Aihe: Osallistu studiomonitorien suunnitteluun!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
tootsi
10.03.2011 11:50:20 (muokattu 10.03.2011 11:52:21)
Miun mielestä studiomonitorin pitäisi toistaa alemmas kuin noin 100 Hziin

n. 80Hz menee tämä. Edullisuus, pieni kotelo ja 1-elementti; Ei onnistu.

Kova kilpailu luvassa tuossa hintaluokassa. Esimerkiksi Genelec 6010A

Niinno.. 550€ vs. 150-200€. Tietenkin joku voi pitää noita saman hintaluokan kaiuttimena.

Sit tuota elementin ympärillä olevaa etulevyä pitäisi muotoilla niin, ettei synny etulevyheijastuksia.

Jos luet edellistä sivua ylempää niin huomaat että etulevystä on tulossa pyöreä.

Minusta on. Siihen nähden, että ilman jalkoja ja vahvarin ja muuntaja erilaisella sijoittelulla kajarin korkeus olisi todennäköisesti lähempänä 15 senttiä kuin 20:ntä. Paljonko se muuten olisi?

Tarkasti en tiedä, mutta puhutaan n. 18 cm.

Tuollaisen irrallisen "jalustan" nikkaroiminen ei maksaisi käytännössä mitään. Klassinen ratkaisu olisi käyttää squash-pallon puolikkaita. Miksi ei siis tarjoaisi asiakkaalleen mahdollisuutta päättä itse todellisen sijoituspaikan mukaan (pöytä, tolpat, hylly, jne)?

Tottakai voi tarkota, mutta tämä edellyttää sitten että kaiutin myös nostetaan pöydältä 5 cm ilman puhelinluetteloita. Tarkoitus tuolla oli tarjota mahdollisimman valmis paketti aloittelijalle. Voin yrittää kehitellä jotain "irtojalka" ratkaisua.

Tuonmallisella kaiuttimella noita on mahdoton käyttää varsinkin kun relfleksiputken pää on kaiuttimen pohjassa.

Miten niin on mahdoton käyttää? Eihän se ole kuin laittaa vaan.

Refleksiputki ei pöhise kun se on oikean muotoinen aukoistaan ja mitoitettu oikein, eli pidetään virtausnopeus putkessa mahdollisimman pienenä (17 m/s on joku veteen piirretty raja joka pitäisi ainakin alittaa).

Virtausnopeus pysyy pienenä tuolla putkella. Suuntaus alaspäin on mielestäni kätevä, koska putken saa pois näkyvistä ja putkesta ei pääse laajakaistasta diskantit /keskiäänet sotkemaan vastetta. Eri asia subwoofereissa..

Lisää herkkyyttä bassoille saa tarvittaessa toisella elementillä joka voisi olla enemmän woofer-tyyppinen tässä tapauksessa (resonanssitaajuudeltaan matalampi).

Pitäisi suunnitella ja testailla jakosuodinta. Ei mahdotonta, mutta kotelokoko/hinta kasvaa ja siirrytään 2-tie rakenteeseen. Laitan kuitenkin mietintään.

------

Tässä on käynyt juuri niin kuin arvasin käyvän. Edulliseen pieneen kaiuttimeen pitäisi saada kaikki samat ominaisuudet kuin kalliiseen studiomonitoriin. Pitäisi toistaa alas, 2-tie rakenne ymsyms. Ei siinä, itsehän kyselin neuvoja, mutta välillä pitäisi muistaa suhteellisuudentaju :)
LaMotta
10.03.2011 11:52:17 (muokattu 10.03.2011 11:53:32)

Tootsi: Niinno.. 550€ vs. 150-200€. Tietenkin joku voi pitää noita saman hintaluokan kaiuttimena.

SORI.

Oliko tuo Genelecin hinta yhdestä kappaleesta? No, en ***** ostaisi. Olen tottunut siihen, että kaiuttimia myydään parittain......
?
tootsi
10.03.2011 11:53:25
LaMotta: SORI.

Oliko tuo Genelecin hinta yhdestä kappaleesta? No, en ***** ostaisi.

Juu, kyllähän se kappalehinta on.. Jos saisi tuohon hintaan parin, tarvitsisi kahta kertaa miettiä minkä sitä ostaisi :)
jii.haanpaa
10.03.2011 11:57:47 (muokattu 10.03.2011 12:55:11)
tootsi: Juu, kyllähän se kappalehinta on.. Jos saisi tuohon hintaan parin, tarvitsisi kahta kertaa miettiä minkä sitä ostaisi :)

Kyllä ton on pakko olla parihinta 6010:stä. Sitä saa noin 200 rahaan kappale.

Tarkasti en tiedä, mutta puhutaan n. 18 cm.

Yllättävän vähän vie sitten vahvari ja muuntaja tilaa, noin 4cm. Ilmeisesti ajatuksissa on siis riisua niistä koteloinnit?

Tässä on käynyt juuri niin kuin arvasin käyvän. Edulliseen pieneen kaiuttimeen pitäisi saada kaikki samat ominaisuudet kuin kalliiseen studiomonitoriin. Pitäisi toistaa alas, 2-tie rakenne ymsyms. Ei siinä, itsehän kyselin neuvoja, mutta välillä pitäisi muistaa suhteellisuudentaju :)

No onhan tässä ketjussa esitelty käytännön vinkkien lisäksi kaupallisia 200 euron monitoripareja. Miksi "vaatia" sen vähempää? Sekin pitää toki muistaa, että ei "ominaisuuksien" lukumäärä välttämättä korreloi laadun kanssa ollenkaan, noissa halpiksissa se taitaakin olla juuri päin vastoin. Eikä tuo nyt niiiin kovin pieni enää ole. Saman kokoinen kuin verrokiksi tarjoamani koaksiaaliratkaisu, jossa oli siis 6.5" koaksiaalielementti suljetussa noin 8 litran loorassa.
LaMotta
10.03.2011 11:59:25 (muokattu 10.03.2011 12:18:36)

jii.haanpaa: Kyllä ton on pakko olla parihinta 6010:stä. Sitä saa noin 200 rahaan kappale.

Nimenomaan näin juuri todettiin. 500e tuollaisesta kottaraisenpönttöparista on sietämätön hinta. Toisaalta Genelecit onkin suunnattu pro-genreen. Luulin alunperin tuon 220e hinnan olevan parista.
?
jii.haanpaa
10.03.2011 12:02:26
LaMotta: Nimenomaan näin juuri todettiin. 500e tuollaisesta kottarisenpönttöparista on sietämätön hinta. Toisaalta Genelecit onkin suunnattu pro-genreen. Luulin alunperin tuon 220e hinnan olevan parista.

Aah, no niinpäs juu. Totta, itse en ostaisi tuota 6010 mihinkään rahaan. Ei vaan toimi.
kivi
10.03.2011 15:16:48
jii.haanpaa: Aah, no niinpäs juu. Totta, itse en ostaisi tuota 6010 mihinkään rahaan. Ei vaan toimi.

Sulla taitaa tosiaan olla ihan eri käyttötarkoitus kuin mulla, jii.haanpaa? Et kai sä yritä nauttia musiikista kotioloissa?
;-P

Ei mutta vakavasti, musta liittimet etupaneelissa on hyvä, esteettinen kauneus on niin suhteellinen juttu että funktionaalinen myös on kaunista (räkit, sairaalakalusteet, nippusiteet, reikäpeltinauha) ja ihan yhtä ZEN kuin pilkuntarkka hiominen. Tekniset laitteet on jotakin mitä liikutellaan päivittäin, ja on hyvä nähdä ensi silmäyksellä mikä piuha missäkin on kiinni, kun jo kotipajassakin vaeltaa lattioilla ja seinillä sellaiset 280 linjaa audiota eri muodoissa.

Mulle henkilökohtaisesti ketjun tärkeintä antia on juuri tuo 1-tierakenne kohtuullisella hinnalla. Mulla on jo aika monet monitorit, ja uskoisin että kaikilla muillakin jotka tästä ketjusta kiinnostuvat tuon 1-tierakenteen kautta on 2- ja 3-tiejärjestelmiä vähintään parit. Ihan ainoaksi monitorikattaukseksi en 1-tietä suosittelisikaan, silloin just tulee noita hupsuja vaatimuksia kuten bassotoisto.
:-)

1-tie on mulle middlealueen kerrostumien analysointiin tarkoitettu työkalu. Ennen kuin hankin Auratone-tyyliset Avantonet, en tiennytkään miten loistavasti yhdellä kartiolla pääsee kuuntelemaan ongelmia kun ei oo jakotaajuushässäköitä korvissa sotkemassa. Avantonet on vaan tosi middle-middle; jos olisi mahdollisuus vaikkapa 75Hz-18KHz kuunteluun yhden elementin puitteissa, kuinka paljon enemmän päätöksiä pystyisikään tekemään välittömästi ja arpomatta?

Toivon että tää ketju johtaa yhteen uuteen ratkaisuun, jonka sitten mielelläni otan käyttöön vaikkapa kakkospajassa jossa meillä tehdään leffaedittiä Yamahan monitoroinnilla ja aktiiviselle 1-tietsydeemille on todellinen tarve.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
10.03.2011 15:54:26
kivi: Mulle henkilökohtaisesti ketjun tärkeintä antia on juuri tuo 1-tierakenne kohtuullisella hinnalla. Mulla on jo aika monet monitorit, ja uskoisin että kaikilla muillakin jotka tästä ketjusta kiinnostuvat tuon 1-tierakenteen kautta on 2- ja 3-tiejärjestelmiä vähintään parit. Ihan ainoaksi monitorikattaukseksi en 1-tietä suosittelisikaan, silloin just tulee noita hupsuja vaatimuksia kuten bassotoisto.

Näin tämän itsekin näkisin.

Mutta nyt kun katselen työpöydälläni makoilevaa Tivoli Audion Model One -radiota, niin poikkeaako tämä rakenteeltaan ja olemukseltaan olennaisesti siitä? (Radion puuttumista lukuun ottamatta siis.)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jii.haanpaa
10.03.2011 17:26:44 (muokattu 10.03.2011 18:08:29)
kivi: Sulla taitaa tosiaan olla ihan eri käyttötarkoitus kuin mulla, jii.haanpaa? Et kai sä yritä nauttia musiikista kotioloissa?
;-P

Hehe :) Guilty!

Sanotaanko nyt vielä sekin, että mä vertaan 6010:iä lähinnä 8020:een, jota tarjotaan tälläkin hetkellä torilla 450 eeroon pari. Omassa käytössäni, joka siis on tällaista sekamusiikillista sunnuntaiharrastelua silloin kun perheen kolme naista antaa luvan/mahdollisuuden, 6010 on hintalaatusuhteeltaan surkeahko.

Voihan se 6010 siis toki olla hyvä monitori jollekin äänialalle ja onhan se näppärän kokoinen, jos pitää kajareita taskussa kuljettaa.

Mulle henkilökohtaisesti ketjun tärkeintä antia on juuri tuo 1-tierakenne kohtuullisella hinnalla. Mulla on jo aika monet monitorit, ja uskoisin että kaikilla muillakin jotka tästä ketjusta kiinnostuvat tuon 1-tierakenteen kautta on 2- ja 3-tiejärjestelmiä vähintään parit. Ihan ainoaksi monitorikattaukseksi en 1-tietä suosittelisikaan, silloin just tulee noita hupsuja vaatimuksia kuten bassotoisto.

Juuri näin. Hieman erilainen käyttötarkoitus ja kohderyhmä kuin mitä tuo ensimmäinen postaus määrittelee.

1-tie on mulle middlealueen kerrostumien analysointiin tarkoitettu työkalu. Ennen kuin hankin Auratone-tyyliset Avantonet, en tiennytkään miten loistavasti yhdellä kartiolla pääsee kuuntelemaan ongelmia kun ei oo jakotaajuushässäköitä korvissa sotkemassa. Avantonet on vaan tosi middle-middle; jos olisi mahdollisuus vaikkapa 75Hz-18KHz kuunteluun yhden elementin puitteissa, kuinka paljon enemmän päätöksiä pystyisikään tekemään välittömästi ja arpomatta?

Juuri näinkin :) Itse asiassa, kun noi Avantonet mainitsit jo aiemmin, niin tuli käytyä jo intterwebissä väijymässä. Kovasti kutittelisi tutustua aiheeseen tilaamalla ainakin noi passiivit konttoritoistimiksi/nykyisten rinnalle. Noissa houkuttelisi myös suljettu rakenne (ja, krhm, ulkonäkö).

Jos rahhoo olisi, niin hakisin Ocelliat heti. Nuo ovat ns. koko alueen high end-laajakaistakajauttimet, jotka ovat jota kuinkin parasta mitä itse olen koskaan kuullut ja se oli myös lääke omaan, 20 vuotta orastaneeseen hifiharrastukseen...nimittäin sen jälkeen ei ole enää tarvinnut kamoja pahemmin vaihdella kun mikään ei enää tunnu miltään ja noihin ei tule koskaan olemaan rahaa :) Noh, tuleepa keskityttyä rojujen sijasta enemmän musaan (ainakin joskus).

Toivon että tää ketju johtaa yhteen uuteen ratkaisuun, jonka sitten mielelläni otan käyttöön vaikkapa kakkospajassa jossa meillä tehdään leffaedittiä Yamahan monitoroinnilla ja aktiiviselle 1-tietsydeemille on todellinen tarve.

Hyvä meininki Tootsilla ainakin on, joten mikseipä valmista syntyisi!
laurasus
10.03.2011 18:32:01
kivi: Ihan ainoaksi monitorikattaukseksi en 1-tietä suosittelisikaan, silloin just tulee noita hupsuja vaatimuksia kuten bassotoisto.

Eikö tootsi ollutkaan just esim. aloittelijoille suunnittelemassa näitä? Vai missasinkohan jotain... Tarkotan aloittelijalla nyt sellasta jolla ei tosiaan oo vielä mitään vermeitä vaan suunnittelee vasta.

?
That's what she said
tootsi
10.03.2011 18:43:39 (muokattu 10.03.2011 18:47:13)
laurasus: Eikö tootsi ollutkaan just esim. aloittelijoille suunnittelemassa näitä? Vai missasinkohan jotain... Tarkotan aloittelijalla nyt sellasta jolla ei tosiaan oo vielä mitään vermeitä vaan suunnittelee vasta.

?

Juu, niillekkin. Sanotaan näin, että sellaisille kellä ei ole varaa laittaa paljoa kaiutinpariin rahaa.

Halvalla ei saa hyvää. Siis matalalle toistavaa kaiutinta, vaste suora yms. Näen kuitenkin ylärekisterin (100Hz>) tärkeämmäksi kuin matalan toiston ylärekisterin kustannuksella. Ja kyllähän tämä silti toistaa n. 80Hz asti.

Tuosta 2-tie rakenteesta (TB W3-871) + 6" bassoelementti yhdistelmästä tulisi todennäköisesti parempi, mutta hinta menee liian korkealle ja projektin idea kusee. Kahtoo jos sellaisenkin joskus väsäisi, koitetaas saada ensin tämä päätökseen :)
laurasus
10.03.2011 19:05:27
tootsi: Juu, niillekkin. Sanotaan näin, että sellaisille kellä ei ole varaa laittaa paljoa kaiutinpariin rahaa.

Niinnojuu, eiköhän itse kullakin aloittelijalla ole joka tapauksessa jotkut kotistereot kaverina. ..että sikäli.
That's what she said
tootsi
10.03.2011 19:15:12
Noista valmiista jaloista ei tykätty. Mallinsin hieman yhtä ideaa äsken. Mitä mieltä olette tällaisesta systeemistä? Tuskin tarvitsee selittää, kuva kertoo :)

http://img843.imageshack.us/f/jalat.jpg/
ITTAM
11.03.2011 05:01:05
Mä en halua jalkoja mutta mikkiständi jengat pohjassa voisi olla hyvä käytti tai ei

Matti
tootsi
11.03.2011 10:13:31
ITTAM: Mä en halua jalkoja mutta mikkiständi jengat pohjassa voisi olla hyvä käytti tai ei

Matti

Juu tarkoitus olisi tuo mikkiständin paikka pohjassa. Jalat on siks irroitettavaa mallia, että kaikilla ei ole rahaa/halua/tietoa/kiinnostusta laittaa noita ständin nokkaan tj.
multipaavo
11.03.2011 12:57:22

tootsi: Noista valmiista jaloista ei tykätty. Mallinsin hieman yhtä ideaa äsken. Mitä mieltä olette tällaisesta systeemistä? Tuskin tarvitsee selittää, kuva kertoo :)

Tilttauksen säätö on pirun hyvä idea, mutta mitenkä se onnituu tolla kuvan systeemillä?
Kierteellä toteutettu versio saa multa kannatusta. Itse jalaksi voisi laittaa tukevahko kumitassun:
http://tuotteet.etra.fi/main.html?n … parents=|2320159|2320163&path=1

http://tuotteet.etra.fi/main.html?n … |2320159|2320163|2321535&path=1

Estetiikasta viis funktionaalisuus jyrää :D

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
jPekka
11.03.2011 13:06:16

tootsi: Juu tarkoitus olisi tuo mikkiständin paikka pohjassa. Jalat on siks irroitettavaa mallia, että kaikilla ei ole rahaa/halua/tietoa/kiinnostusta laittaa noita ständin nokkaan tj.

Irrotettavassa mallissa on myös se hyvä puoli, että pitkät ja lyhyet jalat voi vaihtaa keskenään (voihan, voihan?), jos vaikka kaiuttimet joutuukin laittamaan vaikkapa pöytätasolle, jolloin ämyrit saa silloinkin suunnattua kohti korvia.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
anapena
11.03.2011 13:21:29
multipaavo: Estetiikasta viis funktionaalisuus jyrää :D
-Paavo

Etra rules! Samoin Soinin KotitarveRauta:

http://www.rautasoini.fi/
laurasus
11.03.2011 14:23:05
tootsi: Noista valmiista jaloista ei tykätty. Mallinsin hieman yhtä ideaa äsken. Mitä mieltä olette tällaisesta systeemistä? Tuskin tarvitsee selittää, kuva kertoo :)

No minusta nuo ainakin on hienot. Ja kun ne kerta on kätevämmät kuin kiinteät niin sitten ne toki on vieläkin hienommat:D Mie en ymmärrä miksi esteettisyys ja funktionaalisuus sulkisi jotenkin toisensa pois. Just my humble opinion.
That's what she said
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)