Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras tapa siirtää piirustukset puulle?
1 2
Azurik
28.02.2011 23:46:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En haulla löytänyt threadia missä olisi kyseistä asiaa availtu sen kummoisemmin joten tässä kysymys;
 
Minkälaisia tapoja jengillä on siirtää piirustukset paperilta puuhun? Vaihtoehtojahan lienee monia mutta onko jengillä mielipiteitä siitä mikä on paras tapa ja mikä ei?
 
Ite oon alottelemassa ensimmäistä projektia ja tarkootus olis siirtää bodyn ja lavan piirustukset vanerille ja tehdä niistä templatet. Mitenköhän tää onnistuis helpoiten?
 
Mikäli asiaa käsittelevä keskustelu jo löytyy, kertokaahan ihmeessä!
 
- Jonde - http://www.myspace.com/allfalldead
e0700719
01.03.2011 00:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azurik: En haulla löytänyt threadia missä olisi kyseistä asiaa availtu sen kummoisemmin joten tässä kysymys;
 
Minkälaisia tapoja jengillä on siirtää piirustukset paperilta puuhun? Vaihtoehtojahan lienee monia mutta onko jengillä mielipiteitä siitä mikä on paras tapa ja mikä ei?
 
Ite oon alottelemassa ensimmäistä projektia ja tarkootus olis siirtää bodyn ja lavan piirustukset vanerille ja tehdä niistä templatet. Mitenköhän tää onnistuis helpoiten?
 
Mikäli asiaa käsittelevä keskustelu jo löytyy, kertokaahan ihmeessä!

 
Ite käytän sellasta kopiointi paperia minkä laitan piirustuksen ja puun väliin. Sitten seurailen jollain tikulla tai kynällä piirustuksen viivoja pitkin ja kuviot tulee puulle kuin kuulakärkikynällä piirrettyinä.
 
Tuossa paperissa on jotain mustetta tai jotain.
 
Sitä saa ainaski suomalaisesta kirjakaupasta ja on siniviolettia. En muista nimeä. Ovat A4 arkkeja. Yhtä paprua voi käyttää noin miljoona kertaa.
 
e0700719
01.03.2011 00:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen tapa on liimata piirustus vaneriin ja leikkoa, mut piirustus menee....
 
HanskiS
01.03.2011 04:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piirustusten päälle voi laittaa jotain läpinäkyvää paperia esim. voipaperia tai leivinpaperia. Sen jälkeen piirtää siihen ääriviivat ym. muut tarpeelliset jutut.
Sitten leikkaa saksila reunat pois ja tämän laittaa sitten puun päälle. Näin säästyy alkuperäiset piirrustukset ehjinä.
 
e0700719
01.03.2011 08:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HanskiS: Piirustusten päälle voi laittaa jotain läpinäkyvää paperia esim. voipaperia tai leivinpaperia. Sen jälkeen piirtää siihen ääriviivat ym. muut tarpeelliset jutut.
Sitten leikkaa saksila reunat pois ja tämän laittaa sitten puun päälle. Näin säästyy alkuperäiset piirrustukset ehjinä.

 
Mulla tuolla menetelmällä ei pysy oikeen muodot kasassa ku oon nakkisormi. Aina repee se leivinpaperi jostai =)
 
Tuota kopiopaperia kannattaa oikeesti kokeilla. Piirustus ei kärti ku seurailee jollaki vaikka piirustuspuikolla. Maksaa jotain kympin sellanen kymmenen arkin paketti.
 
Jos haluaa oikeen tarkan lopputuloksen niin tekee eka sapluunan noin sentin liian pienenä ja laittaa sen sitte siihen päälle. Ei varmasti lähe liikkumaan eikä venymään piirustus.
 
Jeszse
01.03.2011 08:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719:Sitä saa ainaski suomalaisesta kirjakaupasta ja on siniviolettia. En muista nimeä. Ovat A4 arkkeja. Yhtä paprua voi käyttää noin miljoona kertaa.
 
Kalkkeeripaperia tarkoittanet?
 
Keltanen superhedelmäpimppimutantti. Yhyy äiti.
Hannu A
01.03.2011 09:36:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HanskiS: Piirustusten päälle voi laittaa jotain läpinäkyvää paperia esim. voipaperia tai leivinpaperia. Sen jälkeen piirtää siihen ääriviivat ym. muut tarpeelliset jutut.
Sitten leikkaa saksila reunat pois ja tämän laittaa sitten puun päälle. Näin säästyy alkuperäiset piirrustukset ehjinä.

 
Itse olen käyttänyt juuri tätä menetelmää menestyksekkäästi useamman kerran,
 
Vinkkipinkkinä vielä: Viivan kohtia voi vahvistaa ennen leikkaamista läpinäkyvällä teipillä, niin pysyy ehjänä.
 
Itseasiassa, mä olen muuten tarkemmin ajatellen tainnut vaan painaa sen voipaperin läpi sen viivan jäljen siihen puuhun, sitten vahvistellut jäljen kynällä jälkeenpäin. Joskus on tullut piirrettyä design suoraan siihen puulle.
 
"Työpaikalla kukaan ei kuule huutoasi, ellet lähetä sitä sähköpostilla" -Taloussanomat 28.11.2010
e0700719
01.03.2011 10:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Kalkkeeripaperia tarkoittanet?
 
Sitä se taitaa olla
 
Azurik
01.03.2011 11:04:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia näistä.
 
Aika paljon mitä pläräilin niin puuseppä ja askarteluforumeilla puhutaan "carbon paper":sta, joka taitaa siis olla sama vieraanmaankielellä kalkkeripaperi.
 
Veikkaan että kallistuin tuon käyttöön mutta sovellan sen verran että piirrän silti alkuperäsestä piirustuksesta ensin leivinpaperille, ja taas siitä kalkkeripaperilla puuhun niin säilyy varmasti alkuperänen piirustus..
 
Tosin täytyy käydä jossain kunnon askartelukaupassa jos löytyis isompia arkkeja kun A4:sta, olis meinaan kiva että sais esim. bodyn tehtyä niin ettei tarvii siirrellä papereita ja kattoa että menee viivat oikein.
 
- Jonde - http://www.myspace.com/allfalldead
e0700719
01.03.2011 11:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azurik: Kiitoksia näistä.
 
Aika paljon mitä pläräilin niin puuseppä ja askarteluforumeilla puhutaan "carbon paper":sta, joka taitaa siis olla sama vieraanmaankielellä kalkkeripaperi.
 
Veikkaan että kallistuin tuon käyttöön mutta sovellan sen verran että piirrän silti alkuperäsestä piirustuksesta ensin leivinpaperille, ja taas siitä kalkkeripaperilla puuhun niin säilyy varmasti alkuperänen piirustus..
 
Tosin täytyy käydä jossain kunnon askartelukaupassa jos löytyis isompia arkkeja kun A4:sta, olis meinaan kiva että sais esim. bodyn tehtyä niin ettei tarvii siirrellä papereita ja kattoa että menee viivat oikein.

 
Jos tunnet jonku joka käy esim tekua tai jotai arkkitehtuurirakennus ninnannunnan koulua niin pyydät ottamaan A0 kopioita niin ei tartte noista piirustuksista stressata.
 
Ite oon koulus noita printtaillu
 
Azurik
01.03.2011 12:12:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Jos tunnet jonku joka käy esim tekua tai jotai arkkitehtuurirakennus ninnannunnan koulua niin pyydät ottamaan A0 kopioita niin ei tartte noista piirustuksista stressata.
 
Ite oon koulus noita printtaillu

 
Niin siis piirustusten printtaaminen ei oo ongelma asun espoossa ja täällä noita firmoja riittää minkä kautta saa printtailtua, sen lisäks mun yhellä tutulla on joku canonin pro valokuvaprintteri minkä leveys on käsittääkseni 1500mm.
 
Tarkotin tolla aiemmalla sitä että löytäis sitä kalkkeripaperia isompana kun A4 niin että koko body mahtuu yhelle arkille :) Siten saa kerralla sipastua koko bodyn siirtelemättä paperia tai laittamatta niitä arkkeja vierekkäin. Kukin tavallaan ;)
 
- Jonde - http://www.myspace.com/allfalldead
e0700719
01.03.2011 13:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azurik: Niin siis piirustusten printtaaminen ei oo ongelma asun espoossa ja täällä noita firmoja riittää minkä kautta saa printtailtua, sen lisäks mun yhellä tutulla on joku canonin pro valokuvaprintteri minkä leveys on käsittääkseni 1500mm.
 
Tarkotin tolla aiemmalla sitä että löytäis sitä kalkkeripaperia isompana kun A4 niin että koko body mahtuu yhelle arkille :) Siten saa kerralla sipastua koko bodyn siirtelemättä paperia tai laittamatta niitä arkkeja vierekkäin. Kukin tavallaan ;)

 
Tota.. Ite ladon niitä A4 arkkeja vierekkäin sinne piirustuksen alle niin monta että koko tarvittava alue voidaan piirtää kerrallaan. Laitan mielummin hieman limittäin ne paperit.
 
Fat Masterson
01.03.2011 14:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalkkeeripaperia ei taida olla kuin A4-kokoisena, ellei sitten pienempänä kuittien kirjoittamiseen. Koon sanelee alkuperäinen käyttötarkoitus, joka oli kopion/kopioiden tuottaminen koneella kirjoitettaessa. "Hiilipaperia" (tunnettiin Suomessakin ihan sillä nimellä) käytettiin samaan tarkoitukseen ja se oli väriltään mustaa. Eipä ole aavistustakaan mitä se "kalkkeeri" on. Hiilipaperin nimi voi johtua ihan vain väristä kuten lyijykynänkin nimi, ehkä.
 
jPekka
01.03.2011 15:59:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiili- ja kalkkeeripaperi lienevät samaa tavaraa. Mustaa se on kalkkeerikin, nimittäin. Pikainen googlettaminen ei paljastanut nimen alkuperää, mutta kertoi, että tuotetta kannattaa kysellä askartelu- ja käsityökaupoista.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Rallattelija
01.03.2011 23:52:04 (muokattu 01.03.2011 23:52:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Jos tunnet jonku joka käy esim tekua tai jotai arkkitehtuurirakennus ninnannunnan koulua niin pyydät ottamaan A0 kopioita firman piikkiin niin ei tartte noista piirustuksista stressata.
 
Kerttukin on koulus noita printtaillu
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
e0700719
02.03.2011 00:03:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: firman piikkiin
 
Kerttukin

 
Kuka vastaa?
 
:D
 
samipa
02.03.2011 01:06:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tekee useamman kuin yhden samaa mallia..
 
Minulle sattui kerran tuollainen mainoksen/standin päältä irronnut kalvo käteen ja siitä askartelin omani. Oli aika helppoa piirrustaa kalvolle paperin päällä vaan ja siitä sitten leikkaamaan. Tämä muotti on kestävä ja taisi kyseessä olla ulkomainos, jotta on myös tuolla sapluunalla pakkasenkestävyyttä.
 
-Sami
 
e0700719
02.03.2011 08:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Jos tekee useamman kuin yhden samaa mallia..
 
Minulle sattui kerran tuollainen mainoksen/standin päältä irronnut kalvo käteen ja siitä askartelin omani. Oli aika helppoa piirrustaa kalvolle paperin päällä vaan ja siitä sitten leikkaamaan. Tämä muotti on kestävä ja taisi kyseessä olla ulkomainos, jotta on myös tuolla sapluunalla pakkasenkestävyyttä.
 
-Sami

 
Tuollasta muovia oon itekki miettiny että olis hyvä...
 
Pitää vaan olla ehkä sen verran ohkasta ettei läpi piirrettäessä lähe ääriviivat vääristän.
 
Oon miettiny noin 5mm paksujen muovisapluunojen tekemistä koulun laser leikkurilla. Pitäs mennä vielä 5mm. Tulis ainaski just eikä melkeen. Toises paikkaa menis 5mm teräslevy :D Olispahan kestävä sapluuna.
 
samantien
02.03.2011 09:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö se olis sama tehdä kaikki sabluunat tukevasta koivuvanerista tai mdf:stä? Ei mulla ainakaan ole ollu tarvetta piirrellä puuhun juuri mitään. Sabluuna parilla ruuvilla kiinni ja jyrsimään.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
e0700719
02.03.2011 09:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Eikö se olis sama tehdä kaikki sabluunat tukevasta koivuvanerista tai mdf:stä? Ei mulla ainakaan ole ollu tarvetta piirrellä puuhun juuri mitään. Sabluuna parilla ruuvilla kiinni ja jyrsimään.
 
Pitäs sit osata jyrsiä puuta niin ettei polta sitä. Ja tarpeeks vähä kerralla. Itellä toi lukkopesäjyrsin 16 millinen niin savu nousee helposti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «