassa.
 
Eihän kukaan ole oikeasti tuota mieltä, eihän? Ne joihin tuo logiikka pätee ovat kyynisiä muusikoita, joita siellä oli ja uskoisin yleisesti ottaen tuollaisissa yleisötapahtumissa olevan ihan selkeä vähemmistö.
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
Pauli Lappalainen
02.05.2011 11:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan muuten puuttumatta, mutta herra Murkun miksaus on aina ollut tarkkaa ja selkeää ja saattaa äkkiseltään kuulostaa munattomalta varsinkin jos verrataan nykyään vallalla olevaan alapää/potkuheavy miksaustyyliin.
 
Kirurgin duunia.
 
Terveisiä.
 
eino mutku
02.05.2011 12:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Asiaan muuten puuttumatta, mutta herra Murkun miksaus on aina ollut tarkkaa ja selkeää ja saattaa äkkiseltään kuulostaa munattomalta varsinkin jos verrataan nykyään vallalla olevaan alapää/potkuheavy miksaustyyliin.
 
Kirurgin duunia.
 
Terveisiä.

 
Tähän on helppo yhtyä. Tarkennan tuota omaa lausuntoani sen verran että tässä tarkoitin nimenomaan JT:n laulusoundia. Ja okei tietyllä varauksella rumpusoundeja (virveli/basari) ja sitä että joskus rummut meinaa jäädä alle. Mutta makuasia sanoi taku kun lakua söi.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
pecho
02.05.2011 13:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
Helpoimmalla varmaan pääsee, kun kysyy joltain ao. henkilöltä, että miksi ja miten?
PA oli DAS line arrayta. Subi osasto ei ollu kauhean yhtenäinen vaan pyöri ympäri hallia miten sattu. Yläkerrat ei kattanut läheskään koko hallia, vaan loppuivat vähän miksaus pisteen jälkeen. Näin siis permannolla. Sivuista ja kaaresta en osaa sanoa.
Subit aiheutti ongelmaa myös lavalla, yleis soundi oli aikamoista puuroa.
 
En ollut paikalla kuin alku puoliskon, joten en osaa sanoa tehtiinkö asetuksille jotain, vai muuttuiko musa- ja miksaustyyli enempi jo aiemmin mainittuun hevanderi osastoon...
 
Aina jotain...
Katti
02.05.2011 16:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan muuten mitenkään puuttumatta, ja makuasioihin kaatumatta (toivottavasti), kuulostaa aika vahvasti siltä, että laitetoimittajalla ei ole nyt ollut ihan kaikki inkkarit kanootissa.
 
DAS:n PA:ssa ei varmaan oo vikaa ollut itsessään, mutta siinä miten se on viritetty, suunnattu jne voip olla.
 
Jos subiosasto on ollut kovinkin "hajanainen" korostaa se minun epäilystäni siitä, että järjestelmä ei ole ihan huipputikissä ollut...
 
...tai sitten vieraat miksaajapeikot eivät ole olleet ajantasalla.
 
Tietämättä kuka, ketkä ja mitä miksasivat en halua siihenkään ottaa kantaa, mutta tosiasiassa nämä "paska soundi" - "hyvä soundi" jutut on riippuvaisia aika monesta asiasta, kuten:
- Tuoko bändi oman etupään
- Kuinka sairaan lujaa monitorit huutaa ja millä soundilla
- Tuuttaako kitarat suoraan eturivin otsaan
- Mitä mikrofoneja käytetään (itse yleensä valitsen mieluummin e935:n kuin 58:n, mutta kerran eräällä typyllä oli niin piikkimäinen soundi, että e935 olis ollu melko puukkoa, joten otin 58:n)
 
Mutta siis yhteenvetona : "se riippuu, ja festareilla kun on kaikenlaisia muuttujia, niin vaikka PA:han ei mitään tehtäis, soundi voi elää todella paljon esiintyjästä toiseen".
 
pecho
02.05.2011 17:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Asiaan muuten mitenkään puuttumatta, ja makuasioihin kaatumatta (toivottavasti), kuulostaa aika vahvasti siltä, että laitetoimittajalla ei ole nyt ollut ihan kaikki inkkarit kanootissa.
 
DAS:n PA:ssa ei varmaan oo vikaa ollut itsessään, mutta siinä miten se on viritetty, suunnattu jne voip olla.
 
Jos subiosasto on ollut kovinkin "hajanainen" korostaa se minun epäilystäni siitä, että järjestelmä ei ole ihan huipputikissä ollut...
 
...tai sitten vieraat miksaajapeikot eivät ole olleet ajantasalla.
 
Tietämättä kuka, ketkä ja mitä miksasivat en halua siihenkään ottaa kantaa, mutta tosiasiassa nämä "paska soundi" - "hyvä soundi" jutut on riippuvaisia aika monesta asiasta, kuten:
- Tuoko bändi oman etupään
- Kuinka sairaan lujaa monitorit huutaa ja millä soundilla
- Tuuttaako kitarat suoraan eturivin otsaan
- Mitä mikrofoneja käytetään (itse yleensä valitsen mieluummin e935:n kuin 58:n, mutta kerran eräällä typyllä oli niin piikkimäinen soundi, että e935 olis ollu melko puukkoa, joten otin 58:n)
 
Mutta siis yhteenvetona : "se riippuu, ja festareilla kun on kaikenlaisia muuttujia, niin vaikka PA:han ei mitään tehtäis, soundi voi elää todella paljon esiintyjästä toiseen".

 
Juurikin näin.
Joskushan kyse on pelkästään siitä, että korvat tottuvat kuulemaansa ja aivot käsittelevät aluksi oudolta kuulostavan pikkuhiljaa "normaaliksi". Tässä tapauksessa tuskin näin kuitenkaan on, kävihän ketjun aloittaja välillä muualla...
 
Aina jotain...
Boltsa
02.05.2011 21:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Tämän jälkeen kävimme syömässä, noin tapahtuman puolivälissä, ja takaisin tullessamme oli kuin olisi tullut jonnekin ihan muualle. Tuli lujaa, tuli tasaisesti, tuli selkeästi, puukotteleva yläkerta oli poissa, epämusikaalinen subiryminä oli poissa. Mitä oli tapahtunut? Kuka löysi viisasten kiven? Oliko kyse yksittäisten kanavien taajuuskorjauksesta, master-EQ-asetuksista, tasattiinko piikit masterkanavasta jotenkin vai mitä hä? Vastaavasti, mitä tyypillisiä virheitä keikoilla ja festareilla tehdään äänikojussa, että soundi on kuvaamanilaista.
 
Moittimatta ketään, niin Terapia kuulosti hyvältä ja potki kunnolla, koska tiskin takana nyt vain sattui olemaan oikea äijä. Enpä ole Meelikseltä heikkoa liveä kuullut vielä, keikkoja eri paikoissa kuitenkin kymmeniä kuultuna.
Mutta ihmettelin itsekin parin ekan bändin aikana sitä puukkoa. Pakko oli laittaa tulpat korviin, vaikka yleensä sitä tulee vältettyä.
 
Boltsa
Sami_T
02.05.2011 22:40:40 (muokattu 02.05.2011 22:43:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alussa soundi oli erittäin kireä ja yläkerrassa oli pistäviä elementtejä, jotka kävivät aina välillä puukottamassa, kuten muutamat korkeammat laulunuotit, tietyt synasoundit, kitaraleadit yms. Keskivola ei edes ollut erityisen kova, mutta juuri esim laulu teki kuuntelemisesta tuskallista. Lisäksi PA ei ampunut ihan kaikkea katsomoon, permanto sai kokonaisvaltaisemman mölyannoksen.
 
*** kertomaa vähän leikattu pois tästä välistä ***
 
Tämän jälkeen kävimme syömässä, noin tapahtuman puolivälissä, ja takaisin tullessamme oli kuin olisi tullut jonnekin ihan muualle. Tuli lujaa, tuli tasaisesti, tuli selkeästi, puukotteleva yläkerta oli poissa, epämusikaalinen subiryminä oli poissa. Mitä oli tapahtunut? Kuka löysi viisasten kiven? Oliko kyse yksittäisten kanavien taajuuskorjauksesta, master-EQ-asetuksista, tasattiinko piikit masterkanavasta jotenkin vai mitä hä? Vastaavasti, mitä tyypillisiä virheitä keikoilla ja festareilla tehdään äänikojussa, että soundi on kuvaamanilaista?

 
Ei mulla oo (ei varmaan kellään oo) mitään selkeätä vastausta tähän mutta tässä muutamia omia mietteitä asiasta.
 
PA:ta kuvatun kaltaisissa kisoissa hyvin harvoin säädetään kisojen aikana. Eli se pysähtyy johonkin säätöön ennen ensimmäistäkään soundcheckia ja sillä mennään sitten loppuun asti. PA:n suuntaus ja prosessointi jne. on lopputuloksen kannalta tärkeitä asioita mutta aina välillä näkee sitä että noita asioita ei oo mietitty ihan loppuun asti. Se että "keli" selkeästi muuttuu kun taapertaa yleisötilassa esim. reunalta keskelle tai edestä taakse on PA-järjestelmästä ja/tai tilasta aiheutuva ongelma. Eli jos edessä keskellä soi hyvin mutta takana sivuilla huonosti niin sille ei miksaaja voi keikan aikana mitään.
 
Varsinaisen keikan aikana ainoa ihminen joka vaikuttaa siihen salisoundiin on miksaaja. Eli jos joku taajuus kääkättää niin se sitten kääkättää ja jos miksaaja ei tee sille mitään niin kukaan muukaan ei tee. Eli ei oo olemassa toista henkilöä joka puuttuu (tai ylipäänsä voi puuttua) peliin että kun toi miksaaja on tossa vähän yössä niin raavinpa ihan itse tuosta noita ärsyttäviä taajuuksia vähän vähemmälle.
 
Jäähalliolosuhteissa _yleensä_ lavalta backline tai monitorit ei pauhaa niin lujaa että se vaikuttaisi saliääneen siinä määrin mitä kerroit. Siis tietenkin aina ne jotain vaikuttaa mutta ei noin radikaalisti. Poikkeuksia tähänkin luonnollisesti on.
 
Etupäässä oleva master-eq on miksaajan työkalu ja kukin miksaaja tekee sillä mitä haluaa.
 
