Aihe: Kuinka kehittää lauluntekotaitoa?
1
Sahanpurija
27.03.2004 13:56:01
Kuinka kehittyisin sellaisten ihan perus kitara-laulu-renkutusten tekemisessä? Tietenkin tekemällä niitä huonoja mutta onko muita kehittymiskeinoja lisäksi. Minkä yhtyeen sanoituksia kannattaisi lueskella että saisi jotain järkeä noihin omiin sanoituksiin?
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
superfly
27.03.2004 14:06:59
Tyhmä vinkki, mutta ihan oikeasti kannattaa harmoniat sunmuut opiskella suht hyvälle tasolle. Sieltä kyllä löytyy ideoita kun oppii ymmärtämään miten ja mitkä soinnut kuulostaa hyvältä yhdessä. Taisit muuten puhua lyriikoista? Sori :) Tsekkaa nyt alkuun semmoiset vähän oudommat hemmot kuin Richard Thompson ja Ben Harper. Varsinkin Thompsonin lyriikat ovat mulle tippuneet ihan kympillä.
Harppu on alaston piano
sub zero
27.03.2004 14:12:51 (muokattu 27.03.2004 14:13:08)
Ota joku hieno pätkä jostain biisistä ja muuta niin paljon ettei sitä voi enää huomata plagioinniksi
PomppoK
27.03.2004 14:32:48

Jos joku keksii, miten draamantajua voi harjoittaa, siitä vain treenaamaan.

Teorian osaaminen on toki hyödyllistä, mutta jonkinlainen tasapaino olisi kai hyvä säilyttää, se 'taika' musiikissa on hyvinkin merkitsevä, vaikkakin pieni osa kokonaisuutta. Hulluahan se olisi, jos kaikki koulunsa käyneet teoriagurut osaisivat tehdä musiikkia, joka koskettaa. Tosin tästäkin päädytään kiistelemään makuasioista, joten ainoa 'pätevä' ohje on hyvinkin kliseinen: tee sitä, miltä tuntuu / mikä tuntuu hyvältä. Muita ohjeita on vaikea antaa.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
aleksi
28.03.2004 23:06:53
Luet vaan muiden tekemiä lyriikoita tai jotain muuta kirjallisuutta. Kai ne kaikki yhtälailla rikastuttaa kieltä..
"open hands to the wind"
Iso-Jaakko
29.03.2004 09:48:45

Juo maljansa pohjaan täysin siemauksin! Puristaa sitruunan viimeiseen pisaraan! Elää elämänsä niin että on pakko laulaa laulut pois rinnasta! Kuuntele muita ihmisiä, lukee hyviä kirjoja, miettii asioita ja rypee katuojissa!

Ja tekee aluksi tuhansittain huonoja lauluja ja alati kehittää taitoaan sekä armottomasti heittää tyydyttävät ja keskinkertaiset tekeleet tuleen ja tyytyy vain kaikkein parhaaseen!

Ja jos joku laulu on hyvä niin miettii ajatuksen kanssa mikä siinä on hyvää ja mikä huonoa.
Ronskisti ranttaliks vaan!
Errorist
29.03.2004 10:31:10
Kannattaa muiden biisien rakenteita, sointukiertoja ja kaikkea muuta niihin liittyvää tarkastella ja sitten voi käyttää itse niitä soveltaen.
God I want to be a man but I don't want to die with a rifle in my hand and as the planes blacken the sky it sounds like heaven is falling -Greg Graffin
Risto Mustalisä
29.03.2004 10:49:24
Kannattaa muiden biisien rakenteita, sointukiertoja ja kaikkea muuta niihin liittyvää tarkastella

Tämä on hyvä vinkki.Kannattaa huomioida kuinka siirrytään sävellajista toiseen,kuinka osat vaihtuvat,montako "kiertoa" kussakin osassa on jne.Yksi hienoimpia rakenteita mitä on tullut opeteltua on mielestäni Rainbown Gates of Babylon vaikkei nyt singer-songwriter -raamiin mahdukaan.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Kakemakeväke
29.03.2004 15:18:28
Ota joku hieno pätkä jostain biisistä ja muuta niin paljon ettei sitä voi enää huomata plagioinniksi

Aevan, nyt ollaan asian ytimessä.
Mestareiksi tullaan kopioimalla toisilta mestareilta.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Diablero
30.03.2004 13:41:41
Kyllähän se toimii kun yleensäkin soittelee paljon muiden biisejä levyjen mukana. Sitä jotenkin omaksuu alitajusesti jotain hyviä juttuja vaikkei sitä tuu ajatelleksikaan siinä soittaessa.
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
otukka
30.03.2004 18:28:10
Sävelkorvalla niitä biisejä tehdään.
sub zero
30.03.2004 19:48:02
Sävelkorvalla niitä biisejä tehdään.

Vitut. Pitää olla joku visio siitä millainen on hyvä melodia
ja sitten pyrkiä vain kehittelemään sellainen mielessään
(tai soittelemalla, viheltelemällä tms.)
Diablero
31.03.2004 13:01:27 (muokattu 31.03.2004 13:02:11)
Vitut. Pitää olla joku visio siitä millainen on hyvä melodia
ja sitten pyrkiä vain kehittelemään sellainen mielessään
(tai soittelemalla, viheltelemällä tms.)

Ei toimi kaikilla. Mä en ainakaan saa tolla tavalla aikaan ku paskaa. Parhaat jutut tulee ikään kuin intuition kautta. Parhaat riffit tulee, kun jammailee huvikseen ja sitten vahingossa soittaa jonkun hyvän kuulosen jutun. Sitten vaan rakentelee sen ympärille sen biisin. Näin täällä päässä. tekemällä tehftyä tulee kun suunnittelee liikaa
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
Chemo
31.03.2004 18:30:05

Ei toimi kaikilla.

Tapoja tehdä kappaleita on yhtä paljon kuin tekijöitäkin.

Itse pidän järkevänä sellaista toimintaketjua, että ensin on joku todellinen inspiraatio. Se voi olla mikä vaan innoitus: sävellyksellinen, sanoituksellinen, sovituksellinen, noiden yhdistelmä, mitä vaan. Sitten se täydennetään ja valmistellaan siihen muotoon, jossa se halutaan esittää. Tuon loppuosan voi monessa tapauksessa tehdä harkitusti ja hieroenkin ilman että lopputulos kuulostaisi laskelmoidulta ja populistiselta sonnalta. Riippuu miten tekee.

Jostain syystä en itse tykkää kovin paljon sellaisesta sävellystavasta, että soitellaan vaan jotain ja päädytään johonkin. Mun makuuni lopputulos on liian "soittimellinen", soittimen ohjaama. Ilman soitinta, vaikkapa metsässä kävelyretkellä päähän saatu, idea on mun mielestäni jotenkin puhtaampi ja vapaampi kaikesta ulkoisesta muodosta. Mutta täähän on todellakin vain mun mielipiteeni - moni klassikkobiisihän on saanut syntynsä niin, että on vaikkapa rämpytelty kitaraa telkkaria katsottaessa.
Ramalamadingdong.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)