Aihe: Paras tapa siirtää piirustukset puulle?
1 2
samantien
02.03.2011 11:59:20 (muokattu 02.03.2011 12:01:30)
e0700719: Pitäs sit osata jyrsiä puuta niin ettei polta sitä. Ja tarpeeks vähä kerralla. Itellä toi lukkopesäjyrsin 16 millinen niin savu nousee helposti.

Laakeriohjattu jyrsinterä ja jyrsimeen oikeat kierrokset terän mukaan. Ite oon tehny esim. mikinkoloja perus 6mm jyrsinterällä, jonka samalla halkaisijalla oleva varsi menee sabluunaa vasten. Pitää vaan olla tarkka siitä että itse teräosa ei osu sabluunan reunoihin.

Tietysti kannattaa ensin sahata ja porata ylimääräistä puuta mahdollisimman paljon pois ennen jyrsimistä.
No eipä tässä... Mitäs ite?
Kefiiri
02.03.2011 12:15:17
jPekka: Hiili- ja kalkkeeripaperi lienevät samaa tavaraa. Mustaa se on kalkkeerikin, nimittäin. Pikainen googlettaminen ei paljastanut nimen alkuperää, mutta kertoi, että tuotetta kannattaa kysellä askartelu- ja käsityökaupoista.

Jaa? Mä en ole koskaan nähnyt mustaa kalkkeeripaperia, vaan aina sinistä. Jälki on sininen, eikä siinä liene hiiltä seassa. Jotain vahamaista ainetta se väri on.
e0700719
02.03.2011 12:30:40 (muokattu 02.03.2011 12:31:59)
samantien: Laakeriohjattu jyrsinterä ja jyrsimeen oikeat kierrokset terän mukaan. Ite oon tehny esim. mikinkoloja perus 6mm jyrsinterällä, jonka samalla halkaisijalla oleva varsi menee sabluunaa vasten. Pitää vaan olla tarkka siitä että itse teräosa ei osu sabluunan reunoihin.

ietysti kannattaa ensin sahata ja porata ylimääräistä puuta mahdollisimman paljon pois ennen jyrsimistä.

Itellä juuri laakeriohjattu 16mm jyrsin, mutta minkälaisilla kierroksilla ja paljoko kerralla voi tervaleppää ottaa jos ei meinaa ylimääräsiä sahata pois vaan suoraan tekee jyrsimellä?
Azurik
02.03.2011 13:10:49 (muokattu 02.03.2011 13:24:22)

samipa:
Minulle sattui kerran tuollainen mainoksen/standin päältä irronnut kalvo käteen ja siitä askartelin omani. Oli aika helppoa piirrustaa kalvolle paperin päällä vaan ja siitä sitten leikkaamaan. Tämä muotti on kestävä ja taisi kyseessä olla ulkomainos, jotta on myös tuolla sapluunalla pakkasenkestävyyttä.

Tosiaan mun tarkotus on käyttää sabluunaa myös jyrsimiseen kopiojyrsimellä ja reunajyrsimellä sitten toinen puolisko. Joten tollanen muoviläpyskä ei oo ihan tarpeeks paksua ja jäykkää :P Yks vaihtoehto olis tietty käyttää jotaki 15mm paksusta pleksiä mdf:n tai vanerin tilalla.

e0700719: Pitäs sit osata jyrsiä puuta niin ettei polta sitä. Ja tarpeeks vähä kerralla. Itellä toi lukkopesäjyrsin 16 millinen niin savu nousee helposti.

Puu pitää leikata kuvio/vannesahalla (mikäli ulkoreunoista on kyse) tai porata/taltalla putsata niin ettei siihen jää kun reilu millimetri puuta jyrsittäväks. Ite tullu tehtyä paljon muita puutöitä ja käytettyä jyrsintä viimeistelyyn sabluunojen kanssa. Jyrsinterät vaan tuppaa olemaan semmonen mistä ei kannata kovinkaan paljoa tinkiä, tylsä terä polttaa äkkiä sitä puuta ja rekii lastuja irti, etenkin jos on liikaa jyrsittävää..

e0700719: Itellä juuri laakeriohjattu 16mm jyrsin, mutta minkälaisilla kierroksilla ja paljoko kerralla voi tervaleppää ottaa jos ei meinaa ylimääräsiä sahata pois vaan suoraan tekee jyrsimellä?

Mulla on tuo Korpi Kustannuksen (Nuutinen, Jakkonen, Eriksson, Reinikka) Sähkökitaran Rakentaminen -kirja sekä Martin Koch:in "Building Electric Guitars" - kirja/cd-rom setti ja molemmissa kehottavat käyttämään jyrsintä puuta jyrsittäessä aina maksimikierroksilla, mikäli kyse on käsijyrsimistä eikä esim. pro alajyrsimestä. Tietysti joku puuseppä varmaan paskoo nauloja tän jälkeen mutta nuo molemmat kirjat on suunniteltu harrastelijoille joten sen kummosemmin puun ja terän yhteensopivuudesta tietämättä, ite ajattelin ainaki vedellä täysii! :D Mutta hirveesti yli 1mm siivuja en lähtis kerralla jyrsimään. Aina pohjustus poralla/taltalla/sahalla (mikä siihen tarkotukseen parhaiten sopiikaa)..

Kefiiri: Jaa? Mä en ole koskaan nähnyt mustaa kalkkeeripaperia, vaan aina sinistä. Jälki on sininen, eikä siinä liene hiiltä seassa. Jotain vahamaista ainetta se väri on.

Parista sanakirjasta tarkastanu ja "Carbon paper" suomennetaan Kalkkeeripaperi. Suora suomennos Carbonistahan on Hiili.. Eli veikkaan että samasta asiasta on kyse mutta onko kyseessä todellisuudessa hiiltä vai ei, on eri asia.. Samapa tuo..
- Jonde - http://www.myspace.com/allfalldead
samantien
02.03.2011 13:30:05
e0700719: Itellä juuri laakeriohjattu 16mm jyrsin, mutta minkälaisilla kierroksilla ja paljoko kerralla voi tervaleppää ottaa jos ei meinaa ylimääräsiä sahata pois vaan suoraan tekee jyrsimellä?

Ite oon säätäny kierrokset lähinnä tuntuman ja äänen perusteella. Tervaleppää en oo käyttäny mihinkään rakenteluun lähes kymmeneen vuoteen, joten en osaa sanoa. Kannattaa ottaa mahdollisimman vähän kerralla. Omissa projekteissa olen aina sahannut rungot niin, että jyrsittävää jää noin millin verran.
No eipä tässä... Mitäs ite?
samipa
02.03.2011 17:30:08
samantien: Eikö se olis sama tehdä kaikki sabluunat tukevasta koivuvanerista tai mdf:stä? Ei mulla ainakaan ole ollu tarvetta piirrellä puuhun juuri mitään. Sabluuna parilla ruuvilla kiinni ja jyrsimään.

Joskaan kaikkea ei ole tarkoitus aina jyrsiä. Lankkuja jos tekee niin niihin passaa, mutta muutakin voi puuhastella..

Mulla on käytössä ihan millinen tai vähän alle oleva muovinen iso kalvo, johon piirtelin suoraan paprulta kuvan ja leikkelin irti. Tuo mainoksissa käytettävä kalvo on todella kestävää. Kalvon reunaa on helppo hioa ja meni myös vannesahalla oikein helposti, ilman lohkeilua ja sulamista. En tiedä mistä tuota samaa tavaraa saa, mutta ei meinaa mennä rikki millään, ei edes kovassa pakkasessa.
Omassa tapauksessa tuo läpinäkyvyys on vielä plussaa, jos haluaa niitä syiden kuvioita tuijotella sen sapluunan läpi.

-Sami
e0700719
02.03.2011 18:03:00 (muokattu 02.03.2011 18:06:42)
Itekki aina leikkaan kyl niin että jyrsittävää jää vaan milli.

Ihme juttu leikon mielummin laadukkaalla kuviosahalla ku huonolla vannesahalla, enkä aijokkaan satsata vannesahaan ku tuohon oon tottunu. Tosin meni 3 terää ku explorerin bodyä wengestä leikoin. Toinen mitä en osta on joku halppis oiko/taso höylä. Puuseppä kyl höylää ku vie sillon tällön kaffipaketin.

Haluisin sellasen käsivannesahan. Eli kädellä liikutettava vannesaha. Löytyy metallille, mut en tiedä löytyykö puulle.
gasser
02.03.2011 18:19:22
Ei välttämättä paras, mutta mahdollinen tapa on printata laserilla kuviot ja siirtää ne puulle silitysraudan avulla. Vähän siis kuten piirilevylle tehdään tässä: http://www.riccibitti.com/pcb/pcb.htm Tein pikakokeen ihan peruspaperilla likaiselle mäntylevyn palalle ja kyllä tuo muste näytti tarttuvan siihenkin. Hidasta hommaa kyllä, vaan tulipahan testattua.
-
e0700719
02.03.2011 19:03:16
gasser: Ei välttämättä paras, mutta mahdollinen tapa on printata laserilla kuviot ja siirtää ne puulle silitysraudan avulla. Vähän siis kuten piirilevylle tehdään tässä: http://www.riccibitti.com/pcb/pcb.htm Tein pikakokeen ihan peruspaperilla likaiselle mäntylevyn palalle ja kyllä tuo muste näytti tarttuvan siihenkin. Hidasta hommaa kyllä, vaan tulipahan testattua.

Eipä oo käyny mieles :D Tossa menetelmäs on jatkojalostuspotentiaalia
rade1
21.03.2011 20:28:52
Piirrä leivinpaperille lyijykynällä. käännä piiretty puoli puuta vasten
ja suttaa kuulakärkikynällä viivoja pitkin niin viivat jää puuhun.
jPekka
21.03.2011 23:22:32

rade1: Piirrä leivinpaperille lyijykynällä. käännä piiretty puoli puuta vasten
ja suttaa kuulakärkikynällä viivoja pitkin niin viivat jää puuhun.

Haa, hyvä idea! Kannattanee käyttää mahdollisimman pehmeää lyijykynää.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
rade1
22.03.2011 15:53:19
jPekka: Haa, hyvä idea! Kannattanee käyttää mahdollisimman pehmeää lyijykynää.

Joo mutta muista,että piirustukset heitää yleensä vähän vaikka onkin 1:1.teen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)