Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloitteleva kitaristi parilla kysymyksellä
1 2
Jezii
15.03.2011 09:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä tossa eilen sain kitaran hommattua, joku halpa epiphonen lp special 2 tais olla, fenderin squierin olisin ensimmäiseksi kitaraksi halunnut, mutta ei leftinä löytynyt niin hyvin noita niin tyydyin tuollaiseen.
 
Eli kysymyksenä ekaksi tälläinen:
 
http://www.youtube.com/watch?v=na7dwYv0Y-I - tuossa on biisi mitä oon tossa soiellut/koittanut opetella, se riffi mikä alussa alkaa kuulostaa hyvältä meitsille, ja on muutenkin aika simppeli. Eikös nuo drop-deestä ton soita? Kun mulla on sellanen rolandin microcube, niin vaikka kuin oon koittanut nuppeja säädellä, ei samanlaista soundia saa aikaseksi. Eli pystyttekö suosittelemaan jotai efektejä?
 
Mitä hyötyä on viritysmittarista? Kannattaako hommata?
 
Sitten ois vielä että millaista kitaraa suosittelisitte jos tykkää metalcorea soitella? Eli tälläsiä breakdown-riffejä ym..? Voin antaa lisäinfoa jos ei selkenny vielä.
 
Tossa alkuun pari kyssää, kyselen varmaa lisää jos nyt vastailee alkuun näihin, kiitos. :)
 
Remove
15.03.2011 10:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jezii:
Mitä hyötyä on viritysmittarista? Kannattaako hommata?

 
Sitä hyötyä, että kitara on vireessä. Kannattaa ensin varmistaa, että kitara on vireessä, ja sitten ruveta kattelemaan niitä efektejä yms. soundipuolta.
 
Kannattaa hommata.
 
Äidinkielen tunnilla kuultua: "Tää on tää kirjottelu tämmöstä arkelogin työtä. Tämmöstä rapsuttelua." Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Checy
15.03.2011 10:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan ensiksi kitara vireeseen ja sit vasta rämpytteleen :P
 
Karipiirto
15.03.2011 11:13:17 (muokattu 15.03.2011 11:15:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jezii: Joo elikkä tossa eilen sain kitaran hommattua, joku halpa epiphonen lp special 2 tais olla, fenderin squierin olisin ensimmäiseksi kitaraksi halunnut, mutta ei leftinä löytynyt niin hyvin noita niin tyydyin tuollaiseen.
 
Eli kysymyksenä ekaksi tälläinen:
 
http://www.youtube.com/watch?v=na7dwYv0Y-I - tuossa on biisi mitä oon tossa soiellut/koittanut opetella, se riffi mikä alussa alkaa kuulostaa hyvältä meitsille, ja on muutenkin aika simppeli. Eikös nuo drop-deestä ton soita? Kun mulla on sellanen rolandin microcube, niin vaikka kuin oon koittanut nuppeja säädellä, ei samanlaista soundia saa aikaseksi. Eli pystyttekö suosittelemaan jotai efektejä?

 
Luultavasti joo dropissa on. Efekteillä en lähtisi vielä tässä vaiheessa päätäni vaivaamaan ellei todella ole ylimääräistä rahaa. Tuossa microcubessa on aika hyvin perusefektit mukana ja lisäksi ehkäpä tärkeintä olisi tuossakin kappaleessa oppia se soittamaan kuin, onko sulla siinä just oikeat saundit.
 
Mitä hyötyä on viritysmittarista? Kannattaako hommata?
 
Kyllä. Auttaa huomattavasti virityksessä ainakin aluksi. Yksi olennainen asia, mikä saa aloittelevan soittajan kuulostamaan karmealta on yleensä se että kitara on epävireessä.
 
Sitten ois vielä että millaista kitaraa suosittelisitte jos tykkää metalcorea soitella? Eli tälläsiä breakdown-riffejä ym..? Voin antaa lisäinfoa jos ei selkenny vielä.
 
Johan sulla on toi Epiphone. http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_special_ii_vsb_lh.htm Liekö tuollainen? Kyllä minä näkisin että tuo käy hommaan ihan hyvin. Ainakin alkuun. Vai vaatiiko breakdown-riffit jotain kampikikkailua? Itselleni vähän outo termi.
 