Sen sijaan järjestelmä-eq, jakosuodinsäädöt, viiveet jne. on yleensä miksaajan ulottumattomissa. Ja siis niinkuin aikaisemmin kirjoitin niin jos/kun niihin jotain viritellään niin se tehdään ennen ensimmäistäkään soundcheckia ja pääsääntöisesti samoilla säädöillä vetää kaikki.
 
Kun mennään tollasiin isompiin tiloihin niin miksaamisen suhteen homma toimii niin että aina saa asioita pienemmälle tai halutessaan hukattua (melkein) kokonaan. Eli jos kääkättää niin kääkän saa kyllä pois kun kääntää nappulasta. Mutta jos jotain informaatiota puuttuu niin se sitten myös puuttuu. Jos esim. PA on sellainen että subbariosasto on vajaa, tai alamiddlet puuttuu, tai laulun ymmärrettävyyden kannalta olennaisia taajuuksia puuttuu niin ne asiat ei sinne löydy mistään vaikka etupääseppä kuinka kääntäisi nappulaa.
 
Toivottavasti tämä edes vähän selvitti asiaa.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
mickham
03.05.2011 01:07:23 (muokattu 03.05.2011 13:46:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummeli Storiesia lainaten: Pääasia että homma toimii ja saadaan palautetta!
Parhain terveisin, se yleisön korviin paskaa puukottanut "joku ei niin pro" miksaajapeikko (...)
 
Triskal: Alussa soundi oli erittäin kireä ja yläkerrassa oli pistäviä elementtejä, jotka kävivät aina välillä puukottamassa, kuten muutamat korkeammat laulunuotit, tietyt synasoundit, kitaraleadit yms. Keskivola ei edes ollut erityisen kova, mutta juuri esim laulu teki kuuntelemisesta tuskallista. Lisäksi PA ei ampunut ihan kaikkea katsomoon, permanto sai kokonaisvaltaisemman mölyannoksen.
 
Alussa soitti muutama ei niin pro bändi, joilla tod näk olikin joku ei niin pro tiskin takana

 
Boltsa: Mutta ihmettelin itsekin parin ekan bändin aikana sitä puukkoa.
 
Meikäläinen teki siis ne kaksi ekaa orkesteria kyseisessä tapahtumassa, moi vaan teillekin. Parin ekan biisin osalta homma meni tosiaan ihan omiin nimiin (unohdin merkata sheetteihin padit, "hups"). En tietenkään tajunnut siinä alkuhässäkässä että tästä oli kyse, ja siinä tuli sitten ihmeteltyä asiat kuntoon vähän erilaista reittiä.
 
Mutta mitä tulee tohon muuhun, niin en nyt ihan ymmärrä tota juttua. Ei oo kyse siitä ettenkö osais ottaa vastaan negatiivista palautetta jos siihen on aihetta, varsinkin kun sen voin niissä tapauksissa useimmiten myös itse allekirjoittaa. Enkä nyt halua kuulostaa tässä postauksessa mitenkään ylimieliseltä munapäältä, koska sellaiseen mulla ei ole mitään tarvetta - eikä ole tarkoitus sysätä vastuuta itseltä muille kun minähän sen äänen toistamisesta ihmisten korviin olen kuitenkin ollut vastuussa. Toivottavasti tää kuitenkin vähän auttaa avaamaan olosuhteita. :)
 
Triskal: Tämän jälkeen kävimme syömässä, noin tapahtuman puolivälissä, ja takaisin tullessamme oli kuin olisi tullut jonnekin ihan muualle. Tuli lujaa, tuli tasaisesti, tuli selkeästi, puukotteleva yläkerta oli poissa, epämusikaalinen subiryminä oli poissa. Mitä oli tapahtunut? Kuka löysi viisasten kiven? Oliko kyse yksittäisten kanavien taajuuskorjauksesta, master-EQ-asetuksista, tasattiinko piikit masterkanavasta jotenkin vai mitä hä? Vastaavasti, mitä tyypillisiä virheitä keikoilla ja festareilla tehdään äänikojussa, että soundi on kuvaamanilaista?
 
Tähän nyt on ehtineet kollegat (Katti, Sami_T) jo hyvin vastaillakin. Esimerkiksi ymmärrät varmaan itsekin, että "poka demppaa". Alussa ei ollu ihan mahdottomasti sakkia, ne lähinnä jonotti pihalla että pääsis halliin sisälle. Suurin osa oli valunut sisälle vasta sitten siihen mennessä kun Juha Lapio aloitti ja mun urakka oli ohitse. Toinen iso juttu on siinä, että ne kelit tosiaan muuttuu noin pitkän päivän aikana muutenkin. Lämpötila nousee, jne. Ja sillehän ei tosiaan miksauspöydän ääressä häärivä ihminen mahda mitään, jos järjestelmä ei kata samalla tavalla koko hallia. Ei mulla ollut aikaa juosta siellä ympäriinsä kuuntelemassa, varsinkaan kun en olisi kuitenkaan voinut vaikuttaa asioihin mitään. Niin, ja nää mun orkesterithan tsekkas siinä aamu 10-11 nurkilla, jolloin - ymmärtänet - jäähallin ilmasto ei ihan välttämättä vastaa loppuillan keikkakelejä.
 
Katti: Asiaan muuten mitenkään puuttumatta, ja makuasioihin kaatumatta (toivottavasti), kuulostaa aika vahvasti siltä, että laitetoimittajalla ei ole nyt ollut ihan kaikki inkkarit kanootissa. DAS:n PA:ssa ei varmaan oo vikaa ollut itsessään,
 
Jos nyt avataan tota DAS-järjestelmän soundia omasta näkökulmasta tuossa kyseisessä jäähallissa, niin se oli kyllä ihan kelpo vetää ainakin siihen missä etupää sijaitsi. Ei jääny suuremmin harmittamaan. Mutta totuuden siemen löytyi silti:
 
Katti: mutta siinä miten se on viritetty, suunnattu jne voip olla. Jos subiosasto on ollut kovinkin "hajanainen" korostaa se minun epäilystäni siitä, että järjestelmä ei ole ihan huipputikissä ollut
 
Alakerta oli ihan hirveetä muhjupuuroa joka eli ihan omaa elämäänsä ympäri hallia - niinkuin myös jäsen pecho mainitsi. Ja sitä tosiaan tuli lavalle aika reippaasti. Tästä mä osaan antaa ihan omakohtaisen esimerkin: B52 kaappas botnekierron intronauhasta (kun siinä siis ei ollut sitä padia, eh heh). Ja kun joku kuitenkin kysyy miksi B52:ssa pad, niin mullahan se eka orkesteri oli folkin tapaista, eikä ollut mitään rumpusettiä. Cajon pölähtää osaavan soittajan käsissä suhteellisen reippaasti. Tää botneongelma ei ollut noin muuten mikään ongelma tän ekan orkan kanssa sen musiikin luonteesta johtuen. Tilanne oli ihan päinvastainen sen jälkimmäisenä esiintyneen yhtyeen kanssa, joka siis soittaa reggaeta. Ymmärrätte varmaan itsekin, minkä soittimen päällä se reggae kulkee. Tästä syystä sitten itse valitsin ennemmin sen puurovellin, kuin että olisin lähtenyt tappamaan ja hukkaamaan sitä orkesterin erästä olennaisimmista asioista. Ja mitä tulee basariin, sen alakerta ei oo se juttu. Ei tarvii lahkeiden lepatella. Siinä mielessä itse tein ihan harkittuja rikoksia, muiden puolesta en lähe sanoon mitään. Kaikki tekee omat ratkaisunsa niissä puitteissa kun on mahdollista. Ainoa jamppa joka veti ton alaosaston (ja koko setin) ihan timantisti oli Meelis, mutta siihen kellonaikaan olikin eniten porukkaa salissa (toki siltikin kaikki kunnia sille kenelle se kuuluu).
 
Palatakseni vielä järjestelmään: keskialue oli hieman kireä kun ruvettiin meneen lujempaa, mutta tästäkään ei pitäny hirveesti olla mun kohdalla kyse. Ja DAS ei todellakaan ole ainoa komootti jolla tällainen ilmiö esiintyy. Niille joita kiinnostaa, tilaisuuden "raja" oli 98dB(A) slow, mun orkestereista ensimmäinen majaili siellä 92-94 alueella ja jälkimmäinen 95-97 alueella - kun taas JT, Petra vähän useammin siellä 99-102 huitteilla (siis ei tietenkään varmasti koko aikaa, siitähän olis tullu jo sanomista). En hirveesti jaksanu kyllä seurailla loppupeleissä.
 
Mitä tulee siihen Triskalin mainitsemaan yläkireyteen, se johtuu todennäköisesti juurikin tuosta kuuntelukohdasta sekä kunkin bändin äänenpaineista. Jos se puukko ei oo osunu siihen mun tontille niillä äänenpaineilla kun ite vedin, niin paha lähtee arvaileen. Petrassa otti kyllä kaaliin itseäkin se yläkeskialueen ajoittainen kääkkä - silloin tosin seisoskelin etupäästä sivummalla. Mutta mä en vaan mitenkään voi omalla kohdalla allekirjoittaa mitään yläkireyttä, sori vaan. Keskikireyden joo, tietyin varauksin, jossain satunnaisissa tilanteissa jälkimmäisen orkesterin kanssa. Tietyissä tilanteissa sellaista "kuului" olla, ja niillä on muutenkin eri soittimilla melko railakkaita fillejä. Jos Katajaisen kansan materiaali ei ole tuttua, niin suosittelen tutustumaan CD-levyn merkeissä. Se on noin yleisesti ottaen aika raikasta, ainakin verrattuna meteliorkestereihin. Tietysti jos sellainen ei ole tuttua niin sen voi helposti päässään kääntää "puukoksi". Eräs vaihtoehto on tietysti sitten se, että mulla on vaan niin paska kuulo eikä pitäis katsoakaan näihin hommiin päin.
 
eino mutku: Ehkä se terävyys on tietoista ja oletusarvona on se että kaikilla on vaahtomuovia korvassa.
 
Toivon todella, että et oikeasti tarkoita mitä sanot. Ymmärrät toivottavasti itsekin miksi, kun meikäläisen kuuluisi olla se vastuullinen henkilö siitä, mitä yleisön korvissa tapahtuu.
 
Boltsa: Pakko oli laittaa tulpat korviin, vaikka yleensä sitä tulee vältettyä.
 
Niin, ja tarkoitus on kyllä (jokaisella meistä) tehdä yhtä lailla sekä ilman tulppia että tulppien kanssa nautittava musiikkielämys. Ja näistä tää jälkimmäinen sitten varauksin, ei se ensimmäinen.
 
Triskal: mutta mukaan mahtui myös Juha Tapio bändeineen ja amerikkalaisvieras Petra, joiden _kuvittelisi_ molempien tuovan jonkun todellisen äänigurun mukanaan. Mutta not.
 
Muiden asioihin puuttumatta pitää todeta, että omaan korvaan Murkun tekemät asiat oli suurimmilta osiltaan hyvin jees, Suomessa ei kuitenkaan ihan hirveen montaa kaveria ole sillä levelillä. Lähinnä jäi häiritsemään se trubameiningillä vedetty kappale, jossa akkarissa oli se sama soundi kuin bändin soittaessa taustalla. Kuulostaahan se tietty silloin vähän omaltaan. Siinä kun jeesailin JT:n loputtua Murkkua laatikkoasioissa, niin ohimennen silmään tarttui jostain 100Hz huitteilta aika tukeva kuoppa. Ei kiinnostanut kyttäillä tarkemmin. Mutta sillähän siitä puurostakin oli sitten päästy eroon. Kuten sanottu, kukin meistä tekee ne ratkaisut kun parhaaks siinä nimenomaisessa keikkatilanteessa näkee. Tai siis yrittää valita niistä kaikista huonoista vaihtoehdoista sen vähiten paskan. Laitetaan nyt tähän vielä maininta siitä, että Murkku oli ainoa joka toi oman laudan tonteille (kun joku siitäkin mainitsi yhtenä huomionarvoisena pointtina, olikohan Minka). Ja tää oli mun mielestä pelkästään positiivinen juttu että se oma tiski oli niillä mukana.
 
Ja mitä tulee Petraan, kyseessähän oli Classic Petra. Siis sitä 1972-1985 osastoo. Sen soundit ei kuulukaan olla ihan "nykypäivän standardeissa". Mutta en mä silti itekään ihan täysin allekirjoita täysin niitä ratkaisuja mitä niiden kaveri teki yleisölle elämystä välittäessään. Jenkit on jenkkejä (ja kuten sanoin, seisoin itse sivummalla siinä vaiheessa).
 
Olisin mielelläni antanut näytteen omalle kohdalle osuneesta soundista, kun mulla oli olevinaan Zoom tallentamassa siinä doghousen päällä nämä molemmat omat keikat. Olipa vaan jäänyt epähuomiossa muistikortti tyhjentämättä, niin oli sitten tallentunut vaan tuosta ensimmäisen orkesterin vedosta (ja joo, se koirankopin kansihan on tunnetusti siinä vähän vyötärön yläpuolella, että ei muutenkaan mikään optimaalisin paikka). Jos nyt jotakuta ihan mahtavasti haluttaa, niin voin varmaan jonkun pienen klipin sieltä ihmisille kaivella. Noiden puukkoasioiden osalta vaan olis just se jälkimmäinen orkesteri ollut se olennaisempi, koska siellä mä itekin sitä pientä kireyttä havaitsin, kun se tuli lujempaa. Ekan orkan osalta tapahtuneet jutut laitan ihan täysin sen alkuhässäkän piikkiin, sen jälkeen niitä ei ainakaan siinä omalla hollilla esiintynyt. Noh, jonkunlaiset näytteet löytää ensimmäisestä http://www.idänihmeet.fi/ ja jälkimmäisestä http://www.katajainenkansa.com/ vaikka eihän ne noita nimenomaisia keikkaolosuhteita mitenkään voikaan vastata.
 
---
 
Nyt kun tuli vielä lopuksi mieleen: On tässä tullut (tästä threadista tietämättä) juteltua niitä näitä reilun kymmenen tutun kanssa menneen viikonlopun vedoista. Tähän sakkiin mahtuu sekä tavista että muusikkoa että äänialan ammattilaistakin, ja tommosta puukkopalautteen suuntaistakaan mä en oo kuullut keneltäkään niistä, siis mitä tulee omiin vetoihin. Ja ne kaikki on kyllä sen verran hyviä tuttuja, että taatusti olisivat uskaltaneet sanoa. Ei ollut nyt tarkoitus mitenkään boostata omaa egoaan, vaan lähinnä todeta, että kaikki on sitten kuitenkin loppupeleissä makuasioita tässä elämässä ja olosuhteet tollasessa keikkapaikassa elää todellakin ihan omaa elämäänsä.
 
Kiitos ja anteeksi. Toivottavasti tästä romaanista oli edes vähän apua avaamaan tuon päivän tilanteita.
 
Kysykää ihmeessä jos tulee jotain mieleen, tai haukkukaa vaikka pystyyn. Ihan up yours, hei! ;)
 
terveisin
 
ammatikseen ihmisten korvia puhkova, harvakseen m.nettiin kirjoittava Mikko, jota keikkaympyröissä Miskaksikin on joskus kuultu haukuttavan
 
Jaajaa, että jaajaa...
Boltsa
03.05.2011 08:52:34 (muokattu 03.05.2011 08:54:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mickham: Niin, ja tarkoitus on kyllä (jokaisella meistä) tehdä yhtä lailla sekä ilman tulppia että tulppien kanssa nautittava musiikkielämys. Ja näistä tää jälkimmäinen sitten varauksin, ei se ensimmäinen... että kaikki on sitten kuitenkin loppupeleissä makuasioita tässä elämässä ja olosuhteet tollasessa keikkapaikassa elää todellakin ihan omaa elämäänsä.
 
Makuasioitahan nämä loppupeleissä on ja ei mun päivä pilalle tämän takia mennyt missään nimessä. Osan voi laittaa myös musiikkimaun piikkiin, koska se raskaampi osasto on enemmän mieleen. Vaikka sovitin jo mielessäni siitä yhdestä Idän ihmeiden biisistä thrash-version :)
Ja selvennykseksi vielä, että en kävellyt ympäriinsä salia (ja en siis tiedä miten muualla oli) vaan aikalailla miksauspisteen ja Terapian myyntikojun puolessa välissä seisoskelin koko ajan.
 
Boltsa
eino mutku
03.05.2011 09:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ylläolevasta, hienoa saada ensikäden kommentti! ++
 
Itse tulin paikalle siinä Idän ihmeitten loppupuolella, joten ihan alusta en tiedä. Mutta tosiaan sinne sivukatsomoon esimerkiksi se Osmo-Matiaksen melodika jyrsi korvaa rotan lailla samoin kuin II:n viulu. Mutta tosiaan tiedostan sen että istuinpaikalla oli omaan kuuntelukokemukseen iso merkitys joten no hard feelings. Tosin kyllä vaimo ja vaimon sisko tuon puukon kuuli myös.
 
Se mitä tuossa aiemmin sanoin niin ihan oikeasti vaikka itse siis soitan enimmäkseen rumpuja ilman tulppia -vaikkakin yleensä aika hiljaa, niin harvassa on ne kerrat kun uskaltaa olla ilman tulppia keikoilla. Tätä edellinen iso keikka oli Maata Näkyvissä jossa Newsboysin soundi sinänsä oli ihan hyvä, mutta se tuli niin järjettömän lujaa (taas sama paikka, sivukatsomo laudan kohdalla) että ei mitään saumoja olla ilman tulppia. Ei siitä oo voinu vetää kun sen johtopäätöksen että miksauksessa lasketaan aina vähän ylikovaa ja terävästi näissä isommissa kekkereissä koska tulpat. Mutta ilmeisesti ei joten se siitä.
 
Voi olla ja varmaan onkin että itsellä vaan on herkät korvat, toisessa korvassa onkin pieni kuoppa 6kHz:n kohdalla ja ehkä symbaalin kihinä on mulle tehnyt korviin vähän hallaa vaikka tinnitusta ei ole eikä toivottavasti tulekaan. Samoin tunnistan itsessäni sen rokkipoliisianalysaattorin joka viipaloi sen keikkakokemuksen aika pienin paloihin.
 
Merikalliosta vielä että parhaat livemiksaukset ever ovat olleet Exitin keikkoja ja Murkku puikoissa. Selkeys ja erottelevuus bändillä jossa on kahdet kiipparit ja kaks kitaraa ovat olleet ihan huikeita, tosin osansa on sovituksillakin. Samoin volyyyymi on ollut yleensä just hyvä. Lujaa muttei törkylujaa.
 
Shit in-shit out kai se tässäkin on se lähtökohta ja helppohan se on katsomosta huudella jne. Että ei muutakuin hyvää kesää kaikille äänen ammattilaisille!
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
Triskal
03.05.2011 09:16:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis tän threadin pointti ei ole olla mikään jälkipyykkithreadi yksittäisestä tapahtumasta, eli tämä ei ole mitään sormella osoittelua. Kerroin omia kokemuksia yksittäisen tapahtuman soundievoluutiosta ja toivoin näkemyksiä siihen, mitä yleensä voi olettaa tapahtuneen kun soundi muuttuu. Mutta se on siis vahvasti äijästä kiinni, näin olin ymmärtävinäni.
 
Kiinnostavinta on se, mitä sanoit Sami_T:
 
Etupäässä oleva master-eq on miksaajan työkalu ja kukin miksaaja tekee sillä mitä haluaa.
 
Joskus FAQ:inakin ylempänä olevassa liveäänen etikettiketjussa luin sellaista, että "näpit irti master-EQ:sta." En itse ymmärtänyt (enkä oikeastaan vieläkään ymmärrä) että miksi joku pelaisi tuollaisella politiikalla, joten väitin vastaan, että eihän se noin voi mennä. Olenko yhtään jäljillä, jos väitän, että yksi iso syy siihen, miksi tulee puukkoa korvaan, on vääränlaiset korostukset master-EQ:ssa, ja se ettei niille osata/uskalleta tehdä mitään?
 
Yrität, Mickham, kovasti vakuutella, että osaat ottaa palautetta vastaan, mutta vaikutat silti erittäin tuohtuneelta siitä, että joku arvostelee. Ei niin pro ei tarkoita amatööriä, vaan ihan vaan ei niin prota kuin tosi pro.
 
Idän ihmeitä en ehtinyt kuulemaan, mutta Katajaisessa kansassa laulut kävivät korviin, Juha Fabio puukotti laululla korvaan, Petrassa kitarat ja synat puukottivat korviin ja muutoin kaikki kuulosti aneemiselta. Project, Jacksit ja varsinkin Terapia soittivat paljon lujempaa, mutta mikään ei puukottanut. That's it.
 
