Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 531 32 33 34 3582 83 84 85 86
Santerus
26.03.2011 15:21:40
En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että mitä pahaa siinä on jos laulaja muuttaa ääntään toisenlaiseksi? Eiköhän tärkeintä ole, että se tyydyttää häntä itseään. Laulaminen on minusta ainakin henkilökohtainen juttu, eikä siinä pointtina ole se, että muut ovat tyytyväisiä sinuun, vaan että olet itse tyytyväinen itseesi. (tietenkin riippuu vähän millä tasolla liikutaan) Sitä paitsi, eikö laulajan valitsema tapa laulaa ole juurikin hänen tapansa laulaa? :D

Arcille sen verran, että on aika vaikeaa sanoa että "matkiiko" joku jotakin laulajaa. Esimerkiksi itselleni sanotaan usein, että kuulostan Glenn Danzigilta, vaikka en ole eläessäni edes kuunnellut koko laulajaa. Joku voisi siis sanoa, että minulla on Glenn Danzig maneereita. Maneeri on muutenkin äärimäisen typerä sana, tehkää ihmiset juuri sitä mitä haluatte.
pekka montin
26.03.2011 16:48:00

arc: Kiitos vastauksesta. Esität nyt tuon vastauksen ihmiselle, joka on soittanut ja laulanut koko elämänsä ja joka opiskelee jotain ihan muuta.

Eli kyllä tässä itse kukin on musiikkia veivannut koko elämänsä, vaikkei ammatiksi sitä valinnutkaan, joten elitismiin tässä on turha sortua. Anteeksi etten tarkkaillut profiiliasi tai muutakaan etukäteen, en ollut tietoinen sun laulajanurasta.

Vastasit kysymykseeni heti toisessa kappaleessasi, kiitos siitä. Supina tai kuiskailu ei kyllä varmasti toimi livenä, enkä sitä ole missään vaiheessa epäillyt. Jännä vaan miten tuon tummentamisen ja supinan välissä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollisuutta. Itse laulan samalla lailla niin studiossa kuin livenäkin, kummassakaan en mielestäni kuiskaile. Palleaa tulee sitten lisää mukaan kun ääneltä meinaa hävitä pohja (äänialan ääripäissä), missään muussa tapauksessa en tietoisesti vääntele ääntä sopivaksi glämiin tai muuhunkaan, tiedottomasti varmasti kyllä.

Lopputekstissäsi ohitit kätevästi pointtini oman äänen käytöstä ja siirsit sen suoraan oman jutun tekemiseen. Lisäten outoja juttuja, joista en ollut sanallakaan maininnut. Luit rivien väleistä asioita, joita ei ollut olemassa. Kysyt mitä tarkotan oman jutun tekemisellä, vaikka puhuin vain oman autenttisen äänen käytöstä. Mutta jos haluat puhua vaikutteista ja mitä niihin tulee, niin kuten sanoit, aidosti oman jutun tekeminen on hyvin vaikeaa. Jos nyt omista pointeistani halutaan sovittaa muottia tähän sun vastaukseen, niin tarkoittaisin mahdollisesti sitä, että vaikutteet ovat hyviä ja niitä pitää olla, mutta itselläni ainakin ne tulevat musiikilliseen ilmaisuuni itsestään siitä mitä kuuntelen. On siis mielestäni lähtökohtaisesti typerää yrittää liikaa näyttää, saundaa ja haista joltain toiselta, joka on varsin yleinen ilmiö keskinkertaisissa harrastelijabändeissä.

Ja kun kerran kysyit mitä tarkoitan "keskitasolla", niin tässä sulle madollisimman tarkka vastaus.

Kuten epäilitkin, tasolla tarkoitin lähinnä menestyksen tasoa. Absurdi rajapyykki sinänsä, eikä kovin tosissaan sanottu, mutta musta tietyn suosion saavutettaessa voidaan unohtaa sana keskitaso. Ton adjektiivin alkuperäisestäni virkkeestä voi vaihtaa vaikka sanaan "harrastelija", jos se sinua vähemmän häiritsee. Tarkoitan siis ei elantoa tekeviä bändejä, joita ystäväpiirini ja mnettikin on tulvillaan, jotka tekee kerran pari kuussa keikkaa ja purkissa on kaksi demoa ja yksi ep. Etäinen unelma tähteydestä on olemassa, mutta reaalielämästä se on kaukana ja musiikki on puolitotinen harrastus.

En mielestäni ole sanonut sanallakaan paskoista laulajista. Puhuin nimenomaan laulajista, joiden uskottavuus karisee pois tämän liiallisen kopioidun manerismin toimesta. Kuten sanoit, ei sillä ole mitään väliä jos oikeasti kuulostaa hyvältä, mutta poittini olikin juuri se, että lähtökohdat ei saa olla siinä kopioinnissa. Kukaan ei kuulosta myöskään automaattisesti hyvältä yrittäessään kuulostaa joltain toiselta. Ensiksi on luonnollisesti opeteltava laulamaan, jonka saundinäytteistäsi päätellen osaatkin varsin mainiosti.

Henk. koht en pidä Axl:n laulusta, mutta paska -sanaa en sen koommin käytä, ellei ole selvää näyttöä teknisesti huonosta tai laaduttomasta asiasta. Akseli menee enemmän makuasian puolelle.

Kyllä, opin tämän myös ala-asteella. Itse henk. koht pyyhin perseet genreillä ja teen vaan musiikkia, joku saa sitten luokitella sen mihin laatikkoon haluaa. Mielestäni tuo mainitsemasi tapa on hieman typerä ja outo lähtökohta tehdä musiikkia: Haluan tehdä glamia joten mun pitää näyttää glamilta, soittaa glamisti, laulaa glamisti jne jne..

Ymmärrän osittain tilanteen ehkä esimerkiksi sinun tapauksessa, jossa halutaan taloudellisesti menestyä ja pitää oikeasti myydä sitä tuotetta mitä tekee. Silloin kyse on ihan segmentoinnista ja kohderymästä, ihan samalla lailla kuin mitä tahansa muuta tuotetta markkinoidessa. Tämä ei koske onneksi minua, sillä en pennin penniä tee musiikilla.

Millä minun määritteillä? Paska analogia muutenkin ottaen huomioon, että ihmisen ääni akustisena on huomattavasti tarkemmin biologisesti määritelty, kuin sähkökitaran saundi akustisena, joka on usein ainakin ei niin tottuneeseen korvaan lähes vakion kuuloinen ja tarkoitettu eritoten siihen, että sitä muokataan signaalin myöhemmässä vaiheessa. Laulaja muuttaa ääntään laulaessa, sähkökitaristin saundipurkit ja efut ovat erillinen instassi. Parempi verranto olisi puhua soittajan fraseerauksesta. Js on se sitäpaitsi kitaristiltakin virheliike jos lähtökohtana on vääntää parin vuoden soittokokemuksella säröt kympille ja sitten mennä lavalle leikkimään Alexi Laihoa. Usein tossa mennään perse edellä puuhun.

Mutta sain vastauksen kysymykseeni.

Niin.

Kyllä. Paljon hyviä pointteja sulla. Mä olen laulamisen suhteen itse sitä mieltä että ei ole oikeaa tai väärää, vaan on olemassa eri yhteyksiä. Makuasioita tietty on enemmän kuin ihmisiä yhteensä. Itse olen kaiken suhteen avoin, ja sillä pärjännyt kohtuullisen pitkälle tähän mennessä sielä missä haluan vaikuttaa, ja kehitettävää on yhä. Mitä iskelmään ja Jazziin tulee, on niiden suhteen vieläkin ongelmia sietämisen kanssa. En vain pidä sen musiikin arvomaailmasta ja laulutavasta, vaikkakin osaan antaa arvoa sille, ja tiedostan ne omat vaikeudet sielä.

On olemassa eri musiikin lähtökohtia ja tyylejä, ja millekään ei ole olemassa universaalia totuutta.

Yleisestiottaen laulajalta vaaditaan monipuolisuutta sekä muuntautumiskykyä, ja se vaatii myös sitä että kaikkea ei voi tehdä ns. Omia latuja pitkin, koska kyseessä on myös muut ihmiset joiden kanssa tehdään duunia, sekä sitten tietty se yleisö.

Eri asia sitten on amatöörilaulajat jotka tekee omaa juttuaan ja omilla ehdoilla, tai sitten vain pitävät perinnettä hyvin yllä. Harrastelijapiireistä löytyy paljon hyviä esimerkkejä, kun ammattipiireissä taas osataan hyvin ylläpitää suorittamisen tasoa. Kaikki on hyvin suhteellista, ja itse näen asian sillai että jokaiselle bändille sekä tilanteelle on olemassa se oma moodi millä mennään, eikä ole olemassa vain yhtä moodia joka sopisi kaikkeen. Mitä luonnollisuuteen tulee, niin se on sama asia mitä tulee persoonallisuuteen, eli jokaisella on se oma ns. väri. Sanomattakin on selvää että ympyröivässä maailmassa joutuu monesti värittämään sitä että sen saa istumaan kaikissa eri olosuhteissa, oli kyseessä musiikki, bändit tai muu sosiaalinen verkosto.

Sitten vielä siitä värittämisessä iskelmän suhteen. Jos biisi menee liian matalalta, on tottakai fiksua että se silloin transponoidaan tenorille sopivaksi, että ei tarvitse lähteä harrastamaan manne maneereita. Sama pätee baritonien suhteen korkeat biisit, joutu joutuu madaltamaan. Mutta, se YLEISVÄRI pitää silti kuulua kaikessa, oli kyseessä rock tai iskelmä, tapahtui se sitten luonnollisesti tai ei, tai kuinka uskottavasti. Tätä kutsutaan myös saundilliseksi uskottavuudeksi. Uskottavuuteenhan kaikessa tähdätään, ja yleensä se onnistuu silloin kun yksilön oma mieli ja sen tila kohtaa musiikin/kappaleen mielentilan, sivuuttaen tuolloin kaiken epäoleelliset tekniset yksityiskohdat pois.
Mikko L
28.03.2011 22:43:58

Tässäpä suht tuoretta laulunäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=46vu8B1IwPw

Koitan kehittää tätä lauluääntä tuonne headvoicen korkeuksiin ja tässä on ensimmäinen yritys saada pehmeä soundi niihin ylänuotteihin. No... eipä siinä onnistuttu mutta ainakin pääsee suht korkealle. :) Mielipiteitä?
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
pekka montin
30.03.2011 12:14:05

Mikko L: Tässäpä suht tuoretta laulunäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=46vu8B1IwPw

Koitan kehittää tätä lauluääntä tuonne headvoicen korkeuksiin ja tässä on ensimmäinen yritys saada pehmeä soundi niihin ylänuotteihin. No... eipä siinä onnistuttu mutta ainakin pääsee suht korkealle. :) Mielipiteitä?

Mä tykkäsin. Hyvin tuotettu laulunäyte kaiken lisäksi. Oot myös kasvojen perusteella vielä aika nuori, joten hienoa on huomata että joku on jo noin pitkällä noin nuoressa iässä. Jos sama kehitys jatkuu niin 30 vuotiaana oot jo guru! God Damn! Onnittelut. Ei helppo kappale ollenkaan.
Ianuarius
30.03.2011 14:47:19

http://www.youtube.com/watch?v=G4dFeUzgCNg

Lauloin tosa yhen noista mun FAWM.orgiin tekemistä biiseistä uusiksi ja testailin samalla nauhoittelua ja miksailua Reaperilla. Vaikuttas aika mukavalta softalta... ja mun mielestä lauluki kulki paremmin ku kuukausi sitten.
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
Memi_
30.03.2011 17:46:37
http://soundcloud.com/thememi/rolling

Siinä on Adele - Rolling in the deep. Palaute on enemmän ku tervetullutta! :)
AadolfK
30.03.2011 17:46:48

Ianuarius: http://www.youtube.com/watch?v=G4dFeUzgCNg

Lauloin tosa yhen noista mun FAWM.orgiin tekemistä biiseistä uusiksi ja testailin samalla nauhoittelua ja miksailua Reaperilla. Vaikuttas aika mukavalta softalta... ja mun mielestä lauluki kulki paremmin ku kuukausi sitten.

Mielestäni laulu peittää soittimia liikaa, ja ääni tuntuu heittelevän siellä täällä. Ei paha, kuitenkaan.
http://www.youtube.com/user/OneShotOneBill
AadolfK
30.03.2011 17:49:06

Memi_: http://soundcloud.com/thememi/rolling

Siinä on Adele - Rolling in the deep. Palaute on enemmän ku tervetullutta! :)

Hmm... Huono englanninääntämys, mielestäni. Tai sitten se johtunee nauhoituksesta; sanoista kun ei saa mitään selvää. Ääni pysyy tavan tallaajaa paremmin vireessä, mutta kehittäisin teidän sijassanne tekniikkaa vielä. Paljonko on laulamista takananne?
Memi_
30.03.2011 17:58:58
Kiitos palautteesta! Englannin ääntämyksestä olen täysin samaa mieltä :D Laulutunteja oon ottanu syksystä asti, sitä ennen laulellu enemmän tai vähemmän itsekseni.
Mikko L
30.03.2011 19:05:52

pekka montin: Mä tykkäsin. Hyvin tuotettu laulunäyte kaiken lisäksi. Oot myös kasvojen perusteella vielä aika nuori, joten hienoa on huomata että joku on jo noin pitkällä noin nuoressa iässä. Jos sama kehitys jatkuu niin 30 vuotiaana oot jo guru! God Damn! Onnittelut. Ei helppo kappale ollenkaan.

Hei kiitos kommentista! Mä en oo itseasiassa laulanut kuin pari vuotta vasta. Vielä kun löytäisi jonku bändin jossa vois laulaa... :) Ei tosiaan helppo kappale. Huutoa ja korkeaa laulua koko ajan rinnakkain. Onneksi on jo oppinut huutaan niin ettei ääni lopu :D
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Jokapaikanapina
30.03.2011 22:47:25
Pyrin nyt sanomaan jokaisesta jotain hyvää ja parannettavaa.

Memi_: Ensinnäkin, mun mielestä sun enkun ääntämys oli paljon parempi ku sami_ arvioi ja itse sain kyllä sanoista selvää. Ja tykkäsin paljon tosta askeettisesta äänityslaadusta. Kun laulat korkeammalta ja vaihtelet falsetin ja normaalin äänen välillä, ääni ei välttämättä ihan heti löydä nuottia, mutta varmasti kun laulutunnit jatkuvat ja äänittelet lisää, tämäkin asia korjaantuu. Oli muuten kiva biisivalinta ja erittäin mielelläni muutenkin kuuntelin loppuun asti!

Ianuarius: Ensiks, nuotit meni välillä jonkun verran oikean äänen ohi. Toiseks, ton tyylinen laulanta ei ehkä tommoseen akustiseen vetoon toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Herkempi tulkinta tois sitä intiimiyttä, mitä toi kappale mun mielestä tarttee. Mutta toisaalta, oon kuullu sun muita FAWM-vetoja ja sanottakoon, että just tollaseen Iron Maiden -tyyliseen räminään sopii agressiivisempi tatsi ja se on plussaa, että sä sellasen äänen saat muodostettua. Lisäks kehitys niihin kuukauden takasiin FAWM-äänityksiin on munkin korvaan huomattavissa, joten jatka samaan malliin!

Mikko L: Paha sanoo, kun en tuon tyylistä musiikkia kuuntele, mutta örinät tai karjunnat tai mikskä niitä tän genren yhteydessä kutsutaankaan ainakin toimi uskottavasti ja ylipäätään myös puhtaalla äänellä vedetyt äänet toimi. Oikee ääni löytyy helposti. Ja niistä korkeista äänistä, en mä sanois, että ne ainakaan on huonoja. Vielä kun saa enemmän varmuutta niihin, niin siinähän on oikein hieno paketti!
Ianuarius
30.03.2011 23:00:21

Jokapaikanapina: Pyrin nyt sanomaan jokaisesta jotain hyvää ja parannettavaa.

Kiitos kommenteista. Kehityskohdista oon jokaisesta samaa mieltä. Alkuperänen veto oli vähän herkempi ja ehkä just siksi parempi, mut... tulipahan kokeiltua. :D
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
Starless
30.03.2011 23:35:29 (muokattu 30.03.2011 23:37:12)
Olipa vaikeeta kompata tota matkustajaa.
pakko oli yrittää. välissä saa kiirehtiä sanoissa :D

miltäs kuulostaa kunnolla riisuttuna kiihtyvään tahtiin raiskattu egotrippi?

http://maihinnousu.net/s/11393
AadolfK
31.03.2011 02:20:53 (muokattu 31.03.2011 02:22:29)

Memi_: Kiitos palautteesta! Englannin ääntämyksestä olen täysin samaa mieltä :D Laulutunteja oon ottanu syksystä asti, sitä ennen laulellu enemmän tai vähemmän itsekseni.

No, hyvinhän tuo tuntui kuitenkin kokonaisuutena sujuvan :) Jatkakaa vain laulamista ;)

Ja nyt yleisesti kaikille otuksille:

Ilmeisesti edellisen sivun näytteeni hukkui, joten pyydän nyt tässä uudelleen teitä ihmisiä arvostelemaan (edes yhdellä sanalla) tämän kappaleen: http://www.youtube.com/watch?v=81FDMRnfW18
Kre-per
31.03.2011 07:43:45
sami_: No, hyvinhän tuo tuntui kuitenkin kokonaisuutena sujuvan :) Jatkakaa vain laulamista ;)

Ja nyt yleisesti kaikille otuksille:

Ilmeisesti edellisen sivun näytteeni hukkui, joten pyydän nyt tässä uudelleen teitä ihmisiä arvostelemaan (edes yhdellä sanalla) tämän kappaleen: http://www.youtube.com/watch?v=81FDMRnfW18

Paska läppä. Menetit uskottavuutesi. Ei jatkoon.
If Columbus had a Sat Nav, America wouldnt exist.
AadolfK
31.03.2011 08:08:44

Kre-per: Paska läppä. Menetit uskottavuutesi. Ei jatkoon.

Itse asiassa, esitän tuon seuraavissa "Aidolsseissa", jos muistan ilmoittautua :J
Starless
31.03.2011 17:24:09
Arvoman:
Se mitä tuulee päällimäisenä mieleen, niin alussa ainakin venytetyt vokaalit eivät kuulosta kovin mukavalta, joko jatkuu nuottina loppuna, tai sitten katkaisee aikaisemmin. Tosi mukava soundi, voi hyvin kuvitella että ääntäsi kuuntelisi levyltä.

Mukava kuulla. Kuitenkin vasta 2v sitten ensimmäisen äänen päästin keuhkoista käytännössä.
Tuntuu ettei kitaransoitto ja laulaminen kiinnosta tippaakaan erikseen mutta kitaran kanssa jaksaa kyllä laulaa vaikka koko päivän kun olis vielä opinnoilta aikaa.
BoyOfSatanus
01.04.2011 02:37:24

mä en o varma oonko mä laittanu mu laulu näytettä tänne vielä mutta tässä nyt varmuuden vuoks

http://www.youtube.com/watch?v=5ApvQVKvDgM
Kre-per
01.04.2011 08:37:57
BoyOfSatanus: mä en o varma oonko mä laittanu mu laulu näytettä tänne vielä mutta tässä nyt varmuuden vuoks

http://www.youtube.com/watch?v=5ApvQVKvDgM

Kllineissä voisit vähän panostaa vireen säilyttämiseen, etenkin loppupuolella oli melkoista heittelehtimistä. Örinä oli tollasta hyvää BFMV-tyyliä, eli blackmetal on selvästi tuttu musiikkityyli myös.
If Columbus had a Sat Nav, America wouldnt exist.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)