Tossa alkuun pari kyssää, kyselen varmaa lisää jos nyt vastailee alkuun näihin, kiitos. :)
 
Ole hyvä vain. Yritetään sitten parhaamme mukaan vastailla niihin. ;)
 
"Veikkaan että näitten vaalien jälkeen lopputulos on se että ainoa joka on köyhien asialla oikeasti on Veikko Hurstin poika." - Mika Kangas
Wolfhound
15.03.2011 12:13:32 (muokattu 15.03.2011 12:24:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se vahvistin on tämä http://www.roland.com/products/en/Micro-CUBE/features.html , niin luulisi riittävän samantyyppiseen saundiin pääsevän ...vaatii vähän opettelua toki... (varmaan kun valitsee "classic stack" tai "r-fier" ja "riittävästi" gainia + volumea ehkä suhteessa pienemmälle, niin päässee alkuun)
 
Ja tuossahan on tuo "tuning fork" ("äänirauta") eli ei välttämättä tarvi sitä erillistä viritintäkään (jostain vain pitää kaivaa ohjeet ääniraudan kanssa virittämiseen)!
 
Se mikä ei tapa, vituttaa
Euphonium
15.03.2011 16:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karipiirto:
 
Kyllä. Auttaa huomattavasti virityksessä ainakin aluksi. Yksi olennainen asia, mikä saa aloittelevan soittajan kuulostamaan karmealta on yleensä se että kitara on epävireessä.
 

 
Toisaalta minä olen sitä mieltä, että ensin pitäisi opetella virittämään kitara ilman mittaria. Jos heti alkuun opettelee virittämään mittarilla, voi olla ettei koskaan tule viitsineeksi opetella virittämään korvalla.
 
Karipiirto
15.03.2011 16:58:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Toisaalta minä olen sitä mieltä, että ensin pitäisi opetella virittämään kitara ilman mittaria. Jos heti alkuun opettelee virittämään mittarilla, voi olla ettei koskaan tule viitsineeksi opetella virittämään korvalla.
 
On se toki noinkin mutta kyllä minä ainakin opin kyseisen taidon vaikka mittari onkin ollut alusta asti.
 
"Veikkaan että näitten vaalien jälkeen lopputulos on se että ainoa joka on köyhien asialla oikeasti on Veikko Hurstin poika." - Mika Kangas
cr4b
15.03.2011 18:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Toisaalta minä olen sitä mieltä, että ensin pitäisi opetella virittämään kitara ilman mittaria. Jos heti alkuun opettelee virittämään mittarilla, voi olla ettei koskaan tule viitsineeksi opetella virittämään korvalla.
 
Kyllä sen oppii. Mittarilla pääsee helpommin alkuun, ja oppii kuulemaan, miltä kitara kuulostaa silloin kun se on vireessä.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Vladi
15.03.2011 18:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Kyllä sen oppii. Mittarilla pääsee helpommin alkuun, ja oppii kuulemaan, miltä kitara kuulostaa silloin kun se on vireessä.
 
Ja sitten pidemmälle mentäessä voi käydä myös niin ku mulla: Oon oppinu, että mun korva kuulee h-kielen jotenkin hassusti ja aina ku se on mun korvan mukaan vireessä, se on oikeasti hieman ylävireessä. Oonkin oppinu virittämään ensin "vireeseen" koko soittimen ja sitten hienosäädän sen h-kielen vireeseen.
Sergei Fallinen
15.03.2011 18:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Kyllä sen oppii. Mittarilla pääsee helpommin alkuun, ja oppii kuulemaan, miltä kitara kuulostaa silloin kun se on vireessä.
 
lisäks aluks on vähän motivoivampaa opetella jotain kivaa riffiä/biisiä kuin kitaran virittämistä
 
Euphonium
16.03.2011 09:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: lisäks aluks on vähän motivoivampaa opetella jotain kivaa riffiä/biisiä kuin kitaran virittämistä
 
En oikein ymmärrä tuota. Kitaran virittämisenhän oppii hetkessä. Sain ensimmäisen kitarani 70-luvulla jotain 15-vuotiiaana ja väitän, että osasin virittää sen korvakuulolta ääniraudan avulla samana päivänä ja niitä kivoja riffejä pääsi siten opettelemaan heti.
 
Ianuarius
16.03.2011 10:20:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: En oikein ymmärrä tuota. Kitaran virittämisenhän oppii hetkessä. Sain ensimmäisen kitarani 70-luvulla jotain 15-vuotiiaana ja väitän, että osasin virittää sen korvakuulolta ääniraudan avulla samana päivänä ja niitä kivoja riffejä pääsi siten opettelemaan heti.
 
Niin, no kaikki ei välttämättä osaa. Ihmiset kun on erilaisia, eikä kopioita susta.
 
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
wavelength
16.03.2011 10:52:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Niin, no kaikki ei välttämättä osaa. Ihmiset kun on erilaisia, eikä kopioita susta.
 