Vänkäsin joskus erään pohjalaisen miksaajan kanssa. Minun näkemykseni oli, että PA:n sopisi mieluummin soundata vaikka vähän tumpulta, kunhan ei puukota korvia. Hän taas oli ehdottomasti sitä mieltä, että yhtään diskantteja ei uhrata ikinä mistään syystä. Niitä kuulemma pitää olla.
 
Olen käsittänyt näin: Mitä lujempaa soi, sitä lineaarisemmaksi korvan taajuusvaste muuttuu, eli tavallaan alakerralla ja yläkerralla on päässä volariippuvainen kompressointi make-up-gainilla. Eli jos ratkaisut tekee korvien sijasta sen perusteella kuinka paljon ylä-/alakertaa "pitäisi" olla, katastrofin ainekset ovat valmiit.
 
Onko tällaisia ajattelutapoja tullut vastaan: "Soundaa ok:lta, mutta yläkertaa _näyttää_ olevan vähänlaisesti, boostaanpa." Tai: "Kuulostaa kyllä vielä vähän yläkireältä, mutta mä EN VOI leikata yläkertaa enempää, koska sit sitä _näyttää_ olevan niin vähän."
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
mickham
03.05.2011 10:48:33 (muokattu 03.05.2011 11:34:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Niin siis tän threadin pointti ei ole olla mikään jälkipyykkithreadi yksittäisestä tapahtumasta, eli tämä ei ole mitään sormella osoittelua. Kerroin omia kokemuksia yksittäisen tapahtuman soundievoluutiosta ja toivoin näkemyksiä siihen, mitä yleensä voi olettaa tapahtuneen kun soundi muuttuu. Mutta se on siis vahvasti äijästä kiinni, näin olin ymmärtävinäni.
 
Juu, eikä mullakaan ollut tarkoitus sinänsä mitenkään jälkipyykkäillä, vaan kertoa omia kokemuksia tuosta päivästä jotta "big picture" voisi aueta hieman lisää. Eikä nyt ollu mitenkään tarkoitus dumata muiden kokemuksia. Jos ootte kuullu puukkoa niin varmaan sitten olette kuulleet puukkoa, tuskin te täällä turhaan huutelisitte. Kuten sanoit, äijästähän (ja musikanteistahan) se on pääasiassa yleensä kiinni.
 
Triskal: Kiinnostavinta on se, mitä sanoit Sami_T:

Sami_T: Etupäässä oleva master-eq on miksaajan työkalu ja kukin miksaaja tekee sillä mitä haluaa.

Triskal: Joskus FAQ:inakin ylempänä olevassa liveäänen etikettiketjussa luin sellaista, että "näpit irti master-EQ:sta." En itse ymmärtänyt (enkä oikeastaan vieläkään ymmärrä) että miksi joku pelaisi tuollaisella politiikalla, joten väitin vastaan, että eihän se noin voi mennä.


Se "master-eq" on nimenomaan kunkin miksaajan saatavilla oleva työkalu, jota voi käyttää halutessaan sen kummempia lupia kysymättä. Tyypillisessä festaritilanteessa se tarjotaan täysin suorana, ilman mitään muutoksia. "Viritysasiat" on tehty systeemieq:ssa jossain muualla, että vierailevan miksaajan käyttöön voitaisiin tarjota "suora" eq, jolla hän saa tehdä mitä parhaaksi näkee.
 
Triskal: Olenko yhtään jäljillä, jos väitän, että yksi iso syy siihen, miksi tulee puukkoa korvaan, on vääränlaiset korostukset master-EQ:ssa, ja se ettei niille osata/uskalleta tehdä mitään?
 
Valitettavasti et ole ihan hirveästi jäljillä :) Väittäisin ettei kukaan noiden kanssa peuhaava korosta, vaan ainoastaan leikkaa asioita. Se on sitten eri asia jos joku urpo on mennyt tunkemaan systeemieq:hun jotain tuonsuuntaista. Mutta sitä epäilen kyllä erittäin vahvasti. Niinkuin Sami_T:kin jo mainitsi, jos jotain taajuuksia ei ole niin niitä ei vaan ole, mutta olemassaolevia voi yrittää hillitä.
 
Triskal: Yrität, Mickham, kovasti vakuutella, että osaat ottaa palautetta vastaan, mutta vaikutat silti erittäin tuohtuneelta siitä, että joku arvostelee. Ei niin pro ei tarkoita amatööriä, vaan ihan vaan ei niin prota kuin tosi pro.
 
No hei, sarkasmifiltterit päälle ;) - ja loput vaikka kellonajan piikkiin kirjoitushetkellä. En mä ottanut noita asioita mitenkään henkilökohtaisesti. Ja fakta hommahan se on, että mulla on sellainen 25 vuotta vähemmän kilometrejä alla kuin vaikka herroilla Murkku & Meelis. Tottakai se vaikuttaa.
 
Triskal: Onko tällaisia ajattelutapoja tullut vastaan: "Soundaa ok:lta, mutta yläkertaa _näyttää_ olevan vähänlaisesti, boostaanpa." Tai: "Kuulostaa kyllä vielä vähän yläkireältä, mutta mä EN VOI leikata yläkertaa enempää, koska sit sitä _näyttää_ olevan niin vähän."
 
Jos joku näin ajattelee, niin huh. Kyllä ne ratkaisut kuitenkin täytyy tehdä niillä korvilla, eikä niillä silmillä.
 
Kiitos kaikille kommenteista ja muusta, kyllähän palaute on paikallaan aina. Sori jos tuli hengenahdistusta :)
 
- Mikko
 
Jaajaa, että jaajaa...
mickham
03.05.2011 10:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: vaikka tinnitusta ei ole eikä toivottavasti tulekaan.
 
Kyllä se tulee, suosittelen aloittamaan kuulosta huolehtimisen välittömästi. Nimimerkillä "tinnittää, ja se v***ttaa" :) Itse tosin olen hankkinut tinnitukseni muualta kuin musiikkihommista, mutta kuulonsuojaus on sellanen yleispätevä juttu. Nykyään en lähde kotiovesta ulos jollei korvatulpat ole taskussa mukana.
 
- Mikko
 
Jaajaa, että jaajaa...
Triskal
03.05.2011 11:43:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mickham: Valitettavasti et ole ihan hirveästi jäljillä :) Väittäisin ettei kukaan noiden kanssa peuhaava korosta, vaan ainoastaan leikkaa asioita. Se on sitten eri asia jos joku urpo on mennyt tunkemaan systeemieq:hun jotain tuonsuuntaista. Mutta sitä epäilen kyllä erittäin vahvasti. Niinkuin Sami_T:kin jo mainitsi, jos jotain taajuuksia ei ole niin niitä ei vaan ole, mutta olemassaolevia voi yrittää hillitä.
 
Ok, mutta siis jos tulee puukkoa korvaan, saako sen pois master-EQ:lla, tai siis, onko ammattilaisen käsi ensimmäisenä siellä, vai jossain muualla?
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
Pauli Lappalainen
03.05.2011 11:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Ok, mutta siis jos tulee puukkoa korvaan, saako sen pois master-EQ:lla, tai siis, onko ammattilaisen käsi ensimmäisenä siellä, vai jossain muualla?
 
Käsi käyb siellä missä tarvitaan, jos laulu kääkättää, niin kanavasta kopeloidaan jne. Jos koko läjä puukottaa, niin joko masterEQ:hun saattaa joutua puuttumaan tai sitten informaatiota järjestelmävastaavalle joka hoitaa homman jos tuntuu järjestelmän ongelmalta.
 
Tilannehan saattaa olla niinkin ikävä, että sitä puukkoa ja kääkkää ei olekkaan siellä miksauskopissa ja harvemmin noissa tilaisuuksissa on miksaajalla mahdollisuutta hiipparoida ympäri taistelutannerta kuuntelemassa koko läjän kattavuutta ja viritystä..
Luotetaan siihen että laitetoimittaja on sen virityshomman tehnyt sellaiseksi että miksauspisteessä on suunnilleen samanlainen keli kuin pääosassa yleisöaluetta.
Kaikki arvat eivät kuitenkaan aina voita.
 
PRMAPRNT OY
03.05.2011 20:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko alias Mickham.
 
Täydet plussat hienosta asenteestasi. Harva kaveri uskaltaa myöntää, että kämmäsin ja otin opikseni. Tuskin kukaan ns. kuuluvuuskavereista on täydellistä keikkaa vetänyt, hyviä varmasti ja huonoja takuuvarmasti.
 
Virheistä, joko omista tai muiden, ne muutkin ovat oppineet, itseasiassa useista virheistä ja vieläpä usein toistetuista.
Ei muuta kuin pää pystyssä kohti uusia keikkoja, kämmejä ja kokemuksia.
 
Hyvää kesää ja antoisaa uraa äänentoiston parissa.
 
rintapek
03.05.2011 21:30:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mickham: Kummeli Storiesia lainaten: Pääasia että homma toimii ja saadaan palautetta!
 
Parhain terveisin, ...Parin ekan biisin osalta homma meni tosiaan ihan omiin nimiin (unohdin ..."hups"). En tietenkään tajunnut siinä alkuhässäkässä että tästä oli kyse, ja siinä tuli sitten ihmeteltyä asiat kuntoon vähän erilaista reittiä.

 
Noin se menee harrastehunpassakin. Hupsis- ilmiö on tosi. Sitä voi hieman harjoituksella parantaa, mut ei hupsista voi välttää.
Pitää vaan lennosta paikata ja parantaa, mut sillai, et mielellään kukaan ei asiaan ehdi kiinnittämään huomiota.
Se on sit mikserin takana, runpujakkaralla tai haittari sylissä just yhtä vaikeeta.
 
Mut kun ei vaan voi lyödä hommaa poikki ja sanoa, et ehkä me ens kuussa tää osataan. Pitää mennä tänään, tässä ja nyt.
 
Kyl mä oon useammankin häävalssin haittarilla soittanu, ja aina omast mielestä ois ollu parannettavaa, sillai jälkiviisaana. Mut en o koskaan jälkikäteen käyny hääparin kans neuvotteluja siitä, et ei tainnu mennä ihan niinko maikkarin kauneimmat häävalssit- levyllä.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «