Aihe: Radius jigi kysymys | |
---|
|
Olen rakentamassa radiuksenjyrsintäjigiä. http://www.petermalinoskiart.com/ph … s/extraneous_photos/contour_jig.JPG tuon tapanen. Onkos noitten tukipisteitten etäisyydellä toisistaan, siis ne joitten päällä tuo kaari keikkuu, mitään merkitystä radiukseen. Eikös sitä radiusta säädetä vaan terän pohjan etäisyydellä siihen kaareen? kölö |
samipa 17.04.2011 21:29:41 (muokattu 17.04.2011 21:30:59) | |
|
Ei ja ei. Radius on tuossa kaarevassa klapissa, jossa tuo jyrsin on kiinni. Jyrsimen terän syvyyden säädöllä säädät vain sen ottamaan sopivasti, ei liikaa :) -Sami |
|
samipa: Ei ja ei. Radius on tuossa kaarevassa klapissa, jossa tuo jyrsin on kiinni. Jyrsimen terän syvyyden säädöllä säädät vain sen ottamaan sopivasti, ei liikaa :) -Sami Ok Alkasin vaan miettimään että eikös radius pienene jos poikkeutetaan sitä terää kohti kaaren keskikohtaa. En ossoo näihin analyyttisgeometrisiin ongelmiin sanoa ku on vaan nuo inssinaivot :D kölö |
samipa 17.04.2011 22:54:41 (muokattu 17.04.2011 23:01:39) | |
|
Pieni pala palloa on edelleen samasta pallosta kuin isokin pala palloa :o) Eli pinnan kaarevuus pysyy samana. Otatpa syvemmältä tahi pinnasta, tapahtuu liike saman pallopinnan varassa. Liian nopea hutkiminen voi olla inhottava asia eli se jigi kannattaa tehdä tarpeeksi suureksi, jotta kelkka siinä päällä mahtuu liikkumaan tarpeeksi. Minulla on tuolla profiilissani yksi radiuskiekon jyrsimiseen tehdyn jigin könö piirustus. Tehdessäni radiuskiekkoa akustisen rakentamista varten, tein tuosta omasta viritelmästäni aluksi liian pienen. Voinhan olla väärässä. Kannattaa aina tuumailla lopuksi vielä omilla hoksottimilla, jottei toista minun virheitä :)
-Sami |
|
Tuossa tapauksessa kaarissa oleva radius ei siirry otelautaan samana. Vaan on terän ulkonevan osan pienempi. Varmasti sen jo huomioitkin. Itse en jigejä kaarevuuden tekemisessä käytä. Suora, pitkä hioma klossi on mielestäni paras ja lopuksi stewmacin kaarevalla glossilla hienolla paperilla. Pitkällä suoralla saa niistä paikoista hiottua mistä sitä tarvii hioa. http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/ |
|
1275 A+: Tuossa tapauksessa kaarissa oleva radius ei siirry otelautaan samana. Vaan on terän ulkonevan osan pienempi. Varmasti sen jo huomioitkin. Itse en jigejä kaarevuuden tekemisessä käytä. Suora, pitkä hioma klossi on mielestäni paras ja lopuksi stewmacin kaarevalla glossilla hienolla paperilla. Pitkällä suoralla saa niistä paikoista hiottua mistä sitä tarvii hioa. Näin minäki ajattelin että eihän se voi siirtyä suoraan. Sitä kuinka paljon se ottaa kannattaa säätää sen otelaudan nostamisells. On mulla kyllä itse tehty erittäin hyvä puolen metrin hiomaradiusklolssi mutta jotenki haluis tehdä jigillä jyrsien. Luultavasti pitää ottaa myös huomioon se, että otelaudan reunan korkeus ei tule samaksi molemmissa päissä eli otelauta pitää laittgaa pikku kulmassa jigiin. Taidan tehdä sellasen jigin missä jyrsin liikkuu vain säteittäin. Jyrsimen alle tulee siis kelkka jossa otelauta on kiinnitettynä ja sitä sit liikutellaan jyrsimen alla. kölö |
|
e0700719: Taidan tehdä sellasen jigin missä jyrsin liikkuu vain säteittäin. Jyrsimen alle tulee siis kelkka jossa otelauta on kiinnitettynä ja sitä sit liikutellaan jyrsimen alla. Tuo on toimiva ratkaisu. Tuossa mun jigi (mallia karvalakki) http://i38.photobucket.com/albums/e138/samantien/pois.jpg No eipä tässä... Mitäs ite? |
|
samantien: Tuo on toimiva ratkaisu. Tuossa mun jigi (mallia karvalakki) http://i38.photobucket.com/albums/e138/samantien/pois.jpg Tuo on oikeen toimivan näkönen ratkasu. Eli sulla liikkuu tuo kaulan kiinnityspöytä tuossa?. Miten sä oot ratkassu ton radius asian? Onko sulla ylimitotetulla radiilla tuo kaari ja sit säädät terän sydyydellä sen oikeeseen? kölö |
samantien 18.04.2011 11:56:23 (muokattu 18.04.2011 11:57:44) | |
|
e0700719: Tuo on oikeen toimivan näkönen ratkasu. Eli sulla liikkuu tuo kaulan kiinnityspöytä tuossa?. Miten sä oot ratkassu ton radius asian? Onko sulla ylimitotetulla radiilla tuo kaari ja sit säädät terän sydyydellä sen oikeeseen? Kaari on ihan hitusen isompi kuin otelaudan radius. Terä leikkaa otelaudan just siihen radiukseen kuin pitääkin. Kaulan kiinnityspöytä liikkuu jyrsimen alla. Olen myös tehnyt sellaisen about 70cm pitkän hiomapalikan jossa on sama radius. Sillä sitten viimeistelee otelaudan. Homma hoituu nyt about 4 minuutissa. Nauhaurien sahausjigi toimii hyvin pitkälti samalla periaatteella, mutta se on sen verran top secret osastoa että sitä en ala esitteleen tässä. Tulevaisuudessa olis aikomus kehitellä sellanen superjigi jolla tekee radiuksen ja nauhaurat kerralla. No eipä tässä... Mitäs ite? |
|
e0700719: Tuo on oikeen toimivan näkönen ratkasu. Eli sulla liikkuu tuo kaulan kiinnityspöytä tuossa?. Miten sä oot ratkassu ton radius asian? Onko sulla ylimitotetulla radiilla tuo kaari ja sit säädät terän sydyydellä sen oikeeseen? Eikö radiuksen tulisi olla otelaudan kapeammassa päässä pienempisäteinen, kuin leveämmässä päässä, jotta otelaudan pinta olisi kunkin kielen alla suora ja otelaudan reunakin tulisi tasapaksu. Siis radius muuttuisi tasaisesti koko otelaudan pituudella. Otelaudan pinta olisi tälloin osa kartion pintaa. Aikoinaan minulla oli käytössä hiomakoneeseen liittyvä jigi jolla em. mallisia otelautoja sai hiottua. Nykyisin teen radiukset (klassisiin kitaroihin) ja muun otelaudan muodon käsin klossilla hiomalla. |
|
Luthier: Eikö radiuksen tulisi olla otelaudan kapeammassa päässä pienempisäteinen, kuin leveämmässä päässä, jotta otelaudan pinta olisi kunkin kielen alla suora ja otelaudan reunakin tulisi tasapaksu. Siis radius muuttuisi tasaisesti koko otelaudan pituudella. Otelaudan pinta olisi tälloin osa kartion pintaa. Aikoinaan minulla oli käytössä hiomakoneeseen liittyvä jigi jolla em. mallisia otelautoja sai hiottua. Nykyisin teen radiukset (klassisiin kitaroihin) ja muun otelaudan muodon käsin klossilla hiomalla. Ei tulisi ja klassisissa kitaroissa ei ole radiusta, joten niissä otelaudoissa klossilla hiominen onkin fiksua. No eipä tässä... Mitäs ite? |
JPHe 18.04.2011 15:28:05 | |
|
Luthier: Eikö radiuksen tulisi olla otelaudan kapeammassa päässä pienempisäteinen, kuin leveämmässä päässä, jotta otelaudan pinta olisi kunkin kielen alla suora ja otelaudan reunakin tulisi tasapaksu. Siis radius muuttuisi tasaisesti koko otelaudan pituudella. Otelaudan pinta olisi tälloin osa kartion pintaa. Tätä kutsutaan compound(yhdistelmä) radiukseksi ja erittäin kelvollinen esim floikallisessa kitarassa, jossa satula voi olla 12" ja talla 16"... |
|
1275 A+: Tuossa tapauksessa kaarissa oleva radius ei siirry otelautaan samana. Vaan on terän ulkonevan osan pienempi. Varmasti sen jo huomioitkin. Itse en jigejä kaarevuuden tekemisessä käytä. Suora, pitkä hioma klossi on mielestäni paras ja lopuksi stewmacin kaarevalla glossilla hienolla paperilla. Pitkällä suoralla saa niistä paikoista hiottua mistä sitä tarvii hioa. :) Mun pallo oli niin iso, ettei muutama sentti tunnu missään. Hyvä korjata virhe tässä vaiheessa. Jos jyrsimen terän pinta olisi samassa tasossa tuon kaaren kanssa niin silloin tuloksena olisi kaarta vastaava radius, aivan. -Sami |
|
Onko joku laskenu korjauskulmaa otelaudan sijoittamiseen tuolle jyrsintätasolle, että bindingin liimauspinta otelaudas olis tasakorkee kokomatkalla. Puhun 12 radiuksesta kölö |
|
samantien: Ei tulisi ja klassisissa kitaroissa ei ole radiusta, joten niissä otelaudoissa klossilla hiominen onkin fiksua. Kaikissa valmistamissani klassisissa kitaroissa on otelaudassa radius, samoin suurimmassa osassa muiden valmistamia. Radiuksen säde on selvästi suurempi kuin yleensä teräskielisissä. |
|
Kaikkein helpoin tapa radiuksen tekemiseen on pyräyttää kaula nauhahiomakoneessa. Tuloksena automaattinen compound radius. G strings are for strippers |
JPHe 19.04.2011 09:24:29 | |
|
poppamies: Kaikkein helpoin tapa radiuksen tekemiseen on pyräyttää kaula nauhahiomakoneessa. Tuloksena automaattinen compound radius. Ei kyllä aivan aloittelijan tapa. Tosin itse en käyttäisi jyrsintä radiuksen tekemiseen, koska otelaudoissani on yleensä helmiöistä sen veraan... Ja blokit on aika paljon yksinkertaisempi upottaa tasaiseen pintaan ensin... |
sartzan 19.04.2011 10:00:50 (muokattu 19.04.2011 10:06:57) | |
|
Luthier: Kaikissa valmistamissani klassisissa kitaroissa on otelaudassa radius, samoin suurimmassa osassa muiden valmistamia. Radiuksen säde on selvästi suurempi kuin yleensä teräskielisissä. Eipä kyllä ainakaan omalle kohdalle ole radiuksellista klasaria ts. nailonkielistä tullut. Teräskielisissä akkareissa toki, mutta ei klassisissa kitaroissa. Kaikkein helpoin tapa radiuksen tekemiseen on pyräyttää kaula nauhahiomakoneessa. Tuloksena automaattinen compound radius. Tuota systeemiä olen käyttänyt, hyvin pelaa. Malttia käyttäen ja etenemistä tsekkaillen tulee näpsäkästi. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa |
|
JPHe: Ei kyllä aivan aloittelijan tapa. Tosin itse en käyttäisi jyrsintä radiuksen tekemiseen, koska otelaudoissani on yleensä helmiöistä sen veraan... Ja blokit on aika paljon yksinkertaisempi upottaa tasaiseen pintaan ensin... Ei siinä mitään ongelmia. Olen tehnyt useamman kaulan noin. Varovasti pyörittelee kaulaa fiiliksellä. Toki pitää olla sellainen kunnon kokoinen kone joka löytyy jokaisesta kunnon veistoluokasta tai puuverstaalta. Aikaa tuohon ei mene kuin 30 sek parhaimmillaan. G strings are for strippers |
|
poppamies: Ei siinä mitään ongelmia. Olen tehnyt useamman kaulan noin. Varovasti pyörittelee kaulaa fiiliksellä. Toki pitää olla sellainen kunnon kokoinen kone joka löytyy jokaisesta kunnon veistoluokasta tai puuverstaalta. Aikaa tuohon ei mene kuin 30 sek parhaimmillaan. Tykkään ite että nauhan asennus caulissa ja nauhojen tasotusklossissa on just sama radius ku otelaudassa. Semmonen oli kyllä metka että kiinnittäs sen kaulan yläouolelta hiomakoneen päälle niin, että se liikkus vaan oikees radiukses ja pyyhkis sillä siinä nauhan päällä. Mielestän Prs:n tehtaalla tehdään näin. Varmaan monella muullaki tehtaalla. kölö |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|