Jup. Sävelkorvan kehittyminen (varhais)lapsuudessa runsailla musiikkiärsykkeillä auttaa asiaa, ja jos joku ei ole moista "kielikylpyä" saanut, niin korvakuulolla virittäminen voi olla paljon vaikeampaa, ja joissain tapauksissa lähes mahdotonta.
 
EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
Sergei Fallinen
16.03.2011 12:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: En oikein ymmärrä tuota. Kitaran virittämisenhän oppii hetkessä. Sain ensimmäisen kitarani 70-luvulla jotain 15-vuotiiaana ja väitän, että osasin virittää sen korvakuulolta ääniraudan avulla samana päivänä ja niitä kivoja riffejä pääsi siten opettelemaan heti.
 
Jotkut tosiaan osaa sen melkein heti, ja silloinhan sitä ei oikein edes tarvi opetella. Mulle taas esim on tuottanut vaikeuksia
 
sympxgtr
16.03.2011 13:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Ja sitten pidemmälle mentäessä voi käydä myös niin ku mulla: Oon oppinu, että mun korva kuulee h-kielen jotenkin hassusti ja aina ku se on mun korvan mukaan vireessä, se on oikeasti hieman ylävireessä. Oonkin oppinu virittämään ensin "vireeseen" koko soittimen ja sitten hienosäädän sen h-kielen vireeseen.
 
On muuten itellä sama homma, jos virittää korvalla, meinaa kitara olla aina pikkuisen ylävireessä. Tiedä sitten kuulostaako ylävireisyys yleisesti ottaen mukavammalta.
 
Fromi
18.03.2011 12:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Ja sitten pidemmälle mentäessä voi käydä myös niin ku mulla: Oon oppinu, että mun korva kuulee h-kielen jotenkin hassusti ja aina ku se on mun korvan mukaan vireessä, se on oikeasti hieman ylävireessä. Oonkin oppinu virittämään ensin "vireeseen" koko soittimen ja sitten hienosäädän sen h-kielen vireeseen.
 
sama ongelma on mulla, jotenki ku virittää b kielen, ja soittaa g ja b kielen samaa aikaa ni se kuullostaa korvaan jostain syystä puhtaalta terssiltä, mut sit kun katsoo ni se onki hieman ylävireessä..
 
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
Spike
18.03.2011 14:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebaz: sama ongelma on mulla, jotenki ku virittää b kielen, ja soittaa g ja b kielen samaa aikaa ni se kuullostaa korvaan jostain syystä puhtaalta terssiltä, mut sit kun katsoo ni se onki hieman ylävireessä..
 
Puhdasvire ja tasavire on eri asia :)
Kannattaa virittää kvinteissä tai oktaaveissa. Ja muistaa, ettei kitara oo ikinä kokonaan vireessä.
 
komero
18.03.2011 14:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebaz: sama ongelma on mulla, jotenki ku virittää b kielen, ja soittaa g ja b kielen samaa aikaa ni se kuullostaa korvaan jostain syystä puhtaalta terssiltä, mut sit kun katsoo ni se onki hieman ylävireessä..
 
Sama homma täällä. Viritän yleensä mittarilla (tai bändikavereiden soittimien mukaan) d-kielen, ehkä a:n lisäksi, sitten korvalla loput. Ja välillä joutuu biisien mukaan virittämään g-, b- ja e(ylä) -kieliä.
 
komero
18.03.2011 14:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jezii: Kun mulla on sellanen rolandin microcube, niin vaikka kuin oon koittanut nuppeja säädellä, ei samanlaista soundia saa aikaseksi. Eli pystyttekö suosittelemaan jotai efektejä?
 
Kannattaa ehkä kokeilla niin, että hakee suurin piirtein sopivan mallinnuksen (en tunne tuota laitetta juurikaan) ja sitten eq-säädöillä koittaa saada sen saundin kaivettua esiin mitä hakee. Varmaankaan juuri samanlaista et saa, mutta oikea "tone" voi hyvinkin löytyä.
 
BugsH
18.03.2011 22:07:39 (muokattu 18.03.2011 22:07:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten ois vielä että millaista kitaraa suosittelisitte jos tykkää metalcorea soitella? Eli tälläsiä breakdown-riffejä ym..? Voin antaa lisäinfoa jos ei selkenny vielä.
 
Kitaralla nyt varmaan niin väliä, kunhan löytyy dikitekin deathmetal-pedaalit sun muut vermeet. Mutta vakavasti, eikös nämä emg-mikkiset kitarat ole suosiossa ko. piireissä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «